خانه اخبار عینک کائوچو چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

عینک کائوچو چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک کائوچو

عینک کائوچو یکی از انواع عینک با فریم‌های پلاستیکی است که توسط برندهای بسیاری در سراسر جهان ساخته و عرضه می‌شود. فریم‌های پلاستیکی با انواع فلزی تفاوت‌های اساسی دارند و انتخاب هر کدام از آن‌ها به سلیقه، نیاز و سبک زندگی افراد بستگی دارد. به این صورت که مثلاً اغلب فریم‌های پلاستیکی ضخیم هستند و روی صورت خودشان را نشان می‌دهند. این در حالی‌است که عینک‌های فلزی بسیار ظریف‌تر هستند و برای افرادی که ساده و مینیمالیستی بودن را دوست دارند گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

فریم‌های پلاستیکی عینک

فریم‌های پلاستیکی عینک اصولاً جزو محبوب‌ترین‌ها هستند به این دلیل که عموماً ارزان‌ و سبک هستند و در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند. اما جالب است که همین عینک‌هایی که اصولاً هزینه‌ی ساخت کمتری دارند را برخی از برندها با قیمت‌های بسیار بالا و گران عرضه می‌کنند. یکی از دلایل این امر، طراحی‌های منحصربه‌فرد یا رنگ و مواد خاصی است که در روند تولید عینک‌های پلاستیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عموماً چشم‌پزشک‌ها برای نوزادان و خردسالانی که به عینک نیاز دارند، فریم پلاستیکی تجویز می‌کنند. فریم پلاستیکی سبک با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا بهترین گزینه برای کودکان و خردسالان محسوب می‌شوند. همچنین اگر کودک زمین بخورد یا عینک از چشم‌هایش درآید نیز باز در مقایسه با عینک‌های فلزی برای کودک خطر کمتری به دنبال دارد. البته این فریم‌ها ایراداتی نیز در مقایسه با عینک‌های فلزی دارند و آن هم این است که سریع‌تر از فریم فلزی شکسته می‌شوند. یا مثلاً ممکن است در گذر زمان رنگ‌شان کمرنگ شود و پس از استفاده‌های طولانی مدت مقاومت و سختی فریم نیز تا اندازه‌ای کاهش پیدا کند.

خرید عینک کائوچو

اما به هر صورت، فریم پلاستیکی نیز مانند دیگر فریم‌ها معایب و مزایای خودش را دارد و این شما هستید که باید ببینید که کدام یک از فریم‌ها مناسب نیاز شماست. فریم‌های پلاستیکی عینک عموماً شامل موارد زیر است:

Zyl

زیلونیت یا سلولیت استات یکی از انواع فریم پلاستیکی عینک است که قیمت مناسب و وزن سبک دارد و در رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. فریم‌های Zyl بسیار راحت‌تر از دیگر مدل‌ها قابلیت تنظیم شدن دارند و هر نوع عدسی را می‌توان به آن‌ها اضافه کرد.

پروپیونات استات سلولز (Cellulose acetate propionate)

این فریم وزن بسیار سبکی دارد و از پلاستیک نایلونی که ضد حساسیت است ساخته شده است. می‌تواند نرم‌تر از دیگر فریم‌های پلاستیکی باشد.

نایلون ترکیبی

این فریم‌ها سفت و سبک‌وزن هستند و اصولاً انتخاب اول ورزشکاران محسوب می‌شوند. همچنین برای عینک‌های محافظ نیز بهترین فریم محسوب می‌شوند. فریم‌های نایلونی بیشتر در عینک‌های مدل خمیده مورد استفاده قرار می‌گیرند چون به راحتی قالب‌گیری می‌شوند و می‌توان به آن‌ها شکل داد.

Optyl

اوپتیل نوعی اپوکسی رزین است. وقتی به آن حرارت داده می‌شود خیلی انعطاف‌پذیر می‌شود و می‌توان آن را به هر شکلی که دوست داشت حالت داد. همین باعث می‌شود که عینک‌سازها برای طراحی مدل‌های خاص عینک از این پلاستیک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: با انواع مختلف جنس فریم عینک آشنا شوید

کائوچو

فریم‌های کائوچو با این‌که انعطاف‌پذیر هستند و مقاومت خوبی دارند اما در مقایسه با عینک‌های فلزی میزان مقاومتشان در برابر ضربه کمتر است و در طول زمان نیز ممکن است ضعیف‌تر شوند. اما در عین بسیار سبک هستند و استفاده‌ی راحتی دارند.

انواع عینک کائوچو

کدام فریم پلاستیکی بهتر است

در ادامه‌ی معرفی عینک کائوچو بهتر است با دیگر جنس‌های فریم عینک‌های پلاستیکی نیز آشنا شوید تا بتوانید مزایا و معایب هر کدام را تشخیص دهید.

استات سلولز (Cellulose acetate)

بسیاری از متخصصان ساخت عینک از استات سلولز ایتالیایی که Zyl هم نامیده می‌شود برای ساخت بسیاری از فریم‌های عینک استفاده می‌کنند. این ماده‌ی پلاستیکی به چند دلیل یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین گزینه‌ها برای ساخت عینک است. اول این‌که این پلاستیک گیاهی ضد حساسیت است و همه‌ی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. این ماده اولین بار در دهه‌ی 1940 میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

پلاستیک‌هایی که قبل از آن استفاده می‌شدند مشکلات متعددی مثل شکننده یا قابل اشتعال بودند داشتند.به طور مثال، تا پیش از دهه‌ی 1940 میلادی، بسیاری از عینک‌های طبی از سلولید ساخته می‌شدند که اصولاً پس از چند سال فرسوده و شکننده می‌شد و به شدت هم قابل اشتعال بود.

اما استات سلولز هیچ کدام از این مشکلات را ندارد و در عین حال نیز بسیار سبک است، به راحتی می‌توان آن را شکل داد و طرح‌ها و رنگ‌های بسیاری متنوعی را به آن اضافه کرد. این پلاستیک اصولاً مورد استفاده‌ی اغلب طراحان عینک مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دست آن‌ها را برای ساخت طرح و شکل‌های متنوع باز می‌گذارد و مقاومت بسیار خوبی هم دارد.

این ماده در مقایسه با فریم‌هایی که از پلاستیک‌های مبتنی بر نفت ساخته شده‌اند نیز بسیار بهتر است. چون اغلب فریم‌های تزریقی قالبی در عینک‌های بسیار ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که علاوه بر کیفیت پایین، ظاهر ارزان و بی‌کیفیتی نیز دارند و از دور معلوم است که دوام و استحکام خوبی ندارند. اما عینک‌های ساخته شده از پلاستیک استات سلولز علاوه بر کیفیت خوب و وزن سبک، ظاهر زیبا و باکلاسی هم دارند و مقاومت و استحکام آن‌ها نیز بسیار بالاست.

مراحل ساخت عینک‌های Zyl شامل چندین مرحله است که بخش از آن به صورت دستی انجام می‌شود. به این صورت که قالب فریم عینک به صورت دستی از روی یک ورقه‌ی بزرگ از استات سلولز بریده می‌شود، به صورت دستی پولیش می‌شود و سپس تکه‌های مختلف به هم متصل می‌شوند. این در حالی است که روند ساخت پلاستیک‌های تزریقی قالبی اصولاً به صورت ماشینی و با دستگاه با تیراژهای بالا ساخته می‌شوند و به همین دلیل است که تنوع آن‌ها به اندازه‌ی مدل‌های Zyl نیست.

بیشتر بخوانید: می‌دانید گران‌ترین جنس فریم عینک چیست؟

عینک کائوچو اصل

فریم پلاستیکی تزریقی قالبی (Plastic injection-molded)

فریم پلاستیکی تزریقی قالبی جزو ارزان‌ترین فریم‌های عینک هستند زیرا مراحل ساخت کمتر و هزینه‌ی ساخت پایین‌تری دارند. این ارزان بودن یک سری ایرادتی هم به دنبال دارد. به طور مثال، این عینک‌ها دوام و استحکام لازم در مقایسه با عینک کائوچو و دیگر فریم‌های عینک را ندارند، شکننده هستند و به راحتی تغییر شکل می‌کنند. مخصوصاً اگر در معرض سرما یا گرمای شدید قرار بگیرند به راحتی تغییر شکل می‌دهند و دفرمه می‌شوند. به دلیل اینکه مراحل ساخت آن‌ها به صورت قالبی و با ماشین است و در تیراژ بالا تولید می‌شوند، اصولاً قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با پلاستیک سلولز استات یا فریم‌های فللزی دارند.

این فریم وقتی به طور مداوم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، سختی و مقاومت خود را از دست می‌دهد و رنگ‌اش نیز به مرور زمان کمرنگ می‌شود. اما این مدل‌ها نیز مثل فریم‌های استات سلولز سبک‌وزن و نرم هستند و استفاده‌ی بسیار راحتی دارند. اما افرادی که می‌خواهند به طور دائمی و در تمامی شرایط آب‌وهوایی از عینک‌های آفتابی یا طبی خود استفاده کنند بهتر است جنس دیگری را انتخاب کنند که دوام بیشتری داشته باشد.

نایلون (Nylon)

نایلون نام دیگر «استات» و نوعی پلاستیک است. نایلون نیز یکی دیگر از پلاستیک‌های پرکاربرد برای ساخت فریم عینک محسوب می‌شود زیرا در برابر گرما و سرمای شدید مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. اولین بار در دهه‌ی 1940 میلادی بود که استات برای ساخت فریم عینک مورد استفاده قرار گرفت. موادی که پیش از استات استفاده می‌شدند بسیار شکننده بودند و احتمال اشتعال بالایی نیز داشتند.

استات (نایلون) اغلب برای ساخت عینک آفتابی ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا به راحتی قابلی شکل‌گیری و قالب‌گیری است و می‌تواند آن را به هر صورتی حالت داد. از ایرادت این جنس می‌توان به غیرطبیعی دیده شدن آن اشاره کرد. در ضمن این‌که رنگ‌های کمی نیز به خود می‌گیرد و ممکن است در برخی موارد روی چشم خیلی راحت نیز نباشد. با اینکه این فریم‌ها مقاوم هستند اما در بعضی موارد وقتی در طول زمان در معرض رطوبت بالا قرار می‌گیرند ممکن است شکننده شوند و استحکام خود را به مرور از دست دهند.

بیشتر بخوانید: روش‌های تنظیم فریم پلاستیکی عینک طبی در خانه

نگاه کلی به انواع فریم‌های پلاستیکی

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد انواع عینک کائوچو و فریم‌های پلاستیکی نظر دهیم باید بگوییم که همه چیز به نوع استفاده‌ی شما از عینک و سبک زندگی و کاربرد شما بستگی دارد. به همین خاطر در زیر به طور خلاصه مزایا و معایب هر کدام از فریم‌های معرفی شده در این مقاله را نوشته‌ایم تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

عینک کائوچو

مزایا

  • وزن سبک
  • رنگ و طرح‌های متنوع
  • ضد حساسیت
  • استفاده‌ی راحت

معایب

  • شکننده‌تر بودن نسبت به فریم‌های فلزی
  • ضخیم و درشت بودن

استات سلولز

مزایا

  • ساخته شده از مواد دوستدار محیط زیست
  • هزینه‌ی پایین و مقاومت بالا
  • استفاده‌ی راحت و طول عمر طولانی
  • ظاهر طبیعی و باکیفیت
  • قابلیت‌ رنگ‌پذیری بالا (هر رنگی را به خود می‌گیرد)
  • ضد حساسیت

معایب

  • در معرض حرارت شدید تغییر شکل می‌دهد

پلاستیک تزریقی قالبی

مزایا

  • هزینه ساخت پایین و تیراژ ساخت بالا
  • تنوع رنگی
  • وزن سبک و راحتی استفاده

معایب

  • به مرور زمان مقاومت و شکل خود را از دست می‌دهد
  • رنگ عینک به مرور زمان از بین می‌رود
  • ظاهر باکیفیت و طبیعی ندارد
  • در سرما یا گرما احتمال شکستن آن بالاست

نایلون (استات)

مزایا

  • مقاوت بالا در برابر سرما و گرما
  • قابلیت‌ شکل‌گیری بالا و قالب‌گیری در طراح‌های خمیده

معایب

  • ظاهر غیر طبیعی
  • شکننده شدن در طول زمان
  • محدودیت رنگ

خلاصه‌ی مطلب عینک کائوچو

در این مقاله هر آنچه در مورد عینک کائوچو و دیگر فریم‌های پلاستیکی عینک بود را برایتان توضیح دادیم. در انتها هم یادآوری کنیم که ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: classicspecs و aao

Related Articles

کامنت بگذارید