خانه اخبار آیا لنزهای تماسی می‌توانند از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش (UV) محافظت کنند؟

آیا لنزهای تماسی می‌توانند از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش (UV) محافظت کنند؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز چشم ضد UV است؟

لنز چشم ضد UV است؟

لنز چشم ضد UV است؟ این سوالی است که احتمالا برای بیشتر کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند پیش می‌آید.

در پاسخ باید بگوییم که همه‌ی لنزها توان مسدود کردن اشعه‌های فرابنفش را ندارند. برخی از برندها لنزهای خود را با خاصیت ضد یو وی می‌سازند. البته همزمان با این لنزها همچنان باید از عینک آفتابی هم استفاده کنید.

همه می‌دانیم که اشعه‌های فرابنفش خورشید برای پوست و چشم ضرر دارند. بنابراین باید از خود در برابر این تابش‌های مضر محافظت کنیم. حالا چگونه می‌توان از چشم‌ها در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت کرد؟ ما در ادامه به طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم.

اما پیش از آن لازم است با مضرات اشعه UV و بیماری‌های چشمی ناشی از آن آشنا شوید.

از چشم در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کنید

فرابنفش چیست؟ موجی است که انرژی آن کمتراز پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریبا شامل ۱۰٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود.

اشعه‌های فرابنفش به سه دسته مجزا تقسیم می‌شوند:

  • UVA
  • UVB
  • UVC

از آنجا که UVC به‌طور کامل توسط لایه اوزن جذب می‌شود، شما فقط باید نگران خطرات ناشی از دو تابش دیگر باشید. هر دو اشعه فرابنفش نوع A و B برای پوست و چشم انسان مضر هستند. UVA و UVB می‌توانند به سرطان یا تغییر شکل قرنیه چشم منتهی شوند.

به‌همین خاطر بسیار مهم  است که لنز یا از عدسی عینک استفاده کنید که دارای قابلیت محافظت در برابر اشعه UV است.

آیا می‌دانستید که:

  • آب توان منعکس کردن 100 درصدی اشعه‌های فرابنفش (UV) را دارد.
  • برف توان منعکس کردن 85 درصدی اشعه‌های فرابنفش (UV) را دارد.
  • ماسه خشک، سیمان و بتن توان منعکس کردن 25 درصدی اشعه‌های فرابنفش را دارند.

لنز چشم ضد UV است؟

در ابتدای مطلب هم گفتیم که همه‌ی لنزها توان مسدود کردن اشعه‌های فرابنفش را ندارند. برخی از برندها لنزهای خود را با خاصیت ضد یو وی می‌سازند. البته همزمان با این لنزها همچنان باید از عینک آفتابی هم استفاده شود.

وقتی عینک می‌زنید از لبه‌ها و بالا و پایین فریم عینک ممکن است نور وارد چشم شود. اما وقتی لنز ضد یو وی می‌گذارید، این اشعه‌هایی که وارد شده‌اند را هم مسدود می‌کند. بنابراین استفاده همزمان لنز و عینک آفتابی کمک می‌کند تا مقدار بیشتری از امواج فرابنفش مسدود شوند.

مضرات اشعه UV

تابش‌های فرابنفش خورشید چه کوتاه باشند چه بلند، به چشم‌ها صدمه می‌رسانند. در معرض نور خورشید قرار داشتن می‌تواند بیماری‌های چشمی همچون دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را تشدید کند.

دژنراسیون ماکولا (Macular degeneratio)

دژنراسیون ماکولا که به اختصار AMD نامیده می‌شود، شرایطی است که به واسطه آن قرنیه چشم آسیب می‌بیند. در نتیجه‌ی این آسیب، بیمار دید مرکزی خود را از دست می‌دهد. گاهی هم منجر به از دست رفتن بینایی به صورت تدریجی می‌شود. یعنی هر چه سن بالاتر برود، بینایی فرد کم و کمتر می‌شود تا در نهایت به کوری منجر می‌شو. باید بدانید که قرار داشتن در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه‌های UV این روند را سرعت می‌بخشد.

بنابراین حتما باید از چشم در برابر تابش‌های فرابنفش خورشید محافظت کنید.

آب مروارید (Cataracts)

آب‌مروارید مثل ابری است که روی عدسی چشم را می‌پوشاند و دید واضح فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی کسی آب مروارید دارید توانایی فوکوس کردن روی اجسام را از دست می‌دهد. تحقیقات زیادی ثابت کرده‌اند که قرار داشتن در معرض UVB باعث تشدید آب مروارید می‌شود.

