خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک آفتابی آیا عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب مناسب است؟

آیا عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب مناسب است؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب

عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب

عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب مناسب است یا خطرناک؟ واقعیت این است که عینک پلاریزه باعث کاهش شدت نور و بازتاب نوری می‌شود. به همین خاطر است که در ورزش‌های در فضای باز و فعالیت‌هایی همانند قایق‌رانی و رانندگی در طول روز از این عینک‌ها استفاده می‌شود. اما آیا برای برای رانندگی در شب هم می‌توان از عدسی پلاریزه استفاده کرد؟

عدسی پلاریزه در عینک به چه معنی است؟

پلاریزه در واقع یک لایه فیلتر است که روی سطح عدسی عینک افزوده می‌شود. به این منظور که از شدت نور ورودی به چشم‌ها بکاهد. عینک آفتابی با عدسی پلاریزه برای زمان‌ها و مکان‌هایی طراحی و تولید شده است که نور با شدت بسیار زیادی می‌تابد؛ یا تابش نور به سطوح صاف و صیقلی سبب بازتاب آن به چشم‌ها می‌شود. در چنین مواقعی با استفاده از عدسی پلاریزه می‌توان از شدت نور کاست.

وقتی با کمک یک فیلتر باعث کاهش میزان ورودی نور به چشم‌ها شوید، بینایی و دید شما بهبود خواهد یافت. درست است که عدسی پلاریزه با کاهش بازتاب نور باعث بهبود دید فرد می‌شود. یعنی می‌تواند شدت نور چراغ جلوی ماشین‌ها در جاده را نیز کاهش دهد. اما لازم بدانید که استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب کاملا اشتباه و خطرناک است.

به هیچ عنوان هنگام رانندگی در شب یا محیط‌های تاریک از عینک پلاریزه استفاده نکنید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب
رنگ زرد، در شرایط مه‌آلود یا گرگ‌ومیش بسیار کارگشاتر است تا مقابله با نور چراغ خودروهایی که از روبرو می‌آیند.

چرا نباید از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب استفاده کرد؟

گفتیم که فیلتر پلاریزه باعث کاهش شدت نور می‌شود. در نتیجه می‌تواند دید شما در شب را با مشکل مواجه کند. درست است که عدسی پلاریزه نور اضافی چراغ جلوی خودروها را مسدود می‌کند اما در عین حال دقت و وضوح دید شما را هم در شب محدود می‌کند. برای رانندگی در شب باید تمام تصاویر را با جزئیات ببینید تا خدایی نکرده تصادف نکنید یا مشکلی پیش نیاید.

چه عینکی برای رانندگی در شب مناسب است؟

تصور عموم این است که برای رانندگی در شب باید عینکی انتخاب شود که با افزایش کنتراست، وضوح و دقت دید را افزایش دهد. اما به دنبال تحقیقاتی که در سال 2019 میلادی در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شد، مشخص شد چنین باوری صحت ندارد.

به دنبال آزمایش مذکور، 22 بزرگسال با عینک‌های متفاوت در شرایط نوری متفاوت برای رانندگی در شب تست شدند. نتیجه کاملا برعکس باور مردم بود. مشخص شد که نه تنها هیچ نوع عینک رنگی یا عینک شیشه زرد برای رانندگی در شب مناسب نیست، بلکه در مواردی حتی خطرناک نیز هست.

آیا عینک مخصوصی برای رانندگی در شب وجود دارد یا خیر؟

اگر منظورتان عینک دودی است که باید بگوییم خیر. هیچ نوع عینک آفتابی برای رانندگی در شب مناسب نیست. اما اگر عینک طبی استفاده می‌کنید، می‌توانید یک لایه فیلتر ضد بازتاب نور (آنتی رفلکس) روی عدسی‌های آن بزنید تا دید واضح‌تری داشته باشید.

یا از عدسی‌های طبی مخصوص رانندگی در شب استفاده کنید. مثل عدسی‌های درایوسیف کمپانی زایس.

خرید عدسی طبی درایو سیف زایس Zeiss DuraVision Drivesafe Clarlet 1.6 از فروشگاه آنلاین لوناتو

اگر عینکی نیستید و هنگام رانندگی نور ماشین‌های مقابل در جاده اذیتتان می‌کند، می‌توانید عینک طبی بدون نمره خریداری کنید. این عینک‌ها شیشه خالی هستند و می‌توانید روی آن یک لایه فیلتر آنتی رفلکس بزنید تا از بازتاب نورهای شدید پیشگیری کند.

