خانه راهنمای خرید و محصولات می‌دانید گران‌ترین جنس فریم عینک چیست؟

می‌دانید گران‌ترین جنس فریم عینک چیست؟

نویسنده تیم لوناتو
جنس عینک

جنس فریم عینک

جنس فریم عینک یکی از مهم‌ترین مسایلی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. هر کدام از عینک‌های آفتابی یا طبی برای مصارف گوناگونی کاربرد دارند. بنابراین لازم است کارایی جنس‌های مختلف عینک را بشناسید تا بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید.

ساخت اولین عینکها به دوران باستان باز می گردد و این محصول روز به روز پرطرفدارتر شده و از تنوع بسیار زیادی برخوردار شده است.

در این میان با گران‌ترین جنس فریم عینک آفتابی هم آشنا خواهید شد. در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم که این جنس چرا گران است.

همچنین توجه داشته باشید که هنگام خرید عینک آفتابی، اول از هم باید به ضد یو.وی بودن عدسی عینک و اندازه فریم توجه داشته باشید. سپس، جنس فریم عینک را بررسی کنید و ببینید آیا مناسب شما هست یا خیر.

خوب است بدانید که راحتی، ایمنی و قابلیت‌های یک عینک آفتابی به جنس فریم آن بستگی دارد.

هر جنسی، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به همین خاطر است که قیمت عینک‌های آفتابی متفاوت و متغیر است. برای اینکه با جنس‌های مختلف فریم عینک‌های آفتابی آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

معرفی جنس فریم عینک ها

با ظهور پلاستیک و الیاژهای مختلف فلزی انقلاب بزرگی در جنس عینک ها به وقوع پیوست.

جنس اغلب فریم ها پلاستیک یا فلز است ولی با توجه به شرایط استفاده و درخواست مشتریان میتوان از مواد دیگری هم برای ساخت آنها استفاده کرد.

برای مثال برای عینک طبی ، شما فریمی با دوام و سبک نیاز دارید که از جنس پلی کربنات تهیه شود. همچنین اگر از آلرژی پوستی رنج می برید باید به دنبال فریمی که از مواد ضد حساسیت ساخته شده است استفاده کنید مانند فریم با جنس تیتانیم و استیل ضد زنگ.

اجزای برخی فریم ها به گونه ای طراحی شده اند که قابل تعویض هستند و بجای پیچ شدن در یکدیگر چفت میشوند. همچنین شما می توانید با ترکیب این اجزا و داشتن یک شیشه عینک، رنگ‌ها و شکلهای مختلف و متنوعی را امتحان کنید.

عینک‌هایی که از انعطلاف پذیری بالایی برخوردارند احتمال شکستنشان خیلی پایین تر است ، پس می توان کودکان را ، جامعه خوبی برای استفاده از این عینک ها دانست.

  1. عینک از جنس تیتانیوم
  2. عینک از جنس فلزی
  3. عینک از جنس استات
  4. عینک از جنس پلی‌کربنات
  5. عینک از جنس پلاستیک

گران‌ترین جنس فریم عینک آفتابی، تیتانیومی است

تیتانیوم به دلیلی خاصیت ضد فرسایشی که دارد و به این خاطر که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، فلزی ارزشمندی به شمار می‌رود. به طوری که حتی در هواپیماسازی هم از این فلز و آلیاژهای آن استفاده می‌کنند.

برخی از برندهای تولیدکننده‌ی عینک آفتابی هم از این فلز باارزش در طراحی برخی از عینک‌هایشان بهره می‌گیرند. البته این فلز اغلب در عینک‌های گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریم عینک از جنس تیتانیوم بسیار بادوام و مستحکم است و در برابر هر نوع ضربه و خراشی مقاومت کامل دارد. در عین حال، سبک و انعطاف‌پذیر هم هست. به همین خاطر است که قیمت عینک آفتابی تیتانیومی بسیار گران است.

این جنس عینک حدود 40 درصد سبک‌تر از دیگر فلزات است.

عینک آفتابی از جنس فلز

فلز یکی از رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت فریم عینک‌های آفتابی است. قابلیت انعطاف‌پذیری، ضد زنگ‌زدن بودن و راحتی تنطیم کردن فلز باعث شده تا بسیاری از کارخانه‌های تولید عینک به این ماده روی بیاورند. با فلز می‌توان برای هر فرم صورت، عینکی مناسب و خاص طراحی و تولید کرد.

فریم‌های فلزی عینک آفتابی زنانه و مردانه برای فعالیت‌های ورزشی چندان مناسب نیستند. به این خاطر که قیمت بالا اما عمر مفید کوتاهی دارند. برای حرکات شدید ورزشی هم خوب نیستند زیرا روی صورت فیکس و ثابت نمی‌مانند.

