خانه از کجا متوجه شویم به عینک مطالعه نیاز داریم؟

از کجا متوجه شویم به عینک مطالعه نیاز داریم؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک مطالعه

در حوالی ۴۰ سالگی شاید متوجه شوید که بینایی شما مثل گذشته نیست، اما دید خیلی بدی هم ندارید. یا مثلاً شاید یک روز در رستوران متوجه شوید که منوی رستوران را درست نمی‌توانید ببینید و همه چیز کمی تار به نظر می‌رسد. یا به طور مثال برای درست و واضح دیدن صفحه‌ی موبایل خود باید گوشی را از چشم‌های خود دور نگه دارید. آیا این نشانه‌ها برای شما آشناست؟

اینها برخی از رایج‌ترین علائم و نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد ممکن است شما در حال ابتلا به پیرچشمی باشید، اصطلاح بالینی برای تغییراتی که با افزایش سن برای چشم‌های شما اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد به عینک مطالعه نیاز دارید.

بین سنین 40 تا 65 سالگی، چشم اکثر افراد در اثر برخی تغییرات به پیرچشمی مبتلا می‌شود. عدسی چشم که به کمک یک عضله‌ی دایره‌ای منقبض و منبسط می‌شود، به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود. این سخت شدن عدسی چشم را از انقباض برای تمرکز بر روی اجسام نزدیک منع می‌کند، که باعث ایجاد تاری دید در زمان مطالعه می‌شود.

اگرچه این اتفاق ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما همه‌ی افراد در طول زندگی خود به درجاتی از پیرچشمی مبتلا می‌شوند و با یک معاینه‌ی ساده‌ی چشم پزشکی می‌توان آن را تشخیص داد. خوشبختانه، چندین راه حل آسان برای اصلاح دید مطالعه‌ی افراد وجود دارد. متداول‌ترین راه حل، استفاده از عینک مطالعه است. به گزارش انجمن چشم‌پزشکی آمریکا، حدود 26.2 درصد از بزرگسالان آمریکایی 45 تا 54 ساله در حال حاضر از عینک مطالعه استفاده می‌کنند - یعنی شما تنها نیستید!

نشانه‌های رایج پیرچشمی

در زیر برخی از رایج‌ترین نشانه‌های پیرچشمی را برای شما نوشته‌ایم که بر اساس آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا به عینک مطالعه نیاز دارید یا خیر:

-وقتی کتاب، مجله یا صفحه‌ی موبایل را نزدیک چشم خود نگه می‌دارید همه چیز را تار می‌بینید. به همین خاطر مجبورید آن‌ها را از چشم خود دور نگه دارید تا بتوانید نوشته‌ها را واضح ببینید.

-در نور کم و اتاق نیمه تاریک به سختی می‌توانید نوشته‌های ریز را بخوانید.

-وقتی در حال انجام دوخت‌ودوز، مطالعه یا کارهایی هستید که باید با چشم‌ها تمرکز کنید، چشم‌هایتان درد می‌گیرد.

-در زمان مطالعه سردرد می‌گیرید.

عینک مطالعه 2

پیدا کردن عینک مطالعه با پاور مناسب برای چشم‌های شما

اگر به دنبال خرید عینک مطالعه ارزان‌قیمت از داروخانه‌ها یا سایت‌های آنلاین هستید، باید به برچسب نمره‌ی عینک توجه کنید. پاور (قدرت) عینک‌های مطالعه با واحد اندازه‌گیری دیوپتر مشخص می‌شود. کمترین پاور عموماً 1.00 دیوپتر است. بعد از آن میزان افزایش پاور به صورت 25 صدم درصد (0.25) مشخص می‌شود. به این صورت که پاورهای بعدی شامل 1.50، 1.75، 2.00 . مانند این‌هاست. بالاترین نمره (پاور) عینک‌های مطالعه 4.00 دیوپتر است.

در زمان خرید عینک مطالعه‌ی آماده بهتر است که چند پاور مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است. برای این منظور هم بهتر است یک مجله یا کاغذی که نوشته‌ای روی آن دارد را در فاصله‌ی 40 تا 50 سانتی‌متری از صورت خود نگه دارید و ببینید که آیا عینک به شما در داشتن دید بهتر کمک می‌کند یا خیر. در برخی مواقع ممکن است شما به دو عینک با دو شماره‌ی مختلف نیاز داشته باشید؛ یک جفت برای مطالعه‌ی نزدیک و یک جفت نیز برای مطالعه و خواندن متون در فاصله‌ی میانه مثل صفحه نمایش کامپیوتر.

