خانه اخبار لنز شکسته را چگونه از چشم خارج کنیم؟ نکات مهمی که در استفاده از لنز باید بدانید

لنز شکسته را چگونه از چشم خارج کنیم؟ نکات مهمی که در استفاده از لنز باید بدانید

نویسنده فروغ بیداری
لنز شکسته

لنز شکسته به چشم آسیب می‌رساند؟

اولین پاسخ به این سوال که لنز شکسته را چگونه از چشم خارج کنیم این است که نباید بترسید. بهتر است در کمال آرامش و خونسردی تمامی تکه‌های باقی‌مانده از لنز را از چشم درآورید.

برای این منظور باید همانند خارج کردن لنز طبی سالم از چشم از انگشتان دست خود استفاده کنید.

اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، یا چشمانتان خراش برداشته یا زخمی شده، بهتر است حتما نزد پزشک بروید تا مطمئن شوید که آسیب جدی یا عفونتی به چشم وارد نشده است.

اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم به روش زیر اقدام کنید.

روش 1: خارج کردن لنز تماسی شکسته‌شده از چشم

خارج کردن لنز پاره شده

پیش از اقدام برای خارج کردن لنز از چشم، حتما دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل 30 ثانیه بشویید. زیر ناخن‌های خود را تمیز کنید تا چربی یا کثیفی زیر آنها باقی نمانده باشد. سپس با حوله بدون پرز، دست‌ها را خشک کنید.

نکته: بهتر است از صابون غیرعطری برای این منظور استفاده کنید تا احتمال هرنوع آسیب و عفونتی را به کمترین میزان ممکن برسانید.

لنز شکسته

مقابل آینه بایستید. به آینه نزدیک شوید و با استفاده از انگشت اشاره و انگشت شست، پلک‌های بالا و پایین را کشیده و چشمان خود را باز نگه دارید. با چشم دیگر خود سعی کنید تکه‌های لنز شکسته را پیدا کنید. شاید لازم باشد از کمک فردی دیگر نیز در این کار بهره بگیرید زیرا احتمالا بینایی چشمانتان بدون لنز خیلی زیاد نیست و شاید قدرت تشخیص درست را نداشته باشید.

لنز شکسته

نکته: به این نکته توجه داشته باشید که فرد کمک‌کننده فقط باید محل قرارگیری تکه‌های لنز شکسته را به شما نشان دهد و نباید به هیچ‌عنوان انگشتان خود را درون چشمتان فرو کند.

تکه‌های درشت لنز شکسته را از چشم خارج کنید

ابتدا به سراغ تکه‌های درشت بروید و مثل وقتی که لنز رنگی یا طبی معمولی را از چشم خارج می‌کنید، آنها را از چشم در بیاورید. این تکه‌ها را به سمت سفیدی چشم هدایت کنید و خیلی با احتیاط و دقیق، با نوک انگشتان اشاره و شست آنها را بگیرید و بیرون بکشید. (مثل نیشگون گرفتن)

نکته: تکه‌های شکسته لنز را دور نیندازید. آنها را درون قاب لنز قرار دهید تا متوجه شوید که آیا همه تکه‌ها از چشم خارج شده است یا خیر.

چشمان خود را برای پیدا شدن تکه‌های کوچک‌تر به اطراف بچرخانید. سعی کنید در تمام مدت چشمان خود را باز نگه دارید تا از احتمال هر نوع خراشیدگی پیشگیری شود. ممکن است وقتی در چشم دنبال تکه‌های کوچک هستید، ناخن و انگشتان دستتان در سطح چشم خراش ایجاد کند. بنابراین، کاملا نرم و آهسته این کار را انجام دهید.

چشم‌ها را با قطره شست‌وشو دهید

لنز شکسته

در این مرحله، بهتر است با قطره نمکی چشم یا قطره‌های استریل، چشمان خود را شست‌وشو دهید. اما پیش از این کار مطمئن شوید که لنزی که درون چشمتان قرار دارد با قطره موردنظرتان تضادی نداشته باشد تا مشکل بیشتر و بدتر از این نشود.

پس از اطمینان از این امر، چشمان خود را به‌خوبی بشویید تا تکه‌های ریز نیز با این آب‌ها شسته شده و از چشم خارج شوند. حتما توجه داشته باشید که در طول این کار باید چشمان خود را تا جای ممکن باز نگه دارید تا آب سرریز شده و اشیاء خارجی بیرون بروند.

نکته: ممکن است حتی پس از خارج کردن همه تکه‌های لنز شکسته شده باز هم حس کنید که شئ اضافه‌ای در چشمتان باقی مانده است. با بررسی تکه‌های که از چشم خارج کرده‌اید می‌توانید در این مورد قضاوت درستی داشته باشید. این امر ممکن است در نتیجه آزرده شدن چشم احساس شود.

در صورتی که پس از طی مراحل بالا باز هم موفق به خارج کردن همه تکه‌های لنز شکسته از چشم نشدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شاید پیدا کردن دکتری که همان موقع به شما وقت ملاقات بدهد کمی دشوار باشد. اما برای حصول اطمینان از سلامت چشم‌های خود بهتر است این سختی را به جان بخرید.

روش 2: پیشگیری از آسیب‌دیدن چشم‌ها

از ناخن‌های خود برای خارج کردن تکه‌های لنز شکسته استفاده نکنید. شاید تصور کنید، این اشیاء با ناخن راحت‌تر خارج می‌شوند، اما این امر می‌تواند سطح چشمتان را خراش ددهد. بنابراین، بسیار مهم است که فقط از کف انگشتان دست برای این منظور استفاده کنید.

نکته: حتی برای احتیاط بیشتر توصیه می‌کنیم پیش از این کار، ناخن‌های خود را از ته کوتاه کنید.

لنز پاره شده

هرگز از موچین استفاده نکنید. تصور نکنید با این ابزار می‌توانید تکه‌های لنز شکسته را از چشم خارج کنید. این کاری نیست که شما شخصا بتوانید انجامی دهید و بهتر است نزد پزشک بروید تا وی با تجهیزات مطمئنه و مهارتی که در این کار دارد، آن را به انجام برساند.

لنز پاره شده

وقتی لنز در چشمان شما پاره شده است، هرگز چشم خود را نمالید و نخارانید. این کار باعث می‌شود تا تکه‌های لنز به سطح چشم بچسبند. حتی ممکن است سبب خراش برداشتن سطح قرنیه شوند. همچنین احتمال بروز عفونت را نیز با این کار افزایش می‌دهید.

روش 3: پیشگیری از شکستن یا پاره شدن لنز چشم

هرگز از لنزی که پاره شده است، استفاده نکنید. حتما پیش از گذاشتن لنز تماسی، آن را چک کنید تا پارگی، سوراخ یا مشکلی نداشته باشد.

توجه داشته باشید که لنزهای سختی که دچار شکستگی شده‌اند می‌توانند به‌آسانی روی سطح قرنیه چشم خراش ایجاد کنند و حتی بدتر از آن، شکل قرنیه را تغییر دهند که بسیار خطرناک است.

نکته: همیشه یک لنز اضافی و یدکی همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، گزینه سالم را با لنز پاره شده جایگزین کنید.

وقتی لنز را از چشم خارج می‌کنید، تا قبل از گذاشتن آن درون محلول، لنز را در انگشتان خود نگه ندارید. بلکه باید آن را رو به بالا روی انگشت دست قرار دهید. یعنی محلی که قرار است داخل چشم برود، نباید به هیچ‌عنوان با انگشتان دست شما تماسی داشته باشد.

این کار از تغییر یافتن شکل لنز پیشگیری کرده و خطر آسیب‌دیدن قرنیه را خیلی کم می‌کند.

برای این منظور، لنز تماسی را پس از خارج کردن از چشم درون قاب مخصوص بگذارید. مطمئن شوید که محلول لنز درون قاب به اندازه کافی هست تا خطر پاره شدن لنز کاهش پیدا کند. همیشه حواستان باشد که در قاب کاملا بسته باشد و اطمینان حاصل کنید که لنز به در قاب نچسبیده باشد.

برای خیس و مرطوب کردن لنز آن را روی زبان یا در دهان قرار ندهید. طبق دستورالعملی که کارخانه سازنده نوشته، از لنز مراقبت کنید. همچنین توجه داشته باشید که پک لنز باید هر سه ماه یک‌بار عوض شود.

هرگز با لنز در چشم نخوابید. این امر سبب خشک شدن لنز می‌شود و ممکن است هنگام بیدار شدن برای بینایی شما مشکل ایجاد کند. حتی حرکات چشم هنگام خواب هم می‌تواند سبب جابه‌جایی لنز شده و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خارج کردن لنز شکسته از چشم ؛ هرگز از لنز پاره استفاده نکنید

سوالات رایج در مورد لنز شکسته

لنزی که شکسته را خودم در خانه می‌توانم از چشم خارج کنم؟

بله می‌توانید. اول از همه دست‌های خود را خیلی تمیز با صابون بشویید. سپس یکی از انگشتان دست خود را روی لنز بگذارید. آن را به سمت سفیدی سطح چشم بکشید و سپس مثل حالت عادی، لنز را بیرون بیاورید.

خطرات استفاده از لنز پاره شده (لنز شکسته) چیست؟

باعث عفونت و پارگی قرنیه چشم می‌شود.

آیا استفاده از لنز برای سلامت چشم خطرناک است؟

خیر. استفاده از لنزها، از مدل‌های طبی و طبی رنگی گرفته تا لنزهای رنگی غیرطبی و سخت ایرادی ندارد، درصورتی‌که با رعایت تمام موارد بهداشتی صورت گیرد. یعنی هنگام گذاشتن و برداشتن آنها به چشم آسیبی وارد نشود. لنز باعث حساسیت یا خارش یا قرمزی و عفونت چشم نشوند. استاندارد باشد و از محل مناسب خریداری شود.

آیا می‌توان لنز را با ناخن از چشم خارج کرد؟

شاید تصور کنید برداشتن لنز با ناخن راحت‌تر است. اما این امر می‌تواند سطح چشمتان را خراش دهد. بنابراین، بسیار مهم است که فقط از کف انگشتان دست برای این خارج کردن لنز شکسته استفاده کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید