خانه اخبار افتادن لنز از چشم ؛ آیا ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد؟

افتادن لنز از چشم ؛ آیا ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد؟

نویسنده فروغ بیداری
افتادن لنز از چشم

افتادن لنز از چشم

افتادن لنز از چشم ! آیا واقعا ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد؟ در پاسخ باید بگوییم این اتفاق بسیار نادر است اما احتمالش وجود دارد.

لنزهای چشمی طوری طراحی می‌شود که تحت هر شرایطی روی سطح چشم باقی بمانند. یعنی حتی با حرکات سریع چشم و بالا و پایین کردن آن هم نباید لنز از چشم بیرون بیفتد.

اما موقعیت‌هایی هم وجود دارد که لنز طبی یا لنز رنگی از چشم خارج می‌شود و روی زمین می‌افتد.

موقعیت‌هایی که ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد

وقتی کارهای ژانگولری انجام می‌دهید!

وقتی بیش از حد جنب و جوش دارید و حرکات شدید و پرقدرت انجام می‌دهید، احتمال بیرون افتادن لنز از چشم وجود دارد.

البته باز هم تاکید می‌کنیم احتمال درآمدن لنز از چشم واقعا نادر است. اما اگر حرکات بدن و سر شما بیشتر از حالت نرمال و طبیعی باشد، ممکن است چنین اتفاقی روی دهد. این مساله بیشتر در مورد «لنز سخت نفوذپذیر به گاز» یا لنزی که تنگ و کوچک است بیشتر پیش می‌آید تا لنزهای تماسی نرم.

وقتی چشم‌ها را زیاد می‌مالید

همیشه به کاربران لنزهای تماسی توصیه می‌شود که از مالیدن چشم‌ها خودداری کنند. این کار نه تنها باعث بیرون آمدن لنز از چشم می‌شود، بلکه غیربهداشتی هم هست. تماس دست آلوده به چشمی که لنز در آن است احتمال انتقال باکتری را افزایش می‌دهد.

وقتی باد شدید می‌وزد!

در آمدن لنز چشم در باد

وقتی هوا حالت طوفانی دارد و باد شدیدی می‌وزد، احتمال افتادن لنز از چشم وجود دارد. به این خاطر که باد باعث می‌شود چشم‌ها خیس و پر اشک شوند. در نتیجه لنز ممکن است در نتیجه رطوبت زیاد از جای خود تکان بخورد و بیرون بیفتد.

وقتی لنز را اشتباه می‌پوشید

از دیگر احتمالات افتادن لنز از چشم این است که لنز را اشتباه یا سروته پوشیده باشید. این امر باعث ایجاد ناراحتی در چشم می‌شود و احتمال در آمدنش را هم افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟

بعد از افتادن لنز از چشم چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر به هر دلیلی لنز از چشم بیرون افتاد، خیلی مهم است که آن را چک کنید و ببینید که آیا پاره شده یا خیر. استفاده مجدد از لنزی که آسیب دیده باشد می‌تواند به چشم آسیب برساند. البته اگر لنز مشکلی پیدا کرده باشد، پس از گذاشتن در چشم به احتمال زیاد دیدتان را تار خواهد کرد.

اما به هر حال، لنزی که از چشم بیرون افتاده را حتما قبل از استفاده چک کنید.

همچنین حتما، تاکید می‌کنیم که حتما پیش از استفاده، لنز را با محلول مخصوص شست‌وشو دهید. لنزی که از چشم افتاده، حتی اگر سالم باشد، حتما آلوده است و بدون شک به تمیز و ضدعفونی شدن نیاز دارد.

سوالات رایج در مورد احتمال بیرون آمدن لنز از چشم

آیا ممکن است لنز در چشم گم شود؟

بله، بنا به دلایل مختلفی ممکن است لنز تماسی در چشم حرکت کند و در پشت پلک‌ها گم شود. مثلا وقتی لنز را پشت‌ورو بگذارید، روی چشم فیت نمی‌شود و در نهایت جابه‌جا شده و گم می‌شود.

احتمال دارد که لنز از چشم بیرون بیاید و روی زمین بیفتد؟

این اتفاق خیلی نادر است اما نامتحمل نیست. اگر حرکات شدید فیزیکی انجام دهید، یا باد شدیدی در حال وزیدن باشد ممکن است لنز از چشم بیرون بیاید. البته کوچک و تنگ بودن لنز هم می‌تواند یکی از عوامل بیرون آمدن آن از چشم باشد.

لنزی که در چشم گیر کرده را چگونه بیرون بیاوریم؟

اگر لنز طبی در پشت پلک‌هایتان گیر کرده باشد می‌توانید با افزایش رطوبت چشم آن را بیرون بیاورید. برای این منظور، چندین قطره سرم یا اشک مصنوعی در چشم بچکانید تا چشم حسابی خیس شود و لنز از جایش حرکت کند و بیرون بیاید.

آیا با ورزش کردن ممکن است لنز از چشم بیرون بیفتد؟

خیر لنزهای تماسی طوری طراحی شده‌اند که تحت هر شرایطی روی سطح چشم باقی می‌مانند. مگر اینکه حرکات ورزشی شما تکان‌های خیلی شدیدی به قسمت سر و صورت وارد کند. که البته در چنین مواقعی هم احتمال افتادن لنز بسیار کم است.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید