خانه سلامت چشم بالاترین نمره چشم چند است؟ همه چیز درباره نمره چشم

بالاترین نمره چشم چند است؟ همه چیز درباره نمره چشم

نویسنده صبا طاهری

نمره چشم یکی از اصطلاحات چشم پزشکی است که اگر شما هم نیاز به استفاده از عینک طبی داشته باشید، با این اصطلاحات مواجه خواهید شد. در اکثر موارد نمره چشم، ثابت نمی‌ماند و بهتر است شما به خوبی در رابطه با نمره چشم و شرایط ضعف بینایی خود، اطلاعات داشته باشید.

حداکثر و حداقل ترین نمره چشم و بالاترین و پایین ترین میزان ضعیفی چشم را چشم پزشک و متخصصین بینایی سنجی ارزیابی کرده‌ اند. این ارزیابی‌ها به نتایج جالب و مهمی منتج شده‌است که بررسی خواهیم کرد.

نمره چشم به چه معنی است؟

نمره چشم نشان دهنده­ میزان ضعف بینایی و یا وجود عیوب انکساری است. این نمره توسط چشم پزشک و یا اوپتومتریست، با استفاده از روشهای مختلف و دستگاه­های مخصوص بدست می‌آید. دانستن نمره چشم کمک می­کند تا شما بتواند از مناسب‌ترین عینک طبی، لنز طبی و یا دیگر ابزارهای اصلاح بینایی را مورد استفاده قرار بدهید.

آیا نمره چشم معیار اندازه‌گیری ضعیفی چشم است؟

برای خرید عینک طبی و استفاده از آن  یا انجام عمل ­های لیزیک و لازک به یک مقیاس علمی نیاز است. بر اساس این مقیاس علمی که اصطلاح رایج آن همان نمره­ چشم است، می­توان ابزاری برای اصلاح عیوب انکساری و ضعف بینایی طراحی و تولید کرد. بنابراین نمره چشم معیار اساسی خرید عینک و یا دیگر ابزارهای اصلاح بینایی است.

اگر نسخه پزشک دارید، برای خرید عدسی عینک طبی، کلیک کنید.

روش­های تشخیص ضعف چشم

برای گرفتن نمره چشم ابتدا باید به چشم پزشک و یا متخصصین بینایی سنجی مراجعه کرد. همچنین می‌توانید از معاینه چشم لوناتو در منزل استفاده کنید. چشم پزشک با استفاده از دو نوع نمودار وضوح بینایی را آزمایش می­کند. کارکرد این دونوع نمودار در تشخیص نمره چشم به شرح زیر است:

تعیین نمره چشم

  • نمودار اسنلن: متخصص بینایی‌سنجی با استفاده از نمودار اسنلن حدت بینایی هر چشم را یک به یک آزمایش می­کند. روی این نمودار حروف مختلف در اندازه­های متفاوت درج شده است. بسته به این که شخص مراجعه‌کننده تا کدام ردیف را
    می­تواند بخواند میزان حدت بینایی اومشخص می­شود. بالاترین عدد این نمودار 20/20 است.
  • نمودار رندوم ایز: رندوم ایز نموداری است برای تعیین نمره چشم که در وسط و بالای آن حرف E انگلیسی درج شده است. در ردیفهای پایینتر حرف E با حفظ فاصله و دراندازه­های کوچکتر درج شده­اند. متخصص بینایی سنجی با نشان دادن حرف E به ترتیب در ردیفهای پایینتر وضوح چشم  را مشخص می­کند. شخص مراجعه کننده باید سمت قرار گرفتن شاخه‌­های حرف E  را تشخیص بدهد.
اگر احساس می‌کنید چشمتان ضعیف شده، این مقاله لوناتو را بخوانید.

تعیین نمره­ چشم

 اندازه گیری نمره چشم
 

برای تعیین نمره چشم باید مرحله­ بعدی که  منجر به تشخیص دقیق نمره چشم و عیوب انکساری آن می­شود را انجام دهید. این عمل به وسیله روش‌ها و دستگاه ­هایی که در ادامه معرفی می‌شود، انجام می‌گردد:

  • دستگاه اتوریفراکتو­متر: اتوریفراکتومتر نام دستگاهی است که از آن برای اندازه گیری نور منعکس شده از شبکیه چشم استفاده می­شود.
  • نورشکن دستی (رتینوسکوپ): اپتومتریست نوری را به صورت دستی به چشم مراجعه کننده تابانده و نور بازتاب شده از شبکیه را ارزیابی می­کند.
  • فوروپتر یا فریم آزمایشی ( ترایال فریم): بعد از مشخص شدن عیب انکساری چشم زمان تشخیص دقیق نمره چشم است. اپتومتریست با استفاده از عدسی ­های فوروپتر می‌­فهمد که کدام عدسی برای چشم و دید شخص مراجعه کننده مناسب است.

مرحله بعد تست بینایی هردوچشم است که باید مشخص شود عدسی‌­های انتخاب شده برای دید هر دو چشم مناسب است.  

پایین ترین نمره چشم

نمره چشم چه عیوب چشمی را نشان میدهد؟

دوربینی، نزدیک بینی، آستیگاماتیسم و مقدار آنها چیزی است که درنسخه مشخص می¬شود. برای نشان دادن میزان دوربینی از علامت مثبت و برای نشان دادن نزدیک بینی از عدد منفی استفاده می¬شود.

نتیجه تعیین نمره چشم

بعد از تست بینایی توسط متخصص، نسخه­ ای تنظیم شده و اطلاعات لازم درون آن درج می­شود. برای درج این اطلاعات از حروف و اعداد مختص این کار استفاده می شود که به قرار زیر است:

معاینه چشم

  • OD : این دو حرف انگلیسی نشان دهنده محدوده چشم راست هستند. در صورتی که هیچ عددی در کنار این حروف نوشته نشده باشد، بدین معنی است که چشم راست مشکلی ندارد.
  • OS : این دو حرف به محدوه چشم چپ اشاره می­کند. اگر در کنار این حروف عدد نباشد بدین معنی است که چشم چپ هم مشکلی ندارد.
  • OU: به محدوده­ی  هر دو چشم اشاره می­کند.
  • SPH:  این حروف نشان دهنده دوربینی و یا نزدیک بینی چشم است.
  • علامت منفی نزدیک بینی و علامت مثبت نشان دهنده مشکل دوربینی است.
  • ADD : این علامت نشان دهنده قدرت بزرگنمایی است.
  • AXIS & CYL: این علامت، نماد مشکل آستیگماتیسم است، چنانچه عددی درکنار این عبارت درج شود یعنی چشم آستیگماتیسم است.
  • S یا SPH : این علامتبرای نشان دادن کروی بودن کره­ی چشم است

نمره بالاترین و ضعیف ترین چشم

به طورمعمول و طبق نمودارها، نمره چشم شخصی که دارای دید طبیعی است عدد 10/10 است. این بدین معنی است که شخص می­تواند به طور طبیعی اشیا و اشخاص و محیط را ببیند. هر چه نمره چشم فاصله­اش با صفر بیشتر باشد یعنی چشم ضعیفتر است. بنابراین ضعیف­ترین دید را شخصی دارد که نمره چشمش بیشترین فاصله را با صفر دشاته باشد. به طور مثال شخصی که دارای نمره چشم 1 است یعنی دارای ضعف خفیفی است اما شخصی که نمره چشمش 5 است دارای دیدی بسیار ضعیف است. البته نمره چشم 6 و بالاتر هم بعید نیست و در برخی افراد مشاهده می‌شود.

عینک طبی بهتر است یا لنز؟

در نمره چشم نرمال، شما بر اساس سلیقه و راحتی خودتان، بین خرید عینک طبی و خرید لنز طبی حق انتخاب دارید. البته که لنز طبی راحتی بیشتری ایجاد می‌کند وحتی شما می‌توانید با خرید لنز رنگی نمره دار، تغییر خوبی در ظاهر خود ایجاد کنید، اما عینک طبی هم می‌تواند به عنوان یک اکسسوری در استایل شما نمایان شود. اما در نظر داشته باشید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید بهترین عینک طبی یا لنز طبی را با گارانتی لوناتو ، تهیه نمائید. لوناتو امکان تست فریم عینک در منزل را هم برای شما فراهم آورده است. پس خریدی دلنشین و مطئن در انتظار شماست.

Related Articles

18 کامنتها

فاطمه 10 شهریور 1401 - 10:49

مطالبتون عالی بود. فقط یه سوال : اینکه خواهرم رفته چشم پزشکی بهش گفتن نمره چشمش 12 هست معنی این نمره چیه چون تا جایی ک من میدونم نمره چشم تا 10/10 هستش

پاسخ
حسن 19 بهمن 1401 - 04:17

فاصله بین دومردمک چشم 12 هست نمره چشم 12 وجودنداره این 12 یاجمع دوتاچشم هست یا فاصله بین دومردمک چشم

پاسخ
Khorram 21 مهر 1402 - 00:13

باسلام ببخشید اصلا اینطورنیست برادرخودم چندروزپیش رفت بیمارستان فوق تخصصی نور یک چشمش13،5 و چشم چپش هم 14،25 و هرکدام به اضافه 2 آستیگمات و منفی یعنی نزدیک بین هست و ازهلندلنزداخل چشمی دائمی سفارش داده و فقط پول لنزش شده67میلیون تومان وعمل ایناهم حدود15الی20میلیون تومان واگرخواستی نسخه روبرات میذارم ببین والکی مردم را راهنمایی نکن اطلاعات ندارید ومن خودم 30ساله عینک میزنم

