خانه اخبار لنز چشم را می‌ توان در آب نمک یا آب معمولی نگهداری کرد؟

لنز چشم را می‌ توان در آب نمک یا آب معمولی نگهداری کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز را کجا نگهداری کنیم

لنز را کجا نگهداری کنیم

لنز را کجا نگهداری کنیم ؟ لنز را می‌توان در آب نمک گذاشت؟ آیا می‌توان از آب معمولی برای شست‌وشوی لنز طبی استفاده کرد؟ آیا لنز را باید هر روز شست و ضدعفونی کرد؟

پاسخ تمامی این سوالات را در ادامه این مطلب رایتان نوشته‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

آیا می‌توان لنز چشم را در آب نگهداری کرد؟

خیر. استفاده از آب برای شستن یا قرار دادن لنز تماسی به هیچ عنوان درست نیست. به این دلیل که مهم نیست آب چقدر تمیز و تصفیه‌شده باشد، در هر حال حاوی نمک‌ و مواد معدنی مختلفی است. این مواد روی بافت لنز تاثیر منفی می‌گذارند.

از آنجایی که لنز طبی و لنز رنگی بسیار نرم هستند٬ اگر آب ترکیبات سنگین و معدنی داشته باشد می‌تواند به لنز آسیب وارد کند. 

بهتر است به منظور نگهداری از لنز و جلوگیری از عفونت چشم‌هایتان هنگام شنا یا حتی در سونا، لنز به چشم نداشته باشید.

لنز تماسی را می‌توان در محلول آب نمک نگهداری کرد؟

سرم نمکی یا آب نمک هرگز نمی‌تواند جای محلول لنز را بگیرد. البته از آب نمک می‌توانید در مواقع ضروری فقط برای آب کشیدن لنز استفاده کنید. اما یادتان باشد نباید هرگز لنز را در محلول آب نمک بگذاریدو به این خاطر که این محلول توان ضدعفونی کردن و تمیز کردن لنز چشم را ندارد.

لنز را کجا نگهداری کنیم ؟ می‌توان آن را در یخچال گذاشت؟

خیر. هیچ پشتونه علمی برای گذاشتن لنز چشم در یخچال وجود ندارد. سرمای درون یخچال سبب کشته شدن باکتری‌ها و میکروب‌ها نمی‌شود. بهتر است لنز را در دمای اتاق و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم در مورد نگهداری لنز طبی که باید بدانید

لنز را کجا نگهداری کنیم ؟

لنز تماسی را درون جالنزی و فقط درون محلول مخصوص لنز تماسی نگهداری کنید.

هر بار که می‌خواهید لنز را در جالنزی بگذارید، محلول قبلی را دور بریزید و محلول جدید اضافه کنید.

شما نباید هرگز لنز را در محلولی که یک بار قبلا استفاده شده بگذارید. این امر سبب انتقال باکتری از محلول مانده به لنز چشم می‌شود؛ و مشخصا برای سلامت چشم‌ها مضر است.

قبل از استفاده از لنز چه کارهایی باید انجام داد؟

یادتان باشد که قبل از هرگونه تماسی با لنز رنگی، لنز طبی یا لنز طبی رنگی باید دستان خود را بشویید.

این کار را قبل از گذاشتن لنزها در چشم و درآوردنشان از چشم باید انجام دهید.

برای شستن دستانتان از صابون‌های چرب و معطر استفاده نکنید و صابون‌های معمولی را برای این کار انتخاب کنید. بعد از شستشوی دست‌ها صبر کنید تا خشک شوند؛ زیرا لنزها به دست‌های مرطوب خواهند چسبید.

حوله بدون پرز هم می‌توانند روند خشک شدن دست‌های شما را سرعت ببخشند. ب

دون اینکه لوسیون، کرم یا مرطوب‌کننده‌ای به دست‌های خود بمالید، لنزها را درون چشمانتان قرار دهید؛ زیرا مولکول‌های چربی به لنزها می‌چسبند و وارد چشمان شما می‌شوند.

زمان استفاده از لنز

لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است؟

تا هر زمان که پزشکتان صلاح ببیند، نیازی به تعویض لنزها نخواهید داشت. اگر از لنزهای یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید؛ حتی اگر حس می‌کنید لنزهایتان تازه و بی‌عیب هستند.

بهتر است با لنزها به رختخواب نروید، چون باعث عفونت چشم، شکسته شدن لنز در چشم و... خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته در مورد روش صحیح استفاده از لنز که باید بدانید

راهنمای اسنفاده از لنز چشم

بهترین روش نگهداری از لنز چشم چیست؟

راه‌های بسیاری برای تمیز کردن و نگهداری از لنز ها وجود دارد. لنزهای مختلف با توجه و جسنشان، به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارند.

شما می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌ها، قطره‌ های چشمی و تمیزکننده‌های آنزیمی طبق دستور پزشک استفاده کنید. بعضی از محصولات شست‌وشوی چشم و قطره‌های چشمی می‌توانند به لنزها و چشم شما آسیب برسانند؛ پس در استفاده از آنها دقت کنید و از دکتر خود کمک بگیرید.

قطره اشک مصنوعی Avizor و قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوناتو سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

آیا لنز تماسی تاریخ انقضا دارد؟

هر کارخانه، هر لنزی که تولید می‌کند را به همراه مایع نگهدارنده آن باید مورد آزمایش قرار دهد و مشخص کند که لنز طبی و محلول آن تا چند سال در حالت بسته‌بندی‌شده سالم باقی می‌مانند. به‌طور مثال، یک محصول ۵ سال پس از تاریخ تولید قابلیت استفاده دارد. بنابراین، خریدار پس از این مدت زمان نباید از لنز استفاده کند زیرا کارشناسان استفاده از آن را فقط برای ۵ سال تایید کرده‌اند و ممکن است پس از این دوره‌ی زمانی، استفاده از لنز برای چشم خطرناک باشد.

راهنمای استفاده از لنز چشم

سوالات رایج دیگر در مورد اینکه لنز را کجا نگهداری کنیم

در طول سفر چگونه از لنز چشم خود نگهداری کنیم؟

حتما از محلول مخصوص لنز برای شستن آن استفاده کنید. دریچه‌های کولر ماشین را طوری تنظیم کنید که باد به طور مستقیم به چشم شما برخورد نکند. باد مستقیم کولر یا بخاری سبب خشک شدن لنز و سطح چشم می‌شود و ممکن است خارش یا سوزش به همراه داشته باشد.

آیا با لنز چشم می‌توان شنا کرد؟

خیر. شنا با لنز طبی یا لنز رنگی به هیچ عنوان درست نیست. شما با این کار در واقع راه ورود انواع باکتری‌ها را به چشم خود باز می‌کنید. نتیجه شنا کردن با لنز، عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های خطرناکی همچون زخم قرنیه است.

آیا می‌توان لنزها را با آب معمولی شست؟

خیر. هرگز لنزهای خود را در معرض جریان آب قرار ندهید. میکروب‌هایی در آب وجود دارند که برای بدن بی‌عیب هستند، اما همین میکروب‌ها زمانی که وارد چشم شوند، عفونت‌هایی جدی را سبب خواهند شد.

با لنز چشم می‌توان دوش گرفت؟

زمانی که لنزها در چشمتان هستند، دوش نگیرید تا آب وارد چشمان شما نشود. به‌هیچ‌عنوان لنزها را با بزاق دهانتان خیس نکنید و آن‌ها را داخل دهانتان نگذارید.

منبع: Webmd

Related Articles

2 کامنتها

سید 20 فروردین 1401 - 20:29

سلام من هفته یک بار از لنز استفاده می کنم باید هروز مایع لنز را عوض کنم یا یک هفته در همان محلول باشد

پاسخ
ف 13 شهریور 1402 - 17:26

وقتی مایع لتز موجود نیست میشه ایا لنز در اب تصفیه شده نگهداری کرد یا نه؟

پاسخ

کامنت بگذارید