خانه اخبار عینک های smart و هوشمند چگونه کار میکنند؟

عینک های smart و هوشمند چگونه کار میکنند؟

نویسنده تیم لوناتو
smart glasses

عینک های smart و هوشمند چگونه کار میکنند؟


عینک‌های Smart و هوشمند یکی از آخرین فناوری‌های روز دنیا است که دید جهان را نسبت به کارایی این ابزار به‌ظاهر ساده تغییر داده‌است. درواقع برای قرن‌ها، هدف از ساخت عینک بهبود بینایی تا 20/20 بوده‌است. اما درحال‌حاضر عینک‌سازان و پرچمداران دنیای اینترنت در حال تلاش برای هوشمند کردن این وسیله هستند.
یعنی حالا دیگر مسئله عینک‌سازان بهینه کردن روند خرید عینک طبی زنانه یا مردانه نیست. حالا انتظارات از تکنولوژی به قدری بالا رفته است که ظاهراً یک عینک ساده کار شما را راه نمی‌اندازد. اما آیا می‌دانید عینک هوشمند دقیقاً چیست؟

عینک هوشمند چیست؟

smart glasses
عینک هوشمند


عینک‌های جدید با هوش مصنوعی تلاشی برای انتقال اتصال بی‌سیم و قابلیت تصویربرداری از رایانه و تلفن‌های همراه به قاب و لنز عینک است. پس همانطور که دیگر نمی‌توانید زندگی بدون لپ‌تاپ یا تلفن همراه را تصور کنید، به زودی ممکن است به همین اندازه به عینک یا حتی لنز چشم خود وابسته شوید.

راه ورود عینک‌های هوشمند به بازار با تلاش‌های گوگل هموار شد!


گوگل برای اولین بار در سال 2013 با معرفی Google Glass Explorer این چشم‌انداز جدید از عینک را معرفی کرد، به این امید که محبوبیت ساعت‌های هوشمند و دیگر ابزارهای بی‌سیم پوشیدنی را افزایش دهد. اما برخلاف انتظارات متأسفانه، این عینک برای بیشتر افراد بسیار بدشکل، ناراحت‌کننده و گران‌قیمت (۱۵۰۰ دلار) بود. بنابراین گوگل پس از ۱۸ ماه این محصول را از بازار خارج کرد.
با این حال، عینک گوگل به یک الگوی ارزشمند عینک‌های جدید با هوش مصنوعی تبدیل شد که دیگر سردمداران حوزه فناوری به زودی تلاش‌های خود در جهت اصلاح آن را آغاز کردند.

الگوهای فنی عینک هوشمند گوگل

الگوهای فنی عینک هوشمند گوگل
الگوهای فنی عینک هوشمند گوگل


گوگل فناوری تماس بی‌سیم و تصویربرداری را به این صورت به عینک‌های معمولی وارد کرده‌است:


• صدا: بلندگو برای ورودی‌های صوتی بی‌سیم و دریافت تماس تلفن‌همراه در انتهای دسته و محل تکیه‌گاه گوش قرار دارد. صدا از طریق سیگنال‌های جمجمه به جای هدایت هوا از طریق کانال صوتی به گوش منتقل می‌شود.
پردازش یا Smart: واحد پردازش مرکزی (CPU) روی دیگر تکیه‌گاه گوش در دسته عینک قرار دارد.
میکروفون: میکروفون برای مکالمات تلفن همراه و ارائه دستورهای صوتی در زیر یک لولای عینک قرار دارد. امروزه اکثر عینک‌های هوشمند میکروفون را با یک بلندگوی میکرو برای بازخورد صوتی و اعلان‌ها و همچنین برای گوش دادن به موسیقی و پادکست جفت می‌کنند.
• پروژکتور و نمایشگر: در بالای قسمت بالایی لنز، پروژکتور که آینه منحنی نامیده می‌شود، نمایشگرهای دیجیتالی نیمه‌شفاف را بدون مخفی‌کردن نمای بیرون یا همان نمای دنیای واقعی ارائه می‌دهد. برخی از تولیدکنندگان اکنون از یک نسخه جایگزین به نام اپتیک هولوگرافیک برای این بخش استفاده می‌کنند. جذاب‌ترین تجربه افرادی که از این نوع عینک استفاده می‌کنند، پوشش دیجیتالی متن و تصاویر در میدان دیدشان است.
دوربین: در عصر سلفی‌بگیران، روی کار آمدن عینک‌های هوشمند یک نگرانی تازه به وجود آورده است و آن حریم شخصی است. شاید یکی از دلایلی که عینک هوشمند گوگل به سرعت از بازار جمع شد این بود که افرادی که فیلم و تصویرشان توسط این عینک‌ها ضبط شده‌بود اصلاً خوشحال نبودند. البته این مشکل همچنان وجود دارد؛ با این تفاوت که نسخه‌های بعدی لنزهای دوربین را به حدی کوچک می‌سازند که به‌طور نامحسوس داخل قاب عینک قرار بگیرند.

