خانه اخبار با 8 ریسک و عوارض جانبی پوشیدن لنزهای تماسی آشنا شوید

با 8 ریسک و عوارض جانبی پوشیدن لنزهای تماسی آشنا شوید

نویسنده حسین علی‌پناهی
عوارض لنز

عوارض لنز چیست؟

عوارض لنز فقط زمانی نمایان می‌شود که استفاده نادرستی از آن داشته باشید. اینکه خود لنز به تنهایی باعث ایجاد خطر یا بیماری شود، خیلی نادر است.

جایگزین کردن اولین لنزهای تماسی با عینک طبی یک پیشرفت بسیار مهم و رضایت‌بخش خواهد بود. با گذاشتن این لنزها در چشم می‌توانید تصویر شفاف‌‍‌تری از دنیای اطرافتان داشته باشید و ظاهر شما نیز بهتر خواهد بود.

این لنزها می‌توانند براحتی در چشم قرار گرفته و به شما اجازه دهند کارهای روزمره متعددی که با وجود عینک طبی چندان آسان نبودند را به راحتی انجام دهید، اموری مانند سفر کردن، ورزش و غیره. با این وجود اگر شیوه استفاده درست و ایمن از لنزهای تماسی را ندانید، با عوارض جانبی ناخوشایندی مواجه خواهید شد که در درازمدت سلامت چشم و بینایی شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

1- مسدود شدن مسیر تامین اکسیژن چشم

از آنجایی که لنز طبی یا رنگی مستقیماً روی چشم قرار گرفته و تمام سطح قرنیه را می‌پوشانند، میزان اکسیژنی که به چشم شما می‌رسد، با پوشیدن لنزهای تماسی کاهش خواهد یافت. رسیدن اکسیژن کافی به چشم برای سلامت چشم و بینایی مناسب بسیار حیاتی است. از آنجایی که لنزهای هیدروژل سیلیکونی و لنزهای نرم اکسیژن بیشتری به چشم منتقل می‌کنند، در مقایسه با لنزهای معمولی گزینه‌های بهتری هستند. استفاده از این لنزها در درازمدت نیز برای چشم شما بهتر خواهد بود. از پوشیدن لنزهای تماسی برای ساعات و روزهای طولانی متوالی خودداری کنید.

2- خشکی چشم

لنزهای تماسی میزان اشکی که به قرنیه می‌رسد را کاهش می‌دهند زیرا بخشی از رطوبت چشم را برای نرم و مرطوب نگه داشتن خود جذب می‌کنند. کمبود اشک در چشم باعث سندرم خشکی چشم و در ادامه التهاب آن همراه با احساس سوزش و قرمزی در چشم می‌شوند. اگر چشم‌ها بیش از حد خشک شوند، به زخم قرنیه منتهی خواهند شد که می‌تواند بسیار دردناک و خطرناک باشد. اگر از خشکی چشم مزمن رنج می‌برید بهتر است از قطره‌های چشمی برای مرطوب کردن چشم و کاهش خشکی آن استفاده نمایید.

3- التهاب همراه با برخی داروها مانند داروهای ضدبارداری

استفاده همزمان از قرص‌های ضدبارداری و لنزهای تماسی به خشکی مزمن و التهاب چشم منتهی خواهد شد. در این صورت تغییراتی در بافت اشک که به طور کلی از سه لایه اصلی برای حفاظت، مرطوب کرده و تغذیه سطح چشم تشکیل شده را متوجه خواهید شد. ترکیب قرص‌های ضدبارداری و لنزهای تماسی باعث از بین رفتن توازن در لایه تولید اشک شده که تولید بیش از حد اشک را در پی دارد.

سوزش چشم و احساس یک جسم خارجی جامد و شبیه ریگ در داخل آن از همین موضوع ناشی می‌شود. کاهش جریان اکسیژن به چشم نیز این شرایط را بدتر خواهد کرد. بدین ترتیب اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید بهتر است که همزمان از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید.

