خانه اخبار هر آنچه در مورد عینک چوبی باید بدانید

هر آنچه در مورد عینک چوبی باید بدانید

نویسنده فروغ بیداری
عینک چوبی

عینک چوبی، فرقی نمی‌کند طبی باشد یا آفتابی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای فریم‌های فلزی و پلاستیکی است و گزینه‌ی بسیار شیک و خاصی هم به نظر می‌آید. از آن‌جا که چوب یک ماده‌ی جدید در صنعت ساخت و طراحی انواع عینک‌ها محسوب می‌شود بسیاری از افراد دوست دارند بیشتر در مورد آن بدانند. به همین دلیل ما در این مطلب هر آنچه در مورد عینک چوبی باید بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم؛ از نحوه‌ی استفاده از چوب در ساخت فریم تا نگهداری از این عینک‌ها و تنظیم فریم‌هایی که سفت یا شل شده‌اند. با بلاگ لوناتو همراه باشید.

چرا فریم چوبی انتخاب کنیم؟

چوب هم مانند پلاستیک و فلز یکی از موادی است که در دهه‌های اخیر برای ساخت فریم عینک از آن استفاده می‌شود. اما فرق چوب با دیگر مواد این است که عینک‌های چوبی ممکن است برای همه‌ی افراد و همه‌ی موقعیت‌ها مناسب نباشد. بنابراین فردی که قصد دارد عینک طبی خود را از جنس چوب انتخاب کند باید اطلاعات کاملی در مورد این فریم داشته باشد. ابتداء دلایل اینکه چرا فریم چوبی انتخاب کنید را توضیح می‌دهیم و سپس می‌گوئیم برای چه کسانی مناسب نیست.

1- دوست‌دار محیط زیست

در پاسخ به این سؤال که چرا فریم چوبی انتخاب کنیم اول از همه می‌توانیم بگوئیم چون دوست‌دار محیط زیست است. چوب یک ماده‌ی قابل بازیابی است و در نتیجه بسیار کمتر از پلاستیک به محیط زیست آسیب می‌رساند. در ضمن، مراحل ساخت فریم چوبی انرژی کمتری نسبت به ساخت عینک‌های پلاستیکی ارزان‌قیمت دارد و در نتیجه آلودگی کربنی کمتری برای محیط زیست دارد. البته لازم است یادآوری کنیم که اغلب فریم‌های پلاستیکی از استات ساخته می‌شوند که یک ماده‌ی گیاهی است و از پلاستیک شیمیایی ضرر بسیار کمتری برای محیط زیست دارد.

2- عاری بودن از مواد مضر

از آنجا که چوب یک ماده‌ی طبیعی سفت و سخت است، مراحل ساخت فریم عینک با آن خیلی پیچیده و طولانی نیست. برای درک بهتر این موضوع باید بگوئیم که فلز و پلاستیک باید اول از مواد مختلف خودشان تولید شوند و سپس از آن‌ها در ساخت عینک استفاده شود. اما چوب این مراحل را ندارد و در نتیجه حاوی مواد مضر برای طبیعت و آلاینده نیست. همین طبیعی بودن باعث می‌شود که میزان حساسیت‌زا بودن آن هم کم باشد. چون اغلب فریم‌های چوبی با روغن‌ها و واکس‌های طبیعی جلا داده می‌شوند و در نتیجه روی پوست صورت هم حساسیت ایجاد نمی‌کنند.

3- خاص بودن فریم چوبی

از آنجا که چوب طبیعی دارای بافت و رگه‌های منحصربه‌فرد است و هر چوبی با چوب دیگر متفاوت است، عینک‌های چوبی نیز کاملاً منحصربه‌فرد، خاص و بسیار شیک هستند. مخصوصاً که بیشتر مراحل ساخت عینک‌های چوبی به صورت دستی انجام می‌شود و همین امر باعث خاص شدن این عینک‌هاست. به طوری که در اولین نگاه می‌توانند نظر بیننده را به خود جلب کنند.

