خانه اخبار آیا عینک مخصوص کامپیوتر به چشمان شما کمک می‌کند؟

آیا عینک مخصوص کامپیوتر به چشمان شما کمک می‌کند؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک طبی برای کار با کامپیوتر

عینک طبی برای کار با کامپیوتر

آیا عینک طبی برای کار با کامپیوتر واقعا کاربرد دارد و به رفع خستگی چشمان شما کمک می‌کند؟ اگر برای ساعات طولانی در طول روز از کامپیوتر و وسایل الکترونیک استفاده می‌کنید، کاملا عادی است که دچار خستگی چشم، تاری دید، قرمزی چشم و دیگر نشانه‎های سندرم بینایی کامپیوتر بشوید.

اگر زیر 40 سال سن دارید، خستگی چشم یا تاری دید در طول استفاده از کامپیوتر می‌تواند در نتیجه عدم توانایی چشم‌ها در فوکوس کردن روی صفحه‌نمایش به‌وجود بیاید. یا به این خاطر باشد که چشم‌ها در تغییر مرکز تمرکز بین کیبورد و نمایشگر کامپیوتر دچار مشکل هستند. این مشکلات عموما با عنوان CVS به معنای سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر شناخته می‌شوند.

اگر بالای 40 سال هستید، این مشکلات می‌تواند ناشی از پیرچشمی باشد؛ نوعی عارضه که در اثر افزایش سن چشم‌ها توان تمرکزی خود در فواصل نزدیک را از دست می‌دهند.

چه چاره‌ی برای این مشکل وجود دارد؟ در نخستین قدم باید تست معاینه چشم بدهید تا مشکل اصلی چشمانتان مشخص شود. یا اگر عینکی هستید، نمره جدید چشم‌ها تعیین گردند. اما مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند که برخی از مشکلات کوچک بینایی به موجب نگاه‌های بی‌وقفه به صفحه‌نمایش کامپیوتر ایجاد می‌شود.

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

اگر عینک خود را به‌تازگی عوض کرده‌اید و همچنان مشکل دید دارید، توصیه ما این است که حتما عینک‌های مخصوص کامپیوتر خریداری کنید. این محصولات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به پیشگیری از خستگی چشم بپردازند.

لوناتو به شما این امکان را می‌دهد تا 5 جفت عینک را به صورت «کاملا رایگان» در خانه روی صورتتان امتحان کنید. برای اینکه بدانید تست رایگان لوناتو به چه صورت است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

عینک کامپیوتر

چرا عینک مخصوص کامپیوتر؟

عینک کامپیوتر با عینک‌های معمولی و عینک‌های مطالعه فرق اساسی دارد. نمایشگر کامپیوتر اغلب بین 50 تا 60 سانتی‌متر از چشم فرد فاصله دارد. این فاصله با نام منطقه میانه شهرت دارد - نزدیک‌تر از دید رانندگی (فاصله) اما دورتر از دید مطالعه (نزدیک).

کودکان و بزرگسالان که به عینک طبی نیاز دارند همیشه عدسی‌های تک‌دید برایشان تجویز می‌شود. این عدسی‌ها به تصحیح مشکلات دور بینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم بیمار می‌پردازند و شکل عدسی‌ها در داخل چشم‌ها به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند تا خاصیت ذره‌بینی لازم برای بینایی کامپیوتر و نزدیک‌بینی را ارائه دهند.

وقتی یک فرد پس از 40 سالگی در اثر کهولت سن دچار پیرچشمی می‌شود، این عدم تمرکز روی سوژه‌های نزدیک باعث می‌شود تا فرد نمایشگرهای اسمارت‌فون‌ها و کامپیوتر را با وضوح کامل ببیند.

عدسی‌های دو کانونی نیز دید واضحی در هر دو فاصله دور و نزدیک ایجاد می‌کنند. اما دید میانه (که برای استفاده از موبایل و کامپیوتر ضروری است) با مشکل مواجه می‌شود. عدسی‌های پیشرفته یا سه‌کانونی (مولتی فوکال) اغلب برای درمان مشکلات بینایی میانه عرضه می‌شوند که عموما برای نگاه‌کردن به صفحه کامپیوتر مورد استفاده دارند.

بدون این عینک‌ها ممکن است فرد در نتیجه استفاده طولانی از کامپیوتر دچار تاری دید، خستگی چشم و سردرد شود که همه نشانه‌های سندرم بینایی کامپیوتر هستند.

از همه بدتر اینکه، شخص ممکن است برای بهتر دیدن صفحه به جلو خم شود. این حرکت علاوه بر آسیب رساندن به چشم‌ها موجب بروز درد در نواحی گردن، شانه و کمر نیز می‌شود.

از این رو، استفاده از عینک مخصوص استفاده از کامپیوتر می‌تواند از عارضه‌های متعددی در بدن پیشگیری کند. این عینک‌ها حدود 60 درصد از ویژگی ذره‌بینی عینک‌های مطالعه را در خود دارند. اما بهترین بزرگ‌نمایی این عینک‌ها زمانی احساس می‌شود که شما در فاصله صحیح از نمایشگر کامیپوتر یا موبایل قرار داشته باشید.

خرید عینک طبی زنانه از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک طبی برای کار با کامپیوتر
بدون عینک طبی برای کار با کامپیوتر ممکن است فرد در نتیجه استفاده طولانی از کامپیوتر دچار تاری دید، خستگی چشم و سردرد شود که همه نشانه‌های سندرم بینایی کامپیوتر هستند.

همچنین، عینک طبی برای کار با کامپیوتر آستیگماتیسم را نیز برطرف می‌کنند. البته این عینک‌ها باید برای هر فرد به طور شخصی و سفارشی و بر اساس نمره  چشم‌ها و دقت بینایی‌شان ساخته شود. به این صورت که پزشک متخصص با تخمین فاصله‌ای که چشم‌های شما باید از صفحه کامپیوتر داشته باشد، عدسی‌های آن را می‌سازد.

این عینک‌ها دید فرد را واضح‌تر می‌کنند از این رو نیاز به تمرکز زیاد، خیره‌شدن یا خم شدن روی صفحه نمایش نخواهد بود.

طراحی عینک طبی برای کار با کامپیوتر

باید به این نکته توجه داشته باشید که عینک کامپیوتر برای رانندگی یا مطالعه مناسب نیست. این عینک‌ها دارای عدسی‌های سینگل ویژن با قدرت بزرگ‌نمایی هستند تا دیدی واضح، شفاف و بدون مشکل برای کاربر مهیا کنند.

قدرت عدسی این عینک‌ها به‌گونه‌ای است که تطابق لازم برای حفظ سوژه در نقطه کانونی در فاصله چشم تا کامپیوتر را ایجاد می‌کند و بهترین عمق میدان دید را به کاربر ارائه می‌دهد.

عینک‌های کامپیوتر با عدسی تک‌دید خطرات خستگی چشم، تاری دید و گردن درد، کمردرد و درد شانه در اثر خم شدن به روی دیوایس الکترونیک را تا حد زیادی از بین می‌برد.

از دیگر عینک‌های کامپیوتر می‌توان به عدسی‌های پیشرفته منطبق اشاره کرد - چند کانونی بدون خط که به تصحیح نزدیک‌بینی، دید میانه و در برخی مواقع دور بینی می‌پردازد.

عدسی‌های پیشرفته منطبق نسبت به عدسی‌های پیشرفته معمولی، دید میانه وسیع‌تری دارند و در نتیجه در استفاده از کامپیوتر گزینه مناسب‌تری بشمار می‌روند. اما در عین حال فاصله دور را خیلی خوب نشان نمی‌دهند. به همین خاطر برای استفاده حین رانندگی یا کارهایی که مربوط به فاصله‌های دور هستند به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

عینک کامپیوتر
باید به این نکته توجه داشته باشید که عینک‌های مخصوص کامپیوتر برای رانندگی یا مطالعه مناسب نیستند.

رنگ و پوشش عدسی عینک مخصوص کامپیوتر

برای بهره‌گیری از تمامی توان عینک کامپیوتر و داشتن دید واضح و کامل، بهتر است این عینک آنتی‌رفلکت (ضدبازتاب) باشد. این قابلیت گاهی با نام‌ اختصاری AR هم شناخته می‌شود توانایی حذف بازتابش‌های نوری از جلو و عقب سطح عدسی را داراست که سبب اصلی ایجاد خستگی چشم هستند.

همچنین، عینک‌های کامپیوتر با عدسی‌های فتوکورومیک می‌توانند نورهای آبی مضر برای چشم که از نمایشگر دستگاه‌های الکترونیک متصاعد می‌شود را کم کرده و از شدت آسیب‌های وارده تا حد زیادی بکاهند.

همچنین متخصصان توصیه می‌کنند که از عدسی‌های رنگی برای عینک کامپیوتر استفاده شود تا نورهای تند نمایشگر را کاسته و کنتراست بیشتری ایجاد کند.

اما در همه موارد مذکور شما موظف هستید تا با چشم‌پزشک خود در مورد انتخاب صحیح این عینک‌ها مشورت کنید.

راهنمای خرید عینک کامپیوتر

برای تهیه این عینک طبی برای کار با کامپیوتر باید نزد چشم‌پزشک یا متخصص بینایی‌سنجی بروید تا معاینه چشم از شما گرفته و نمره احتمالی عینک را تعیین کنند. اما پیش از رفتن به مطب پزشک، بهتر است در خانه فاصله چشم خود با نمایشگر کامپیوتری که هر روز از آن استفاده می‌کنید را بگیرید و آن در اختیار پزشک متخصص قرار دهید.

خرید عینک طبی مردانه از فروشگاه آنلاین لوناتو

سوالات رایج در مورد عینک طبی برای کار با کامپیوتر

آیا استفاده از عینک مخصوص کامپیوتر ضروری است؟

بدون این عینک‌ها ممکن است فرد در نتیجه استفاده طولانی از کامپیوتر دچار تاری دید، خستگی چشم و سردرد شود که همه نشانه‌های سندرم بینایی کامپیوتر هستند.

کدام رنگ عدسی عینک برای کار با کامپیوتر مناسب‌تر است؟

متخصصان توصیه می‌کنند که از عدسی‌های رنگی برای عینک کامپیوتر استفاده شود تا نورهای تند نمایشگر را کاسته و کنتراست بیشتری ایجاد کند. بهترین رنگ برای این منظور، زرد است. عدسی‌های زرد از ورود نور آبی به چشم‌ها می‌کاهند.

چگونه از خستگی چشم ناشی از کار با کامپیوتر کم کنیم؟

برای اینکه مراقبت بهتری از چشم های خود داشته باشید می توانید از عینک‌های مخصوص کار با کامپیوتر که حالت ضدانعکاسی دارند استفاده کنید. این عینک‌ها مجهز به شیشه‌های زرد کمرنگ هستند و نور آبی ساتع شده از مانیتور را خنثی می‌کنند. این عینک‌ها کمی درشت‌نمایی نیز می‌کنند و امکان مطالعه متون را ساده‌تر می‌کنند.

از کجا بفهمیم چه عینکی مناسب کار با کامپیوتر است؟

با مراجعه به پزشک و در میان گذاشتن نیازهای خود، عینک مناسب برای شما تجویز می‌شود. زمانی که میزان استفاده خود از مانیتور را با پزشک در میان بگذارید او عینک مناسبی را برای شما تجویز می‌کند. این عینک‌ها به خوبی از عهده محافظت از چشم در برابر مانیتور بر می‌آیند.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles