خانه اخبار با این 6 راهکار خستگی چشم با کامپیوتر را برطرف کنید

با این 6 راهکار خستگی چشم با کامپیوتر را برطرف کنید

نویسنده فروغ بیداری
خستگی چشم با کامپیوتر

خستگی چشم با کامپیوتر

خستگی چشم با کامپیوتر از شایع‌ترین مشکلات بشر امروزی است. از آنجا که بسیاری از مردم این روزها از کامپیوتر استفاده می‌کنند، ناراحتی‌ها و خستگی‌های چشم بیماری شایعی است که در بیشتر مردم پدیدار می‌شود.

مطالعات علمی متعددی ثابت کرده که در 50 تا 90 درصد افرادی که روزانه چندین ساعت از وقت خود را به نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر اختصاص می‌دهند، خستگی چشم و دیگر مشکلات بینایی ظهور می‌یابد.

این نشانه‌ها ممکن است به صورت خستگی فیزیکی، کاهش بازدهی و افزایش تعداد اشتباهات کاری بروز کنند. یا فقط به شکل قرمزی یا پرش چشم پدیدار شوند.

برای کاهش خطر ابتلا به خستگی چشم ناشی از استفاده از کامپیوتر 6 راهکار وجود دارد که ما در ادامه برایتان نوشته‌ایم. تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

1- تست بینایی بدهید

اگر عادت کنید که هر چند ماه یک بار تست بینایی بدهید از بسیاری از مشکلات چشمی می‌توانید پیشگیری کنید. اگر بیشتر از یک سال است که به چشم‌پزشکی یا اپتومتریست مراجعه نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان این کار را انجام دهید.

حین معاینه حتما به پزشک بگویید که چند ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می‌کنید. بهتر است پیش از مراجعه به چشم پزشکی حتما فاصله چشم خود از نمایشگر کامپیوتر را اندازه بگیرید و آن را همراه داشته باشید.

2- از نور مناسب برای کار استفاده کنید

خخستگی چشم با کامپیوتر اغلب بدنبال نور شدید و روشن به وجود می‌آید. حتی نور خورشید که از پنجره‌ها وارد اتاق می‌شود نیز می‌تواند در فشار آوردن به چشم‌ها موثر باشد. سعی کنید نور نمایشگر را کمتر از آن چیزی که در همه محیط‌های اداری هست قرار دهید.

برای کاهش نور فضا می‌توانید پرده‌ها را بکشید، نور سقفی را کم کنید. تا حد امکان کامپیوتر خود را در محلی بگذارید که کنار پنجره باشد نه پشت یا جلوی آن.

ترجیحا زیر نورهای فلورسانت با کامپیوتر کار نکنید. از هالوژن یا نورهای غیرمستقیم برای روشنایی اتاق استفاده کنید تا شدت نور روی چشم‌ها فشار زیادی وارد نکند. نورهای فلورسنت در شرکت‌ها به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازتاب این نور در مانیتور باعث خستگی چشم شما می‌شود. بهتر است به جای نور مهتابی از چراغ‌های رومیزی استفاده کنید و آنها را طوری تنظیم کنید که از کنار به صورت غیر‌مستقیم به مانیتور بتابد.

بیشتر بخوانید: تاثیر نور آبی روی سلامت چشم ها

خستگی چشم
بازی و استفاده مداوم از وسایل دیجیتالی باعث خستگی چشم‌ها می‌شود.

3- بازتاب نور را کاهش دهید

بازتاب نور نمایشگر که روی دیوار یا میز می‌افتد هم می‌تواند به اندازه نور مستقیم آزاردهنده باشد. بهتر است روی صفحه نمایش کامپیوتر یک لایه محافظ نور نصب کنید. یا در صورت امکان، دیوارهای اتاق کار را به جای سفید، رنگ‌های تیره‌تر بزنید تا بازتاب کمتری داشته باشند.

در اینجا هم لازم است یادآوری کنیم که بهتر است پرده‌ها را بکشید و نور را کاهش دهید.

اگر عینکی هستید، حتما از پوشش ضد بازتاب روی عدسی عینک استفاده کنید. این پوشش‌ها تابش نور به چشم را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

برایکاهش خستگی چشم با کامپیوتر می توانید از عینک‌های مخصوص کار با کامپیوتر که حالت ضدانعکاسی دارند استفاده کنید. این عینک‌ها مجهز به شیشه‌های زرد کمرنگ هستند و نور آبی ساتع شده از مانیتور را خنثی می‌کنند. این عینک‌ها کمی درشت‌نمایی نیز می‌کنند و امکان مطالعه متون را ساده‌تر می‌کنند.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

4- صفحه نمایش کامپیوتر را به‌روزرسانی کنید

اگر هنوز از مانیتورهای بسیار قدیمی استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم در اولین فرصت آن را به نسخه جدیدتری به‌روزرسانی کنید. اغلب نمایشگرهای LCD سطح ضدبازتاب دارند که به راحتی هر چه بیشتر چشم‌ها کمک می‌کنند. اما مثلا CRTهایی قدیمی (که کمتر کسی از آنها استفاده می‌کند) همیشه پرش نور داشتند و این مساله باعث خستگی بسیار سریع چشم‌ها می‌شد.

اگر نمایشگری که در حال حاضر استفاده می‌کنید پرش نوری دارد، باید بدانید که خیلی زود سبب خستگی و بروز ناراحتی‌های چشمی خواهد شد. پس برای سلامت بیشتر خود آن را تعویض کنید.

باید بدانید اگر سرعت رفرش تصویر در صفحه نمایش کمتر از 75 هرتز باشد، فشار بیشتری را به چشم‌ها وارد خواهد کرد.

هنگام خرید نمایشگر جدید حتما نمونه‌ای را انتخاب کنید که رزولوشن بالایی دارد. آنهایی که آرایه نقطه‌ای ریزتری دارند (28 میلی‌متر یا کمتر) گزینه‌های بهتری بشمار می‌روند زیرا تصاویر را زنده‌تر و واضح‌تر نمایش می‌دهند.

خستگی چشم با کامپیوتر
توصیه می‌کنیم نمایشگرهای بزرگ انتخاب کنید که حداقل 19 اینچ اندازه داشته باشند.

5- تنظیمات صفحه نمایش را درست کنید

با درست تنظیم کردن صفحه نمایش کامپیوتر می‌توانید تا حد زیادی از خستگی چشم با کامپیوتر پیشگیری کنید. به طور عمومی، این تنظیمات باید به شکل زیر باشند:

نور: نور صفحه نمایش را با نور محیط برابر کنید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید رنگ سفید صفحات وب را معیار قرار دهید. اگر خیلی سفید بود یعنی بیش از حد روشن است. اما اگر توسی یا تار دیده می‌شد، یعنی بیشتر از حد مجاز تاریک است.

اندازه و کنتراست نوشته‌ها: متن را به اندازه‌ای بزرگ کنید که کاملا خوانا باشد. مخصوصا وقتی یک داکیومنت تهیه می‌کنید همیشه صفحه را سفید و نوشته را سیاه انتخاب کنید تا با کنتراست مناسب از خسته شدن چشم‌هایتان پیشگیری شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

دمای رنگ: این یک عبارت تکنیکال برای توصیف نورهای محسوسی است که از نمایشگر رنگی متصاعد می‌شود. نور آبی نوری با طول موج کوتاه است که با خستگی چشم‌ها ارتباط مستقیم دارد. به این معنی که نورهایی با طول موج بلند، فشار کمتری به چشم‌ها وارد می‌کنند.

وقتی دمای رنگ نمایشگر را کم کنید، میزان انتشار نور آبی کاهش می‌یابد و در نتیجه خستگی کمتری به چشم‌ها وارد می‌شود.

در ویندوز می‌توانید از طریق کنترل پنل این تنظیمات را انجام دهید. در مک این تنظیمات در Systems Preferences در فولدر اپلیکیشن‌ها در فایندر قرار دارد.

اندازه نوشته و رنگ آن روی صفحه نمایش دیجیتال: برای پیشگیری از خستگی چشم‌ها اندزه متن چقدر باید باشد؟ به گفته کارشناسان باید سه مرتبه بزرگ‌تر از کوچکترین اندازه‌ای باشد که از فاصله نرمال می‌توان مشاهده کرد.

بهترین ترکیب رنگ برای چشم‌ها، متن سیاه روی صفحه سفید است. به طور کلی، رنگ تیره روی صفحه روشن، کنتراست بهتری می‎سازد و فشار کمتری به چشم وارد می‌کند.

اگر از کاربران ویندوز 7 هستید می‌توانید اندازه و رنگ نوشته‌ها را از قسمت کنترل پنل تنظیم کنید. گزینه Display را که انتخاب کنید از آنجا می‌توانید حتی نور و رزولوشن نمایشگر را نیز تغییر دهید تا به بهترین حالت برای چشم‌هایتان برسید.

خستگی چشم با کامپیوتر
بد نیست بدانید افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند بیشتر از بقیه مردم در معرض خستگی چشم در نتیجه استفاده از کامپیوتر قرار دارند.

6- زیاد پلک بزنید

بهتر است هنگام کار کردن با کامپیوتر به طور مرتب پلک بزنید. این کار باعث حفظ رطوبت چشم‌ها می‌شود و از خشکی چشم و ایجاد سوزش و قرمزی چشم‌ها نیز تا حد زیادی کم می‌کند.

اغلب مردم هنگام کار با کامپیوتر خیلی کم پلک می‌زنند. یعنی تقریبا یک سوم حالت طبیعی پلک می‌زنند و این می‌تواند باعث بروز سندرم خشکی چشم شود. به این خاطر که پوشش اشکی چشم‌ها که به حفظ رطوبت چشم کمک می‌کند خیلی سریع تبخیر می‌شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که محیط اغلب دفترهای کاری بسیار خشک است و این مساله هم به سریع‌تر تبخیر شدن اشک‌ها کمک شایانی می‌کند. در نتیجه فردی که در چنین محیط خشکی با کامپیوتر کار می‌کند و دایم به آن زل زده، در معرض خطر ابتلا به خشکی چشم قرار دارد.

برای درمان این معضل می‌توانید از قطره‌ های اشک مصنوعی استفاده کنید. این قطره‌ها همچنین قرمزی چشم‌ها را نیز برطرف می‌کنند. مواد تشکیل دهنده اشک مصنوعی باعث کاهش اندازه رگ‌های خونی در سطح چشم‌ها می‌شود. در نتیجه بدنبال استفاده از این قطره، خارش و سوزش چشم‌ها نیز کاهش می‌یابد.

یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به خشکی چشم‌ها این است که هر 20 دقیقه 10 بار پشت سر هم پلک بزنید.

سوالات رایج در مورد خستگی چشم با کامپیوتر

آیا عینکی برای برطرف کرن خستگی چشم با کامپیوتر وجود دارد؟

برای اینکه مراقبت بهتری از چشم های خود داشته باشید می توانید از عینک‌های مخصوص کار با کامپیوتر که حالت ضدانعکاسی دارند استفاده کنید. این عینک‌ها مجهز به شیشه‌های زرد کمرنگ هستند و نور آبی ساتع شده از مانیتور را خنثی می‌کنند. این عینک‌ها کمی درشت‌نمایی نیز می‌کنند و امکان مطالعه متون را ساده‌تر می‌کنند.

چگونه از خشکی چشم ها پیشگیری کنیم؟

یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به خشکی چشم‌ها این است که هر 20 دقیقه 10 بار پشت سر هم پلک بزنید.

آیا نور نامناسب در خستگی چشم با کامپیوتر تاثیر دارد؟

خستگی چشم ممکن است در نتیجه نور زیاد محیط ایجاد شود. اگر نور طبیعی که از پنجره وارد اتاق می‌شود، یا نور لامپ‌های درونی زیاد باشد، چشم‌ها را خسته خواهند کرد. توجه داشته باشید که نور محیطی که با کامپیوتر کار می‌کنید باید کاملا معمولی و نرمال باشد.
برای این منظور، پرده‌ها را ببندید، لامپ‌های اضافه را خاموش کنید و با نورهای معمولی برای یک اتاق بهره بگیرید. ترجیحا کامپیوتر خود را در محلی بگذارید که پشت یا جلوی منبع نور نباشد. اگر میز کارتان در کنار و به‌موازات پنجره باشد، بهتر است.

خستگی چشم با کامپیوتر را چگونه برطرف کنیم؟

برای کاهش خطرات سندروم های بینایی و گردن در نتیجه استفاده مداوم از کامپیوتر، بهتر است از پشت میز کار بلند شده و از نگاه کردن به کامپیوتر خودداری کنید.بعضی از افراد هر 30 دقیقه یک بار از جلوی کامپیوتر خود بلند می‌شوند. اما شما می‌توانید به جای این کار، هر 30 دقیقه یک دقیقه به چشم‌های خود استراحت دهید. این کار از پایین آمدن بازدهی کارهایتان نیز می‌کاهد.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles

2 کامنتها

Ali 25 خرداد 1401 - 17:00

باورتون میشه بخواتر این که پلک نمیزدم چشمم درد گرفته بود ممنون بخواتر راهنمایی الان بهترم🤣

پاسخ
محمد 14 مرداد 1402 - 22:22

درود واقعا همین درد چشم رو داشتم نمی‌دونستم برای پلک زدنه درود بر شما

پاسخ

کامنت بگذارید