4- از بین رفتن واکنش قرنیه‌ای

استفاده از لنزهای تماسی ممکن است باعث کاهش واکنش قرنیه‌ای در درون چشم شود. این یکی از عوارض لنز است. انعکاس یا واکنش قرنیه‌ای یک مکانیزم حفاظتی از چشم است که در آن مغز سیگنال‌هایی به پلک‌ها ارسال کرده تا برای حفاظت از چشم در شرایطی که کوچکترین فشاری روی قرنیه اعمال شود پایین بیاید. واکنش قرنیه‌ای باعث می‌شود که در صورتی که چیزی باعث فشار مستقیم به چشم شود، اتفاقاتی شبیه پرتاب چیزهایی به سمت چشم یا در صورتی که کسی بخواهد دست یا چیزی دیگر را در چشم ما فرود ببرد، به طور ناخوداگاه و سریع چشم‌هایمان را ببندیم.

وقتی که به طور مداوم از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، به بدنتان می‌آموزید که واکنش طبیعی قرنیه‌ای را نادیده بگیرد. این موضوع باعث کاهش کارآمدی پاسخ چشم به واکنش قرنیه‌ای شده که در ادامه می‌تواند به صدمه به چشم در صورتی که به موقع چشم در شرایط خطر بسته نشود منتهی گردد. بدین ترتیب بهتر است استفاده از لنزهای تماسی را به کمترین میزان ممکن رساند. زمانی که در خانه هستید سعی کنید از عینک استفاده کنید تا مطمئن شوید که واکنش قرنیه‌ای به خاطر استفاده مداوم از لنزهای تماسی تضعیف نشود.

5- خراشیدگی و ساییدگی قرنیه

این احتمال نیز وجود دارد که لنزهای تماسی باعث خراشیدگی قرنیه شوند، در صورتی که مناسب چشم نبوده، یا در جای مناسب قرار نگرفته و یا چشم‌های شما بیش از حد خشک باشند. سعی کنید هیچگاه با لنز نخوابید تا خطر ساییدگی و خراشیدگی قرنیه را کاهش دهید. لنزهای تماسی باعث می‌شوند که ذراتی مانند آلودگی‌ها، ذرات شن و هر ذره جامد خارجی بین لنز و قرنیه گرفتار شوند.

این خراشیدگی‌ها باعث باز شدن راه برای باکتری‌ها و ویروس‌ها و ایجاد عفونت در چشم شوند که می‌تواند عواقب خطرناکی مانند کوری را در پی داشته باشد. حتی هنگام وارد کردن یا خارج کردن لنزها از چشم نیز با کمی بی‌احتیاطی به قرنیه آسیب زده و آن را دچار خراشیدگی نمایید. به همین دلیل بهتر است که از قرارگیری مناسب و با احتیاط کامل لنزها در درون چشم اطمینان حاصل کرده و تا جایی که امکان دارد با لنز نخوابید.

6- قرمزی یا ورم ملتحمه چشم

از دیگر عوارض لنز ورم ملتحمه است. خطر ورم ملتحمه یا گل مژه چشم بسیار بالا خواهد بود اگر برای مدت طولانی به شکل متوالی لنزهای نامناسبی در چشم داشته باشید، به خصوص در طول شب. این التهابات محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این، از آنجا که با پوشیدن لنزهای تماسی اکسیژن کمتری به چشم می‌رسد، در این صورت بدن در مقابله با عفونتی که توسط باکتری و ویروس ایجاد شده، آنطور که باید عمل نمی‌کند.

پاپیلا ملتحمه (Giant papillary conjunctivitis) معمول‌ترین نوع التهابی است که افراد استفاده کننده از لنزهای تماسی به دلیل پوشیدن متوالی و مکرر لنزهای تماسی با آن دست به گریبان می‌شوند. بدین ترتیب بار دیگر توصیه می‌کنیم که قبل از خوابیدن لنزهای تماسی را از چشم خارج کنید.