4- سبک و راحت

چوب بسیار سبک است و شما شاید اصلاً وجود عینک روی صورت خود را حس نکنید. همچنین، چوب جنس گرمی دارد و مثل فلز نیست که در هوای سرد حس سرما به پوست‌تان منتقل کند. همچنین استفاده از فریم چوبی بسیار راحت است و از همه جذاب‌تر اینکه خیلی خاص است. فریم‌های چوبی خیلی سریع روی صورت خود را نشان می‌دهند و باعث جلب توجه دیگران می‌شوند. انتخاب و استفاده از عینک چوبی خاص بودن شما را نشان می‌دهد.

عینک چوبی زنانه

چرا عینک چوبی برای من مناسب نیست؟

یکی از سؤالاتی که پیش از خرید فریم چوبی باید از خود بپرسید این است که چرا این فریم مناسب شما نیست! به دلایل زیر:

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای آب و هوای مرطوب است و همیشه در معرض شرجی هوا قرار دارید، عینک از جنس چوب مناسب شما نیست. یا حتی اگر محل کار شما استخر، سونا یا نزدیک دریاست هم این عینک برایتان مناسب نیست.

اگر جزو کسانی هستید که دائم عینک خود را خراب می‌کنند و خیلی اهل مراقبت و نگهداری نیستند بهتر است بی‌خیال فریم‌های چوبی شوید. چون چوب مثل پلاستیک نیست که اگر کج شد بتوانید دوباره آن را صاف کنید.

اگر بینی شما دارای شکل یا انحنای خاصی است که فقط فریم‌های خاص روی آن ثابت می‌مانند، احتمالاً عینک‌های چوبی گزینه‌ی مناسب شما نخواهند بود. چون این عینک‌ها پد بینی ندارند و پل عینک مستقیم روی بینی شما قرار می‌گیرد. اگر عینک بدون پد روی بینی شما فیکس نمی‌شود، پس نمی‌توانید از فریم‌های چوبی استفاده کنید.

اگر اهل ورزش و تحرک زیاد هستید نیز این مدل عینک مناسب شما نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت عینک آفتابی با چوب و مقوا

عینک چوبی مردانه

عینک چوبی را چگونه باید استفاده کنم؟

در استفاده‌های نرمال عینک‌های چوبی ضعیف‌تر از دیگر جنس‌ها نیستند و چه‌بسا به نگهداری و مراقبت کمتری نسبت به فلز و پلاستیک نیز نیاز دارند. البته به این معنی نیست که فریم چوبی نمی‌شکند یا آسیب نمی‌بیند، عینک‌های چوبی هم مثل فریم‌های چوبی و پلاستیکی در معرض ضربه و فشار قرار دارند و باید حواستان به آن‌ها باشد که دفرمه نشوند. اما به طور کلی، به مراقبت کمتر از فلز نیاز دارند.

همچنین توجه داشته باشید که چون چوب می‌تواند در برابر حرارت واکنش از خود نشان دهد، بهتر است عینک چوبی خود را به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم خورشید یا مکان‌های خیلی گرم قرار دهید. به طور مثال، در سونا یا روی داشبورد ماشین آن را رها نکنید.

بیشتر بخوانید: با انواع مختلف جنس فریم عینک آشنا شوید

چگونه از عینک‌های چوبی نگهداری کنیم؟

مراقب و نگهداری عینک چوبی روش خاص خود را دارد که در این بخش توضیح می‌دهیم. اول از همه در مورد شستن و تمیز کردن این عینک بگوئیم که بهتر است اول با کمک دستمال مخصوص عینک، یا دستمال میکروفایبری عدسی‌ها را تمیز کنید. اگر لنز و فریم بیش از حد چرب است می‌توانید آن را چند ثانیه در محلول آب و صابون بگذارید و خیلی سریع با دستمال بدون پرز و نرم آن را خشک کنید. اگر میزان کثیفی عینک زیاد نیست، یک دستمال نم‌دار میکروفایبری برای تمیز کردن آن کافی است.

پس از تمیز و خشک کردن عینک بهتر است آن را درون جعبه عینک قرار دهید. استفاده از جعبه‌ی عینک مزایای بسیاری برای عینک شما دارد که ما در مقاله‌ی 4 دلیل برای اینکه از جعبه عینک استفاده کنید برایتان توضیح داده‌ایم. جعبه‌ی عینک از تغییر شکل فریم، خش برداشتن عدسی‌ها و شکستن آن‌ها پیشگیری می‌کند.

