خانه اخبار عینک فتوکرومیک چیست و برای چه مواقعی کاربرد دارد؟

عینک فتوکرومیک چیست و برای چه مواقعی کاربرد دارد؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک فتوکرومیک

عینک فتوکرومیک ؛ یک تیر با دو نشان

در پاسخ به این سوال رایج که عینک فتوکرومیک چیست باید بگوییم وسیله‌ای است که نه تنها کارتان را راه می‌اندازد، بلکه به فکر جیب شما هم هست. حالا منظورمان از این حرف‌ها چیست؟ توضیح می‌دهیم.

شاید در اطرافیان شما کسی باشد که عینکش زیر نور خورشید، تیره و دودی می‌شود و وقتی به داخل خانه بر می‌گردد یا از تیغ تیز آفتاب دور است، شیشه‌های عینکش دوباره به حالت شفاف خود باز می‌گردند.

این عینک‌ها در واقع فتوکرومیک هستند. یعنی چه؟ یعنی بر اساس طراحی ویژه‌ای که دارند در نور زیاد، تیره و در نور کم روشن‌تر می‌شوند. این عدسی‌ها مزایا و معایب متعددی دارند که در ادامه به طور مفصل برایتان توضیح خواهیم داد. به همین خاطر از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب با فروشگاه اینترنتی لوناتو همراه باشید.

خرید عدسی طبی فتو کرومیک زایس از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک فتوکرومیک چیست؟

عینک فوتوکرومیک / عینک طبی ضد نور
لنزهای فتوکرومیک از جنس شیشه، پلاستیک یا پلی‌کربنات ساخته می‌شوند که وقتی در معرض نور شدیدخورشید قرار می‌گیرد، تیره خواهند شد. این عدسی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند فقط یک جفت عینک برای استفاده طبی و آفتابی داشته باشند.

عینک فتوکرومیک دارای نوع خاصی از عدسی است که در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود.

مدت زمان تغییر رنگ این عدسی‌ها در شرایط نوری مختلف، متفاوت است. به طوری که طی این فرایند اتوماتیک در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف 30 ثانیه صورت می‌گیرد، این در حالیست که روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه به طول بیانجامد.

این فرایند همچنین از نظر رنگ نیز به صورت یکنواخت یا سایه روشن متغیر است.

اگرچه عینک‌های فتوکرومیک ممکن است از لحاظ جذب UV، عینک‌های آفتابی خوبی بشمار بروند، اما از آنجا که برای انطباق با شرایط مختلف نوری مدت زمانی به‌طور ناخواسته صرف می‌شود، ممکن است بعضا خوشایند و کاربردی به نظر نرسد.

همچنین، متخصصان چشم و شبکیه در این رابطه گفته‌اند: عینک فتوکرومیک و عینک آفتابی فقط خوب دیدن در آفتاب را تسهیل می‌کنند و نقش محافظتی برای چشم ایفا نمی‌کنند؛ مگر اینکه از فیلتر ضد اشعه UV برخوردار باشند در غیر این صورت می‌توانند مضر هم باشند.

در تمام ساعاتی که فرد در معرض آفتاب است باید از عینک ضد اشعه فرابنفش استفاده کند. چرا که بر اثر ورود اشعه‌های ماورای بنفش و مادون قرمز، احتمال بروز سرطان‌های سطحی چشم بسیار زیاد خواهد شد.

باید بدانید که عینک فتوکرومیک مانع عبور اشعه مضر خورشید نمی‌شود. افرادی که از عینک طبی با عدسی فتوکرومیک استفاده می‌کنند می‌توانند با مراجعه به عینک سازی‌ها، از آنها بخواهند که فیلتر ضد اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز نیز بر روی عینک طبی‌شان اضافه شود تا چشم‌هایشان از مضرات این اشعه‌ها محفوظ بمانند.