7-افتادگی پلک

پتوزیس یا افتادگی پلک (Ptosis) حالتی است که در آن پلک‌ها شروع به افتادگی کرده و فرد دیگر توانایی بازی کردن کامل چشم‌هایشان را ندارند. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است لنز وارد بافت پلک شده و باعث زخم شدن و انقباض شده که افتادگی بیشتر پلک را در پی خواهد داشت. این موضوع به طور ویژه برای کسانی که از لنزهای تماسی خشک استفاده می‌کنند اتفاق می‌افتد زیرا پلک‌ها به طور مرتب در حین برداشتن لنزها کشیده می‌شوند. در این صورت رفتن به سمت لنزهای تماسی نرم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

8- زخم قرنیه

از عوارض لنز، زخم قرنیه است. زخم قرنیه زمانی رخ می‌دهد که یک زخم باز که توسط قارچ، باکتری، عفونت انگلی یا ویروسی ایجاد شده در اطراف یا روی قرنیه چشم شکل می‌گیرد. زخم قرنیه می‌تواند به نابینایی دائم منتهی شود اگر به سرعت درمان نشود. اگر زخم قرنیه به نابینایی منتهی شود، پیوند قرنیه به احتمال فراوان تنها راه برای بازگرداندن بینایی به فرد خواهد بود.

جلوگیری از عوارض لنز تماسی

هیچ وقت بیش از حد از لنزهای تماسی استفاده نکرده و طبق تجویز پزشک آن‌ها را تعویض کنید یا دور بیندازید.

به یاد داشته باشید که جمع شدن زباله در اطراف لنزها در طول زمان افزایش خواهد یافت. هر چه مدت بیشتری لنز بدون تعویض شدن در چشمانتان باقی بمانند، شکل‌گیری توده ترکیبات آلوده در اطراف لنز بیشتر شده که به کاهش میزان اکسیژن در دسترس قرنیه و در نهایت آسیب به چشم و بینایی منتهی خواهد شد. هیچ وقت آزمایشات چشم و لنزهای تماسی مرتب خود را نادیده نگیرید.

چک کردن مرتب لنزهای تماسی به چشم پزشک شما کمک خواهد کرد عوارض لنز را در زودترین زمان ممکن شناسایی نموده و از بدتر شدن آن‌ها با درمان به موقع جلوگیری کند. اگر لنزهای تماسی کنونی‌تان برایتان ناخوشایند است، سعی کنید آن‌ها را تعویض کرده یا یک نسخه جدید دریافت کنید. این کار باعث کاهش التهاب و ناراحتی ناشی از پوشیدن لنزها شود. همچنین می‌توانید لیزیک را به عنوان یک درمان دائمی جایگزین برای ناراحتی پوشیدن لنزهای تماسی طبی در نظر بگیرید.

سوالات رایج در مورد عوارض لنز

لنز می‌تواند باعث ایجاد زخم قرنیه شود؟

از عوارض لنز، زخم قرنیه است. زخم قرنیه زمانی رخ می‌دهد که یک زخم باز که توسط قارچ، باکتری، عفونت انگلی یا ویروسی ایجاد شده در اطراف یا روی قرنیه چشم شکل می‌گیرد. زخم قرنیه می‌تواند به نابینایی دائم منتهی شود اگر به سرعت درمان نشود.

چگونه از عوارض لنز می‌توان پیشگیری کرد؟

چک کردن مرتب لنزهای تماسی به چشم پزشک شما کمک خواهد کرد عوارض لنز را در زودترین زمان ممکن شناسایی نموده و از بدتر شدن آن‌ها با درمان به موقع جلوگیری کند. اگر لنزهای تماسی کنونی‌تان برایتان ناخوشایند است، سعی کنید آن‌ها را تعویض کرده یا یک نسخه جدید دریافت کنید.

آیا همزمان با مصرف قرص ضدبارداری می‌توان لنز گذاشت؟

اخیر اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید بهتر است که همزمان از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید.

لنز روی قرنیه چشم خراش ایجاد می‌کند؟

این احتمال نیز وجود دارد که لنزهای تماسی باعث خراشیدگی قرنیه شوند، در صورتی که مناسب چشم نبوده، یا در جای مناسب قرار نگرفته و یا چشم‌های شما بیش از حد خشک باشند.

Related Articles

کامنت بگذارید