خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک آفتابی اعدادی که روی عینک طبی و عینک آفتابی حک‌شده‌اند چه معنایی دارند؟

اعدادی که روی عینک طبی و عینک آفتابی حک‌شده‌اند چه معنایی دارند؟

نویسنده تیم لوناتو
اعداد روی عینک

اعداد روی عینک

اعداد روی عینک چه هستند و چه معنایی دارند؟ هر کدام از این عددها به چه چیزی اشاره دارند؟ اگر یک جفت عینک طبی یا عینک آفتابی دارید و کنجکاو هستید بدانید اعدادی که داخل قاب حک‌شده‌اند، چه معنایی دارند، ادامه مطلب را بخوانید.

این عددها اغلب در بخش داخلی دسته عینک دیده می‌شوند. بیشتر آنها هم مشخص‌کننده‌ی اندازه بخش‌های مختلف عینک هستند.

اندازه قاب عینک

اعداد روی عینک

روی دسته چپ بیشتر عینک‌ها یک سری عدد حک‌شده است. معمولاً این اندازه‌ها از سه عدد تشکیل‌شده گاهی فقط دو عدد از آن چاپ‌شده است.

مثلاً 50 20 150 عدد سوم که بزرگترین عدد است، نشان‌دهنده طول دسته عینک و عینک آفتابی است و اندازه دسته را برحسب میلی‌متر بیان کرده است.

اندازه عدسی‌های

اعداد روی عینک

(50-20-150) عدد اول این رشته نشان‌دهنده پهنای لنز (عدسی) عینک و عینک آفتابی است.

دو عدد اول نشان‌دهنده قطر عدسی و اندازه پل عینک و عینک آفتابی است؛ که برحسب میلی‌متر بیان‌شده و معمولاً با یک خط تیره از یکدیگر جداشده‌اند.

قطر عدسی پهنای عدسی عینک و عینک آفتابی است که از ابتدای پل عینک اندازه‌گیری می‌شود؛ و پهنای پل درواقع فاصله بین دو لنز از بالای بینی است. همان‌طور که در شکل زیر نشان داده‌شده گاهی طول عدسی عینک نیز نوشته می‌شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

پل عینک

اعداد روی عینک

عدد دومِ اعداد روی عینک که کوچکترین عدد است، اندازه پل عینکرا نشان می‌دهد. معمولاً اندازه پل بین 12-26 میلی‌متر قرار دارد. پهنای پل فاصله بین دو عدسی عینک طبی و آفتابی است.

PD فریم

اعداد روی عینک

به مجموع اندازه طول پل و سایز حدقه یعنی مجموع دو عدد اول حک شده در فریم PD فریم گویند. در کنار اعداد روی عینک بهتر است به پی دی هم توجه داشته باشید.

PD بیمار

به فاصله بین دو مردمک چشم بیمار PD بیمار می گویند.

PD فریم عینک طبی یا آفتابی باید با PD بیمار نزدیک باشد.

اعداد روی عینک

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

سوالات مربوط به عددهای روی عینک

عددهای روی عینک چه معنایی دارند؟

اعداد روی دسته عینک شامل مدل، کد رنگ و اندازه‌های سه بخش مختلف و مربوط به عینک شما هستند که اعداد مرتبط با اندازه‌ها معمولا داخل دسته عینک شما چاپ شده‌اند. گاهی نیز این اعداد بر روی قسمت قرار گرفته روی بینی یا پل عینک درج می‌شوند.

اعداد حک شده روی عینک فلزی به چه صورت است؟

در فریم‌های فلزی معمولا اندازه پل بینی، سایز عدسی و طول دسته در داخل پل بینی حک می‌شود. گاهی ممکن است در قسمت داخلی میله تقویت کننده و یا بر روی دسته نیز نوشته شوند.

اعداد نوشته شده روی عینک محافظ چه معنایی دارد؟

در فریم محافظ بایستی علامت Z87 یا Z87_Z به همراه اسم و آرم سازنده فریم در قسمت قدام فریم و بر روی هر دو دسته حک شده باشد. اگر عینکی دارای عدسی‌های محافظ باشد ولی بر روی فریم آن این علائم حک نشده باشد، دارای استاندارد عینک محافظ نیست.

آیا عینک جدید را می‌توان براساس اعداد عینک قبلی خرید؟

انتخاب عینک براساس اعداد روی عینک فعلی و بدون در نظر گرفتن نوع و مدل عینک بعدی ما را دچار اشتباه می‌کند.مثلا سایز عدسی در عینک‌های طبی مناسب یک فرد در مدل گربه ای و پروانه ای عمدتا بزرگتراز عینک‌های مستطیلی است. البته شما می‌توانید با سرویس تست رایگان در منزل، عینک متناسب با صورت خود را پیدا کنید.

لوناتو به شما این امکان را می‌دهد تا 5 جفت عینک را به صورت «کاملا رایگان» در خانه روی صورتتان امتحان کنید. برای اینکه بدانید تست رایگان لوناتو به چه صورت است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

منبع: opticlida و dreynak

Related Articles

2 کامنتها

عاطفه 14 اسفند 1400 - 10:49

سلام من یه عینک برام ساختن شهر کرمانشاه هستم، حالا گوشه سمت راست میبینم دو حرف وی و آی رو حک کردن به این عنوان که مثلا برند شیشه هستش. در صورتی که در دید من اختلال ایجاد میکنه و همش حس می کنم یه چیزی رو عینکمه. با فروشنده صحبت که میکنم میگه این برندش هست و نشانه اصالت شیشه. وشرکت زیر بارش نمیره. و چیز مرسومی هست. در صورتی که من همیشه از این برند استفاده میکردم و هیچ وقت چنین مشکلی نبود. حالا خواستم سوال کنم آیا چنین چیزی مرسومه که برند شیشه حک بشه؟ با وجودیکه میتونه اختلال در دید ایجاد کنه؟؟؟

پاسخ
مهدس 25 بهمن 1401 - 14:33

سلام دقیییقا منم این مشکل و دارم دادم یه جا برام ۲ تا عینک ساختن یکیش اینجوری نبود ! دومی روی لنزش دایره ! و یه سری عدد و حروف نوشته شده بود به نظرم از لنز ارزون یا مثلا demo استفاده کرده کردن و به جای لنز اصلی به ما دادن !!!!

پاسخ

کامنت بگذارید