خانه اخبار راهنمای کامل و جامع لنز چشم : قسمت دوم

راهنمای کامل و جامع لنز چشم : قسمت دوم

نویسنده تیم لوناتو
راهنمای کامل و جامع لنز چشم

در قسمت اول از این راهنمای جامع و کامل در مورد اینکه مواد تشکیل دهنده لنز تماسی چیست، لنز چشم چگونه عمل می‌کند توضیح دادیم و به موعرفی انواع مختلف لنز تماسی پرداختیم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که چه زمانی باید لنز تماسی را تعویض کنید و مدل جدید بخرید. همچین در مورد طراحی لنزهای تماسی و زمان مناسب پوشیدن لنز برایتان توضح خواهیم داد.

همراهمان باشید.

زمان مناسب پوشیدن لنز تماسی

تا سال 1979 میلادی، همه افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کردند باید شب‌ها آن را از چشم در می‌آوردند. اما با ظهور لنزهای تماسی شبانه این اجبار از بین رفت و مردم می‌توانستند با کمک لنزهای تمدیدشونده تا صبح لنز را در چشم داشته باشد و نگران عفونت و مشکلی در چشمشان نباشند.

به این ترتیب در حال حاضر دو نوع اصلی لنز تماسی داریم:

  • لنز روزانه: باید شب‌ها آن را از چشم خارج کرد.
  • لنز تمدیدشونده برای استفاده در شب: می‌توان آن را تا 7 شبانه‌روز بدون خارج کردن از چشم استفاده کرد.

چه زمانی باید لنز تماسی را تعویض کرد و مدل جدید خرید؟

حتی اگر از لنز تماسی خود بسیار عالی و درست نگهداری کرده باشید هم باید بعد از اتمام دوره استفاده، آن را کنار گذاشته و نمونه جدیدی خریداری کنید. این کار برای حفظ سلامت چشم و پیشگیری از عفونت بسیار ضروری است.

لنزهای تماسی نرم به صورت زیر باید دور اندخته شوند:

  • لنز تماسی روزانه یک‌بار مصرف: هر روز بعد از مصرف باید دور انداخته شود.
  • لنز یک بار مصرف: هر دو هفته یک بار باید تعویض شود و نمونه نو جایگزین آن شود.
  • لنز جایگزین: هر ماه یا هر سه ماه یک بار باید عوض شود.
  • لنز معمولی:هر 6 ماه یا بیشتر باید عوض شود.

طراحی لنزهای تماسی

لنزهای تماسی نرم (هر دو مدل هیدروژل سیلیکونی و هیدروژل) در طراحی‌های متنوعی عرضه می‌شوند:

  • لنزاسفریکال: قدرت اصلاح‌کنندگی مشکلات بینایی در تمام قسمت‌های لنز با هم برابر است و برای اصلاح نزدیک‌بینی و دوربینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما لنزهای چند کانونی اسفریک همانند عدسی‌ عینک‌های تدریجی ساخته می‌شوند و انتقال نمره چشم ترکیبی دارند. به این صورت که، دوربینی یا نزدیک‌بینی در مرکز لنز قرار دارد و سپس به سمت لبه‌های لنز، ترکیب آن تغییر می‌کند. خطوط اصلاح روی این لنزها دیده نمی‌شوند. این لنزهای باید حتما بر اساس شکل و اندازه چشم هر فرد ساخته شوند تا دید کامل و واضحی داشته باشند.
  • لنز نرم توریک: به این صورت است که بخش‌های مختلف لنز، قدرت‌های متفاوت از هم برای اصلاح عیوب انکساری دارند. این لنز برای اصلاح آستیگماتیم، دوربینی و نزدیک بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لنزهای توریک از مواد هیدروژل معمولی یا هیدروژل سیلیکونی ساخته شده‌اند. لنزهای نرم توریک متفاوت از لنزهای نرم اسفریک معمول هستند که فقط نزدیک‌بینی و دوربینی را اصلاح می‌کنند.
  • لنزهای چندکانونی (و دو کانونی): این لنزها دارای قدرت‌های متفاوت در بخش‌های مختلف هستند که علاوه بر اصلاح نزدیک بینی و دور بینی، پیرچشمی را هم اصلاح می‌کنند. برخی از لنزهای چندکانونی برای درمان آستیگماتیسم کاربرد دارند. به طور کلی باید گفت، لنزهای تماسی دو کانونی، دارای دو نقطه کانونی مجزا هستند که یکی برای فاصله نزدیک (مطالعه) و دیگری برای دید در فاصله دور کاربرد دارند. لنزهای تماسی چند کانونی، دارای سه نقطه کانونی هستند که شامل فاصله دور، میانه و فاصله نزدیک است. لنز تماسی چند کانونی هم‌مرکز، دایره‌های متحدالمرکز روی لنز را با تغییر تدریجی نمره‌ی چشم به هم پیوند می‌دهد. این حلقه‌ها یک در میان به اصلاح دوربینی و نزدیک‌بینی می‌پردازند درست همانند کاری که چشم طبیعی انجام می‌دهد.
  • لنزهای غیرطبی و آرایشی: لنزهای رنگی که برای تغییر رنگ چشم افراد طراحی شده‌اند را لنز آرایش می‌گویند. لنزهای رنگی انواع مختلفی دارند و برای مراسمی همچون هالووین، سینما و تئاتر یا مراسم جشن و پایکوبی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. لنزهای رنگی غیرطبی هیچ‌نوع اصلاحی در بینایی فرد ایجاد نمی‌کنند و فقط جنبه زینتی دارند. اما باید بدانید که لنز طبی رنگی هم در بازار موجود است که برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید: لنزهای چند کانونی و دو کانونی چگونه عمل می‌کنند؟

قابلیت‌های دیگر لنز تماسی

لنز تماسی دو کانونی مخصوص اصلاح آستیگماتیسم: نوعی لنز نرم پیشرفته است که همزمان نزدیک بینی و آستیگماتیسم را اصلاح می‌کند. یعنی با کمک این لنز تماسی می‌توانید بعد از 40 سالگی هم بدون عینک زندگی کنید.

بیشتر بخوانید: لنز برای چشم‌هایی که به سختی لنز را قبول می کنند: آستیگماتیسم

لنز تماسی برای چشمان خشک: افرادی که خشکی چشم دارند باید از لنزی استفاده کنند که این عارضه را بدتر نکند و باعث قرمزی و سوزش چشم‌هایشان نشود. این مدل‌ها در مقایسه با لنزهای معمولی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که رطوبت چشم را بیشتر از حالت نرمال حفظ کنند تا بیمار احساس ناراحتی نداشته باشد. بسیاری از متخصصان برای مبتلایان به خشکی چشم لنزهای سخت GP را تجویز می‌کنند. مزیت آنها این است که کوچک هستند و همانند لنز نرم نمی‌توانند رطوبت چشم را جذب کنند در نتیجه ناراحتی‌های کمتری در نتیجه خشکی ایجاد می‌کنند. احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و تار شدن دید از بارزترین نشانه‌های خشکی چشم هستند. در بعضی بیماران این خشکی به حدی زیاد است که منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد.

بیشتر بخوانید: لنز برای چشم‌هایی که به سختی لنز را قبول می کنند: خشکی چشم

لنز تماسی مخصوص نزدیک‌بینی: لنزهای مخصوصی هستند که برای کاهش و پیشگیری از روند پیشرفت نزدیک‌بینی در کودکان استفاده می‌شود.

لنزهای Scleral : لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز که قطر بزرگی دارند را Scleral می‌نامند. این لنزها برای درمان قرنیه مخروطی و دیگر بی‌نظمی‌های قرنیه چشم طراحی و عرضه می‌شوند.

لنز محافظ اشعه UV: برخی از لنزهای تماسی قابلیت مسدود کردن تابش‌های فرابنفش خورشید را دارند. اما از آنجا که لنز همه سطح چشم را نمی‌پوشاند، فرد مجبور است برای محافظت از چشم همچنان عینک آفتابی استفاده کند.

برای خرید انواع لنزهای طبی و رنگی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوناتو مراجعه کنید.

این مطلب همچنان ادامه دارد ...

Related Articles

کامنت بگذارید