خانه عینک پنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

عینک پنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک طبی بدون دسته

عینک طبی بدون دسته

عینک طبی بدون دسته که به عینک پنسی هم مشهور است یکی از مدهای قرن 19 میلادی است. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی، عینک‌های Pince-nez وارد بازار شدند. جذابیت آنها در این بود که دسته نداشتند و از طریق پل عینک روی بینی ثابت می‌ماندند.

نام عینک پنسی از عبارت فرانسوی pincer به معنای «حالت نیشگون گرفتن» و nez به معنای بینی گرفته شده است.

البته خوب است بدانید که استفاده از عینک طبی بدون دسته در قرن 14 میلادی در اروپا رواج داشت. اما اوج استفاده از آن به سال‌های 1880 تا 1900 میلادی می‌رسد.

اغلب عینک‌های پنسی از طریق زنجیر یا نوار پارچه‌ای به لباس یا گوش فرد وصل می‌شدند. برای اینکه از گم شدن این عینک پیشگیری شود.

عینک طبی بدون‌دسته در چندین مدل در طول تاریخ ساخته و عرضه شده

عینک پنسی مدل Rivet : اولین فرم از عینک‌های طبی بدون دسته به صورت تاشو و از جنس استخوان بوده. این دو استخوان گرد که عدسی عینک در وسط آنها کار شده، توسط یک میخ به هم وصل می‌شدند که حکم لولا را داشته.

عینک طبی بدون دسته / عینک پنسی

عینک طبی مدل C-bridge: این عینک طبی بدون دسته پلی شبیه به حرف انگلیسی C دارد. از جنس فلز ساخته شده و انعطاف پذیر است. این عینک در دهه‌های 1820 تا 1940 بسیار محبوبیت داشتند.

عینک طبی بدون دسته / عینک پنسی

عینک طبی Astig: اسم این عینک از قابلیت آن برای اصلاح آستیگمات چشم‌ها گرفته شده است. این مدل هیچ گونه فریمی ندارد و دو عدسی عینک هم از قسمت پل از هم جدا می‌شوند.

عینک پنسی

عینک طبی بدون دسته Fits-U: در سال 1893 میلادی یک مرد فرانسوی به نام Jules Cottet این عینک طبی بسیار کوچک را ساخت و برند آن را به نام خود ثبت کرد. این عینک بدون فریم به واسطه پل و پد عینک روی بینی ثابت می‌شد.

عینک طبی Oxford: شبیه عینک C-bridge است که به وسطه پل و پد عینک روی چشم‌ها ثابت می‌شود.

استفاده از عینک طبی بدن دسته در دنیای مدرن

عینک‌های پنسی این روزها هم همچنان تولید و عرضه می‌شوند، اما خیلی طرفدار ندارند. از این عینک‌ها می‌توان به عنوان عینک مطالعه استفاده کرد. استفاده از آنها اصلا سخت نیست و خیلی راحت روی بینی ثابت می‌شوند.

عینک‌های مدرن پنسی بسیار ظریف و کوچک هستند و شما می‌توانید آنها را همه جا با خود حمل کنید؛ حتی در جیب یا پشت قاب موبایل.

مدل عینک طبی بدون فریم چیست و چه فرقی با پنسی دارد؟

مدل عینک طبی بدون فریم یکی از مدل هایی است که طرفداران خاص‌تری نسبت به دیگر انواع عینک‌ دارد. عمده دلیل آن نیز به دلیل مشکلات نگهداری و امکان شکستن سریع‌تر شیشه عینک‌ آن بدلیل بی احتیاطی است. عینک بدون فریم دسته دارد و فقط قاب دور عدسی را ندارد. اما عینک پنسی نه قاب دور عدسی دارد و نه دسته. تنها چیزی که در عینک پنسی شاهد آن هستیم، پل و پد عینک است.

عینک طبی بدون فریم اغلب توسط افرادی انتخاب می‌شود که نمی‌خواهند عینک تغییر عمده‌ای در ظاهر آن‌ها ایجاد کند. بیشترین میزان استفاده از این مدل عینک را در سیاست‌مداران می‌بینید.

اغلب این شخصیت‌های سیاسی، سعی می‌کنند تا حد ممکن از فرم و ساختارهای خاص و مدل‌دار برای لباس و عینک طبی دوری تا ظاهر پوششی آن‌ها نتواند هیچ تاثیری در قضاوت افراد داشته باشد.

بسیاری از افراد بدلیل سبک و قابل حمل بودن از مدل عینک طبی بدون فریم استفاده می‌کنند. برای بسیاری حائز اهمیت است که وزن عینک را بر روی بینی خود احساس نکنند. همچنین یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد عینک آفتابی بدون فریم سازگاری آن‌ها با اغلب فرم‌های صورت است.

سوالات رایج در مورد عینک طبی بدون دسته

عینک طبی بدون دسته چه کاربردی دارد؟

از عینک‌های پنسی که بدون دسته هستند می‌توانید برای نزدیک بینی یا به عنوان عینک مطالعه استفاده کنید.

عینک پنسی همان عینک بدون فریم است؟

خیر. عینک بدون فریم دسته دارد و فقط قاب دور عدسی را ندارد. اما عینک پنسی نه قاب دور عدسی دارد و نه دسته. تنها چیزی که در عینک پنسی شاهد آن هستیم، پل و پد عینک است.

هنوز هم عینک پنسی تولید می‌شود؟

این عینک‌ها جنبه زیبایی و مد دارند و به طور عمده تولید نمی‌شوند.

عینک پنسی چگونه روی صورت ثابت می‌ماند؟

عینک‌های بدون دسته به واسطه پل عینک و پد عینک روی صورت فیت می‌شوند.

منبع: wikipedia

کامنت بگذارید