برای این منظور هم می‌توانید از عدسی عینک زایس به نام ZEISS DriveSafe Lenses استفاده کنید. شرکت زایس این شیشه عینک را برای رانندگی در تمام ساعات شبانه‌روز طراحی و تولید کرده است.

عدسی درایوسیف زایس در دو نوع تک دید و تدریجی برای کاهش بازتاب‌های نوری در زمان رانندگی طراحی شده‌اند. در طراحی این عدسی، منقطه دید دور و منطقه دید میانی بهینه‌سازی شده است. در نتیجه در زمان رانندگی نیاز به حرکت سر به حداقل رسیده است و فرد می‌تواند دید پویا و متمرکزی داشته باشد.

پوشش ضد بازتاب DuraVision Drivesafe زایس می‌تواند تا 64 درصد از میزان درخشندگی نور و تابش‌های خیره‌کننده جلوگیری کند. با این عدسی، رانندگی کردن، به‌ویژه در شب ایمن‌تر و راحت‌تر است. چون برای بسیاری از افراد رانندگی در هوای گرگ و میش، هوای بارانی یا مه‌آلود و محیط‌های کم‌نور بسیار سخت است زیرا نورهای محیطی تطابق دید آنها را به هم می‌زند. نور خیابان، نور ماشین‌های روبه‌رو و نورهایی که از سطح داشبورد ماشین منعکس می‌شوند سبب ایجاد اختلال دید می‌شوند. بنابراین لازم است از عدسی‌های مخصوص رانندگی همچون DuraVision Drivesafe زایس استفاده شود.

پوشش دوراویژن چیست؟ پوشش آنتی‌رفلکس 16 لایه و بسیار مقاوم است که روی سطح رویی و زیرین عدسی اضافه شده است. این پوشش در برابر خراش بسیار مقاوم است و همین امر سبب طول عمر طولانی عدسی می‌شود.

خرید عدسی طبی درایو سیف زایس Zeiss DuraVision Drivesafe Clarlet 1.6 از لوناتو

سوالات رایج در مورد عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب

از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب می‌توان استفاده کرد؟

خیر استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب کاملا اشتباه و خطرناک است.

کدام عدسی‌های عینک افتابی نباید برای رانندگی استفاده شود؟

عینک با عدسی‌هایی به رنگ صورتی، آبی و سبز نباید هنگام رانندگی استفاده شود. به این خاطر که این عدسی‌های رنگی باعث ایجاد تغییر در رنگ و کنتراست تصاویر می‌شوند. اما عدسی‌های سبز و قهوه‌ای عینک برای رانندگی مشکلی ندارد و می‌توان از آنها استفاده کرد.

چه عینکی برای رانندگی در شب مناسب و بی‌خطر است؟

پوشش ضد بازتاب DuraVision Drivesafe زایس می‌تواند تا 64 درصد از میزان درخشندگی نور و تابش‌های خیره‌کننده جلوگیری کند. با این عدسی، رانندگی کردن، به‌ویژه در شب ایمن‌تر و راحت‌تر است.

ویژگی ظاهری عینک‌های رانندگی در شب چیست؟

عینک‌های رانندگی در شب معمولاً ازنظر ظاهری بسیار بزرگ هستند تا بتوان آن‌ها را همانند عینک‌های ایمنی، بر روی عینک طبی هم به چشم زد.

منبع: allaboutvision

Related Articles

1 کامنت

ابوذرغفاری 19 شهریور 1402 - 00:30

بادرود خدمت شما
بنده با مشکل نور ماشین های روبرو مخصوصا در جاده های باریک کوهستانی پرپیچ و خم همانند جاده چالوس که عمده رفت آمدم از همین جاده است که پرتردد و با بحث بارندگی و وجود مه باعث میشه در سر پیج ها کاملا برام اذیت کننده است الان که مقاله شما رو خواندم خواستم قیمت عینک مخصوصتون برای شب را بدونم چقدر هست و بعدی اینکه آیا میشه این مواد رو بروی عدسی عینک پلاریزه که دارم بزنید یا نه باید یک شیشه کاملا شفاف باشد

پاسخ

کامنت بگذارید