فریم پلی‌کربناتی عینک آفتابی و طبی

پلی‌کربنات که نوعی پلاستیک است در برابر بسیاری از ضربه‌ها مقاوم است و ایمنی بالایی هم دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از عینک‌های ورزشی، ایمنی و عینک کودکان از این جنس استفاده می‌شود. فریم پلی‌کربناتی با اینکه بسیار مقاوم است، اما انعطاف‌پذیری زیادی ندارد.

فریم استات عینک

استات هم نوعی پلاستیک است اما تفاوت‌هایی با آن دارد. استات در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی استاندارد (آکریلیک و پلی‌کربنات)، قوی‌تر، سبک‌تر و منعطف‌تر است. فریم‌های استات عینک آفتابی در شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی عرضه می‌شود. یک نکته جالب در مورد استات این است که رنگ در داخل این ماده حل می‌شود و خود فریم رنگی است، به جای اینکه آن را رنگ کنند.

فریم پلاستیکی عینک آفتابی

عینک آفتابی با طیف گسترده‌ای از فریم‌های پلاستیکی ساخته می‌شود؛ از آکریلیک گرفته تا پلی‌کربنات. فریم‌های پلاستیکی عموما ارزان‌ترین فریم‌ها هستند که با قیمت‌های متنوعی در بازار موجودند.

اندازه فریم عینک آفتابی و عینک طبی

در زمان انتخاب و خرید عینک خوب حتما به سایز فریم عینک توجه داشته باشید. سایز فریم عینک باید حتما متناسب فرم صورت باشد. عینک‌های کوچک برای صورت‌های کوچک و عینک‌های بزرگ برای صورت‌های بزرگ.

برای تشخیص سایز درست عینک باید به سه مورد توجه داشته باشید:

  • اندازه عدسی عینک (Eye)
  • اندازه پل عینک (Bridge)
  • اندازه دسته‌های عینک (Temple)
  • اندازه عدسی عینک : شامل اندازه‌ی افقی لبه‌ی بیرونی به سمت لبه داخلی یکی از عدسی‌هاست. این سایز عموما بین 40 تا 62 میلی‌متر است.
  • اندزه پل عینک: فاصله بین دو عدسی عینک است. اغلب بین 14 تا 24 میلی‌متر است.
  • اندازه دسته‌های عینک: هم که طول دسته است و بیشتر بین 120 تا 150 میلی‌متر اندازه دارد.

سوالات رایج در مورد جنس فریم عینک های طبی و آفتابی

چرا عینک از جنس تیتانیومی بسیار گران است؟

فریم عینک از جنس تیتانیوم بسیار بادوام و مستحکم است و در برابر هر نوع ضربه و خراشی مقاومت کامل دارد. در عین حال، سبک و انعطاف‌پذیر هم هست. به همین خاطر است که قیمت عینک آفتابی تیتانیومی بسیار گران است.

برای عینک کودکان چه جنس فریم از همه بهتر است؟

پلی‌کربنات که نوعی پلاستیک است در برابر بسیاری از ضربه‌ها مقاوم است و ایمنی بالایی هم دارد و برای کودکان بهارین گزینه به شمار می‌رود.

چرا از فلزات برای ساخت فریم عینک استفاده می‌کنند؟

قابلیت انعطاف‌پذیری، ضد زنگ‌زدن بودن و راحتی تنطیم کردن فلز باعث شده تا بسیاری از کارخانه‌های تولید عینک به این ماده روی بیاورند. با فلز می‌توان برای هر فرم صورت، عینکی مناسب و خاص طراحی و تولید کرد.

سایز فریم عینک را بر اساس چه معیارهای باید انتخاب کرد؟

سایز فریم عینک باید حتما متناسب فرم صورت باشد. عینک‌های کوچک برای صورت‌های کوچک و عینک‌های بزرگ برای صورت‌های بزرگ.

Related Articles

2 کامنتها

شکوفه امیری 17 شهریور 1401 - 16:01

ایا فرم به اسم پلی کربنات هم وجود داره؟

پاسخ
محمد باجلان 27 آذر 1402 - 01:50

عدسی های عینکهای طبی با توجه به سفارش مشتری می‌تونه پلی کربنات ساخته بشه
عدسیهای پلی کربنات به دلیل مقاومت بالا در برابر شکستن ، برای عینک‌های فریم لس و گریف استفاده میشوند
البته عدسی های بعضی از عینک‌های افتابی نیز پلی کربنات هستند

پاسخ

کامنت بگذارید