خانه اخبار نحوه خواندن شماره چشم از نسخه چشم پزشکی

نحوه خواندن شماره چشم از نسخه چشم پزشکی

نویسنده تیم لوناتو
خواندن شماره چشم


نحوه خواندن شماره چشم از نسخه چشم‌پزشکی
همان مهارتی است که شما برای خریدن لنز و عینک طبی به آن نیاز دارید. اگرچه برای این کار بهتر است دانش تخصصی داشته‌باشید اما، مجموعه‌ای از اطلاعات و نکات کاربردی وجود دارد که در این زمینه به شما کمک می‌کند. این نوشته با همین هدف فراهم شده‌است تا علامت و اعداد و ارقامی که در نسخه چشم‌پزشکی وجود دارد را برای شما روشن کند.

همچنین بخوانید: قیمت عینک طبی؟

آیا برای خرید لنز طبی به نسخه چشم‌پزشکی نیاز هست؟


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بدون نسخه چشم‌پزشکی می‌توان اقدام به خرید لنز چشمی کرد. حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند که می‌توان لنز طبی را با استفاده از نشان دادن نسخه عینک خریداری کرد. اما هیچکدام از این دو تصور درست نیستند. هم عینک و هم لنز چشمی نسخه‌های جداگانه‌ای نیاز دارند. این تفاوت به‌خاطر تفاوت فاصله‌ای است که این دو ابزار نبست به موقعیت چشم دارند. درواقع بدون وجود نسخه چشم‌پزشکی و اطلاع از شماره چشم امکان خرید لنز طبی وجود ندارد. البته برای خرید لنز چشم رنگی چنین الزامی وجود ندارد.

چه اطلاعاتی در نسخه چشم‌پزشکی برای لنز طبی وجود دارد؟

 نمونه نسخهچشم پزشکی
نمونه نسخه چشم پزشکی


اطلاعات و آمار و ارقامی که در نسخه لنز چشمی وجود دارد گسترده‌تر از اطلاعات موجود در نسخه عینک است. درضمن برای هرکدام از چشم‌ها، اطلاعات مجزایی در این نسخه ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل شکل قرنیه، قطر لنز مناسب، اطلاعات مربوط به آستیگماتیسم، برند لنز و تاریخ انقضای نسخه مورد نظر است.

توضیح معنی و کاربرد همه اصطلاحات و علامت‌های موجود در نسخه چشم‌پزشکی!

 اصطلاحات و علامت‌های موجود د ر نسخه چشک پزشکی
اصطلاحات و علامت‌های موجود د ر نسخه چشک پزشکی


نسخه چشم‌پزشکی بر روی کاغذی که بعد از معاینه به شما داده می‌شود، ارائه می‌گردد. هر کدام از این علامات معنا و مفهوم خاص خود را دارد:


علامت Base Curve یا همان منحنی پایه و یا به اختصار BC: منحنی پایه یا قوس پایه تعیین می‌کند که چه شکلی از لنز نیاز است تا با منحنی چشم شما مطابقت داشته باشد. درواقع شکل و انحنای قرنیه شما باید با شکل و انحنای لنزتان سازگار باشد. این معیار معمولاً با واحد میلی‌متر نشان داده می‌شود. گاهی اوقات نیز چشم‌پزشک از اصطلاحاتی مانند؛ مسطح، متوسط یا شیب‌دار برای نشان دادن منحنی پایه استفاده می‌کند.
علامت diameter یا همان قطر یا به اختصار DIA: این علامت قطر لنز را نشان می‌دهد. قطر لنز باید به اندازه‌ای باشد که دقیقاً تمام سطح قرنیه را بپوشاند. این معیار نیز بر حسب میلی‌متر ارزیابی می‌شود.
• علامت Power یا Sphere به معنای توان چشم و یا به اختصار PWR/SPH
: این علامت نشان می‌دهد که شما نزدیک‌بین هستید یا دوربین. درضمن اگر درکنار این واژه علامت + قرار داشته‌باشد، معنی دوربینی را می‌دهد و اگر علامت کنار آن ـ باشد، به‌معنای نزدیک‌بین بودن چشم شما است.
به دنبال این علامت عددی از 0 به بالا و در واحدهای 0.25 دیوپتر وجود دارد. هر چه این عدد بالاتر باشد، چشم شما ضعیف‌تر بوده و به ابزار بینایی قوی‌تری نیاز دارد. این مقدار گاهی بر روی جعبه لنز با عنوان 'PWR' یا 'D' نمایش داده می‌شود. 'PWR' یا 'D' درواقع شماره چشم است که در عینک کاملاً متفاوت از لنز خواهد بود.
• علامت Cylinder به معنای سیلندر و با علامت اختصاری CYL : توجه کنید که این علامت فقط و فقط در نسخه لنز برای چشم‌هایی که مشکل آستیگماتیسم نیز دارند، وجود دارد. سیلندر، استوانه یا CYL درواقع یک عدد منفی است که در واحدهایی با مقدار 0.25 افزایش می‌یابد. این علامت عملکردی مشابه با علامت 'PWR' یا 'D' در نسخه‌های معمولی را دارد. یعنی همانطور که 'PWR' یا 'D' شماره چشم بدون مشکل آستیگماتیسم را نشان می‌دهد، CYL شماره چشم دارای آستیگماتیسم را مشخص می‌کند.
این معیار در تمام نسخه‌های استاندارد نشان داده شده است. سیلندر برای لنزهای توریک، لنزهای هلالی و نشان دادن وجود و شدت آستیگماتیسم به کار می‌رود.
علامت Axis به معنای محور یا به اختصار AX: جالب است بدانید که آستیگماتیسم ناشی از وجود انحنای نامنظم و غیرطبیعی در قرنیه چشم است. محور یا همان Axis درواقع نشان‌دهنده زاویه‌ای است که برای اصلاح انحنانی نامنظم و بهبود وضوح دید فرد بیمار به‌کار گرفته می‌شود. اندازه زاویه اصلاح‌کننده یا همان محور همیشه عددی بین 0 تا 180 درجه است.
علامت Addition به معنای افزودن و با علامت اختصاری ADD: این علامت فقط در نسخه چشم‌پزشکی لنز افرادی وجود دارد که دچار عارضه پیرچشمی یا اختلال چندکانونی هستند. پیرچشمی بر روی دید اجسام نزدیک تأثیر می‌گذارد. درواقع نزدیک‌بینی فرد مبتلا به پیرچشمی مشکل داشته و باید اصلاح شود. ADD دقیقاً نشان می‌دهد که فرد بیمار به چه سطحی از اصلاح نزدیک‌بینی نیاز دارد تا بتوانید اجسام نزدیک را با وضوح کامل ببینید.
ADD با عددی بین 0.50 تا 3.00 نشان داده می‌شود. البته بعضی از برندهای لنز تماسی با اصطلاحاتی مانند زیاد، متوسط و کم این اطلاعات را ارائه می‌دهند.
علامات Dominant و Non-dominant به معنای غالب و غیرغالب و با کلمات اختصاری D و N: این اصطلاحات فقط در نسخه افرادی که دچار اختلال چند کانونی هستند وجود دارد.

همچنین بخوانید: عینک مخصوص کامپیوتر چیست؟

یک نمونه نسخه لنز و تفسیر همه اعداد و ارقامی که در آن وجود دارد!

خواندن شماره چشم
خواندن شماره چشم


در نسخه‌های چشم‌پزشکی اطلاعات برای هر یکی از چشم‌ها به صورت مجزا شرح داده می‌شود. این یک نمونه نسخه چشم‌پزشکی برای لنز طبی است. در این نسخه:
Axis Cylinder Power/Sphere Diameter Base Curve
10 -1.25 -0.50 14.0 8.4 Left
10 -1.25 -1.25 14.0 8.4 Right
نام و تاریح انقضای نسخه

همچنین بخوانید: علائم ضعیفی چشم چیست؟

علامت Left؛ اطلاعات موجود در این سطر مربوط به چشم چپ بیمار است.
علامت Right؛ اطلاعات موجود در این ردیف مربوط به چشم راست بیمار است.
• منحنی پایه لنز مناسب با شکل قرنیه هر دو چشم بیمار در این نسخه برابر با ۸.۴ میلی‌متر است.
• قطر لنز مناسب هر دو چشم بیمار برابر با ۱۴ میلی‌متر است.
• شماره چشم چپ بیمار برابر با نیم بوده و نزدیک‌بین است.
• شماره چشم راست بیمار برابر با یک و بیست و پنج صدم و نزدیک‌بین است.
• بیمار در هر دو چشم دارای آستیگماتیسم بوده و شدت آن برابر با ۱.۲۵ـ است.
• زاویه مناسب لنز برای اصلاح انحنای قرنیه در این بیمار برابر با ۱۰ درجه است.
قسمت نام و تاریخ انقضا: در این قسمت چشم‌پزشک شما نام برند لنزی که باید خریداری کنید را می‌نویسد به اضافه تاریخ انقضای نسخه. تاریخ انقضای نسخه معمولاً یک سال بعد از تاریخ آخرین چکاب چشم شما است.

همچنین بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم؟

منبع
https://www.visiondirect.co.uk/eye-care-centre/understanding-your-contact-lens-prescription

Related Articles

3 کامنتها

م 20 بهمن 1401 - 19:35

افتضاح توضیح دادی

پاسخ
moslemagaey1@gmail.com 28 تیر 1402 - 12:13

سلام من راننده اینو هستم بیشتر اوقات سرم درد میکند چشم پزشک دو بار مراجعه. کردم گفتن چشمانت ضعیف نیست تا اینکه خواهرزاده ام عینک طبی آستیگمات گرفته بود تا به چشمم زدم اصلا دنیا رو طو دیگه ای دیدم همه چیزو یکم تار می‌دیدم وخودم نمیدونستم ایا عینک آستیگمات هم نمره داره راهنمایی می‌فرمایید در ضمن من شهرستانی هستم میانه ممنون بابت زحمات شما

پاسخ
قاسمی 22 مرداد 1402 - 10:01

سلام مادر من هم همین مشکلو داشت عینک آستیگماتیسم با شماره آستیگماتیسم خودتون رو باید بزنید چون شماره ها فرق میکنن و البته خانواده مادرم توی ژنشون اختلال آستیگماتیسم وحود داره

پاسخ

کامنت بگذارید