خانه اخبار در صورت دسترسی نداشتن به محلول لنز از چه مایعی می‌توان برای شستن لنز استفاده کرد؟

در صورت دسترسی نداشتن به محلول لنز از چه مایعی می‌توان برای شستن لنز استفاده کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
مایع لنزم رو گم کردم. چیکار کنم؟- لوناتو

به جای مایع لنز از چه استفاده کنیم

با توجه به این که در اکثر مواقع بطری مایع لنز شفاف نیست و شما دقیق نمی‌دانید که چقدر فرصت دارید تا مایع لنز بعدی را بخرید، این اتفاق خیلی دور از ذهن نیست که با بطری خالی مایع لنز مواجه شوید. این اتفاق به صورت معمول دردسری به دنبال ندارد مگر این که شما در شرایطی نباشید که بتوانید خیلی زود به داروخانه بروید یا از فروشگاه اینترنتی مایع لنز سفارش بدهید. البته فروشگاه لوناتو همواره امکان خرید مایع لنز به صورت سریع و آسان را برای شما فراهم آورده. 

جایگزین مایع لنز چیست؟

محلول لنز مطمئن‌ترین مایع برای شست‌وشو، ضدعفونی کردن و نگهداری لنز تماسی است. اما اگر مایع لنز شما تمام شده و امکان خرید فوری ندارید، به هیچ‌وجه لنز را با آب نشورید. ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا بدون صدمه زدن به لنز، آن را شست‌وشو دهید و در جای مطمئن نگه‌دارید تا به محلول لنز، دسترسی پیدا کنید.

به جای محلول لنز هرگز از آب استفاده نکنید

تمام کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند، هر کجا که بروند، قاب لنز و محلول لنز را همراه خود برمی‌دارند. اما آدمیزاد است دیگر، ممکن است پیش از سفر یا رفتن به خانه دوستان فراموش کنید که مایع لنز را بردارید. در این صورت احتمالا این وسوسه سراغتان می‌آید که حالا یک بار اگر لنزم را با آب بشویم که مشکلی پیش نمی‌آید. اما باید بدانید که همان یک بار هم برای انتقال میکروب به چشم کافیست. پس این کار را نکنید.

میکروارگانیزمی موسوم به Acanthamoeba در آب‌های لوله‌کشی وجود دارد. وقتی لنز را با آب بشویید، ممکن است ریزموجودات وارد چشم شوند و سبب بروز عفونت شوند. همچنین می‌توانند سبب تخریب قرنیه چشم هم بشوند.

در ضمن، آب هیچ نوع ماده‌ی ضدعفونی‌کننده یا تمیزکننده در خود ندارد و عملا هم شستن لنز با آب معمولی در تمیزی آن اثری نخواهد داشت.

خرید محلول لنز از لوناتو

وقتی از لنز طبی استفاده می‌کنید، به مرور پروتئین‌ها و چربی‌ها روی سطح آن رسوب می‌کنند این رسوبات باعث کدر شدن لنز می‌شود و همچنین راحتی لنز را از آن می‌گیرند. به همین خاطر است که کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند لنزها را هر شب با محلول‌های چندمنظوره بشویید و ضدعفونی کنید. سپس در محلول لنز درون جالنزی بگذارید.

استفاده از آب نمک برای شستن لنز 

به جای مایع لنز از چه استفاده کنیم ؟ از آب نمک یا سرم نمکی می‌توانید در مواقع ضروری و «فقط» برای آبکشی کردن لنز استفاده کنید. اما به هیچ وجه لنز خود را درون محلول آب نمک نگه‌داری نکنید. حتی برای چند ساعت!

باید بدانید که سرم نمکی هیچ شباهتی به مایع لنز ندارد. زیرا حاوی هیچ ماده پاک‌کننده یا ضدعفونی کننده نیست. به همین خاطر نمی‌توانید سرم نمکی را جایگزین محلول لنز کنید. چون هیچ‌گونه خاصیت تمیزکنندگی ندارد. 

چطور از محلول نمک برای شستن لنز استفاده کنیم؟

به جای محلول لنز می‌توانید فقط برای یک بار شستن از سرم نمکی خانگی استفاده کنید. به هیچ وجه لنز چشم را در سرم نمک قرار ندهید و نگذارید یک شب تا صبح بماند. املاح و سدیم موجود در آب و نمک برای لنز و سلامت چشم خطرناک هستند.

حالا طبق دستورالعمل زیر، سرم نمکی خانگی بسازید:

محلول لنز با آب نمک

دو لیوان آب را 20 دقیقه بجوشانید.

1 قاشق چایخوری نمک بدون ید به آن اضافه کنید.

با قاشقی که استرلیزه کرده‌اید (قاشق را در آب جوش چندین دقیقه بجوشانید) هم بزنید.

سپس لنز را با این سرم بشویید.

مایع لنز خانگی نهایتا ۲۴ ساعت قابل استفاده است. زیرا باکتری‌ها پس از این مدت زمان شروع به رشد و تکثیر می‌کنند.

راه‌های دیگر برای نگهداری لنز بدون محلول لنز

شاید راه‌های زیادی به ذهنتان برسد. اما همه را فراموش کنید! تنها راهی که پیش رو دارید، خریدن یک محلول لنز تازه یا شست‌وشوی لنز با سرم نمکی برای مدت کوتاه است. البته بهتر است که کمی از محلول لنزتان را داخل بطری کوچکی بریزید و همیشه در کیف خود نگه‌دارید.

کلام آخر

محلول لنز برای پاکیزگی لنز تماسی طراحی شده است و استفاده از هر مایع دیگری برای این منظور می‌تواند سلامت چشم‌های شما را به خطر بیندازد. سطح لنز تماسی، بعد از استفاده، آلوده می‌شود و دید شما کدر می‌شود بنابراین، شست‌وشوی آن را به هیچ‌وجه پشت گوش نیندازید. همچنین اگر در شرایط اضطراری گیر نکرده بودید و مجبور نبودید، به هیچ عنوان از سرم نمکی یا مایعات دیگر برای تمیز کردن لنز استفاده نکنید.

سوالات رایج در مورد مایع جایگزین محلول لنز

راهی برای همیشه در دسترس بودن مایع لنز وجود دارد؟

بله. خیلی راحت می‌توانید یک بطری کوچک مثل بطری داروها را استرلیزه کنید و آن را با مایع لنز پر کنید. این بطری را همیشه ته کیفتان داشته باشید تا هر جا می‌روید همراهتان باشد.

در مواقع ضروری از آب می‌توانم برای شستن لنز استفاده کنم؟

تحت هیچ شرایطی نباید از آب به جای محلول لنز استفاده کنید.

آب نمک نمی می‌تواند لنز را ضدعفونی کند؟

خیر. این محلول فقط برای یک بار شستن لنز قابل استفاده است و هیچ خاصیت دیگری ندارد.

آیا می‌توان لنز چشم را با سرم شستشو تمیز کرد؟

جواب این سوال قطعا منفی است به دو دلیل: سرم شستشو شاید بتواند آلودگی‌های سطحی و ظاهری لنز مثل مو یا آرایشی که به سطح لنز چسبیده است را  پاکسازی کند اما نه قادر است لنز را ضدعفونی کند و 
نه قادر است لنز را رسوب‌زدایی کند.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

منبع: allaboutvision

Related Articles

3 کامنتها

زهره 31 مرداد 1401 - 00:27

سلام من مایع لنزمو وقتی روی لنزام میریزم لبه های لنز رو نمیگیره چون امشب متوجه شدم مایع لنزم تمام شده ودیگه نداره اشکالی نداره این مدلی بمونه تا بزودی تهیه کنم؟

پاسخ
Parisa 19 تیر 1402 - 18:48

بسیاربسیار ازاین همه اطلاعات ازشماسپاسگزارم🙏

پاسخ
هدیه 12 آبان 1402 - 13:38

اگه قبل گذاشتن لنز، دستامو با سرم شستشو شستم ،بعد لنز رو بردارم از جا لنزی ،مشکلی پیش نمیاد؟یا نیازی به شستشو با سرم نیست و همینکه با آب دستامو شستم ،میتونم لنز رو از محلولش بردارم و بزارم

پاسخ

کامنت بگذارید