خرید عدسی عینک از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

عینک فتوکرومیک

ساختار عدسی عینک فتوکرومیک

در عدسی عینک‌های فتوکرومیک، بلورهای کوچک و شفاف نقره کلرید وجود دارد. این بلورها در برابر نور به اتم‌های نقره (Ag) و کلر (Cl) تجزیه می‌شوند و ذرات نقره، مانع عبور نور شده و رنگ تیره ایجاد می‌کند.

میزان تجزیه نقره کلرید به شدت نور بستگی دارد؛ هرچه نور شدید تر باشد عمل تجزیه بیشتر و تیرگی عدسی نیز بیشتر خواهد شد ولی با کاهش نور واکنش برگشت انجام شده و رنگ عدسی روشن می‌شود.

لنز در غیاب اشعه ماوراءبنفش شفاف است. بنابراین در اغلب جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینک‌ها شفاف هستند.

بد نیست بدانید که لنزهای فتوکرومیک در اواخر دهه 1960 میلادی اختراع شدند و از دهه 1990 استفاده از آنها رواج پیدا کرد. در گذشته عدسی‌های فتو کرومیک فقط از جنس شیشه ساخته می‌شدند، اما امروزه انواع پلاستیکی آن هم در بازار موجود است.

برخی از کارخانه‌های سازنده مدعی هستند که كنتراست تصویر و عمق دید با اين شيشه ها بيشتر می‌شود در نتیجه فرد با این عینک می‌تواند دید واضح و دقیقی داشته باشد.

اگر جزو کسانی هستید که در روز بارها باید با ماشین این طرف و آن طرف بروید و دوباره به اداره یا خانه بازگردید، توصیه می‌کنیم از این لنزها کمک بگیرید. عدسی فتوکرومیک به طور خودکار تیره و شفاف می‌شود و همزمان هم عینک طبی است و هم عینک آفتابی. یعنی لازم نیست دایم یک عینک را برداشته و دیگری را بگذارید.

عدسی های فتوکرومیک باید متناسب با شرایط چشم فرد تجویز شود

متخصصان اپتومتری بر این باور هستند که عدسی‌های فتوکرومیک باید متناسب با شرایط چشم فرد تجویز شود و در این زمینه باید مواردی همچون ترس از نور، دیدن هاله در شب و پخش نور در روز بطور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

بعلاوه، پزشک باید در تجویز عینک فتوکرومیک به مواردی همچون میزان آزاری که فرد از نور می‌بیند، مواقعی از روز که آزار می‌بیند و شغل او توجه کند.

اپتومتریست‌ها نیز برای تعیین لنزهای عینک باید ویژگی‌های فیزیکی و اپتیکی عدسی همچون ضریب شکست عدسی و انحنای عدسی را متناسب با نوع بیماریِ مراجع انتخاب کنند. به طور مثال، اگر بیمار یک نمره چشم بالا و مثبت داشته باشد، ضریب شکست عدسی باید متناسب با این نمره باشد تا خطاهای اپتیکی عدسی کاهش یابد و بینایی فرد در حد مطلوبی نگه داشته شود.

بعلاوه، لایه‌های آنتی رفلکس روی عدسی‌ها هم باید در صورت نیاز بیمار برای او تجویز و بر روی عدسی عینک نصب شود.

بطور طبیعی و در صورتی که فرد کاهش بینایی نداشته باشد، می‌توان تا 85 درصد نوری را که در محیط است و وارد چشم می‌شود را از طریق این عدسی‌ها حذف کرد. بنابراین برای افرادی که نور، آنها را آزار می‌دهد با تعیین فتوکرومی ضعیف، متوسط یا شدید می‌توان این مقدار نور اضافی را با تجویز عدسی‌های فتوکرومیک مناسب حذف کرد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک عینک چیست؟

عینک فتوکرومیک
عدسی فتوکرومیک به عدسی عینک این قابلیت را می‌دهد تا به صورت اتوماتیک، در مقابل نور خورشید حساسیت نشان داده و تیره شود. سپس در سایه و عدم حضور آفتاب، بلافاصله به حالت شفاف خود بازگردد. فتوکرومیک برای همه انواع لنزها و عدسی‌ها قابل استفاده است.

