خانه اخباراخبار لوناتو برای تمیز کردن عینک چه کارهایی انجام دهیم

برای تمیز کردن عینک چه کارهایی انجام دهیم

نویسنده تیم لوناتو
تمیز کردن عینک

همانطور که می‌دانید تمیز کردن عینک به صورت روزانه یکی از راه‌های مناسب برای نگه‌داری عینک است و از خراشیده شدن لنز عینک و سایر آسیب‌های عینک جلوگیری می‌کند.

در مطلب زیر ابتدا نحوه تمیز کردن عینک را بیان کرده و سپس به نکاتی که در حین تمیزی نباید انجام شود، اشاره می‎کنیم.

مراحل تمیز کردن عینک

برای اینکه بتوانید لنز عینک و چارچوب آن را بدون هیچ‌گونه خراشیدگی تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

1) دستان خود را به طور کامل بشویید

تمیز کردن عینک

قبل از تمیز کردن عینک، اطمینان حاصل کنید که دست‌ها از خاک، خاکستر، لوسیون، کرم و هر چیز دیگری که می‌تواند به لنزهای شما منتقل شود، تمیز و پاک هستند. برای این‌کار می‌توانید از صابون بدون لوسیون یا مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. بعد از شستن دست‌ها، با استفاده از یک حوله تمیز دستان خود را خشک کنید.

2) عینک را زیر آب گرم شست‌وشو دهید

تمیز کردن عینک با آب گرم

عینک را با آب گرم شست‌وشو دهید تا گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها از لنز‌های عینک پاک شود. در این صورت در هنگام خشک کردن عینک با دستمال، گرد وغبار موجود، باعث خراشیده شدن عینک نمی‌شود.

به منظور شست‌وشوی آسان از آب ولرم استفاده کنید. فراموش نکنید که آب داغ باعث آسیب به پوشش لنزهای عینک می‌شود.

3) قطره کوچکی از مایع ظرفشویی را در هر لنز بگذارید

تمیز کردن عینک

اکثریت مایعات ظرفشویی غلیظ هستند، بنابراین استفاده از چند قطره برای هر لنز در تمیز کردن عینک کفایت می‌کند. از مایعاتی استفاده کنید که ترکیب آن، حاوی لوسیون یا مرطوب کننده نباشد.

4) با دست مایع را روی هر دو لنز و تمام چارچوب عینک بمالید.

تمیز کردن عینک

اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌ها از جمله پد بینی، چارچوب پشت گوش و همچنین قسمت‌های انتهایی لنز که با چارچوب برخورد می‌کنند و محل تجمع آلودگی و غبار هستند، به طور کامل با مایع تمیز شده‌اند.

5) هر دو طرف لنز و قاب را به طور کامل با آب بشویید.

تمیز کردن عینک

از همان ابتدا با دقت شست‌وشو دهید. عدم موفقیت در حذف همه صابون باعث می‌شود که لنزها بعد از خشک شدن، لکه‌دار شوند.

6) عینک را به آرامی تکان دهید تا آب لنزها از بین برود.

تمیز کردن عینک

7) عینک را با حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید.

در تمیز کردن عینک از حوله نرم استفاده کنید

از حوله و یا دستمال‌هایی که با نرم‌کننده آغشته شده‌اند، استفاده نکنید چرا که لنز عینک را لکه‌دار می‌کنند. یک حوله پنبه‌ای بدون پرز می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. قبل از استفاده از حوله، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید چرا که خاک یا آلودگی‌های موجود در فیبرهای حوله می‌تواند در لنزها خراش ایجاد کند.

8) در پایان دوباره لنز‌ها را بازبینی کنید

بعد از تمیز کردن عینک ، دوباره آن را بازبینی کنید

اگر لکه‌ای روی لنزها باقی مانده باشد، آن را با پارچه‌های میکروفیبر تمیز کنید.

