خانه اخبار از دست‌فروشان عینک آفتابی ارزان نخرید

از دست‌فروشان عینک آفتابی ارزان نخرید

نویسنده تیم لوناتو
عینک آفتابی ارزان / خرید عینک از دست فروش
حفاظت از چشم و جلوگیری از اشعه مضر خورشید از جمله کارهای واجبی است که هر فردی باید در زندگی خود انجام دهد. باید بدانید که پرتوهای فرابنفش برای چشم انسان بسیار مضر هستند و می‌توانند مشکلاتی همچون برف‌کوری (آفتاب‌سوختگی قرنیه)، پینگوکولا و آسیب دایمی شبکیه را پدید آورند.
مردم به غلط تصور می‌کنند که فقط زمانی که هوا آفتابی است، اشعه UV خطر دارد. اما باید بدانید که این پرتو از میان ابرها هم عبور می‌کند و اثرات مخرب خود را بر جا می‌گذارد. عینک‌های آفتابی با قدرت پوشش‌دهی کامل می‌توانند بازتاب نور از برف، آب یا جاده (هنگام رانندگی) را از بین ببرند. بنابراین، بهترین و مناسب‌ترین روش حفاظت از چشم‌ها، استفاده از عینک آفتابی در همه فصول سال است. با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایران، وضعیت UV و آلودگی هو،ا ضروری است که تمام افراد حتی کودکان دو ساله از عینک آفتابی مناسب به منظور تامین سلامت چشمان خود بهره بگیرند. توصیه می‌کنیم حتما از عینک‌هایی استفاده کنید که ۱۰۰ درصد از چشم در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. این مدل‌ها اغلب با برچسب UV 400 مشخص می‌شوند و توان مسدود کردن طول‌موج‌های بالاتر از ۴۰۰ نانومتری را دارند.

از دست‌فروشان عینک آفتابی ارزان نخرید

در سال‌های اخیر عرضه عینك‌های آفتابی غیر استاندارد در کشور رونق پیدا كرده، به طوری كه افراد برای آنكه از تابش اشعه خورشید به چشم محافظت كنند به خرید این عینك‌هایی روی آورده‌اند که با قیمت‌های بسیار ارزان از دست فروشان تهیه می‌كنند؛ غافل از اینکه استفاده از این عینک‌های غیراستاندارد نه تنها از آسیب اشعه UV جلوگیری نمی‌کنند، بلكه خطراتی بیشتر از اشعه خورشید به همراه دارند. شیشه‌های به کار رفته در این عینک‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست و زاویه‌های غیر استاندارد هم دارند. از بارزترین مضرات استفاده از عینک ارزان‌قیمت می‌توان به بروز حساسیت چشمی و زخم قرنیه اشاره کرد. همچنین بد نیست بدانید عینک آفتابی غیر استاندارد، زردی سفیدی چشم را می‌گیرد و به دلیل نامرغوب بودن عدسی، آفتاب بیشتری به خود جذب می‌کند. عینک‌های غیر استاندارد، از ورود نور کافی به چشم جلوگیری می‌کنند و در نتیجه باعث باز شدن مردمک چشم می‌شوند. به گفته حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک، رقم قابل توجهی از عینک‌های وارداتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. اگر افراد بخواهند عینک‌ها را از مبادی قانونی وارد کشور کنند، به دلیل تعرفه بالا، قیمت این کالا‌ افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و دیگر صرفه‌ای برای عرضه نخواهد داشت. واردات رسمی یک عینک طبی یا آفتابی با قیمت متوسط، حدود ۵۰ هزار تومان عوارض و گمرک را به همراه دارد؛ از این‌رو قاچاق این کالا رواج زیادی دارد. در حال حاضر عینک‌ها از چین، فرانسه، ایتالیا و کره به کشور وارد می‌شود و باتوجه به برند ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. عدسی‌های موجود در بازار با برند‌های متفاوت به صورت جفتی، قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان تا بیش از ۴۰۰ هزار تومان دارند که کمترین آن مربوط به مارک‌های چینی می‌شود. همچنین عدسی‌هایی در بازار موجود است که چندکانونی بوده و قیمتی بین ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان دارند. یک عینک آفتابی استاندارد در بازار بالای ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در برخی برندها ممکن است به ۲ میلیون تومان هم برسد. بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین روش برای پاک کردن شیشه عینک طبی و عینک آفتابی دلالان و سازندگان عینک‌های تقلبی با استفاده از ناآگاهی مصرف‌کنندگان، انبوه عینک‌های نامرغوب و بدون کیفیت را در اشکال متفاوت و مـشتـری‌پسنـد با برچسب‌های قلابی 400 UV از مبادی غیرقانونی به صورت قاچاق وارد کشور کرده و از این راه سودهای کلانی نصیب خود می‌کنند.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک در مورد قیمت حدودی عینک آفتابی استاندارد گفته:
برای خرید یک عینک استاندارد بایدحداقل بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای عینک‌های چینی و حدود ۶۰۰ هزار تومان به بالا برای عینک‌های برندهای مختلف دنیا باید هزینه شود. متاسفانه اکنون نوعی رکود در تمام صنف‌ها وجود دارد که این رکود در صنف ما نیز مشاهده می‌شود و مردم در بسیاری موارد ترجیح می‌دهند به جای خرید عینک‌های استاندارد و مناسب از فروشندگان کنار خیابان‌ها خرید کنند، در حالی که عینک‌هایی که در کنار خیابان و با حدود ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسند به هیچ عنوان استاندارد نبوده و مشکلات متعددی برای بینایی فرد ایجاد می‌کنند.
در آخر هم لازم است اشاره کنیم، خریداران باید از خطر عینک‌های قلابی آگاه باشند، چراکه عینک آفتابی اصل چشم را از اشعه «UV» مصون نگه می‌دارد. مردم ملزم به استفاده از عینک آفتابی اصل هستند، اما متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مردم به سمت عینک‌های قلابی روی آورده‌اند. باید بدانید بیماری چشمی در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و به همین دلیل لازم است اقداماتی برای فرهنگ‌سازی و استفاده مناسب از عینک‌های آفتابی و طبی انجام شود و امیدواریم به نتیجه هم برسد.

Related Articles

کامنت بگذارید