خانه اخبار آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

نویسنده تیم لوناتو
آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

ما به عنوان اولین فروشگاه آنلاین لنز و عینک در ایران، طیف متنوعی از محصولات را برای اصلاح عیوب انکساری به مشتری‌های خود ارائه می‌دهیم. کسانی که استفاده از عینک طبی را دوست ندارند، می‌توانند از لنز طبی استفاده کنند. ما در لوناتو لنزهای متنوعی از برندهای مختلف را ارائه کرده‌ایم که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

از همه مهم‌تر اینکه ما لنز چشم را بدون آموزش و راهنمایی به شما نمی‌فروشیم. برایمان بسیار مهم است که مشتری‌ها در زمان استفاده از لنز تماسی خریداری‌شده از ما احساس راحتی داشته باشند. به همین خاطر در مقاله‌های آموزشی خود تمامی توضیحات لازم در مورد استفاده از لنز و مشکلات احتمالی ناشی از آن را در اختیارتان قرار داده‌ایم. در صفحه بلاگ می‌توانید به تمامی این مقالات دسترسی داشته باشید.

اما در اینجا به طور خلاصه برایتان توضیح داده‌ایم که پس از خرید لنز چگونه آن را در چشم بگذارید و چگونه آن را از چشم بردارید.

گذاشتن لنز در چشم

  1. دست‌ها را 10 تا 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.
  2. با استفاده از دستمال یا حوله بدون پرز، دست‌ها را خشک کنید. با دستمال کاغذی یا دستمال‌های حوله‌ای دست را خشک نکنید زیرا پرزهای ریز آن روی انگشتان شما باقی می‌مانند و ممکن است در زمان گذاشتن لنز وارد فضای چشم شوند.
  3. لنز را از داخل بسته‌بندی دربیاورید، آن را روی نوک انگشت دست بگذارید. بررسی کنید که لنز درست و رو به بالا باشد. اگر لنز را برعکس در چشم قرار دهید سوزش و قرمزی چشم‌ها را به دنبال خواهد داشت.
  4. در مقابل آینه بایستید، با انگشتانِ شست و اشاره‌ی آن یکی دست، پلک‌های بالا و پایین خود را بکشید تا چشم کاملا باز شود. سپس انگشتی که لنز روی آن است را به سمت چشم ببرید و لنز را در چشم بگذارید.
  5. برای جا افتادن لنز و قرار گرفتن در محل صحیحش، بدون حرکت دادن سر و فقط با حرکت چشم‌ها، یک بار بالا و سپس پایین را نگاه کنید. سپس خیلی آرام چشم‌ها را ببندید و باز کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری گذاشتن لنز در چشم برای اولین بار

برداشتن لنز از چشم

  1. دست‌ها را 10 تا 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. با استفاده از دستمال یا حوله بدون پرز، دست‌ها را خشک کنید. با دستمال کاغذی یا دستمال‌های حوله‌ای دست را خشک نکنید.
  2. در مقابل آینه بایستید، با انگشتان شست و اشاره‌ی دست، پلک‌های بالا و پایین خود را بکشید تا چشم کاملا باز شود. سر را به سمت عقب خم کنید.
  3. با انگشتانِ آن یکی دست خود، به حالت نیشگون گرفتن لنز را در چشم بگیرید.
  4. بدون حرکت دادن سر، چشم‌ها را بالا ببرید و لنز را از چشم بیرون بکشید.
  5. اگر لنز روانه یک‌بارمصرف است، آن را دور بیندازید. اما اگر لنز مدت‌دار استفاده می‌کنید، بلافاصله لنز را درون محلول لنز تازه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری برداشتن لنز از چشم ؛ از شستن دست‌ها تا نیشگون گرفتن

آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

ترفندهای گذاشتن و برداشتن لنز

  • اگر در تلاش‌های اولیه خود موفق به گذاشتن لنز نشدید، ناامید نشوید. این مشکلی است که برای خیلی‌ها ممکن است پیش بیاید و کاملا عادی است. دلیلی این عدم موفقیت هم به خاطر ترس از گذاشتن لنز است. اما از تمرین کردن دست برندارید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا ترستان بریزد و گذاشتن و برداشتن لنز به کاری عادی و ساده برایتان تبدیل شود.
  • اگر زیر لنز حباب وجود داشته باشد باعث ایجاد ناراحتی در چشم خواهد شد. برای از بین بردن این حباب‌های هوا، چشم‌ها را ببندید و لنز را در چشم حرکت دهید. حواستان باشد که وقتی لنز در چشم دارید نباید چشم‌های خود را بمالید زیرا باعث جابه‌جایی لنز می‌شود. حتی ممکن است در اثر مالیدن محکم چشم‌ها، لنز از چشم خارج شود.
  • بعد از گذاشتن لنز چند دقیقه به چشم‌های خود مهلت دهید تا به آن عادت کند. اگر برای اولین بار است که لنز می‌گذارید، احتمال دارد از چشم‌هایتان اشک بیاید. اما نگران نباشید بعد از چند دقیقه چشم به لنز عادت خواهد کرد.
  • بهتر است برای گذاشتن و برداشتن لنز ناخن‌های خود را کوتاه کنید. اگر به ناخن‌های بلند علاقه دارید، از قسمت گوشتی انگشت برای گذاشتن و برداشتن لنز استفاده کنید زیرا ناخن می‌تواند باعث پاره شدن لنز شود. همچنین می‌توانید از ابزارهای مخصوص گذاشتن لنز هم کمک بگیرید.
  • حتما قبل از تماس با لنز چشم دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. هر نوع آلودگی در سطح دست می‌تواند از طریق لنز وارد چشم شود. پس برای حفظ سلامتی چشم‌های خود باید هر بار قبل از گذاشتن و برداشتن لنز دست‌ها را با صابون بشویید.

