خانه با مراحل ساخت عینک طبی آشنا شوید؛ از فریم عینک تا عدسی و پوشش‌های عدسی

با مراحل ساخت عینک طبی آشنا شوید؛ از فریم عینک تا عدسی و پوشش‌های عدسی

نویسنده فروغ بیداری
ساخت عینک طبی

ساخت عینک طبی

ساخت عینک طبی چندین مرحله دارد. از ساخت فریم عینک گرفته تا عدسی‌ها و دسته و پد عینک.

در گذشته فقط از شیشه برای عدسی عینک طبی و آفتابی استفاده می‌شد. اما به مرور عدسی‌های پلاستیکی هم به چرخه تولید اضافه شدند و تنوع زیادی به وجود آورند. برای فریم عینک هم از فلز استفاده می‌شد اما به مرور پلاستیک‌های سبک و ایمن جایگزین فلزات شدند.

با اینکه در برخی از بخش‌های مراحل ساخت عینک طبی به دقت و بررسی انسان نیاز است، اما بخش اعظم این فرایند مکانیکی و توسط دستگاه انجام می‌شود.

فریم عینک از چه جنسی ساخته می‌شود؟

بیشترین موادی که برای ساخت فریم عینک استفاده می‌شود، استات است.

برای عینک طبی، شما فریمی با دوام و سبک نیاز دارید که از جنس پلی‌کربنات تهیه شده باشد. همچنین اگر از آلرژی پوستی رنج می‌برید باید به دنبال فریمی که از مواد ضد حساسیت ساخته شده است استفاده کنید مانند فریم با جنس تیتانیم و استیل ضد زنگ.

ساخت عینک طبی
  • برخی از کارخانه‌های سازنده از استات سلولزِ پروپیونات برای تولید فریم استفاده می‌کنند. این ماده، نوعی پلاستیک نایلونی است که خاصیت ضدحساسیتی دارد. بسیار سبک است و شفافیت بیشتری نسبت به بقیه پلاستیک‌ها دارد.
  • فریم‌های نایلونی اولین بار در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی ساخته و عرضه شدند. اما به دلیل زودشکن بودن این ماده، تولیدکننده‌های عینک ترجیح دادند از نایلون‌های ترکیبی (پلیامید یا گلیمیدها) برای ساخت فریم استفاده کنند. امروزه، فریم‌هایی که از نایلون‌های ترکیبی ساخته شده‌اند، دوام بالا و وزن سبک دارند.
  • فلزی که در ساخت فریم عینک استفاده می‌شود، مونل (Monel) نام دارد که ترکیبی از چندین فلز دیگر است. مونل خاصیت چکش‌خواری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی نیز مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • تیتانیوم و بتا-تیتانیوم (Titanium و beta-titanium) نیز از دیگر فلزات رایج در ساخت فریم عینک هستند. تیتانیوم یک فلز توسی-نقره‌ای، سبک، بادوام، قوی و ضد پوسیدگی و ضدزنگ‌زدگی است. این فلز در صنایع مختلفی از هوافضا گرفته تا ابزارهای پزشکی مورد استفاده دارد.
  • بریلیوم (Beryllium)، یک فلز توسی‌رنگ و ارزان‌قیمت است که به جای تیتانیوم در ساختت فریم عینک از آن استفاده می‌کنند. این فلز نیز زنگ‌نمی‌زند، تیره و سیاه هم نمی‌شود و گزینه مناسبی برای کسانی بشمار می‌رود که پوستشان اسیدی است یا اکثرا در معرض آب‌شور قرار دارند.
  • استیل‌ضدزنگ (Stainless steel) نیز از دیگر فلزاتی است که به جای تیتانیوم در ساخت فریم عینک از آن استفاده می‌شود. از مزیت‌های این جنس باید به سبک‌وزن بودن، غیرسمی بودن و مقاومت بالا اشاره کرد. بسیاری از فریم‌های استیل‌ضدزنگ هیچ‌گونه نیکلی در خود ندارند و در نتیجه حساسیت‌زا هم نیستند.
  • فلکسون (Flexon)، آلیاژی بر پایه تیتانیوم است. این آلیاژ رایج و منحصربه‌فرد، توسط کارخانه عینک‌سازی Marchon ساخته شد و به آن «فلز حافظه» هم می‌گویند. فریم‌های فلکسونی  را می‌توان به‌راحتی خم کرد و پیچاند چون خیلی راحت دوباره به حالت اولیه خود بر می‌گردند.
  • فریم‌هایی که از جنس آلومینیوم (aluminum) ساخته می‌شوند نیز بسیار سبک و کاملا ضدزنگ هستند. آلومینیوم  یک فلز غیرآهنی که به وفور در دنیا یافت می‌شود. این فلز بسیار نرم و ضعیف است اما در ترکیب با مقداری سیلیکون یا آهن به میزان سختی موردنظر صنایع می‌رسد و از آن در حوزه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید در خرید فریم عینک طبی به آن‌ها توجه کنید

