خانه با انواع مختلف جنس فریم عینک آشنا شوید

با انواع مختلف جنس فریم عینک آشنا شوید

نویسنده فروغ بیداری
فریم عینک

فریم عینک

جنس‌های گوناگون فریم عینک تاثیر بسیار زیادی روی چهره فرد دارند. بنابراین، هنگام خرید یک عینک آفتابی یا عینک طبی، حتما از فروشنده بخواهید تا فریم‌هایی در رنگ‌، طرح، وزن و برندهای مختلف و ضدحساسیت بودن و نبودن و در قیمت‌های مختلف را به شما نشان دهد.

در واقع پیدا کردن یک عینک باکیفیت و مناسب باید با توجه به جنس فریم آن صورت بگیرد زیرا هرکدام دوام و پایداری خاص خود را دارند. بنابراین، لازم است تا با جنس فریم عینک‌ها آشنا شوید. برای این منظور در ادامه مطلب با لوناتو همراه باشید.

فریم عینک : پلاستیک

اگر عینک‌های رنگی مدنظرتان است، بهتر است به سراغ فریم‌هایی از جنس zyl (زیلونیت یا استات سلولز) بروید. این فریم‌ها بسیار سبک هستند و در فرم‌ها و طراحی‌های متنوع ساخته و عرضه می‌شوند.

هنگام انتخاب نمونه‌های رنگی بهتر است فریم‌هایی را انتخاب کنید که در بخش داخلی خود رنگ روشن دارند. به این خاطر که رنگ فریم عینک در نگاه شما منعکس نمی‌شود و روی دیدتان تاثیری نمی‌گذارد.

استات سلولزِ پروپیونات

برخی از کارخانه‌های سازنده از استات سلولزِ پروپیونات برای تولید فریم استفاده می‌کنند. این ماده، نوعی پلاستیک نایلونی است که خاصیت ضدحساسیتی دارد. این ماده بسیار سبک است و شفافیت بیشتری نسبت به بقیه پلاستیک‌ها دارد.

اگر معیار اصلی شما برای انتخاب عینک، سبکی آن است توصیه می‌کنیم حتما به سراغ فریم‌هایی از جنس پروپیونات بروید.

فریم عینک

نایلون

فریم‌های نایلونی اولین بار در اواخر دهه 1940 میلادی ساخته و عرضه شدند. اما به دلیل زودشکن بودن این ماده، تولیدکننده‌های عینک ترجیح دادند از نایلون‌های ترکیبی (پلیامید یا گلیمیدها) برای ساخت فریم استفاده کنند. امروزه، فریم‌هایی که از نایلون‌های ترکیبی ساخته شده‌اند، دوام بالا و وزن سبک دارند.

نایلون همچنین یکی از مواد اصلی برای ساخت عینک‌های ورزشی و نمایشی است. این فریم‌ها عموما از جنس گلیمید، گریلامید یا تروگامید تهیه می‌شوند که در برابر حرارت و سرما بسیار مقاوم هستند و انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارند.

از دیگر مزایای نایلون این است که برای تولید اشکال و فریم‌هایی استفاده می‌شود که روش ساخت آن‌ها چندان آسان نیست.

روغن هسته کرچک

شاید برایتان عجیب باشد، اما امروزه پلاستیک‌هایی که از روغن هسته کرچک تهیه شده‌اند در ساخت فریم برخی از عینک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

روغن کرچک که عموما به عنوان مسهل، ماده اولیه صابون و روغن دستگاه‌ها استفاده می‌شود، اخیرا راه خود را به صنعت پلاستیک‌سازی هم باز کرده و همراه با دیگر پلاستیک‌های غیرنفتی دیگر در بازار عرضه می‌شود.

یکی از دلایل توسعه استفاده از کرچک، گران بودن قیمت نفت است. همچنین دانه کرچک را در همه جا می‌توان کاشت و برداشت کرد؛ درست برعکس نفت.

البته، فریم‌های پلاستیکی ایراداتی هم دارند. این فریم‌ها بسیار آسان می‌شکنند، احتمال سوختن دارند (اگرچه زود آتش نمی‌گیرند) و در اثر گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض نور خورشید پایداری و دوام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین، با گذشت زمان رنگشان پریده‌تر می‌شود.

