خانه اخباراخبار لوناتو در چه صورت لنز باعث قرمزی و سوزش چشم می شود؟

در چه صورت لنز باعث قرمزی و سوزش چشم می شود؟

نویسنده تیم لوناتو
قرمزی چشم و سوزش چشم

در چه صورت لنز باعث قرمزی و سوزش چشم می شود؟

دانستن اینکه در چه صورت لنز باعث قرمزی و سوزش چشم می‌شود، به شما کمک می‌کند که به‌راحتی از این عارضه‌ پیشگیری کنید. اینکه هنگام پوشیدن لنزهای تماسی چشم‌های شما قرمز شده یا احساس سوزش می‌کنید، ممکن است ناشی از پوشیدن مکرر لنز باشد. اما شرایط زیادی وجود دارد که این وضعیت را به‌وجود می‌آورد. گاهی قرمزی و سوزش ناشی از پوشیدن لنز می‌تواند یک علامت هشدار یک بیماری مزمن باشد. بنابراین دانستن دلایل قرمزی و سوزش ناشی از پوشیدن لنز برای شما حیاتی است.

دلایل غیرقابل پیشگیری قرمزی و سوزش چشم با پوشیدن لنز تماسی

قرمزی چشم
قرمزی چشم

رایج‌ترین دلایل قرمزی و سوزش چشم درهنگام پوشیدن لنز تماسی که شما هیچ نقشی در ایجاد آن ندارید عبارتنداز:

  • حساسیت چشم

حساسیت یکی از رایج‌ترین دلایل قرمزی و سوزش در اثر پوشیدن لنز در چشم است. افرادی که در ناحیه چشم خود حساسیت دارند دائم چشمشان خارش داشته و باید آن را مالش دهند. در این افراد پوشیدن لنز تماسی چشم را تحریک کرده و علائم حساسیت را تشدید می‌کند. درواقع لنزهای تماسی گرد و غبار و ذرات موجود در هوا را جذب کرده و موجب تحریک چشم می‌شوند.

  • زخم قرنیه

زخم قرنیه عارضه‌ای است که اولین علامت آن قرمزی چشم است. در این عارضه علاوه بر قرمزی شما احساس می‌کنید یک جسم خارجی در چشم شما وجود دارد. در این شرایط علاوه‌بر حساسیت به نور، درد نیز در چشم ایجاد می‌شود. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید؛ چراکه بینایی شما رو به کاهش گذاشته و بعد از مدتی به کلی از بین می‌رود.

  • حساسیت به محلول ضدعفونی چشم
حساسین به محلول ضد عقونی
حساسین به محلول ضد عقونی

گاهی قرمزی و سوزش چشم عاملی ندارد مگر حساسیت به محلول ضدعفونی‌کننده لنز. در بعضی از افراد این حساسیت دیده می‌شود. در این شرایط باید فوراً استفاده از محلول لنز موردنظر را متوقف کنید.

  • قرمزی مزمن چشم

قرمزی مزمن چشم نام عارضه‌ای است که معمولاً در اثر پوشیدن لنز تماسی در هنگام خواب ایجاد می‌شود. در این عارضه توکسین‌هایی که به طور معمول از چشم خارج می‌شود، به لنز تماسی می‌چسبد. این سموم چشم را تحریک کرده و موجب قرمزی آن می‌شود.

همچنبن بخوانید: خوابیدن با لنز، عوارض، خطرات و مضرات آن بر چشم!

سندروم چشم خشک: حتی اگر به این عارضه دچار نیستید، بااستفاده از لنز تماسی ممکن است گرفتار آن شوید. سندروم چشم خشک به شما این احساس را می‌دهد که قرنیه‌تان خراش برداشته است. این عارضه ناخوشایند با سوزش و قرمزی نیز همراه است.

همچنین  بخوانید: سندروم خشکی چشم چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

کونژنکتیویت با پاپی‌های غول‌آسا:کونژنکتیویت با پاپی‌های غول‌آسا وضعیتی است که معمولاً در افرادی که لنزهای تماسی می‌پوشند، بروز پیدا می‌کند. این عارضه که به‌طور اختصار به آن GPC می‌گویند، نوعی التهاب ناشی از وجود یک جسم خارجی در چشم است. لنزهای تماسی می‌توانند گاهی اوقات سطح ملتحمه را تحریک کرده و بافت شفافی که بخش سفید چشم را می‌پوشاند، تحریک کند. این وضعیت باعث حرکت لنز در چشم و قرمزی و خارش آن می‌شود.

قرمزی چشم
قرمزی چشم
  • عفونت چشمی

انواع عفونت چشم وجود دارد که سوزش و قرمز جزء علائم آن محسوب می‌شود. عفونت چشمی گاهی در اثر پوشیدن لنز تماسی ایجاد یا تشدید می‌شود.