مواد غیرمرسوم برای ساخت فریم عینک طبی

برخی از کارخانه‌های عینک‌سازی از طلا برای ساخت فریم استفاده می‌کنند. به این صورت که روکشی از طلا را روی فریم‌ پلاستیکی می‌کشند تا شبیه جواهر دیده شود.

چوب، استخوان یا شاخ بوفالو نیز از دیگر مواد غیرمرسوم و عجیب برای ساخت فریم عینک هستند. فریم‌هایی از این جنس اغلب به صورت دستی ساخته می‌شوند و تولید انبوه ندارند. فریم‌های چوبی یا استخوانی قیمت بسیار بالایی دارند و در عوض، ظاهر منحصر‌به‌فردی هم خواهند داشت.

در برخی مواقع از روکش چرم هم برای ساخت فریم عینک استفاده می‌شود که دوام چندانی ندارد و فقط برای مد و فشن مناسب است و قابلیت استفاده روزانه را ندارد. اخیرا از روکش مخمل هم در زیباسازی برخی از عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود که دوام چندانی ندارد.

سنگ‌های قیمتی همچون فیروزه، کریستال‌های سوواروسکی و اونیکس هم در طراحی فریم‌های عینک استفاده می‌شوند.

ساخت عینک طبی

فریم عینک طبی چگونه ساخته می‌شود؟

در بالا هم گفتیم که فریم عینک طبی بیشتر از جنس استات ساخته می‌شود. استات بسیار سبک و بادوام است و از استات سلولز بیوپلاستیک ساخته می‌شود. این یک ماده طبیعی است که از فیبرهای دانه‌های کتان یا چوب استخراج می‌شود.

سلولز استات طی چندین مرحله از خالص سازی گرفته تا ترکیب با اسید استیک، آماده‌سازی می‌شود تا به ماده‌ای به نام استاتِ سلولزی تبدیل شود.

استات سلولزی را خیلی راحت می‌توان رنگ‌آمیزی و تغییر شکل داد. به همین خاطر ساخت فریم عینک با آن بسیار آسان است.

استات در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی استاندارد (آکریلیک و پلی‌کربنات)، قوی‌تر، سبک‌تر و منعطف‌تر است. فریم‌های استات عینک آفتابی در شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی عرضه می‌شود. یک نکته جالب در مورد استات این است که رنگ در داخل این ماده حل می‌شود و خود فریم رنگی است، به جای اینکه آن را رنگ کنند.

عدسی عینک از چه جنسی ساخته می‌شود؟

عدسی‌های عینک با تکیه بر علم، تکنولوژی و هنر ساخته می‌شوند. همان طور که فریم‌های متنوعی داریم، این روزها عدسی‌های متنوعی هم داریم که از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.

عدسی عینک طبی چگونه ساخته می‌شود؟

بیشتر عدسی‌های عینک طبی این روزها از جنس پلی کربنات و پلاستیک CR39 ساخته می‌شوند.

  • عدسی پلاستیکی: به دلیل سبک وزن بودن، هزینه پایین و کیفیت اپتیکی بسیار بالا، پلاستیک CR-39 در صنعت عینک‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عدسی پلی‌کربناتی: از آنجا که پلی‌کربنات از پلاستیک CR-39 سبک‌تر و مطمئن‌تر است، به یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت عدسی عینک طبی کودکان و عینک‌های ورزشی تبدیل شده است.
  • عدسی تریوکس (Trivex): از دیگر مواد سبک‌وزن برای ساخت عدسی عینک که شبیه پلی‌کربنات است.
  • عدسی پلاستیکی شاخص بالا (های ایندکس): این لنزها بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از عدسی‌های پلاستیکی CR-39 هستند زیرا ضریب شکست بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین برند عدسی عینک طبی

پوشش عدسی عینک چگونه روی آنها اضافه می‌شود؟

پوشش عدسی عینک به چندین روش مختلف به آن اضافه می‌شود. یکی از این روش‌ها این است که عدسی عینک را درون سطل فلزی داغی فرو می‌کنند که مملو از رنگ یا پوششی است که باید به عدسی اضافه شود.

ممکن است پوشش موردنظر را روی عدسی عینک اسپری کنند. سپس عدسی عینک برای مدت زمان مشخصی در مقابل حرارت قرار داده می‌شود تا مایع روی سطح آن ذوب و به عدسی بچسبد.

از دیگر روش‌های افزودن پوشش به عدسی عینک این است که برخی کارخانه‌ها به صورت و در روند ساخت عدسی، پوشش موردنظر را به آن اضافه می‌کنند. یعنی پوشش عدسی همزنان با خودش اضافه می‌شود و مرحله مجزایی برای اضافه شدن به عدسی ندارد.

از جمله رایج‌ترین پوشش‌های عدسی عینک، پوشش ضد UV ، پوشش ضد بازتاب و پوشش ضد خراش است.

برای عدسی‌های ساخته شده از پلاستیک بسیار مهم است که حتما پوشش ضدخراش داشته باشند. مخصوص پلاستیک‌های نرم.

پس از اضافه شدن پوشش عدسی، عدسی به شکل مناسب و موردنظر تراش داده‌ می‌شود، صیقل می‌خورد و آماده سوار شدن روی عینک می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی

سوالات رایج در مورد مراحل ساخت عینک طبی

بهترین برند عدسی عینک طبی کدام کمپانی است؟

برندهای زایس، CRIZAL ، Transitions ، EuroVision، Hoya و کداک از بهترین ها هستند.

کدام عدسی عینک طبی برای رانندگی مناسب است؟

عدسی‌های ترنزیشن DRIVEWEAR که در ساختشان از پوشش پلاریزه استفاده شده است، برای رانندگی در جاده مناسب هستند. سیستم پلاریزه NuPolar در این عدسی‌های عینک طبی باعث حذف بازتاب نور از سطح آسفالت جاده و کاپوت ماشین می‌شود.

بهترین عدسی برای عینک بچه گانه چیست؟

از آنجا که پلی‌کربنات از پلاستیک CR-39 سبک‌تر و مطمئن‌تر است، به یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت عدسی عینک طبی کودکان و عینک‌های ورزشی تبدیل شده است.

بهترین جنس فریم برای عینک چیست؟

استات در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی استاندارد (آکریلیک و پلی‌کربنات)، قوی‌تر، سبک‌تر و منعطف‌تر است. فریم‌های استات عینک آفتابی در شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی عرضه می‌شود. یک نکته جالب در مورد استات این است که رنگ در داخل این ماده حل می‌شود و خود فریم رنگی است، به جای اینکه آن را رنگ کنند.

منبع: feelgoodcontacts

کامنت بگذارید