همیشه سعی کنید که ضعیف‌ترین پاور عینک مطالعه را برای چشم خود انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که این عینک‌ها ممکن است مثل عینک طبی فیت چشم‌های شما نباشند. یعنی دقیقاً همان نمره و قدرتی را ندارند که اصولاً یک عینک طبی دارد و نمی‌توانند آستیگمات دقیقی نیز مثل عینک طبی داشته باشند. آستیگماتیسم دقیقاً همان چیزی است که باعث تاری دید می‌شود و در عینک‌های مطالعه امکان تنظیم میزان آستیگمات عدسی برای هر کدام از چشم‌ها به طور مجزا ممکن نیست.

نکته‌ی قابل اشاره‌ی دیگر این است که پیرچشمی در افراد با افزایش سن تغییر می‌کند. یعنی با بالا رفتن سن لازم است فرد عینک مطالعه با قدرت بالاتری خریداری کند یا لازم باشد نمره‌ی دیگری از این عینک را برای انجام کارهای دیگری برای خود بخرد.

بیشتر بخوانید: عینک مطالعه برای چه کسانی تجویز می شود و با عینک طبی معمولی چه فرقی دارد؟

خرید عینک مطالعه

زمان مناسب مراجعه به چشم‌پزشک

اگر دید نزدیک شما تار است، بهتر است برای معاینه‌ی چشم‌های خود به چشم‌پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند قدرت مناسب برای عینک مطالعه‌ی مناسب چشم شما یا عینک طبی مناسب بر اساس وضعیت‌ بینایی‌اتان را تجویز کند. همچنین، مراجعه به چشم‌پزشک این مزیت را نیز دارد که شما از دیگر مشکلات یا بیماری‌های چشمی که احتمالاً دچارش هستید نیز آگاه می‌شوید.

همچنین اگر به عینک برای دید دور نیاز داشته باشید نیز احتمالاً به عینک‌های دو کانونی، سه کانونی یا عدسی‌های پراگرسیو احتیاج خواهید داشت. عدسی‌های دو کانونی (بیوفوکال) کمک می‌کنند تا فرد خر دو فاصله‌ی دور و نزدیک را خوب و واضح ببیند. عدسی‌های سه کانونی و پراگرسیو نیز برای فاصله‌های نزدیک، میانه و دور تنظیم می‌شوند و کمک می‌کنند فرد مثل عدسی طبیعی چشم دید واضح و دقیقی داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر نشانه‌های زیر را دارید به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود که مشکلی در بینایی شما ایجاد نشده است:

  • تغییر ناگهانی در دید و بینایی
  • تار دیدن همه‌چیز
  • داشتن درد در چشم‌ها
  • دیدن جرقه‌های نور یا نقطه‌های سیاه در اطراف منابع نوری
  • داشتن دید دوتایی

انجمن چشم‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که افراد در چهل سالگی حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنند و بینایی خود را مورد سنجش قرار دهند. چون بیشتر مشکلات بینایی از جمله پیرچشمی از این سن آغاز می‌شود.

پس از آن بهتر است در موارد زیر به چشم پزشک مراجعه کنید:

هر یک تا 3 سال یک بار در فاصله‌ی سنین 55 تا 64 سالگی

هر یک تا 2 سال از 65 سالگی به بعد

بیشتر بخوانید: 7 نشانه عجیبی که می‌گویند شما به عینک مطالعه نیاز دارید

خرید عینک مطالعه از لوناتو

پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی، همان طور که از نامش پیداست نوعی اختلال بینایی است که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. با افزایش سن، عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و قدرت تطابق و انعلاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کند. پیرچشمی معمولاً در حدود سنین ۴۵-۴۰ سالگی شروع می‌شود. در نتیجه افراد با دید طبیعی (بدون ضعف چشم) احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افراد نزدیک‌بین یا دوربین احتیاج به دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دو دید پیدا می‌کنند.

نشانه‌های پیرچشمی معمولاً پس از 40 سالگی ظاهر می‌شود به این صورت که افراد حین انجام كارهايى مانند مطالعه، خياطى يا كار با تلفن همراه و كامپيوتر، متوجه تاری دید در فاصله‌ی نزديك می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیرچشمی می‌توانید به مقاله‌ی پیرچشمی چیست و آیا می‌توان آن را درمان کرد؟ در بلاگ لوناتو مراجعه کنید.

در آخر هم اشاره کنیم که ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منبع: webmd

کامنت بگذارید