پاسخ
حمید 6 بهمن 1402 - 02:56

کی گفته وجود نداره !؟!؟ نمره چشم پسر من ۱۱ است و‌اصلا این جواب که دادی درست نیست

پاسخ
روزبه 6 اسفند 1401 - 01:41

سلام. وقت بخیر. مثلا اگر کسی نمره چشمش خیلی بد بشه مثلا ۹ یا ده. آیا با عینک میتونه خوب ببینه( مثل کسی که چشمش یکه و با عینک دید خوبی داره) یا فقط شدت ضعف کاهش پیدا میکنه؟

پاسخ
سعاد الحایی سحر 10 خرداد 1402 - 20:22

میخوام بدونم آخرین نمره ی چشم چند است که بعدش چشم خاموش میشود

پاسخ
Amir 13 دی 1402 - 23:48

من خودم این فکرو میکردم ولی رفتم پیش دکتر متخصص گفت که اصلا همچین چیزی نداریم که چشم کلا دیگه نبینه

پاسخ
ساجده شعبانی 29 تیر 1402 - 23:32

ببخشید میشه بدونم بدترین و آخرین نمره ی چشم قبل از نابینا شدن چند هست؟

پاسخ
مرادی 1 مرداد 1402 - 11:39

سلام آیا افراد با شماره چشم ۲۰/۲۰ در خواندن و نوشتن و مهارت هایی که دید نزدیک لازم دارد دچار مشکل می شوند ؟

پاسخ
سید گودرز شقایقی 25 شهریور 1402 - 23:15

عرض ادب و احترام
استدعا دارم پاسخ بنده را مرحمت بفرمایید.
اینجانب شدیدا به عمل استمنا(جلق)عادت دارم.آیا ضعف چشمانم دلیلش همین عمل است؟چون چشمانم با کم و زیاد شدن این عمل ضعیف تر میشود.ترس شدید از کوری دارم.لطفا کمک کنید آقای دکتر.فروگذار هستم.تشکر.

پاسخ
Taha 27 بهمن 1402 - 09:01

شما خیلی کارت درسته😂🚶‍♂️💔

پاسخ
زهره 30 شهریور 1402 - 14:14

سلام ، من به دکتر مراجعه کردم و بعد از معاینه و گرفتن عینک، وقتی عینک میزنم چشمم تار میبینه و فلو و فوکوس میکنه چشمم، مجدد ب دکتر مراجعه کردم و گفتم با این عینک دید خوبی ندارم ، و گفتن اگر نمره عینک و بالا تر بزنم برای شبکیه چشم ضرر داره ، میخواستم ببینم صحبت ایشون درسته یا خیر

پاسخ
کامران 31 شهریور 1402 - 16:54

با سلام من پیش یک چشم پزشک رفتم البته در المان هستم و شماره چشم من را برای اینکه دور را خوب نمیبینم -2.75 ویکی دیگه چشمم را -2.25 تشخیص داده و من نسخه دکتر را برای عینک سازی بردم و چیزی که متوجه نمیشم اینه که چرا آنها چشم من را معاینه کردند و یک عینک بانمره -0.75 و یک چشم دیگرم -1.25 دادند و من شغلم رانندگی و چند سالی هست که چشمم اذیت میشه .ممنون

پاسخ
سیامند 3 مهر 1402 - 18:49

اگر هیروپی هر دو چشم 13 باشد چی

پاسخ
سروش 18 مهر 1402 - 15:02

سلام من رفتم چشم پزشک تشخیص دادن نمره چشمم ۴ هستش آیا این خیلی بده؟؟؟

پاسخ
محمد 26 مهر 1402 - 12:29

سلام خسته نباشید من رفتم دکتر بهم گفتن چشم شمابدردعینک نمیخورازعینک ردکرده بایدچیکارکنیم

پاسخ
حسن 25 آذر 1402 - 10:09

سلام چشم سمت راستم شمارش ۲ و سمت چپ ۲,۲۵ هستش آستیگماتیسم دارم الان چشم من ضعیف حساب میشه یا نه؟

پاسخ
Maryam 8 دی 1402 - 01:48

سلام خسته نباشید
برادرم رو بردیم چشم پزشکی هشت سالشه بعد معاینه ی چشماش دکتر گفته چشم راست ۹ و چپ ۵ هست ایا خدای نکرده احتمال کوری وجود داره یا راه درمانی هست؟

پاسخ

کامنت بگذارید