رنگ عدسی‌های فتوکرومیک

در صورتی که فرد، بیماری خاص چشمی نداشته باشد و تنها نور او را آزار دهد، دو رنگ خاکستری و قهوه ای برای او مناسب است و در سایر موارد بسته به نوع بیماری، رنگ عدسی توسط پزشک تعیین می‌شود.

افرادی که ساعات طولانی در محیط‌های مسقف کار می‌کنند و نور بیرون آنها را آزار می‌دهد، می‌توانند از عینک فتوکرومیک که بطور کامل در محیط‌های مسقف شفاف می‌شود و رنگ زمینه ندارد، استفاده کنند.

سوالات رایج در مورد عینک فتوکرومیک

به چه عینکی فتوکرومیک می‌گویند؟

عینک فتوکرومیک دارای نوع خاصی از عدسی است که در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود. در طول این فرایند اتوماتیک، تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد اما روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه هم به طول بیانجامد.

مزایای استفاده از عینک فتوکرومیک چیست؟

این عینک‌ها استفاده آسانی دارند و لازم نیست دو عینک برای بیرون و داخل خانه داشته باشید. همین یک عینک کار عینک طبی و عینک آفتابی را به طور همزمان انجام می‌دهد. عینک فتوکرومیک در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

معایب عینک فتوکرومیک چیست؟

تیره و روشن شدن عدسی عینک به برند و جنس عدسی بستگی دارد. در هوای سرد تیره یا روشن شدن رنگ عدسی با تاخیر انجام می‌شود.

عینک فتوکرومیک برای چه کسانی مناسب است؟

با استفاده از شیشه‌های فتوکرومیک در عینک می‌توان تا ۸۵ درصد نوری که در محیط است و وارد چشم می‌شود را از طریق این عدسی‌ها حذف کرد.
یعنی فردی که به نور حساسیت دارد، می‌تواند با سفارش دادن عدسی فتوکرومیک ضعیف یا متوسط ورود این مقدار نور اضافی را از چشم حذف کند.

هنگام رانندگی می‌توان از عینک فتوکرومیک استفاده کرد؟

شیشه فتوکرومیک در داخل ماشین به اندازه کافی تیره نمی‌شود زیرا شیشه جلوی خودرو یک لایه محافظ UV دارد. به این خاطر که لنز در غیاب اشعه ماوراءبنفش شفاف است. بنابراین در اغلب جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینک‌ها شفاف هستند. این مساله می‌تواند هنگام رانندگی چشم راننده را اذیت کند. البته برخی برندها این مشکل را برطرف کرده‌اند.

لوناتو به شما این امکان را می‌دهد تا 5 جفت عینک را به صورت «کاملا رایگان» در خانه روی صورتتان امتحان کنید. برای اینکه بدانید تست رایگان لوناتو به چه صورت است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

تست رایگان در منزل

Related Articles

4 کامنتها

فاطمه 1 اسفند 1400 - 17:02

سلام من شب ها که میشه و لامپ های خونه که روشن میشه احساس می کنم چشم هام شنگین میشه و دیگه نمیتونم‌ مطالعه کنم برای این موارد هم عینک فتو کرومیت لازم میشه ؟

پاسخ
همایون 11 اسفند 1401 - 23:22

سوال خانم فاطمه را تکرار میکنم چون من هم شبها و گاها روز ها نور اذیتم میکند بصورتی که سر درد هایی به سراغم می آید ، در این حالت عینک آفتابی معمولی به من کمک زیادی میکند ، ضمن اینکه چشمانم ضعیف و با شماره ۳ نزدیک بین همخوانی دارد . لطفا راهنمایی بفرمائید

پاسخ
فراز 25 فروردین 1402 - 02:03

سلام آیا عینک فتوکرومیک در مقابل نور پرژکتور های LED کمک میکنه؟

پاسخ
سید رحمت 22 بهمن 1402 - 20:06

سلام من چشمم در شب هنگام مطالعه میسوزه از همین خاطر از عینک فتوکرومیک استفاده میکنم

پاسخ

کامنت بگذارید