خانه اخبار عینک بدون فریم؛ مزایا و معایب

عینک بدون فریم؛ مزایا و معایب

نویسنده فروغ بیداری
عینک بدون فریم

عینک بدون فریم از نامش پیداست که هیچ قاب و فریمی اطراف عدسی را نپوشانده و عدسی‌ها مستقیماً به دسته‌ی عینک متصل شده‌اند. این عینک‌ها برای افرادی که سادگی و طرح‌های مینیمالیستی را ترجیح می‌دهند گزینه‌های خوبی به‌شمار می‌آیند؛ در عین حال هم به دلیل عدم وجود فریم، زاویه دید گسترده‌تری دارند، وزن آن‌ها سبک‌تر از عینک‌های فول‌فریم است و استفاده‌ی راحت‌تری دارند.

اما این‌ها تعریف کلی از عینک ریم‌لِس است و برای آشنائی بیشتر با این مدل عینک، مزایا، معایب و کاربردهای آن از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عینک بدون فریم چیست؟

همیشه انتخاب یک جفت عینک مناسب نه تنها به دید بهتر شما کمک می‌کند بلکه باعث بهبود تیپ و ظاهر شما هم می‌شود. برخی افراد فریم‌های بولد و ضخیم را دوست دارند و به بعضی‌ها هم کاملاً می‌آید. اما گاهی عینک فول‌فریم یا نیم‌فریم می‌تواند ویژگی‌های ظاهری شما را دستخوش تغییرات منفی قرار دهد و زیبائی شما آن‌طور که باید دیده نشود. یا اگر مثلاً دوست دارید شیک و مینیمال باشید، شاید یک عینک فریم‌دار نتواند شما را به هدف‌تان برساند. این در حالی است که عینک‌های بدون فریم به خوبی می‌توانند این مأموریت را به انجام برسانند.

عینک‌های بدون فریم بسیار سبک و راحت هستند و روی چهره‌ی افراد نیز تغییر خاصی ایجاد نمی‌کنند. این عینک‌ها همیشه روی مد هستند و در انواع شکل‌ها و طرح‌ها در بازار عرضه می‌شوند. در این مدل عینک، دو عدسی توسط پل عینک به هم وصل می‌شوند و از دو طرف نیز با لولا به دسته‌ها متصل هستند.

برخلاف تصور عموم مردم، عینک بدون فریم مد دهه‌های گذشته نیست و از دهه‌ی 1820 میلادی در بازار عینک وجود داشته است. در آن زمان فردی به نام یوهان فردریش عینک بدون فریم برای اصلاح بینائی یک چشم ابداع کرد و سال‌ها بعد، استایل‌های متفاوتی از این عینک‌های بدون فریم وارد بازار شد. طرح‌های متنوع باعث افزایش میزان تقاضا برای این نوع عینک شد.

خرید عینک بدون فریم

عینک ریم‌لس مناسب چه افرادی است؟

عینک‌های بدون فریم برای همه‌ی افراد مناسب است و محدودیت خاصی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اما به طور کلی، افرادی که دوست ندارند عینک روی صورتشان دیده شود، افرادی که سبک وزن بودن عینک برایشان مهم است، کسانی که زاویه دید گسترده را ترجیح می‌دهند، افرادی که بودجه‌ی محدودی برای خرید عینک دارند و کسانی که عینک ساده برای اصلاح بینائی خود برای مجالس خاص می‌خواهند بهترین گزینه‌ها برای استفاده از عینک بدون فریم هستند.

اما به صورت جزئی‌تر می‌توان گفت عینک ریم‌لس مناسب افراد زیر است:

افرادی که از عینک زدن خجالت می‌کشند

افرادی که چشم‌های ضعیفی دارند و باید عینک طبی استفاده کنند اما از پوشیدن عینک خجالت می‌کشند بهتر است سراغ مدل‌های بدون قاب بروند. این عینک‌ها خیلی روی صورت دیده نمی‌شوند و ظاهر شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. یا مثلاً برای افرادی که پس از 40 سالگی دچار پیرچشمی می‌شوند و به عینک مطالعه نیاز پیدا می‌کنند بهتر است از مدل‌های بدون فریم استفاده کنند. عدسی این عینک‌ها اغلب با پوشش‌های ضدبازتاب عرضه می‌شوند و می‌توانند تا حد زیادی بینائی شما را اصلاح کنند. بنابراین صرف خجالت کشیدن خود را از استفاده از عینک محروم نکنید و سراغ مدل‌های ریم‌لس بروید.