پاسخ به سوالات رایج

اگر لنز من پاره شد باید چه کار کنم؟

به هیچ عنوان لنزی که پاره شده را در چشم نگذارید. یک لنز پاره شده دارای لبه‌های فشرده‌ای است که می‌تواند سطح ظریف جلوی چشم را بخراشند.
اگر لنز در چشم پاره شده باشد هم باید به روشی که در لینک زیر توضیح داده‌ایم آن را از چشم خارج کنید:
آیا می‌توان از لنز پاره استفاده کرد؟ چگونه لنز پاره را از چشم خارج کنیم؟
لنز شکسته را چگونه از چشم خارج کنیم؟ نکات مهمی که در استفاده از لنز باید بدانید

از کجا متوجه شوم که لنز را برعکس در چشم گذاشته‌ام؟

اگر لنز را پشت‌ورو گذاشته باشید احساس ناراحتی در چشم خواهید داشت و چشم‌هایتان هم تار خواهد دید. همچنین به این نکات توجه کنید:
احساس می‌کنید لنز در چشم حرکت می‌کند.
لنز در چشم راحت نیست و اذیت می‌کند.
انگار شن و ماسه در چشمتان رفته است.
از چشم‌هایتان آب می‌آید.
لنز خیلی راحت از چشم خارج می‌شود.
با این ۶ روش متوجه خواهید شد که لنز را برعکس در چشم گذاشته‌اید

اگر لنز از چشم بیرون بیفتد باید چه کار کنم؟

اگر به هر دلیلی لنز از چشم بیرون افتاد، خیلی مهم است که آن را چک کنید و ببینید که آیا پاره شده یا خیر. استفاده مجدد از لنزی که آسیب دیده باشد می‌تواند به چشم آسیب برساند.
اما اگر لنز سالم بود، آن را بردارید و بین دو انگشت دست نگه دارید. مقداری مایع ضدعفونی‌کننده لنز روی آن بریزید. با انگشتان دست سطح لنز را بمالید تا مطمئن شوید آلودگی‌ها پاک شده‌اند. شستن لنز را باید حداقل 30 ثانیه با حرکات دورانی انجام دهید. سپس دوباره آن را در چشم بگذارید.
بیشتر بخوانید: افتادن لنز از چشم ؛ آیا ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد؟

آیا می‌توان لنز تماسی را در آب معمولی نگهداری کرد یا لنز را با آب شست؟

از هیچ مایعی غیر از محلول‌های مخصوص لنز نباید برای شستن و نگهداری لنز استفاده کنید. از آب شیر و آب معمولی که اصلا نباید استفاده کنید زیرا املاح و باکتری‌های موجود در آن برای چشم مضر هستند. از آب دهان هم نباید برای شستن لنز استفاده کرد زیرا حاوی باکتری‌های زیادی است که برای چشم مفید نیستند. در عوض از محلول‌هایی همانند محلول لنز یونی یال سولکو ۳۶۰ میلی‌لیتر ، محلول لنز سخت کانسین پلاس ۱۲۰ ML ، محلول لنز Universale Plus 50 ML ، محلول لنز اپتی فری Opti Free 120ML استفاده کنید.

لنز را کجا نگهداری کنیم؟

سرم نمکی یا آب نمک هرگز نمی‌تواند جای محلول لنز را بگیرد. البته از آب نمک می‌توانید در مواقع ضروری فقط برای آب کشیدن لنز استفاده کنید. اما یادتان باشد نباید هرگز لنز را در محلول آب نمک بگذارید. به این خاطر که این محلول توان ضدعفونی کردن و تمیز کردن لنز چشم را ندارد.

اگر با لنز خوابم برد باید چه کار کنم؟

اگر به طور تصادفی و بدون اینکه متوجه باشید با لنز خوابتان برده، در نیمه شب یکهو آن را از چشم درنیاورید. اول کمی آب بنوشید تا آب بدن تامین شود. چند قطره اشک مصنوعی در چشم بریزید و سپس لنز را درآورید.
بیشتر بخوانید: خوابیدن با لنزهای طبی تا چه اندازه می تواند سلامت چشم ها را به مخاطره بیاندازد؟

Related Articles

کامنت بگذارید