خانه سلامت چشمعمل چشم بعد از عمل لیزیک عینک بزن اما نه هر عینکی

بعد از عمل لیزیک عینک بزن اما نه هر عینکی

نویسنده صبا طاهری

عینک مناسب‌ بعد از عمل لیزیک چشم چه عینکی است؟ یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبت از چشم پس از عمل لیزیک، استفاده از عینک آفتابی مناسب برای حفاظت از چشم‌ها در مقابل نور خورشید است.

پس از عمل لیزیک دکتر به شما توصیه اکید می‌کند که حتماً در مقابل نور آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید اما هر عینکی مناسب چشم‌های عمل‌ کرده و حساس شما نیست و لزوماً هم یک عینک گران‌قیمت از برندهای معروف دنیا نیز بهترین عینک نیست. مطمئناً پس از صرف هزینه و انرژی و تحمل استرس جراحی نمی‌خواهید ذره‌ای آسیب به چشم‌هایتان که دیگر نیازی به عینک طبی ندارند، برسد. ما در این مقاله لوناتو به شما ۵ فاکتور مهم‌ را معرفی می‌کنیم که حتماً هنگام انتخاب عینک آفتابی مناسب پس عمل لیزیک چشم آن‌ها در نظر داشته باشید تا از گونه خطر احتمالی در امان باشد.

۱. لنز عینک شما باید پلاریزه باشد

عینک‌های آفتابی معمولی در برابر اشعه‌های UV عمودی و افقی تنها نوعی محافظت‌ اولیه را ارائه می‌دهند و از تشعشع نورهای افقی مانند تابش نور برف، آب یا انعکاس نور از کاپوت خودرو، جلوگیری نمی‌کنند. این تشعشعات افقی تأثیر عمیقی بر دید ما دارند هنگامی که به آب یا پیاده‌رو نگاه می‌کنیم.عینک آفتابی پلاریزه دارای یک فیلتر داخلی است که فقط به پرتوهای عمودی اجازه‌ی عبور می‌دهد و تمام تشعشعات افقی را مسدود می‌کند. از آنجا که بعد از عمل لیزیک چشمان شما تا مدت‌ها به کوچک‌ترین نورها هم حساسند، پس عینک آفتابی مناسب بعد از لیزیک چشم حتما باید پلاریزه باشد.

بعد از لیزیک چه عینکی بزنم؟  

لنزهای پلاریزه خستگی چشم، فشار و احساس ناراحتی ناشی از تغییرات شدید در شرایط نوری را کاهش می‌دهد. طبیعی است که در طول ریکاوری بعد از عمل لیزیک چشم کمی تشعشعات نور شما را اذیت کند، به همین دلیل لنزهای پلاریزه طراحی شده‌اند تا این تشعشعات را به حداقل برسانند. بنابراین پس از عمل جراحی به یک عینک پلاریزه خوب نیاز خواهید داشت. لنزهای پلاریزه لزوماً گران‌قیمت نیستند و فقط یک برچسب رویشان دارند که نشان از پلاریزه بودن آن‌ها دارد و به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.

برای خرید عینک آفتابی پلاریزه در فروشگاه لوناتو، کلیک کنید.

۲. محافظت کامل در برابر اشعه UV

عینک‌ آفتابی مناسب برای بعد از لیزیک باید از چشم‌هایتان در مقابل اشعه UV محافظت کند. اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید برای چشم بسیار آسیب‌زاست به خصوص چشم‌های حساس شما پس از عمل لیزیک. مهم‌ترین ویژگی یک عینک آفتابی محافظت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش است و شما باید همیشه به سراغ عینکی بروید که از چشم شما در برابر این اشعه محافظت می‌کند. یک عینک آفتابی مناسب ۹۹ درصد اشعه‌های UV را مسدود می‌کند.

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماورای بنفش احتمال ابتلا به بیماری‌های دژنراسیون ماکولا (یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی مرکزی در سنین بالا)، آب مروارید، ناخنک (رشد فیبروواسکولار در قسمت سفید چشم که ممکن است روی قرنیه رشد کند و دید را مسدود کند)، سرطان پوست و آفتاب سوختگی قرنیه (فوتوکراتیت) را بالا می‌برد. همه‌ی لنزهای پلاریزه در برابر اشعه‌های UV از چشم شما محافظت نمی‌کنند. حتماً قبل از خرید عینک آفتابی‌ بعد از عمل لیزیک چک کنید که عینک آفتابی داری UV،  صد درصد اشعه‌های UVA/UVB را مسدود کند. این عینک‌ها معمولاً دارای برچسب UV 400 هستند و به طور کامل از چشم‌ها محافظت می‌کنند.

۳. انقدر بزرگ که تمام چشم را بپوشاند

عینک آفتابی مناسب بعد از عمل لیزیک، عینکی است که کاملاً چشم‌هایتان را بپوشاند. اگر عینکی که انتخاب می‌کنید به طور کامل چشم‌هایتان را نپوشاند، تمام تدابیری که هنگام انتخاب لنز اندیشیدند، در واقع بی‌اثر می‌شود. حتماً مطمئن شوید که طراحی عینک به صورتی باشد که از تمام زاویه‌ها از چشم‌هایتان محافظت کند و دورش کاملاً بسته باشد. بیشتر عینک‌های آفتابی سنتی دو لنز در جلو دارند اما اشعه ماورای بنفش همچنان می‌تواند از بالا و کناره‌های فریم به چشم‌ها برسد. اگر از عینکی خوشتان آمده است که طراحی آن به صورت دوربسته نیست، حتماً در مورد پوشش‌های ضد انعکاس جلو و پشت آن پرس‌وجو کنید. این پوشش‌ها اثر آینه‌ای لنز از نور وارد شده به داخل را کاهش می‌دهند.

۴. نه انقدر بزرگ که مناسب صورتتان نباشد

یک عینک راحت و با سایز درست برای چشم خود انتخاب کنیدبسیاری از افراد هنگام خرید عینک آفتابی مناسب بعد از عمل لیزیک اعتقادی به در نظر گرفتن سایز عینک ندارند و عینک‌شان متناسب با اندازه چشم‌هایشان نیست و یا خیلی بزرگ است که دید را مختل می‌کند و یا انقدر کوچک است که به طور کامل چشم‌ و زیر چشم‌شان را پوشش نمی‌دهد. همین یکی از بزرگترین عوامل سیاهی زیرچشم تابش مداوم نور خورشید است.

مراقبت از چشم بعد از عمل لازیک

دقیقاً همانطور که هنگام انتخاب لباس به سایز آن توجه می‌کنید، عینک آفتابی‌تان نیز باید مانند یک لباس که خوش‌دوخت و متناسب تن‌ شماست، متناسب با چشم‌تان باشد. با عینک متناسب هم جذاب‌تر به نظر می‌رسید و هم بهتر می‌بینید. فریم‌های ضخیم‌تر و آن‌هایی که کاملاً به صورتتان می‌چسبند، نه تنها بهتر و موثرتر در برابر اشعه ماورای بنفش از چشم‌هایتان محافظت می‌کنند، بلکه در برابر ضربه و عوامل محیطی مانند گرد و غبار، شن، مواد حساسیت‌زا و گرده نیز سد محکمی هستند.

۵. رنگ لنز عینک آفتابی مناسب بعد از لیزیک

یک باور غلط در بین مردم وجود دارد که فکر می‌کنند هرچه رنگ لنز عینک تیره‌تر باشد، عینک آفتابی مناسب‌تری برای بعد از عمل لیزیک است. اما این فرض اشتباهی بیش نیست. لنزها در انواع و رنگ‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع کاربرد و شرایط محیطی که استفاده می‌شوند، می‌توانند متفاوت باشند. مثلاً لنزهای خاکستری از رایج‌ترین لنزهای عینک هستند و برای استفاده عموم عالی هستند. این لنزها کیفیت رنگ‌ها را تغییر نمی‌دهند و رنگ واقعی را نشان می‌دهند. این لنزهای برای هرگونه فعالیت در فضای باز مناسب هستند. بنابراین انتخاب رنگ لنز کاملاً امری سلیقه‌ای است و به نوع فعالیت و علاقه شما بستگی دارد.

در پایان

شما پس از عمل لیزیک باید حتماً به مدت حداقل یک هفته از عینک آفتابی مناسب بعد از عمل لیزیک استفاده کنید. برخی حتی به هفته‌ها از آن استفاده می‌کنند. برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی‌ای که در بالا ذکر شد و همینطور برای اینکه در طول سالیان بعد به مدت بیشتری بتوانید به طور کامل از سلامت چشم‌ برخوردار باشید، بهتر است در استفاده از عینک آفتابی مناسب سهل‌انگاری نکنید. در این مقاله سعی کردیم برایتان عوامل آسیب‌زا پس از عمل لیزیک را شرح دهیم و کمکتان کنیم با توجه به فاکتورهای ضروری عینک مناسب‌ را برای خود انتخاب کنید. اگر انتخاب یک عینک مناسب برای مراقبت از چشم های تازه جراحی شده‌تان هنوز هم برای شما سخت است اصلا نگران نباشید. متخصصان لوناتو می‌توانند در واتساپ شما را راهنمایی کنند. البته می‌توانید در فروشگاه لوناتو هم مدل‌های موجود رو بررسی کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید