خانه روش‌های تنظیم فریم پلاستیکی عینک طبی در خانه

روش‌های تنظیم فریم پلاستیکی عینک طبی در خانه

نویسنده تیم لوناتو
تنظیم فریم عینک

تنظیم فریم پلاستیکی عینک

تنظیم فریم پلاستیکی عینک یکی از کارهای مهمی است که هر فرد عینکی باید انجام دهد. چرا؟ چون وقتی فریم‌ عینک تنظیم نباشند، چشم دچار خستگی می‌شود.

در راحت‌ترین حالت، می‌توانید به اپتومتریست مراجعه منید و عینک طبی خود را بدهید تا با کمترین هزینه آن را برایتان تنظیم کند.

اما بد نیست بدانید که خودتان هم در خانه توان انجام این کار دارید. برای اینکه دقیقا بدانید برای هر مشکلی چه کاری باید انجام دهید، توصیه می‌کنیم تا در ادامه مطلب با لوناتو همراه باشید.

وسایل مورد نیاز

  • آب
  • سشوار

مرحله اول تنظیم فریم پلاستیکی عینک

تنظیم فریم عینک

در اولین مرحله، باید به سراغ پدهای عینک بروید. پد بینی با پیچ‌های کوچکی به فریم عینک متصل شده‌اند. اگر احساس می‌کنید که عینک خیلی بالا روی بینی شما می‌نشیند، پد آن را به نرمی به سمت داخل خم کنید.

اما اگر عینک شل است و روی بینی سر خورده و پایین می‌رود، پد عینک را باید به سمت بیرون خم کنید.

مرحله دوم تنظیم فریم عینک

تنظیم فریم پلاستیکی عینک

اگر عینک پلاستیکی خیلی تنگ یا خیلی گشاد است، انتهای دسته‌های آن را با سشوار به مدت 20 ثانیه حرارت دهید. منظور دقیقا بخشی از دسته‌ی عینک است که پشت گوش قرار می‌گیرد. با این کار شما می‌توانید عینک خود را در جای اصلی‌اش نگه دارید.

پس از این مرحله، عینک را از قسمت پل بینی در دست نگه دارید و دسته‌های آن را خیلی آرام و آهسته خم کنید. برای تنگ کردن فریم، باید دسته‌ها را به سمت داخل فشار دهید و برعکس، برای گشاد کردن آن، باید دسته‌ها را به سمت بیرون خم کنید.

در آخر، دسته عینک را زیر آب سرد بگیرید تا در حالت جدید خود ثابت شود. این کار را برای فریم پلاستیکی عینک آفتابی هم می‌توانید انجام دهید.

مرحله سوم تنظیم فریم پلاستیکی عینک

دسته‌های عینک را باز کنید، آن را به صورت ایستاده روی سطح صاف قرار دهید. اگر لق می‌زد و ثابت نبود، یعنی فریم و دسته‌ها تنظیم نیستند. برای این منظور باید دسته‌های عینک را به سمت بالا یا پایین خم کنید تا به ثبات برسند و روی سطح صاف دیگر دیگر تکان نخورند.

بیشتر بخوانید: راهنمای تنظیم فریم عینک در خانه بدون نیاز به وسیله خاصی

مرحله چهارم تنظیم فریم پلاستیکی عینک

تنظیم فریم عینک

دسته‌های عینک را با آب داغ یا سشوار به مدت 20 ثانیه حرارت دهید. دسته‌ها را در صورت نیاز به سمت بالا یا پایین خم کنید. در آخر، آب سرد روی آن بگیرید تا شکل جدید خود را حفظ کند. برای اطمینان از صاف بودن قاب عینک، آن را روی سطح صاف بگذارید و تست کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با وجود عدسی عینک درون فریم، تنظیمات بالا را انجام ندهید. این کارها باعث می‌شود تا عدسی عینک شل شود یا حتی شیشه آن خراش بردارد.

توصیه‌هایی برای نگهداری از عینک طبی

پارچه مناسب برای پاک کردن شیشه‌های عینک، انواع میکروفایبری است؛ زیرا روی لنز خراش ایجاد نمی‌کند.

هیچ‌وقت عدسی عینک طبی را با گوشه لباس یا آستین پاک نکنید زیرا خراش‌هایی که ایجاد می‌شوند به مرور زمان سبب بالا رفتن نمره چشم خواهند شد.

هرگز از محلول‌های شوینده که حاوی الکل، سرکه یا آمونیاک هستند یا سفید‌کننده‌ها برای شستن عدسی عینک استفاده نکنید. مایع ظرفشویی گزینه ایمن‌تری است.

عینک طبی یا آفتابی خود را روی موها و بالای سرتان نگذارید زیرا این کار باعث تغییر حالت فریم عینک شده و به مرور شکل اصلی خود را از دست می‌دهد.

سوالات رایج در مورد تنظیم فریم پلاستیکی عینک

فریم عینکی که از روی بینی سر می‌خورد را چگونه باید سفت کرد؟

اگر فریم عینک پلاستیکی است، آن را ۳۰ ثانیه زیر آب داغ نگهدارید تا نرم شود. سپس دسته و پل عینک را به سمت داخل فشار دهید. عینک سفت و تنگ می‌شود و دیگر از صورت سر نخواهد خورد.

وقتی عینک خیلی به بینی فشار می‌آورد چطور می‌توان فریم آن را کمی گشاد کرد؟

اگر فریم عینک شما پلاستیکی است، با کمک انگشتان شست دست، پدهای عینک را به سمت بیرون فشار دهید تا از هم فاصله بگیرند و دور شوند. به این ترتیب عینک بهتر روی بینی می‌نشیند و آن را اذیت نمی‌کند.

وقتی عدسی‌های عینک از هم دور هستند چطور آنها را به هم نزدیک کنیم؟

اگر عدسی سمت چپ بیرون‌تر از حالت نرمال قرار دارد، می‌توانید با کمی فشار و حرارت، دسته سمت چپ را به سمت داخل فشار دهید. یا برعکس، دسته سمت راست را به بیرون بکشید تا با هم برابر شوند و عینک صاف روی صورت قرار بگیرد.

آیا برای تنظیم فریم عینک می‌توان از سشوار استفاده کرد؟

بله، سشوار گزینه مناسب و بی خطری برای تنظیم فریم عینک است.

کامنت بگذارید