خانه راهنمای خرید و محصولات اهمیت استفاده از عینک UV و نحوه تشخیص UV عینک آفتابی

اهمیت استفاده از عینک UV و نحوه تشخیص UV عینک آفتابی

نویسنده صبا طاهری
ضد UV بودن عدسی عینک

 حتماً هنگام خرید عینک آفتابی با اصطلاح محافظ اشعه UV مواجه شده‌اید. امروز می‌خواهیم به طور مفصل راجع به اینکه اصلاً محافظ UV چیست و چه اهمیتی دارد صحبت کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم عینک آفتابی مورد نظر ما از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا همان اشعه UV برخوردار هست یا نه.

در انتهای این مقاله شما اهمیت استفاده از عینک آفتابی Uv را به خوبی درک خواهید کرد و  اطلاعات لازم جهت تشخیص و خرید عینک آفتابی UVدار را به دست می‌آورید. همچنین می‌توانید عینک آفتابی اورجینال با UV مناسب را از فروشگاه تخصصی عینک لوناتو  تهیه نمائید.

ضد UV بودن عدسی عینک آفتابی به چه معنی است؟

داشتن محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بر روی عینک شما به این معنی است که لنزهای عینک شما می‌توانند در برابر اشعه UV خورشید از چشمانتان محافظت کنند. این ویژگی باعث می‌شود که در شرایط نور شدید، دید شما بهتر باشد، از چشمانتان در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت شود و در گذر زمان میزان چروکیدگی زیر چشم شما کمتر خواهد بود.

وقتی در مشخصات یک عینک آفتابی نوشته که ضد UV است، یعنی عدسی‌های آن توانایی محافظت در برابر تابش‌های فرابنفش خورشید را دارند.

عینک آفتابی UV400 لوناتو

این ویژگی بسیار مهم و خاص کمک می‌کند تا فرد زیر نور شدید آفتاب هم بتواند تصاویر را با وضوح و کیفیت عالی ببیند و چشم‌هایش اذیت نشود. ضد UV بودن عدسی عینک آفتابی همچنین از اثرات مضر آفتاب بر روی چشم‌ها هم محافظت می‌کند و باعث می‌شود کمتر در برابر نور چشم‌های خود را جمع کنید. حتما می‌دانید که زیاد جمع کردن چشم باعث شکل‌گیری چروک در اطراف چشم‌ها می‌شود.

بنابراین هنگام خرید عینک آفتابی یا عینک طبی، علاوه بر زیبایی عینک و متناسب بودن با تیپ و استایل خود به این نکته هم توجه داشته باشید که عدسی‌های آن حتما ضد UV باشند.

چگونه از چشمان شما محافظت می‌کنند؟

محافظ UV پوششی است که به عینک آفتابی یا لنز عینک اضافه می‌شود تا اشعه مضر ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید را از تماس با چشم و پوست شما فیلتر یا مسدود کند. این اشعه‌های مضر خورشید اغلب مستقیماً به شما برخورد می‌کنند، اما می‌توانند حتی در ابری‌ترین روزها از شن، آب، برف و ساختمان‌ها نیز منعکس شوند. عینک‌های UV دارای پوشش نازکی از مواد مسدود‌کننده UVA و UVB هستند که از چشمان شما در برابر نور خورشید موجود در فضای باز محافظت می‌کنند. پوشش UV می تواند به صورت استاندارد درون محصول ارائه شود، همانطور که در بسیاری از عینک‌های آفتابی اینگونه است، یا مانند یک آپشن در عینک‌های طبی باشد مانند عینک‌های طبی فتوکرومیک.

استفاده از عینک UV چه لزومی دارد؟

عینک آفتابی ضد UV را از کا تشخیص بدهیم؟

اشعه UV می‌تواند در درازمدت و کوتاه‌مدت به چشم شما آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند سبب دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و بسیاری آسیب‌های جدی دیگر شود. آسیب‌پذیر بودن چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، چه در هنگام رانندگی، چه هنگام استراحت در ساحل ممکن است با چشمان شما آسیب برساند. این را به خاطر داشته باشید که چشمان شما یکی از مهم‌ترین اعضای بدن شما هستند چون دریچه‌ای به دنیای بیرون‌اند و شما تا پایان عمر به آن‌ها نیاز دارید پس بهتر است در محافظت از آن‌ها کوتاهی نکنید!

