خانه اخبار آیا ممکن است یک نفر چشم‌هایش هم نزدیک‌بین باشد هم آستیگمات؟

آیا ممکن است یک نفر چشم‌هایش هم نزدیک‌بین باشد هم آستیگمات؟

نویسنده فروغ بیداری
نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها

نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها

نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها همزمان با هم ممکن است پیش بیاید. یعنی ممکن است شما نزدیک بینی داشته باشید و همزمان چشم‌هایتان آستیگمات هم باشد.

ما به طور کلی دو نوع آستیگماتیسم داریم که می‌توانند به سه روش چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهند:

  • نزدیک بینی-آستیگماتیسم: وقتی چشم آستیگمات نزدیک بین است.
  • دور بینی-آستیگماتیسم: وقتی چشم آستیگمات دور بین است.
  • آستیگمات ترکیبی: وقتی کسی یکی از چشم‌هایش آستیگمات دور بین و چشم دیگرش آستیگمات نزدیک بین است.

نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها را می‌توان با لنزهای توریک اصلاح کرد.

آستیگماتیسم چشم چیست؟

چشم انسان کروی است و در شرایط عادی زمانی که نور به داخل چشم راه میابد، ممکن است منکسر و یا منحرف شود و با این شرایط یک تصویر واضح از منظره، در مغز جای می‌گیرد. اما چشمی که دچار آستیگماتیسم است، بیشتر به شکل توپ راگبی و یا انتهای یک قاشق در می‌آید. برای این دسته از افراد زمانی که نور وارد چشم می‌شود، نور به جهات بیشتری منکسر می‌شود و همین پدیده سبب می‌شود تا بیمار تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شوند.

آستیگماتیسم که در اصطلاح رایج با لفظ «آستیگمات» شناخته می‌شود را می‌توان با عینک، لنز یا عمل جراحی برطرف کرد.

نشانه‌های آستیگماتیسم چشم چیست؟

از بارزترین و شایع‌ترین نشانه‌های آستیگمات چشم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری دید
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • دو بینی
  • مشکلات دید در شب

از کجا متوجه شویم که چشم‌هایمان آستیگمات است؟

چشم پزشک به راحتی با نگاه کردن به درون چشم بیمار می‌تواند آستیگماتیسم او را تشخیص دهد. از آنجا که این عارضه می‌توانند اختلالاتی همانند دور بینی یا نزدیک بینی را نیز به وجود بیاورد، پیشنهاد می‌کنیم به محض اینکه متوجه تغییرات در چشم خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

تست بینایی سنجی برای تشخیص این عیب انکساری کافی است. به همین خاطر بهتر است سالی یک بار یا 6 ماه یک بار برای معاینه چشم نزد اپتومتریست یا چشم پزشک بروید.

نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها را چگونه می‌توان اصلاح کرد؟

با استفاده از عینک طبی یا لنز طبی مخصوص آستیگمات می‌توان این عیوب انکساری را برطرف کرد. در برخی موارد با جراحی لیزیک هم می‌توان آستیگمات را درمان کرد.

لنزهای توریک برای اصلاح همزمان نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها بسیار مناسب هستند.

نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها

لنز توریک، نوعی لنز نرم است که برای اصلاح آستیگماتیسم به کار برده می‌شود. این لنزها از مواد هیدروژل معمولی یا هیدروژل سیلیکونی ساخته شده‌اند. برخی از لنزهای آستیگمات نیز از نوع لنزهای سخت ساخته شده‎اند که از جنس لنزهای نفوذپذیر به گاز هستند.

لنزهای نرم توریک متفاوت از لنزهای نرم اسفریک معمول هستند که فقط نزدیک‌بینی و دوربینی را اصلاح می‌کنند.

لنز طبی توریک باید حتما تحت نظر پزشک متخصص ساخته شود تا برای چشم مشکلی به‌وجود نیاورد. این لنزها در دیوپترهای متنوعی موجود هستند و برای اصلاح نزدیک‌بینی و دوربینی مناسب خواهند بود.

از آنجا که هر چشم آستیگماتیسم خاص خود را دارد، پیدا کردن لنز تماسی توریک مناسب که وضوح دید عالی، تناسب کامل با چشم و راحتی کامل را داشته باشد،  چندان آسان نیست.

همچنین، قالب شدن لنز نرم توریک در چشم به کارشناسی بیشتری نسبت به لنزهای نرم معمولی نیاز دارد. به این دلایل، یافت و خریداری لنزهای توریک نسبت به دیگر لنزهای تماسی به وقت و صرف هزینه بیشتری نیاز دارد.

سوالات رایج در مورد نزدیک بینی و آستیگمات چشم‌ها

چه لنزی برای آستیگمات چشم‌ها مناسب است؟

در کنار لنزهای توریک، لنزهای هیبریدی نیز راه‌حل خوبی برای اصلاح مشکل آستیگماتیسم است؛ مخصوصا برای کسانی که وضوح و دقت دید لنزهای سخت را می‌خواهند اما در عین حال بدنبال لنزی راحت برای استفاده هستند که مشکلات لنز سخت را نداشته باشد.

آیا لنز تماسی سخت GP هم می‌توان آستیگمات را اصلاح کند؟

مدل‌های معمولی لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز هم می‌توانند آستیگماتیسم معمولی را اصلاح کنند. اما نمونه‌های توریک لنزهای سخت GP برای اصلاح انواع خاص یا آستیگماتیسم شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنزهای تماسی چشم چگونه کار می‌کنند؟

لنزهای تماسی نیز همانند عینک به اصلاح مشکلات چشم می‌پردازند. یعنی با تغییر دادن مسیر تابش‌های نوری، تصویر را روی شبکیه چشم کانونی می‌کنند تا کامل و واضح دیده شود. برای اصلاح عیوب انکساری مثل نزدیک‌بینی، لنزهای تماسی و عینک‌ها به واگرا کردن تابش‌های نوری می‌پردازند تا قدرت کانونی‌سازی چشم کم و نقطه کانونی به عقب رانده شده و درست روی شبکیه چشم تشکیل شود. یا برعکس.

لنز هیبریدی چیست؟

لنزهای هیبریدی یک منطقه مرکزی دارند که از مواد لنز تماسی نفوذپذیر به گاز ساخته شده است. در اطراف آن نیز منطقه‌ای وجود دارد که از جنس هیدروژل یاسیلیکون هایدروژل است.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید