خانه اخبار تمریناتی که قدرت بینایی در اطراف نقطه کور چشم را افزایش می‌دهند

تمریناتی که قدرت بینایی در اطراف نقطه کور چشم را افزایش می‌دهند

نویسنده تیم لوناتو
نقطه کور چشم کجاست

نقطه کور چشم کجاست

در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که نقطه کور چشم کجاست و آیا با ورزش دادن به چشم می‌توان قدرت بینایی این ناحیه را افزایش داد!

تحقیقات علمی جدید ثابت کرده‌اند برخی از حرکات تمرینی می‌توانند قدرت بینایی در اطراف نقطه کور چشم را افزایش دهند.

همه مردم جهان به طور طبیعی دارای نقطه کور یا بلایند اسپات هستند. به طور نرمال برای دیدن باید نور وارد چشم فرد بشود و روی سلول‌های حساس به نور در شبکیه در بخش عقبی چشم بنشیند. این فرایند انفجار الکتریکی به وجود می‌آورد. سپس عصب‌های اپتیک این ضربه‌های الکتریکی را به مغز منتقل می‌کنند، جایی که به عنوان تصویر در مغز ترجمه می‌شوند.

در بخشی از عقب چشم هیچ سلولی برای شناسایی نور وجود ندارد به همین خاطر هیچ تصویری هم روی شبکیه ایجاد نمی‌شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

به زبان دیگر می‌توان نقطه کور را این طور تعریف کرد: نقطهٔ کور قسمتی از شبکیهٔ چشم است که عصب بینایی و مویرگ‌های خونی از آن خارج می‌شود و به سمت لوب پس‌سری مغز هدایت می‌شود. این نقطه فاقد سلول گیرندهٔ نور است و به همین دلیل بینایی ندارد.

بنابرین، درصورتی که تصویر یا بخشی از آن بر روی این نقطه از شبکیه تشکیل شود، هیچ‌گونه پیام عصبی به قشر مخ فرستاده نمی‌شود و آن بخش در تصویری که فرد می‌بیند نخواهد بود.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

این پدیده اولین بار در قرن هفدهم توسط فیزیک‌دان فرانسوی، ماریوت، کشف شد. تا قبل از آن، باور بر این بود که نقطه‌ای که عصب بینایی از شبکیه خارج می‌شود بیشترین میزان حساسیت به نور را دارد.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا، 10 مرد را با استفاده از خطوط متحرک رنگی که گاهی بیرون و گاهی داخل نقطه کور قرار می‌گرفتند، مورد آزمایش قرار دادند. پس از بیش از 20 بار تکرار این کار، اندازه نقطه کور حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده بود.

محققان فرضیه خود را بر این مبنا گذاشتند که سلول‌های حساس به نور در اطراف نقطه کور در نتیجه تکرار و تمرین، بیشتر از قبل به نور حساس می‌شوند.

این بهبود از یک چشم به چشم دیگر قابل انتقال نبود. به همین خاطر هر چشم باید به طور مجزا ورزش داده شود تا این حساسیت به نور در نقطه کور آن افزایش یابد.

افزایش دید در اطراف نقطه کور چشم اولویت همه مردم جهان نیست. اما بدون شک برای کسانی که از کاهش بینایی در نتیجه افزایش سن رنج می‌برند، این یافته علمی می‌تواند بسیار کارساز و مفید باشد. به خصوص بیمارانی که به بیماری دژنراسیون ماکولا مربوط به سن مبتلا هستند.

نقطه کور چشم کجاست

نقطه کور چشم کجاست

در بسیاری از مواقع ما متوجه نقطه کور در چشم خود نیستیم به این خاطر که این نقطه در دید مرکزی چشم قرار ندارد و مغز می‌تواند نقاط خالی و جا افتاده را پر کند.

هنوز به لحاظ علمی مشخص نشده که مغز چگونه این کار را انجام می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که مغز با کمک اطلاعات پیشین نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین تصویر را به جای خالی تصویری که چشم می‌بیند می‌گذارد و سپس با استفاده مجدد از پالس‌های الکتریکی در مناطق اطراف نقطه کور تصور را بازسازی می‌کند.

با همه این اوصاف، پیدا کردن نقطه کور بسیار آسان است.

برای یافتن نقطه کور چشم خود فقط کافیست در فاصله 30 سانتی‌متری از صفحه نمایش بنشینید، چشم چپ خود را ببندید و به نقطه‌ای که در تصویر زیر قرار دارد، خیره شوید.

سر خود را به نمایشگر نزدیک و دور کنید. زمانی که این دایره مشکی و تو پر در نقطه کور چشم شما قرار بگیرد، دیگر دیده نخواهد شد.

برای تکرار این آزمایش، با چشم چپ به علامت + خیره شوید و سر خود را به نمایشگر دور و نزدیک کنید تا ببینید چه زمانی نقطه محو می‌شود.

باورهای غلطی که در مورد ورزش دادن چشم وجود دارد

در گذشته مردم بر این باور بودند که با تمرین دادن چشم می‌توان بینایی را بهبود بخشید و باعث تقویت چشم شد. اما هیچ یافته علمی‌ای تاکنون این ادعا را ثابت نکرده است و مشخص نیست که آیا واقعا ورزش دادن به چشم می‌تواند فرد را از عینک یا لنز تماسی بی‌نیاز کند یا خیر.

ورزش چشم فقط برای افرادی کاربرد دارد که به استرابیسم (لوچی/  دو بینی) یا دیگر مشکلات مربوط به هماهنگی چشم مبتلا هستند. این تمرینات هم اغلب برای تقویت ماهیچه‌هایی است که وظیفه کنترل حرکات چشم را به عهده دارند. به همین خاطر تمرینات ورزشی در تقویت بینایی یا وضوح دید افراد تاثیری ندارد.

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، هرگونه انحراف از هم‌راستایی صحیح چشم‌ها را لوچی یا استرابیسم می‌گویند. انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که باعث می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند. این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی است و در ۴٪ موارد در گروه سنی اطفال و بزرگسالان دیده می‌شود.

در مطلبی جداگانه به طور کامل در مورد لوچی و طریقه درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد.

لوچی یا استرابیسم چیست

درمان انحراف چشم در بزرگسالان

Related Articles

کامنت بگذارید