همچنین بخوانید : عینک مخصوص کامپیوتر چیست؟

لمس، صحبت و یا فکر

عینک هوشمند
عینک هوشمند


احتمالاً راه‌های مختلفی برای کنترل این عینک‌ها وجود دارد. مثلاً به‌جای صفحه کلید و موس که همه ما به آن عادت داریم، عینک‌های هوشمند را می‌توان با لمس کردن، ضربه زدن یا کشیدن انگشت روی کنترل‌های تعبیه‌شده در قاب، دستور شفاهی دادن به دستیارهای صوتی مانند الکسا و سیری و یا هدایت نمایشگرهای آن از طریق تلفن همراه کنترل کرد. حتی ممکن است از دیگر ابزارهای پوشیدنی مانند حلقه و انگشتر برای مدیریت این عینک‌های هوشمند استفاده کرد.
گزینه‌های دیگری که برای سازندگان عینک هوشمند در دسترس است عبارتند از: تشخیص حرکات سر، حرکات چشم و دست مانند تکان دادن سر یا نگاه کردن به بالا یا پایین، هدایت از طریق ردیابی چشم و حتی کنترل عینک با آنالیز افکار ما!

آیا وظیفه اصلی عینک یعنی بهتر دیدن فراموش شده‌است؟

عینک های هوشمند چه میکنند؟
عینک های هوشمند چه میکنند؟


خیر، سازندگان عینک‌های جدید با فناوری هوشمند، وظیفه اصلی این ابزار کاربردی را فراموش نکرده‌اند. این سازندگان چندین مدل از فناوری کریستال مایع را با هدف فیلتر کردن سطح روشنایی که از لنزهای هوشمندشان می‌آید، مورد استفاده قرار می‌دهند. این فیلترها با کنترل میزان نور محیط به کاربران کمک می‌کند تا پوشش‌های بصری عینک هوشمند خود را بهینه کنند.
روشنایی فیلترشده یک گام تکنولوژیک به جلو نسبت به لنزهای فتوکرومیک یا انتقالی است و می‌تواند کارایی عینک آفتابی را نیز همزمان داشته باشد.

شیک، ارزان‌قیمت و مجهز به فناوری AR


ظاهر غیرجذاب و قیمت بالای عینک‌های گوگل در عینک‌های هوشمند با مدل‌های شیکی مانند Jins MEME، Meta Pro و WISEUP تکرار نشد. درنتیجه نمونه‌های پیشرفته‌تر اگرچه به خاطر حفظ ظاهر جذابشان قابلیت‌های محدودتری دارند، اما به همان اندازه هم ارزان‌تر هستند.

پیش‌بینی آینده عینک‌های هوشمند


در مشارکت اخیر فیسبوک و شرکت مادر ریبن Luxottica، قرار است فناوری واقعیت افزوده نیز تعبیه شود. عینک هوشمند مجهز فناوری واقعیت افزوده (AR) برای پخش زنده تصاویر دیجیتال و کنترل صوتی از طریق دستیار دیجیتال مانند سیری بین سال‌های 2023 تا 2025 وارد بازار می‌شود.
علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ فناوری اپل و بوز نیز پتانسیل عینک‌های هوشمند را یک نقطه عطف بزرگ دنیای فناوری در دهه آینده می‌دانند. هرچندکه جزئیات پروژه T228 اپل محرمانه است، به نظر می‌رسد در آن از ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در یک هدست استفاده می‌شود. این همان فناوری به کار رفته در پلتفرم محبوب ARKit است.

همچنین بخوانید: عینک مطالعه .

چالش‌ها


استفاده از این عینک‌ها چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد:

چالش استفاده از عینک هوشمند
چالش استفاده از عینک هوشمند


آموزش: مردم نه تنها باید یاد بگیرند که چگونه ابزارهای جدید دقیقاً در مقابل چشمانشان کار کنند، بلکه باید یاد بگیرند که چگونه به داده‌های بی‌سیم، تصویر و صدا که به طور ناگهانی نمایش داده می‌شود، واکنش نشان دهند.

بینایی: عینک باید به عملکرد اصلی خود، یعنی اصلاح بینایی پایبند باشد. افرادی که از عینک هوشمند استفاده می‌کنند باید سلامت بینایی خود را مدام بررسی کنند.

ایمنی: عینک‌های هوشمند پتانسیل قابل‌توجهی برای پرت کردن حواس کاربر دارند که می‌تواند برای خود و دیگران به‌ویژه هنگام رانندگی خطرناک باشد.
حریم شخصی: اطلاعات شخصی که از طریق عینک هوشمند خود به اشتراک می‌گذارید ممکن است ایمن نباشد. این احتمال که شما بدون اطلاع یا رضایت از دیگران عکس یا فیلم می‌گیرید نیز از نظر اجتماعی ناخوشایند است.
ظاهر: ظاهر ناخوشایند عینک‌های گوگل یکی از دلایل عدم استقبال از آن بود. بااین وجود عینک‌های پیشرفته‌تر، ظریف و شیک هستند.

به نظر می‌رسد چالش‌های استفاده از عینک هوشمند، ممکن است در دسترسی شما به این ابزار متفاوت فاصله بیندازد. به همین خاطر بهتر است در حال حاضر به داشتن عینک‌های معمولی رضایت دهید! البته با خرید عینک طبی مردانه از لوناتو می‌توانید جدیدترین و باکیفیت‌ترین نمونه موجود در بازار را داشته باشید.

منبع
https://www.allaboutvision.com/eyeglasses/smart-glasses/

Related Articles

کامنت بگذارید