همجنین بخوانید: درمان عفونت چشم در اثر استفاده از لنز

دلایل قابل پیشگیری سوزش چشم با پوشیدن لنز تماسی

رایج‌ترین دلایل سوزش چشم درهنگام پوشیدن لنز تماسی که می‌توانید از آن پیشگیری کنید عبارتنداز:

  • آلوده بودن دست‌ها: اگر قبل از وارد یا خارج کردن لنز دست‌های خود را به‌طور صحیح آن نشویید، به‌سرعت دچار سوزش چشم خواهید شد. هر ذره‌ای از گرد و غبار یا حتی مواد بهداشتی بر روی دست شما می‌تواند عامل ایجاد سوزش در چشم شود. بنابراین قبل از وارد یا خارج کردن لنز چشم دست‌های خود را تمیز بشویید و با یک حوله بدون پرز و یا در جریان هوا آن را خشک کنید.
  • لنز نامناسب: گاهی این کیفیت لنز است که موجب قرمزی و سوزش در چشم شما می‌شود. بعضی از لنزهای چشم قابلیت انتقال اکسیژن کافی به قرنیه را ندارند. در این شرایط چشم رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شود. چشم خشک پتانسیل بالایی در قرمزی و سوزش دارد.
حساسیت و قرمزی چشم
حساسیت و قرمزی چشم
  • استفاده طولانی‌مدت از لنز چشم: از آنجاییکه ماهیت لنزهای تماسی موقتی است، باید فقط در مدت زمان مجاز در چشمتان قرار داشته‌باشد. مثلاً زمانیکه سر کار هستید یا جلسه مهمی دارید می‌توانید از لنز چشم استفاده کنید. اما وقتی به خانه برگشتید، باید آنها را بردارید. یک نظرسنجی که توسط انجمن بینایی‌سنجی آمریکا انجام گرفته‌است، حقیقت مهمی را نشان می‌دهد. براساس این نظرسنی تقریباً 60 درصد از افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، اعتراف کرده‌اند که لنزهای یکبار مصرف خود را طولانی‌تر از آنچه که توصیه شده‌است استفاده می‌کنند. این اقدام برای چشم یک خطر بزرگ محسوب می‌شود زیرا می‌تواند باعث آسیب دائمی به بینایی شما شود. علاوه بر این، در این شریط عفونت‌های باکتریایی به داخل چشم نفوذ می‌کنند، زیرا چشم در طولانی‌مدت از اکسیژن محروم است.
  • استفاده از محصولات آرایشی به صورت همزمان با لنز چشم: محصولات آرایشی به خودی خود موجب تحریک چشم می‌شوند. اما با وجود لنز چشمی ذرات مواد آرایشی به سرعت جذب آن می‌شود. در این شرایط چشم به شدت تحریک شده و دچار سوزش می‌شود. بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از لنز چشم از مواد آرایشی کمتری استفاده کرده و یا به کلی آرایش کردن را کنار بگذارید!
  • عدم تناسب اندازه لنز با چشم شما: گاهی لنز چشم با ابعاد و فرم قرنیه شما سازگاری ندارد. در این شرایط لنز مدام در چشم جابه‌جا شده و آن را تحریک می‌کند. این وضعیت باعث ایجاد احساس سوزش و قرمزی در چشم می‌شود. اینجاست که اهمیت تهیه لنز براساس نسخه چشم‌پزشک مشخص می‌شود.
  • حساسیت‌زاهای محیطی: چشمان شما ممکن است در اثر تماس با مواد و ذرات حساسیت‌زای موجود در محیط تحریک شود. در این شرایط وجود لنز نیز به حاد شدن وضعیت کمک می‌کند. درواقع این مواد آلرژی‌زا به سطح لنز چسبیده و باعث قرمزی، سوزش و خارش در چشم می‌شود.
همچنین بخوانید: حمام کردن و دوش گرفتن با لنز چشم و خطرات آن

تحریک چشم شما و قرمزی و سوزش آن ممکن است ناشی از وجود لنز تماسی نباشد. پس اگر چشمان شما قرمز، ملتهب و متورم شد، باید بلافاصله با چشم‌پزشکتان تماس بگیرید. سوزش و قرمزی چشم ممکن است نتیجه عفونت یا بیماری‌های مزمنی باشد که باید در اسرع‌وقت تشخیص داده شده و درمان شود.

منبع

https://www.verywellhealth.com/red-eyes-and-contacts-3421657

https://www.bausch.com/your-eye-concerns/eye-infections-irritations/contact-lens-

discomfort#:~:text=Your%20eyes%20may%20become%20irritated,causing%20irritation%20for%20the%20wearer.

Related Articles

کامنت بگذارید