خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک آفتابی چه عدسی‌هایی برای عینک آفتابی موجود است؟

چه عدسی‌هایی برای عینک آفتابی موجود است؟

نویسنده فروغ بیداری
عدسی عینک آفتابی

عدسی عینک آفتابی

عدسی عینک آفتابی با طرح‌های مختلف و تکنولوژی‌های متفاوتی عرضه می‌شود؛ از عدسی‌های پلاریزه، فتوکرومیک، تریوکس و لنزهای پلاستیک شاخص بالا گرفته تا انواع تدریجی و رنگی.

همچنین باید توجه داشته باشید که رنگ‌های مختلف عدسی عینک‌های آفتابی برای شرایط گوناگون آب‌وهوایی با هم فرق دارند. شما با توجه به مشخصات هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانید گزینه مناسب سبک زندگی خود را انتخاب کنید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

عدسی‌ زردرنگ

عدسی‌های زردرنگ مسدودکننده نور آبی هستند. این نور در طولانی‌مدت موجب افزایش خطر بیماری‌های چشم همچون دژنراسیون ماکولا می‌شود. این عدسی‌ها اغلب در میان اسکی‌بازهای، شکارچیان، قایق‌سوارها و خلبان‌ها محبوبیت دارد زیرا کنتراست بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

عدسی‌ پلاریزه

عدسی‌های پلاریزه و پوشش‌های ضدبازتاب قادرند بازتاب و درخشش آفتاب را کاهش دهند. عدسی‌های پلاریزه برای کسانی که ورزش‎های آبی و برفی انجام می‌دهند بسیار مناسب هستند. پوشش ضدبازتاب، با بازگشت دادن بازتاب نور از سطح عینک، از رسیدن پرتوهای مضر به چشم پیشگیری می‌کند.

عدسی عینک آفتابی

عدسی آینه‌ای

عدسی‌های آینه‌ای، بخشی از نور ورودی به چشم را مسدود می‌کنند. این عینک‌ها با برگشت دادن نور از سطح عدسی، از چشم محافظت می‌کنند. بنابراین برای روزهای آفتابی و برفی گزینه‌های درستی بشمار می‌روند. لازم است بدانید که رنگ عدسی آینه‌ای در ویژگی محافظتی آن تاثیری ندارد.

عدسی تدریجی

عدسی‌های تدریجی، به این صورت هستند که از بالا به پایین رنگ آن‌ها کم می‌شود. این نمونه برای رانندگی خوب است زیرا از شدت نوری که به چشم می‌رسد می‌کاهد و در بخش پایینی خود که رنگ کمتری دارد، دید واضح‌تری برای فرد مهیا می‌کند تا داشبور را روشن‌تر ببیند.

عدسی تدریجی دوطرفه

عدسی تدریجی دوطرفه، به عدسی‌ای گفته می‌شود که از پایین به بالا هم پررنگ شده است. یعنی بالا و پایین عدسی پررنگ و بخش مرکزی آن روشن‌تر است. این عینک برای کسانی خوب است که نمی‌خواهند عینک دودی‌شان خیلی تیره باشد اما می‌خواهند نورهایی که از آسمان و زمین به چشم می‌خورند کم و تیره باشد.

عدسی فتوکرومیک

عدسی فتوکرومیک میزان تیرگی‌ خود را بر اساس میزان پرتو فرابنفشی که به آن‌ها تابیده می‌شود، تنظیم می‌کند.

عینک آفتابی چند کانونی

عینک آفتابی چند کانونی، افراد بالای ۴۰ سال که مشکل پیرچشمی دارند می‌توانند از عینک‌های آفتابی دو یا سه کانونی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آیا عینک آفتابی عدسی دارد

عدسی عینک آفتابی

چرا محافظت از چشم در برابر پرتو فرابنفش مهم است؟

شما باید برای پیشگیری از خطرات یو.وی حتما عینک آفتابی استفاده کنید. با اینکه برخی از لنزهای تماسی قابلیت پیشگیری از پرتوهای فرابنفش را دارند اما چون تمام سطح چشم را پوشش نمی‌دهند، بنابراین همچنان لازم است که از عینک آفتابی بهره بگیرید.

از عینک‌هایی استفاده کنید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد از پرتوهای UVA و UVB محافظت می‌کنند. این مدل‌ها اغلب با برچسب UV 400 مشخص می‌شوند و توان مسدود کردن طول‌موج‌های بالاتر از ۴۰۰ نانومتری را دارند.

اگر گزینه‌هایی انتخاب کنید که کناره‌های چشم را هم پوشش دهد، بسیار بهتر و مطمئن‌تر خواهد بود.

خرید عدسی عینک از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

بهترین رنگ برای عدسی عینک آفتابی چیست؟

رنگ عدسی یک انتخاب شخصی است و روی مسدود کردن پرتو فرابنفش تاثیر چندانی زیادی ندارد. عدسی‌های توسی و قهوه‌ای بیشتر از بقیه رنگ‌ها محبوبیت دارند زیرا خیلی کم رنگ‌های طبیعت را تغییر می‌دهند.

اما ورزشکاران عموما ترجیح می‌دهند از عدسی‌های زرد که کنتراست بالایی دارد بهره بگیرند. این رنگ میزان درخشش و بازتاب‌های شدید نوری را به میزان زیادی کم می‌کند.

آیا هر چه عدسی عینک آفتابی تیره‌تر باشد، بیشتر اشعه فرابنفش را مسدود می‌کند؟

عدسی‌های تیره موجب کاهش عبور نور مرئی از عینک می‌شوند اما لزوما محافظت بیشتری در برابر پرتوهای بنفش انجام نمی‌دهند. فارغ از تیره یا روشن بودن عدسی، باید نمونه‌هایی را انتخاب کنید تا ۱۰۰ درصد از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

سوالات رایج در مورد عدسی عینک آفتابی

آیا کودکان نیز به عینک آفتابی نیاز دارند؟

بله صددرصد. به این خاطر که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض آفتاب هستند و چشم‌هایشان حساس‌تر است، باید حتما در آفاب و برف عینک دودی استفاده کنند.

آیا عدسی عینک‌های آفتابی ورزشی با بقیه عینک‌ها فرق خاصی دارند؟

عدسی عینک‌های ورزشی از موادی ساخته می‌شوند که امنیت بیشتری داشته باشد. اغلب هم در رنگ‌هایی تولید و عرضه می‌شوند که کنتراست بالاتری دارند.

آیا عینک آفتابی ارزان‌قیمت برای چشم مضر است؟

عینک‌های آفتابی باکیفیت پایین اغلب پوشش ضد اشعه فرابنفش ندارند و استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها می‌تواند به چشم‌ها آسیب رسانده و حتی باعث نابینایی شود. همچنین، به دلیل استفاده از مواد بی‌کیفیت در ساخت عدسی، پس از چند ساعت استفاده، سبب سردرد و خستگی چشم‌ها می‌شوند. این مدل‌ها قابلیت محافظت در برابر ضربه هم ندارند و می‌توانند خطرات دیگری نیز برای چشم بدنبال داشته باشند.

Related Articles

کامنت بگذارید