فریم عینک

بیشتر بخوانید: جنس فریم عینک

فریم عینک : فلز

مونل

یکی از فلزاتی که در ساخت فریم عینک استفاده می‌شود، مونل (Monel) نام دارد که ترکیبی از چندین فلز دیگر است. مونل خاصیت چکش‌خواری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی نیز مقاومت بسیار زیادی دارد.

با اینکه بیشتر فریم‌های مونلی ضدحساسیت هستند، اما ممکن است در برخی از افراد که حساسیت‌های پوستی شدیدی دارد، کمی سوزش در صورت ایجاد کنند.

البته این حساسیت با روکش‌هایی از جنس پالادیم یا دیگر گزینه‌های عاری از نیکل، قابل پیشگیری است.

تیتانیوم

تیتانیوم و بتا-تیتانیوم (Titanium و beta-titanium) نیز از دیگر فلزات رایج در ساخت فریم عینک هستند. تیتانیوم یک فلز توسی-نقره‌ای، سبک، بادوام، قوی و ضد پوسیدگی و ضدزنگ‌زدگی است. این فلز در صنایع مختلفی از هوافضا گرفته تا ابزارهای پزشکی مورد استفاده دارد.

فریم‌های تیتانیومی در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و کاملا هم ضد حساسیت است.

برخی از فریم‌های تیانیومی از آلیاژ تیتانیوم و دیگر فلزات همچون نیکل یا مس ساخته می‌شوند. در این حالت، قیمت آن‌ها از فریم‌هایی که از جنس تیتانیوم خالص تهیه شده‌اند، ارزان‌تر خواهد بود.

بریلیوم (Beryllium)

برلیوم یک فلز توسی‌رنگ و ارزان‌قیمت است که به جای تیتانیوم در ساخت فریم عینک از آن استفاده می‌کنند. این فلز نیز زنگ‌نمی‌زند، تیره و سیاه هم نمی‌شود و گزینه مناسبی برای کسانی بشمار می‌رود که پوستشان اسیدی است یا اکثرا در معرض آب‌شور قرار دارند.

برلیوم، سبک، بادوام و بسیار انعطاف‌پذیر است و در رنگ‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

استیل‌ضدزنگ (Stainless steel)

استیل ضدزنگ نیز از دیگر فلزاتی است که به جای تیتانیوم در ساخت فریم عینک از آن استفاده می‌شود. از مزیت‌های این جنس باید به سبک‌وزن بودن، غیرسمی بودن و مقاومت بالا اشاره کرد. بسیاری از فریم‌های استیل‌ضدزنگ هیچ‌گونه نیکلی در خود ندارند و در نتیجه حساسیت‌زا هم نیستند.

استیل‌ضدزنگ همیشه در دسترس است و قیمت مناسبی هم دارد. این ماده از آلیاژ استیل و کروم ساخته شده است و گاهی از دیگر فلزات نیز در ترکیب آن استفاده می‌شود. تقریبا بیشتر استیل‌‌های ضدزنگ حاوی 10 تا 30 درصد کروم در خود هستند که آن‌ها را در برابر پوسیدگی، زنگ‌زدگی و حرارت مقاوم می‌کند.

فلکسون (Flexon)

فلکسون (Flexon)، آلیاژی بر پایه تیتانیوم است. این آلیاژ رایج و منحصربه‌فرد، توسط کارخانه عینک‌سازی Marchon ساخته شد و به آن «فلز حافظه» هم می‌گویند. فریم‌های فلکسونی  را می‌توان به‌راحتی خم کرد و پیچاند چون خیلی راحت دوباره به حالت اولیه خود بر می‌گردند.

فریم‌های از جنس فلکسون بسیار سبک، ضد حساسیت و ضدزنگ هستند.

کمپانی Marchon  می‌گوید که این فریم‌ها 25 درصد از فلزات استاندارد سبک‌تر هستند و در نتیجه فرد آن را روی صورت خود حس نخواهد کرد.