عینک از جنس چوب را هرگز روی سر خود نگذارید یا از یقه‌ی لباستان آویزان نکنید. این کار باعث تغییر شکل فریم می‌شود و گشاد شدن آن باعث می‌شود تا عینک درست و ثابت روی چشم‌هایتان نماند و به پائین سر بخورد.

چوب ماده‌ای است که رطوبت را به خود جذب می‌کند به همین خاطر فریم‌های چوبی را با مواد طبیعی مثل موم عسل یا روغن‌های طبیعی پوشش می‌دهند تا در مقابل جذب آب و رطوبت مقاوم شود. شما می‌توانید برای مراقبت بهتر از عینک آفتابی چوبی خود هر 4 یا 6 ماه یک بار آن را با روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون یا موم عسل چرب کنید تا مطمئن شوید که همچنان در مقابل رطوبت مقاوم است.

نگهداری از عینک چوبی

چگونه فریم عینک چوبی را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم فریم چوبی که شل یا سفت شده می‌توانید آن را به مدت 20 تا 30 ثانیه در معرض حرارت 140 درجه سانتی‌گرادی قرار دهید. این کمک می‌کند که چوب کمی نرم شود و بتوان آن را حالت داد. اول کل فریم را حرارت دهید و کم‌کم به سمت بخش‌های کوچک‌تر بروید. سپس آن را به سمت داخل یا به سمت بیرون خم کنید و چند ثانیه نگه دارید تا سرد شود و در همان حالت باقی بماند.

برای رفع مشکل سر خوردن عینک از روی صورت، دسته‌ها را به سمت داخل فرم دهید. اگر فریم خیلی تنگ است باید دسته یا پل عینک را به سمت بیرون بکشید تا کمی گشاد شود. حواستان باشد که فشار را یکهو و ناگهانی به فریم وارد نکنید و با انگشتان دست خود نیز فشار را در همه جای فریم پخش کنید.

همچنین مراقب باشید که دسته‌های عینک چوبی را برخلاف بافت و رگه‌های چوب خم نکنید. فریم چوبی مثل فریم پلاستیکی به فشار و زور زیادی نیاز ندارد و با کمی تغییر حالت می‌توانید به تنظیمات موردنظر خود برسید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تنظیم عینک : چگونه دسته‌ها و شیشه‌های عینک را به‌درستی تنظیم کنیم؟

پاسخ به سؤالات رایج در مورد عینک‌های چوبی

آیا می‌توان عدسی‌های خاص مثل عدسی فتوکرومیک، پراگرسیو (تدریجی) یا رنگی روی فریم چوبی سوار کرد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. این فریم نیز مانند دیگر جنس‌های عینک قابلیت استفاده از هر نوع عدسی را دارد.

آیا می‌توان عینک آفتابی پلاریزه که به اصلاح بینایی می‌پردازد هم سفارش داد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. فریم‌های چوبی قابلیت نصب عدسی آفتابی-طبی را نیز دارند.

چگونه باید عینک چوبی را تمیز کرد؟ مانند دیگر فریم‌ها می‌توانید فریم چوبی را هم با دستمال نم‌دار تمیز کنید. اما حواستان باشد که این فریم‌ها را زیر شیر آب نگیرید و با آب زیاد آن‌ها را نشویید. چون احتمالاً می‌دانید که چوب در معرض آب و طروبت زیاد باد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد.

چرا قاب‌های چوبی دارای شکاف‌هایی در قسمت لولای خود هستند؟ چون چوب سفت و خشک‌تر از فلز و پلاستیک است باید جایی برای قرار دادن عدسی عینک وجود داشته باشد. همچنین از آنجا که چوب به دما واکنش زیادی نشان می‌دهد، این شکاف به چوب کمک می‌کند که کمی حرکت داشته باشد.

اگر عدسی عینک‌های چوبی بشکند می‌توان آن را تعویض کرد؟ بله که می‌توان. چوب نیز مانند دیگر فریم‌ها تمامی کاربردها و قابلیت‌های فریم عینک را دارد و می‌توانید مطمئن باشید که عدسی آن بدون هیچ مشکلی قابل تعویض است.

کلام آخر

در این مقاله هر آنچه در مورد عینک چوبی بود را برایتان توضیح دادیم. در انتها هم یادآوری کنیم که ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: prosawoodshop و specscart و specscart

Related Articles

کامنت بگذارید