خانه اخبار نکاتی در مورد خرید عینک آفتابی برای کودکان

نکاتی در مورد خرید عینک آفتابی برای کودکان

نویسنده تیم لوناتو
خرید عینک آفتابی برای کودکان

خرید عینک آفتابی برای کودکان

خرید عینک آفتابی برای کودکان نیاز به رعایت برخی نکات دارد تا بهترین گزینه برای کودک خریداری شود.

به عنوان پدر یا مادر یکی از وظایف شما این است که از سلامت و ایمنی فرزندان خود مطمئن باشید. یکی از مسایل که در تمام طول سال باید به آن توجه داشته باشید، نور خورشید و تابش‌های مضر آن است.

اشعه‌های فرابنفش خورشید علاوه بر پوست بر چشم و بینایی هم تاثیرات منفی دارند از این رو، خوب است در خرید عینک آفتابی برای کودکان خود وسواس بیشتری به خرج دهید و گزینه‌های مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

در همین راستا، لوناتو در ادامه به معرفی فاکتورهای مهم برای انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان پرداخته است. با توجه به موارد زیر، می‌توانید مطمئن باشید که تابش‌های فرابنفش آسیبی به چشم فرزند شما وارد نخواهند کرد.

عینک آفتابی بچه گانه

کودکان از چه سنی باید عینک آفتابی استفاده کنند؟

توصیه متخصصان این است که کودکان از سنین بسیار پایین از عینک آفتابی استفاده کنند زیرا چشم‌هایشان به نور و خورشید بسیار حساس است. با استفاده از عینک آفتابی می‌توان از بروز بیماری‌های مربوط به سن همچون آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری کرد.

اگر نوزاد توان نگهداشتن عینک روی چشم خود را نداشت یا آن را با دست برمی‌داشت، بهتر است از کلاه یا سایه‌بان‌هایی برای او استفاده کنید که از ورود نور خورشید به چشم و صورتش جلوگیری می‌کند. این روند را تا زمانی که کودک به سن استفاده از عینک برسد، ادامه دهید.

راهنمای انتخاب و خرید عینک آفتابی برای کودکان

به فرزندان خود بیاموزید که استفاده از عینک آفتابی بسیار مهم و ضروری است و فقط جنبه تزئینی ندارد. به زبان خود کودکان به آنها آموزش دهید که نور خورشید حاوی اشعه‌های مضر فرابنفش است و باید با عینک از ورود آنها به چشم جلوگیری کرد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند نیمی از مردم تا سن 18 سالگی خطرات ناشی از تابش‌های UV را جذب می‌کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که از سنین پایین از چشم‌ها و بینایی کودکان محافظت شود.

راهنمای خرید عینک آفتابی برای کودکان

ترفندی که در زیر نوشته شده‌اند، راهنمای خرید عینک آفتابی برای کودکان است:

1- محافظت در برابر اشعه‌های UV

عینک آفتابی کودکان باید به طور 100 درصد از ورود تابش‌های فرابنفش به چشم جلوگیری کند. اطلاعات روی جعبه هر عینکی که انتخاب می‌کنید را حتما مطالعه کنید.

همانطور که می‌دانید آفتاب پرتو UV از خود ساطع می‌کند که قابل دیدن نیست. در بازه زمانی کوتاه این پرتو، ویتامین D برای بدن را تامین می‌کند و اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این پرتو منجر به سرطان پوست می‌شود و به چشمان آسیب می‌رساند. به همین دلیل هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان خود همواره دقت کنید که آن عینک به میزان ۱۰۰% ازچشم‌هایشان در مقابل اشعه‌های UVA و UVB حتی در روزهای ابری محافظت کند.

2- استحکام و طول عمر

حتما باید دنبال فریم‌های پلاستیکی یا جنس استات بروید که دوام و استحکام بسیار بالایی دارند. عدسی عینک آفتابی کودکان هم بهتر از از جنس پلی‌کربنات باشد تا به راحتی شکسته نشود و خراش هم برندارد.

3- اندازه و راحتی

عینک آفتابی کودکان باید به اندازه‌ای باشد که چشم کودک را کامل پوشش دهد و در عین حال، راحت هم باشد. به کودک خود این اجازه را بدهید تا چند جفت عینک مختلف را امتحان کند تا در نهایت گزینه‌ای که با آن راحت‌تر است را انتخاب و خریداری کند.

همیشه بیشترین محافظت توسط فریم‌های بزرگ صورت می‌گیرد. زیرا که فریم‌های کوچک تنها از ورود اشعه‌هایی جلوگیری می‌کند که به طور مستقیم به لنز برخورد می‌کنند؛ در حالی که پوست اطراف چشمان نسبت به اشعه‌هایی که از کناره‌های لنز وارد می‌شوند، آسیب‌پذیر است. بنابراین باید عینکی را برای خرید انتخاب کنید که چشم کودک و اطرافش را به خوبی پوشش دهد. قابل توجه است که این فریم‌‌ها نه تنها مانع عبور اشعه ماوراءبنفش می‌شوند بلکه از ورود گرد و خاک به داخل چشم جلوگیری می‌کنند.

4- الگوی فرزند خود باشید

کودکان تا قبل از نوجوانی به تقلید از والدین خود می‌پردازند. بنابراین، سعی کنید همیشه خودتان در بیرون از خانه عینک به چشم داشته باشید تا فرزندانتان نیز این را بیاموزند.