آلومینیوم (aluminum)

فریم‌هایی که از جنس آلومینیوم (aluminum) ساخته می‌شوند نیز بسیار سبک و کاملا ضدزنگ هستند. آلومینیوم  یک فلز غیرآهنی که به وفور در دنیا یافت می‌شود. این فلز بسیار نرم و ضعیف است اما در ترکیب با مقداری سیلیکون یا آهن به میزان سختی موردنظر صنایع می‌رسد و از آن در حوزه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

فریم عینک

فریم‌های غیر رایج برای عینک

اگر به‌دنبال عینک‌های خاص با فریم‌های منحصربه‌فرد هستید، پس باید به‌سراغ جنس‌هایی بروید که رایج نیستند. اما آیا می‌دانید که برای ساخت فریم عینک به غیر از مواد بالا، از چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟ اگر پاسختان منفی است، از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را بخوانید.

نقره استرلینگ (sterling silver)

نقره جامد (Solid silver) یا نقره استرلینگ (sterling silver)، فلزاتی نیستند که در ساخت فریم عینک از آن‌ها استفاده شود. زیرا فریم‌های نقره‌ای راحت و پوشیدنی نیستند. اما گاهی از نقره در ساخت فریم‌های فلزی که آلیاژی از چند فلز هستند استفاده می‌شود یا اغلب به عنوان روکشی روی فریم‌های پلاستیکی به‌کار می‌رود تا حالت جواهر به‌خود بگیرد.

طلا

برخی از کارخانه‌های عینک‌سازی از طلا برای ساخت فریم استفاده می‌کنند. به این صورت که روکشی از طلا را روی فریم‌ پلاستیکی می‌کشند تا شبیه جواهر دیده شود.

چوب، استخوان یا شاخ بوفالو

چوب، استخوان یا شاخ بوفالو نیز از دیگر مواد غیرمرسوم و عجیب برای ساخت فریم عینک هستند. فریم‌هایی از این جنس اغلب به صورت دستی ساخته می‌شوند و تولید انبوه ندارند. فریم‌های چوبی یا استخوانی قیمت بسیار بالایی دارند و در عوض، ظاهر منحصر‌به‌فردی هم خواهند داشت.

فریم‌های از جنس شاخ بوفالو بسیار شیک و منحصربه‌فرد هستند و ظاهری کاملا متفاوت به شما خواهند بخشید.

چرم

در برخی مواقع از روکش چرم هم برای ساخت فریم عینک استفاده می‌شود که دوام چندانی ندارد و فقط برای مد و فشن مناسب است و قابلیت استفاده روزانه را ندارد. اخیرا از روکش مخمل هم در زیباسازی برخی از عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود که دوام چندانی ندارد.

سنگ‌های قیمتی همچون فیروزه، کریستال‌های سوواروسکی و اونیکس هم در طراحی فریم‌های عینک استفاده می‌شوند.

فریم عینک

سوالات رایج در مورد فریم عینک

فریم مناسب برای پوست‌های حساس کدام است؟

اگر آلرژی پوستی دارید و به دنبال فریم ساخته شده از مواد ضد حساسیت هستید، عینک از جنس تیتانیم و استیل ضدزنگ بهترین گزینه برای شماست.

کدام فریم عینک برای کودکان مناسب است؟

پلی‌کربنات که نوعی پلاستیک است در برابر بسیاری از ضربه‌ها مقاوم است و ایمنی بالایی هم دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از عینک‌های ورزشی، ایمنی و عینک کودکان از این جنس استفاده می‌شود.

فرق فریم کائوچویی با بقیه فریم‌های پلاستیکی چیست؟

استات (کائوچو) در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی استاندارد (آکریلیک و پلی‌کربنات)، قوی‌تر، سبک‌تر و منعطف‌تر است.

آیا در ساخت فریم عینک از طلای خالص استفاده می‌شود؟

برخی از کارخانه‌های عینک‌سازی از طلا برای ساخت فریم استفاده می‌کنند. به این صورت که روکشی از طلا را روی فریم‌ پلاستیکی می‌کشند. یعنی در واقع عینک را آبکاری طلا می‌کنند و کل فریم از جنس طلا نیست.

کامنت بگذارید