خانه بهترین و بدترین روش برای پاک کردن شیشه عینک طبی و عینک آفتابی

بهترین و بدترین روش برای پاک کردن شیشه عینک طبی و عینک آفتابی

نویسنده تیم لوناتو
پاک کردن شیشه عینک
برای یک عینکی هیچ چیز بدتر از این نیست که روی شیشه عینکش لکه ایجاد شده باشد زیرا دید او را مختل می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است عینک را از روی چشم بردارید و با گوشه پیراهن یا روسری آن را تمیز کنید. اما دست نگهدارید! این کار شاید در همان لحظه باعث تمیزی شیشه عینک شود اما در طولانی مدت برای عینک مشکلات جدی و ماندگاری ایجاد خواهد کرد. پارچه لباس یا دستمال معمولی روی عدسی خش‌های سطحی ایجاد می‌کند و اگر این کار مدام تکرار شود، تعداد خراش‌ها بیشتر و به تدریج عمیق‌تر خواهد شد. بنابراین، بهتر است پیش از آنکه به دست خود عدسی عینکتان را خراب کنید، روش‌های مناسب برای شستن و تمیز کردن شیشه عینک‌های طبی و آفتابی را بیاموزید. برای این منظور در ادامه با لوناتو همراه باشید.

1- برای شروع، عینک طبی یا آفتابی را زیر آب ولرم بشویید

2- مقدار اندکی مایع ظرف‌شویی روی عینک بریزید

هنگام استفاده از مایع ظرفشویی، هرگز از مایعی که اسیدسیتریک (جوهرلیمو) در خود دارد استفاده نکنید زیرا عدسی عینک را از بین می‌برد. همچنین از مایعی که مواد ضدعفونی کننده در خود دارد هم برای شستن عینک پرهیز کنید. برای شستن عینک با مایع‌ظرفشویی می‌توانید یک قطره کوچک مایع روی هر لنز بریزید و با  انگشتان دست تمیز آنها را بشویید. سپس با آب ولرم آبکشی کنید. یا می‌توانید سینک را با آب نیمه‌گرم پر کنید، دو تا سه قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید. عینک را در این آب فرو کنید و سپس زیر شیر آب، آبکشی کنید.

3- عینک را با پارچه مایکروفایبر خشک کنید

این پارچه‌ها در تمامی فروشگاه‌های وسایل خانگی و وسایل بهداشتی موجود هستند. حتی سوپرمارکت‌های بزرگ هم دارند. پس از آب کشیدن عینک بلافاصله شیشه‌های آن را با پارچه میکروفایبری خشک کنید تا لک آب روی شیشه عینک نماند. این پارچه‌ها علاوه بر نرمی، پرز هم نرم ندارند و مناسب عدسی عینک هستند.

4- عینک را بررسی کنید و اگر لکه‌ای باقی مانده بود، دوباره آن را بشویید

پس از کنترل کردن عینک، اگر متوجه شدید هنوز چرب است و لکه‌های روی عدسی باقی مانده، دوباره از اول با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و با دستمال میکروفایبری خشک کنید تا مطمئن شوید همه لکه‌ها از بین رفته‌اند.

5- از پارچه میکروفایبری برای پاک کردن شیشه عینک استفاده کنید

در طول روز، برای از بین بردن هر نوع لکه از سطح عینک بهتر است از پارچه‌های مایکروفایبری یا دستمال‌های مخصوصی که عینک‌فروشی‌ها می‌دهند استفاده کنید. درست‌ترین روش پاک کردن عینک به ترتیب زیر است:
  1. از انتهای دسته‌ی عینک دستمال بکشید تا به فریم برسید.
  2. فریم را تمیز کنید.
  3. در این مرحله به سراغ پل و پدهای عینک بروید.
  4. تمیز کردن را با عدسی‌های عینک به پایان برسانید.
از آنجا که روی پوست انسان روغن و چربی زیادی وجود دارد، حجم زیادی از این چربی‌ها و کرم‌هایِ روی صورت روی پدها و پل عینک جمع می‌شوند. اگر تمیز کردن عینک را از پل و پدها شروع کنید، همه چربی‌ها به دستمال می‌چسبند و در نتیجه به همه جای فریم و دسته‌های عینک کشیده خواهد شد. برای پیشگیری از این امر، توصیه می‌کنیم حتما روند تمیزکاری را از دسته‌ها شروع کنید.

6- هر چند وقت یک بار از پولیش جواهرات برای تمیز کردن فریم عینک استفاده کنید

هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید زیرا اگر فریم‌های پلاستیکی را بیش از حد پولیش کنید، آسیب دیده و بدنه آنها خورده می‌شود. البته توجه داشته باشید اگر بدنه عینک جنس خاصی دارد، بدون مشورت با متخصص هرگز آن را پولیش نکنید.

7- حفظ تمیزی عینک آفتابی و عینک طبی برای مدت زمان طولانی‌تر

عینک خود را روی میز توالت یا سینک دستشویی نگذارید؛ جایی که عطر، پودر آرایشی یا اسپری مو ممکن است روی آن لکه و گرد و غبار به جا بگذارد. با دور نگه داشتن عینک از چنین مکان‌هایی، فریم و عدسی برای مدت بیشتری تمیز خواهند ماند.

کامنت بگذارید