راهنمای خرید عینک آفتابی برای کودکان

برای خرید عینک آفتابی کودک و نوجوان به این صفحه مراجعه کنید.

5- جنس لنز

والدین همواره باید دقت داشته باشند که مواد به کار رفته در لنز عینک از جنس پلی‌کربنات باشد؛ زیرا که پلی کربنات خود محافظ اشعه ماوراء بنفش است. از آنجا که کودکان دائما در حال بازی و جنب و جوش هستند باید عینکی که انتخاب می‌کنند با فعالیت‌های روزمره‌شان تناسب داشته باشد.

بنابراین باید لنزی را برای عینک خود خریداری کنند که ماندگاری بالایی داشته باشد که در هنگام بازی کودک شکسته نشود.

این نکته نیز قابل ذکر است که کودکانی که از عینک طبی نیز استفاده می‌کنند، می‌توانند از لنزهای photochromic (که رنگی تیره دارند) به جای هر دو عینک با این مزیت که تنها یک‌بار بابت هزینه عینک پرداخت کنند، استفاده کنند.

با خرید این لنزها دیگر لازم نیست نگران تغییر عینک کودکتان و جا گذاشتن آن در بیرون باشید.

6- رنگ لنز

همانطور که می‌دانید اشعه ماوراءبنفش نامرئی هستند. اما باور اشتباهی در میان مردم وجود دارد که فکر می‌کنند لنزهای تیره نسبت به لنزهای روشن‌تر به میزان بیشتری از ورود اشعه ماوراءبنفش جلوگیری می‌کنند؛ در حالی که مردمک چشم کودک خود میزان نور ورودی را کنترل می‌کند.

به عنوان مثال هنگام استفاده از عینک آفتابی با لنزهای تیره، مردمک چشم گشاد می‌شود تا نور بیشتری را جذب کند. بنابراین متناسب با سلیقه خود می‌توانید رنگ عدسی عینک آفتابی خود را انتخاب کنید.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که لنزهای خاکستری تمامی رنگ‌ها را به طور مساوی جذب می‌کنند که این امر موجب می‌شود کودکان دنیا را با رنگ‌های طبیعیش ببینند.

7- نداشتن خراش

از جمله کارهایی که هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان نباید فراموش کنید، چک کردن لنز عینک است. شما باید اطمینان حاصل کنید که لنز عینکی که خریداری می‌کنید هیچ خراش و نقصی نداشته باشد تا در دید کودک اختلالی ایجاد نشود.

8- عدسی پلاریزه از اشعه UVمحافظت نمی‌کند

بعضی افراد بر این باورند که عدسی پلاریزه همان نقش محافظت از اشعه UV را دارد؛ در صورتی که اینطور نیست و این لنز تنها درخشندگی بازتاب شده از سطوحی مانند آب یا سنگفرش خیابان را کاهش می‌دهد و نقشی در محافظت از اشعه UV ندارد. این لنز تنها باعث می‌شود کودکان از فعالیت‌هایی مانند ماندن در آب بیشتر لذت ببرند.

9- در نظر گرفتن راحتی و تناسب به هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان

از جمله نکات مهمی که والدین به هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان باید توجه داشته باشند، توجه به راحتی و تناسب عینک است. کودکان باید با عینک خود احساس راحتی داشته باشند تا در مواقع مورد نیاز راغب به استفاده از آن باشند.

به همین منظور والدین باید فاصله بین مردمک ‌های چشم کودکشان را بدانند. زیرا که در صورت انتخاب اندازه اشتباه، باعث آسیب دیدن چشم و ناراحتی کودک می‌شود.

در نهایت پس از انتخاب معیارهای مناسب برای خرید، اجازه دهید کودکتان نیز در انتخاب سهیم باشد زیرا که در این صورت با اشتیاق و علاقه از عینک خود استفاده خواهد کرد.

سوالات رایج در مورد خرید عینک آفتابی برای کودکان

والدین در انتخاب عینک آفتابی ایده‌آل برای فرزندان خود به چه نکاتی باید توجه کنند؟

متریال و مواد لنز باید از جنس پلی کربنات باشد که برای کودکان مناسب است. این نوع عینک بسیار سبک و در برابر ضربه مقاوم است و از لنزهای استاندارد ساخته شده.

والدین چگونه می توانند کودکان خود را برای استفاده از عینک آفتابی تشویق کنند؟

اگر والدین زمانیکه بیرون می‌روند از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنند، کودکان نیز به احتمال قوی از آن‌ها تقلید خواهند کرد.

ویژگی عینک‌های پلاستیکی و نشکن چیست؟

این عینک‌ها دارای UV 100 درصدی هستند و در برابر ضربه مقاومند. همچنین در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند که برای کودکان بین سنین ۳ تا ۱۲ سال طراحی شده و راحت و بادوام هستند.

از چه سنی به بعد کودکان باید استفاده از عینک آفتابی را شروع کنند؟

به گفته کارشناسان استفاده از عینک، از سن دو و نیم الی سه سالگی به بعد مناسب است. زمانی‌که کودک کوچکتر است، استفاده از عینک برایش مشکل است ولی به تدریج با افزایش سن راحت‌تر شده و به آن عادت می‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید