خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک آفتابی عینک آفتابی چگونه ساخته می شود؟

عینک آفتابی چگونه ساخته می شود؟

نویسنده فروغ بیداری
ساخت عینک آفتابی

ساخت عینک آفتابی

ساخت عینک آفتابی شامل چه مراحلی می‌شود؟ در این مطلب می‌خواهیم به شما بیاموزیم که از چه موادی برای ساخت و طراحی انواع عینک آفتابی استفاده می‌شود؛ و ایده ساخت آنها چگونه به ذهن طراحان می‌رسد. با لوناتو همراه باشید.

تولد یک «ایده»

تمامی کالکشن‌های عینک آفتابی از یک «ایده» شروع می‌شوند. از آنجا که منابع الهام طراحان بی‌نهایت و بسیار متنوع است، یک طرح ممکن است تحت تاثیر عوامل گوناگونی به ذهن طراح برسد.

بسیار از هنرمندان از طبیعت، آثار هنری، معماری یا فرهنگ عامه برای طراحی عینک‌های دودی الهام می‌گیرند. تقریبا همیشه طراحان به این فکر می‌کنند که یک جفت عینک آفتابی جدید چه «احساسی» در افراد می‌تواند به وجود بیاورد. یا یک جفت عینک جدید چه حسی می‌تواند داشته باشد. بر اساس این حس، طراح ممکن است ایده‌های متنوعی را در کنار هم جمع کند و بر اساس حالت روحی، تصورات ذهنی و تجربه‌هایش یک طرح را ایجاد کند و آن را به مرحله اجرا در بیاورد.

البته در بسیاری مواقع، طراح باید به خواسته‌های مدیر تولید هم توجه ویژه داشته باشد. از منظر تجارت، مهم‌ترین دلیل برای طراحی یک جفت عینک آفتابی، فروش بالای آن است. باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود که یک جفت عینک جدید چگونه می‌تواند عموم مردم را تحت تاثیر قرار دهد؟ عینک‌های خاص برای زمستان باید چگونه باشند که مردم از آنها استقبال کنند؟ عینک آفتابی برای صورت‌های گرد چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟ یا برای کودکان چه فریمی طراحی شود که عاشقش شوند؟

به طور کلی، در ایده‌آل‌ترین حالت، طراح و مدیر تولید با همکاری و همفکری یکدیگر می‌توانند «ایده ساخت» یک عینک جدید را به متولد کنند.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

از ایده تا طراحی ذهنی

پس از اینکه طراح، ایده‌های موردنظر خود را پیدا کرد، شروع به طراحی ذهنی آنها می‌کند. هر هنرمندی به سبک و روش خاص خود این کار را انجام می‌دهد. دیزاینری که از عینک‌های قدیمی و کلاسیک الهام گرفته، به سراغ عینک‌های مثلا دهه 80 میلای می‌رود و با دقت کردن به طراحی آنها و حسی که در بیننده ایجاد می‌کنند، طرح عینک جدید خود با حسی از گذشته‌ها را در ذهنش پرورش می‌دهد. یا دیزاینری که می‌خواهد عینک کودکانه طراحی کند شاید به خاطرات بچگی خود فکر کند و با یادآوری آن روزها بتواند طرح عینک موردنظرش را متصور شود.

طرح اولیه ساخت عینک آفتابی

وقتی طرح اولیه ترسیم شد، طراح شروع به ساخت پروتوتایپ اولیه می‌کند. این طرح اولیه عموما به صورت دستی و روی کاغذ کشیده می‌شود. بر اساس جنس عینک، طرح اولیه عینک ساخته می‌شود. سپس این طرح به صورت سه‌بعدی اسکن می‌شود و در مرحله بعدی با برنامه‌های کامپیوتری (CAD) ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ساخت عینک طبی

رایج‌ترین مواد برای ساخت عینک آفتابی چیست؟

مواد بسیار متنوعی برای ساخت فریم عینک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از فریم‌ها فلزی هستند و برخی دیگر پلاستیکی. حتی ممکن است عینک از جنس چوب باشد.

اما بیشتر عینک‌های آفتابی موجود در بازار از جنس پلاستیک تزریقی یا استات (کائوچو) ساخته می‌شوند. تفاوت آنها هم در «روش» ساختشان است. عینک‌های پلاستیکی، قالب‌گیری می‌شوند. این در حالیست که عینک‌های استات با برش دادن تخته‌های کائوچویی ساخته می‌شوند.

استات از پنبه درست می‌شود. پنبه را خشک و سپس به پودر تبدیل می‌کنند. بعد آن را با اسید مخلوط می‌کنند تا ماده خام استات به دست بیاید و سپس به تخته (الوار) تبدیل شود.

خرید عدسی عینک از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

ساخت عینک آفتابی

برخی از برندها از بیو-استات به جای استات معمولی استفاده می‌کنند. دلیلش هم حفظ محیط زیست است، زیرا استات زیستی راحت‌تر از دیگر پلاستیک‌ها در طبیعت تجزیه می‌شود.

فرق بیو-استات با استات معمولی این است که در ساخت آن از پلاستیک‌های سمی یا روغن خام و پالایش نشده استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت شیشه عینک طبی در کارخانه زایس (ZEISS)

ساخت عینک آفتابی خاص

برخی از طراحان روی کاربردی بودن عینک و طراحی آن تاکید ویژه‌ای دارند. یعنی فقط به زیبایی فکر نمی‌کنند و بسیار برایشان مهم است که عینک استفاده راحتی داشته باشد.

همچنین برخی از برندها در مواد سازنده عینک هم نوآوری و خلاقیت به خرج می‌دهند. به این ترتیب برندها با هم رقابت می‌کنند. بعضی از کارخانه‌ها با ترکیب چوب و فلز یا سنگ‌های قیمتی، عینک‌های آفتابی گران‌قیمت اما خاص تولید می‌کنند. برخی هم از جواهرات و طلا برای این منظور کمک می‌گیرند.

سوالات رایج در مورد ساخت عینک‌های آفتابی

ایده طراحی عینک آفتابی از کجا می‌آید؟

بسیار از هنرمندان از طبیعت، آثار هنری، معماری یا فرهنگ عامه برای طراحی عینک‌های دودی الهام می‌گیرند.

عینک آفتابی از چه موادی ساخته می‌شود؟

بیشتر عینک‌های آفتابی موجود در بازار از جنس پلاستیک تزریقی یا استات (کائوچو) ساخته می‌شوند. تفاوت آنها هم در «روش» ساختشان است. عینک‌های پلاستیکی، قالب‌گیری می‌شوند. این در حالیست که عینک‌های استات با برش دادن تخته‌های کائوچویی ساخته می‌شوند.

آیا در ساخت عینک از سنگ قیمتی یا جواهر هم استفاده می‌شود؟

بله، سنگ‌های قیمتی همچون فیروزه، کریستال‌های سوواروسکی و اونیکس هم در طراحی فریم‌های عینک استفاده می‌شوند.

جنس استات عینک چیست؟

استات یک ماده طبیعی است که از دانه‌های کتان یا چوب استخراج می‌شود. «سلولز» خالص سازی و سپس تا با اسید استیک ترکیب می‌شود تا به ماده‌ای به نام استاتِ سلولزی تبدیل شود. استات سلولزی را خیلی راحت می‌توان رنگ‌آمیزیکرد و تغییر شکل داد. به همین خاطر ساخت فریم عینک با آن بسیار آسان است.

منبع: zeiss

Related Articles

کامنت بگذارید