ناخنک (Pterygium)

ناخنک نیز از مشکلات چشمی ناشی از اشعه UV است. یعنی در واقع اشعه‌های فرابنفش باعث تشدید این بیماری می‌شوند و عامل اصلی پدید آمدن ان نیستند.

ناخنک چشم یک ضایعه مثلثی است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود. این ضایعه ناشی از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه‌است.

برف کوری (Photokeratitis)

برف کوری یا نورزدگی بر اثر قرار داشتن طولانی مد در معرض اشعه‌های فرابنفش پدید می‌آید. برف‌کوری در واقع اختلال دردناک قرنیه چشم به علت قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور فرابنفشی است که از برف بازتابیده می‌شود.

در این بیماری، آفتاب‌سوختگی قرنیه باعث می‌شود تاول‌های کوچک بر روی سطح قرنیه تشکیل می‌شود. علامت این بیماری دردناک بودن چشم و نیز از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت است.

چگونه از چشم در برابر اشعه‌های UV محافظت کنیم؟

وقتی در حال رانندگی هستید، یا لب ساحل حمام آفتاب می‌گیرید یا حتی در فضای بیرون از خانه زیر نور آفتاب نشسته‌اید، اگر عینک آفتابی مناسب با قابلیت ضد یو وی قوی نداشته باشید احتمال اینکه چشم‌های شما به آب مروارید مبتلا شود بسیار زیاد است.

حتی در روزهای ابری و برفی هم باید عینک آفتابی به چشم بزنید. مخصوصا در روزهای برفی که حتما عینک دودی را فراموش نکنید زیرا بازتاب نور از برف به چشم ضرر زیادی دارد و اشعه فرابنفش زیادی را روانه چشم می‌کند. حتی این بازتاب می‌توان در قرنیه اثرات منفی و جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

پیشنهاد پزشکان و متخصصان برای محافظت از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید این است که همیشه در بیرون از خانه عینک آفتابی استفاده کنید. فقط یک چهارم از مردم جامعه از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. همین باعث افزایش میزان مشکلات چشمی می‌شود.

ایده‌آل‌ترین روش برای محافظت از چشم در برابر تابش‌های فرابنفش خورشید این است که اگر لنز در چشم دارید حتما از عینک آفتابی هم استفاده کنید. البته لنزهایی که قدرت محافظت در برابر یو وی دارند نیز در بازار موجود است.

عینک آفتابی برای کودکان واجب است

همیشه این را در نظر داشته باشید که قرار داشتن در معرض نور خورشید و تابش‌های خطرناک آفتاب برای کودکانی که بیشتر وقت خود را در پارک و کوچه و خیابان سپری می‌کنند، می‌تواند خطرزا باشد. به‌منظور پیشگیری از آسیب دیدن چشم کودکان، برای آنها عینک‌هایی با قدرت محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر UVA و UVB خریداری کنید.

محققان اعتقاد دارند که ۵۰ درصد از مضراتی که یک شخص می‌تواند از اشعه فرابنفش خورشید در طول زندگی خود دریافت کند، تا سن ۱۸ سالگی روی می‌دهد. بنابراین، قرار داشتن بیش از حد کودکان در معرض این تابش‌های مضر می‌تواند در آینده منجر به بروز بیماری‌های چشمی همچون آب‌مروارید یا دژنراسیون ماکولا شود.

سوالات رایج در مورد اینکه آیا لنز چشم ضد UV است یا خیر

آیا لنز تماسی ضد یو وی است؟

همه‌ی لنزها توان مسدود کردن اشعه‌های فرابنفش را ندارند. برخی از برندها لنزهای خود را با خاصیت ضد یو وی می‌سازند. البته همزمان با این لنزها همچنان باید از عینک آفتابی هم استفاده شود.

آیا رنگ عدسی روی ضد یو وی بودن عینک آفتابی موثر است؟

تیره یا روشن بودن رنگ عدسیِ عینک آفتابی در مسدود کردن اشعه یو وی نقش و تاثیری ندارد. اگر عینک صورتی، خردلی، سبز یا توسی باشد، در میزان مسدود کردن اشعه‌های مضر خورشید نقشی ندارد اما کنتراست دید فرد را تغییر می‌دهد.

چه مدل عینک آفتابی برای محافظت در برابر uv مناسب‌تر است؟

عینک‌هایی که فریم‌شان بزرگ و منحنی است، از چشم محافظت بیشتری می‌کنند زیرا تمامی سطح چشم‌های شما را پوشش می‌دهند.

بهترین روش برای محافظت صد در صدی چشم در برابر UV چیست؟

اینکه زیر نور خورشید، همزمان با لنز از عینک آفتابی هم استفاده کنید.

منبع: clearly

Related Articles

کامنت بگذارید