کسانی که به دنبال عینک سبک هستند

افرادی که دوست دارند وزن عینک را روی صورت خود احساس نکنند بهتر است سراغ مدل‌های بدون فریم بروند. این مدل‌ها به خاطر نداشتن فریم، بسیار سبک‌تر از بقیه مدل‌های عینک هستند و گاهی حتی روی چشم احساس نمی‌شوند.

افرادی که به دنبال طرح‌های مینیمالیستی هستند

عینک‌هایی که فریم ندارند مثال واضح سادگی و مینیمال بودن هستند، بنابراین برای دوستداران مینیمالیست یکی از بهترین گزینه‌ها به‌شمار می‌آیند. عدسی‌های ساده با پل بینی ظریفی که عدسی‌ها را به هم متصل می‌کند و دسته‌هایی که اغلب ظریف و شیک طراحی می‌شوند، در عین شیک بودن کمترین میزان خودنمائی را دارند. همین امر باعث شده تا افراد برای موقعیت‌های رسمی و خاص خود سراغ عینک‌های بدون فریم بروند.

افرادی که به‌دنبال زاویه دید وسیع هستند

فریم اطراف عدسی تا حدی (هرچند اندک) باعث کور شدن دید فرد می‌شود. اما عینک‌های بدون فریم این مشکل را ندارند و در نتیجه کسانی که می‌خواهند دید نامحدود (مثل چشم‌های خود) داشته باشند، بهتر است سراغ مدل‌های بدون فریم بروند. عینک بدون فریم در زمان مطالعه، رانندگی و انجام کارهای روزانه دید کاملی برای فرد مهیا می‌کند.

افرادی که به دنبال عینک برای مراسم خاص هستند

برای مراسمی مثل عروسی، یا جشن‌ها، مناسبت‌های رسمی و کنفرانس‌هایی که افراد شیک، ساده و جذاب بودن را ترجیح می‌دهند یکی از بهترین گزینه‌ها، استفاده از عینک بدون قاب است. چون این نوع عینک در کنار اصلاح بینائی فرد، باعث نمی‌شود که نگاه‌ها به طرح یا رنگ و شکل فریم عینک‌شان جلب شود. به زبان ساده، روی تیپ و ظاهر فرد اثر خاصی ندارد و همین ساده بودن همان چیزی که افراد برای مناسبت‌های رسمی و خاص نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: عینک نیم فریم (Semi-Rimless) چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

عینک بدون فریم مدل ها

مزایای عینک بدون فریم چیست؟

عینک‌های بدون فریم دارای زاویه‌ی دید گسترده‌ای هستند، وزن سبک دارند، استفاده از آن‌ها بسیار راحت است، روی چهره و تیپ افراد تأثیر منفی ندارند و حالت مینیمالیستی دارند. این عینک‌ها در شکل و طرح‌های متنوع عرضه می‌شوند. البته بعضی محدودیت‌هایی هم دارند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

معایب عینک ریم‌لس چیست؟

از معایب عینک‌های بدون فریم می‌توان به این اشاره کرد که هر لحظه در معرض شکستن قرار دارند. چون قاب ندارند، احتمال اینکه در اثر ضربه عدسی‌شان شکسته شود یا خراش بردارد بسیار بیشتر از مدل‌های فریم‌دار است. یعنی همیشه باید این عینک‌ها را درون جعبه‌های آن‌ها نگهداری کنید تا مطمئن باشید که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

همچنین، چون تمام سطح عینک را عدسی تشکیل داده خیلی سریع‌تر و بیشتر از بقیه‌ی عینک‌ها کثیف و چرب می‌شوند. ایراد دیگری که به این عینک‌ها وارد است اینکه نمی‌توان هر نوع عدسی و لنزی را روی آن‌ها سوار کرد. یعنی بعضی از لنزها مثل مدل‌های تدریجی یا چند کانونی مناسب عینک‌های بدون فریم نیستند.

بیشتر بخوانید: با برترین برندهای تولید کننده عینک بدون فریم آشنا شوید

کلام آخر

در این مطلب هر آنچه در مورد عینک بدون فریم ، مزایا، معایب و کاربردهای آن لازم بود بدانید را توضیح دادیم. در آخر هم اشاره کنیم که ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: myvision و jins و sojosvision

Related Articles

کامنت بگذارید