عینک UV  کدام اشعه‌ها را کنترل می‌کند؟

طبق مطالعات، سه نوع اشعه فرابنفش وجود دارد: UVA، UVB و UVC. احتمالاً چیز زیادی در مورد اشعه UVC نشنیده‌اید، زیرا لایه اوزون زمین آن را جذب می‌کند و یا برای ما تهدیدی ندارد یا اثر آن بسیار کم است. اما اشعه‌های UVA و UVB (یا اگر ساده‌تر بخواهیم بگوییم، اشعه UV) می‌توانند آسیب‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدتی به چشم و بینایی شما وارد کنند. وقتی صحبت از پرتو فرابنفش به میان می‌آید، خورشید یک تهدید روزانه محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های جوش، تخت‌های برنزه و لیزر نیز می‌توانند اشعه‌های UV تولید کنند. استفاده از عینک UV که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظ است، می‌تواند به جلوگیری از آسیب اشعه UV به چشم شما کمک کند.

می‌دونی چه عینک آفتابی به صورتت میاد؟ این مقاله رو بخون.

چگونه تشخیص دهیم که عینک آفتابی ما عینک UV است؟

امروزه برندهای عینک آفتابی زیاد و متنوع و گاهی گیج‌کننده‌ای در بازار برای انتخاب و خرید موجود است، اما آیا همه‌ی آن‌ها دارای محافظت در برابر اشعه UV هستند؟ در ادامه به شما ۴ روش یاد می‌دهیم که به کمک آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که آیا عینک مورد نظر شما عینک UV هست یا خیر. بیشتر لنزها از شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند و برخی از مواد خاص در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش موثرتر از سایرین هستند. دو نوع محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد:

الف) 100% محافظت در برابر اشعه UV، تمام نسخه‌های اشعه ماوراء بنفش را مسدود می‌کند.

ب) 50% محافظت در برابر اشعه UV، نسخه‌های کوتاه‌تر و خطرناک‌تر اشعه ماوراء بنفش را مسدود می‌کند و این در حالی است که به نسخه‌های طولانی‌تر که ضرر کمتری دارند، اجازه عبور می‌دهد.

به کمک ۴ روش زیر می‌توانید تشخیص دهید که لنزهای عینک شما دارای محافظ UV400 هستند یا خیر. همچنین برای دریافت مشاوره  هم می‌توانید با کارشناسان لوناتو در واتساپ ارتباط بگیرید.
دریافت مشاوره رایگان در واتساپ

1.برچسب روی عینک را چک کنید.

این برچسب اولین جایی است که باید به آن نگاه کنید تا بفهمید عینکی که در دستتان است عینک UV است یا نه. این برچسب نشان می‌دهد که این عینک چه مقدار و چه نوع محافظتی را ارائه می‌دهند. به دنبال برچسب UV400 روی عینک باشید. اگر آن را داشته باشند، پس این در برابر اشعه‌های UVA و UVB از چشمان شما محافظت می‌کند، اگر هیچ برچسب uv400 در جایی روی آن‌ عینک وجود نداشته باشد، به این معنی است که هیچ گونه محافظتی به شما ارائه نمی‌دهد.

2.میزان تیرگی عینک را چک کنید.

یکی از راه‌ها این است که عینک را جلوی صورت خود نگه دارید، با زاویه به آن نگاه کنید و سپس بررسی کنید که چقدر تیره به نظر می‌رسد. اگر بتوانید همه چیز را از پشت آن به وضوح ببینید، پس این عینک، عینک UV نیست و از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت نمی‌کند.

3.چک کنید که آیا این عینک اشعه UV را فیلتر می‌کنند یا خیر.

راه های تشخیص UV عینک آفتابی-لوناتو

 

بسیاری از عینک‌های آفتابی اشعه‌ UV را فیلتر نمی‌کنند. برخی عینک‌های آفتابی که ادعا می‌کنند محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند ممکن است حاوی نوعی مواد شیمیایی باشند که با نور خورشید واکنش نشان می‌دهد و در حقیقت چشمان شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر می‌کند. برای آزمایش اینکه آیا این عینک UV است و محافظت واقعی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد یا خیر، بدون اینکه آن را به چشم خود بزنید، عینک را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین می‌توانید نمادهای ANSI روی لنزها را بررسی کنید، این نماد نشان می‌دهند که آیا این لنز، نور فرابنفش را فیلتر می‌کند یا خیر.

4.عینک را زیر نور سیاه قرار دهید.

این روش بسیار سریع و ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید یکی از آن لامپ‌های شفاف بدون نور است که در هر فروشگاه افزار و یراقی پیدا می‌شود. اگر عینک آفتابی شما در زیر نور سیاه بدرخشد، به این معناست که جلوی اشعه UVA را نمی‌گیرد و عینک UV نیست. اگر در زیر نور سیاه ندرخشید، تبریک می‌گوییم! شما عینک آفتابی درستی انتخاب کرده‌اید و این عینک به اندازه کافی از چشم‌های حساس شما محافظت می‌کنند.

آیا عینک‌های ارزان‌قیمت توانایی محافظت از چشم در برابر اشعه‌های یو وی را دارند؟

عینک‌های ارزان‌قیمت هم از چشم در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌کنند اما خیلی کم و نه به اندازه کافی. اگر واقعا قصد دارید که از چشمان خود بهترین مراقبت را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم عینک با کیفیت عالی خریداری کنید. درست است که باید پول بیشتری پرداخت کنید، اما در عوض به سلامتی چشم‌ها و بینایی خود آسیبی وارد نخواهید کرد.

خرید عینک آفتابی اورجینال

در فروشگاه اینترنتی لوناتو انواع مختلف عینک آفتابی و عینک طبی وجود دارد که همگی ضد UV هستند. بعلاوه، شما می‌توانید حتی پوشش‌های محافظ دیگری همچون پوشش پلاریزه را نیز برای عینک انتخابی خود سفارش دهید.

آیا عدسی‌های پلی‌کربناتی هم به پوشش ضد UV نیاز دارند؟

خیر، عدسی‌های پلی‌کربناتی به پوشش ضد UV نیاز ندارند. این لنزها حدود 10 برابر قوی‌تر از لنزهای معمولی عینک‌های آفتابی و طبی هستند. از این رو به پوشش ضد UV اضافه نیازی ندارند. ضد UV بودن عدسی عینک در عینک کودکان بسیار حائز اهمیت است زیرا آن‌ها بیشتر زمان خود را در بیرون از خانه و زیر نور خورشید سپری می‌کنند.

محققان اعتقاد دارند که ۵۰ درصد از مضراتی که یک شخص می‌تواند از اشعه فرابنفش خورشید در طول زندگی خود دریافت کند، تا سن ۱۸ سالگی روی می‌دهد. بنابراین، قرار داشتن بیش از حد کودکان در معرض این تابش‌های مضر می‌تواند در آینده منجر به بروز بیماری‌های چشمی همچون آب‌مروارید یا دژنراسیون ماکولا شود.

آیا عدسی‌های تغییرپذیر (تزنزیشن) دارای خاصیت ضد UV هستند؟

عدسی‌های ترنزیشن در خود قابلیت ضد اشعه فرابنفش دارند. در حقیقت تمامی لنزهای فتوکرومیک از هر نوعی که باشند، از چشم‌ها در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. این در حالیست که این عدسی‌ها به صورت خودکار بین حالت‌های محافظت از چشم در برابر اشعه‌های UV و اصلاح انحراف بینایی در حال تغییر و سوئیچ کردن هستند.

خرید عینک آفتابی UV400-لوناتو

به طور کلی عینک فتوکرومیک دارای نوع خاصی از عدسی عینک است که در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود. مدت زمان تغییر رنگ این عدسی‌ها در شرایط نوری مختلف، متفاوت است. به طوری که طی این فرایند اتوماتیک در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد، این در حالیست که روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه به طول بیانجامد.

در صورتی که فرد کاهش بینایی نداشته باشد، می‌توان تا ۸۵ درصد نوری را که در محیط است و وارد چشم می‌شود را از طریق این عدسی‌ها حذف و از چشم در برابر اشعه UV محافظت کرد.

در پایان

همانطور که دیدید استفاده از عینک‌هایی که دارای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند، امری واجب است. ما در لوناتو عینک‌های UV زیبا و مد روزی را برای شما به فروش گذاشته‌ایم. می‌توانید طبق میل و سلیقه و استایل شخصی خودتان آن‌ها را انتخاب کنید و بخرید. برای دیدن مدل‌های مختلف ما سری به فروشگاه لوناتو به آدرس www.lunato.net بزنید! البته اگر در انتخاب یک عینک آفتابی مناسب، دچار تردید شدید، از متخصصان لوناتو در دایرکت اینستاگرام مشاوره بگیرید.

 

Related Articles

کامنت بگذارید