هنگامی که به لوازم بالا دسترسی نداشتید، می‌توانید از دستمال‌های آماده که مخصوص تمیز کردن عینک می‌باشند، استفاده کنید.



پاک‌کننده‌های عینک و دستمال‌های تمیزکننده

  • اگر در حین سفر هستید و یا به آب و صابون دسترسی ندارید، می‎توانید برای پاک کردن عینک خود از اسپری‌های آماده مخصوص تمیز کردن عینک استفاده کنید. این اسپری‌ها به وفور در بازار یافت می‌شوند.
  • در این حالت با توجه به اینکه آب در دسترس نیست، برای از بین بردن گرد و غبار مقدار اسپری زیادی بر روی لنزها بپاشید تا در حین پاک کردن لنزها با دستمال، گرد و غبار باعث ایجاد خراشیدگی نشود.
  • اگر لنزها دارای پوشش ضدانعکاسی باشند، قبل از مصرف، ابتدا اطمینان حاصل کنید که این اسپری قابل استفاده برای لنزهای حاوی پوشش ضد انعکاسی است و سپس از آن برای تمیز کردن استفاده کنید. در غیر این صورت اسپری به پوشش آسیب خواهد زد.
  • اگر می‌خواهید از دستمال‌های مرطوب برای تمیز کردن استفاده کنید، قبل از تماس دستمال با لنزها، ابتدا لنزها را فوت کنید تا گرد و غبار از آن دفع شود و باعث خراشیدگی نشود.
  • پارچه‌های تمیزکننده میکروفیبر می‌تواند بهترین گزینه برای پاک کردن عینک شما باشد. این دستمال‌ها لنزها را به خوبی خشک می‌کند و از ایجاد لکه بر روی لنزها جلوگیری می‌کند.
  • چون این پارچه به خوبی گرد وغبار را می‌زدایند، باید به طور مرتب شست‌وشو شوند. بهترین راه برای شست‌و‌شوی این پارچه‌ها شست‌وشوی دستی است. مقداری مایع ظرف‎شویی و آب ولرم برای انجام این کار کافی است.
  • برای تمیز کردن عینک هرگز از پارچه پیراهن یا پارچه‌های دیگر استفاد نکنید. بخصوص هنگامی که لنزها خشک هستند. زیرا باعث خراشیده شدن لنزهای عینک شما می‎شود.
  • لازم به توضیح نیست که از آب دهان نباید برای مرطوب کردن لنزهای عینک استفاده کرد.
  • برای تمیز کردن عینک از پاک‌کننده‌های خانگی استفاده نکنید. در ترکیب این محصولات از موادی استفاده شده است که به لنزهای عینک بخصوص پوشش ضد انعکاسی آن آسیب می‌رساند.
  • از دستمال کاغذی و یا دستمال توالت برای پاک کردن عینک استفاده نکنید. زیرا علاوه بر اینکه عینک به خوبی پاک نمی‌شود و بر روی لنز پرز برجا می‌گذارد، باعث خراشیده شدن لنز عینک نیز می‌شود.
  • برای حفاظت بیشتر، از جعبه عینک استفاده کنید
  • لنزهای عینک در حین خواب و زمان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به راحتی می‌توانند خراشیده شوند، بنابراین بهتر است آن را در جعبه عینک قرار دهید.
  • از قرار دادن عینک روی میز خودداری کنید و همیشه در قاب قرار دهید. نحوه قرارگیری عینک به گونه‌ای باشد که لنزهای عینک در تماس با دیواره نباشد. اگر جعبه عینک را به همراه ندارید، می‌توانید با چارچوب باز در جایی امن قرار دهید.
  • به یاد داشته باشید که عینک برای همیشه ماندگار نیست. با وجود همه مراقبت‌ها و مقاوم بودن لنز در برابر خراش، عینک به طور طبیعی دچار خراش می‌شود. بنابراین در هنگام خرید عینک از وجود ضمانت‌نامه آن اطمینان حاصل کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید