خانه اخبار بهترین لنز طبی را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین لنز طبی را چگونه انتخاب کنیم؟

نویسنده تیم لوناتو
کدام لنز طبی بهتر است

کدام لنز طبی بهتر است

کدام لنز طبی بهتر است ؟ اکثر افرادی که بینایی ضعیفی دارند، به جای گذاشتن عینک تمایل به استفاده از لنز طبی دارند و یا افرادی که برای زیبایی بیشتر چشم‌هایشان از انواع لنزهای طبی رنگی استفاده می‌کنند. دو نوع لنز وجود دارد: لنز طبی و لنز رنگی، در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک لنز طبی خوب انتخاب کنیم.

لنز طبی چیست؟

این نوع لنز جزو لنزهای نمره داری است که در قالب لنزهای رنگی و بی رنگ تولید می‌شود که مناسب چشم‌های ضعیف است. لنزهای طبی به دلیل زیبایی و سهولت در استفاده، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

کدام لنز طبی بهتر است ؟ با انواع لنز طبی آشنا شوید

در پاسخ به ین سوال که کدام لنز طبی بهتر است در این بخش انواع لنزهای طبی را به شما معرفی کرده‌ایم.

لنزهای طبی تماسی نرم: بهترین انتخاب است برای افرادی که لنز را جایگزین عینک طبی می‌کنند، این مدل لنز با بهترین کیفیت ساخته شده، دارای انعطاف پذیری بالا، نفوذناپذیری در برابر هوا، امکان استفاده برای مدت طولانی و همچنین قابلیت اکسیژن رسانی زیادی دارد. لنز تماسی نرم را می‌توان بر اساس انحنای قرنیه و سازگاری با چشم فرد انتخاب کرد. این نوع لنز برای افرادی که استفاده از عینک در مدت طولانی برایشان مشکل بوده بسیار مناسب است؛ همچنین برای افرادی که نمی‌توانند دائم از لنز استفاده کنند و به لنز حساسیت دارند، با استفاده از این نوع لنز احتمال آلوده شدن آن در محیط‌های خارجی کاهش می یابد.

لنزهای طبی تماسی هفتگی: لنزهای هفتگی برای استفاده 1 الی 7 روز مناسب هستند، اما پس از گذشت یک هفته باید لنز جدیدی را جایگزین آن کنید. این نوع لنزها نیاز به نگهداری صحیح داشته و برای تمیز کردن لنز با محلول مورد نظر باید با پزشک مشورت کنید، چون بعضی از محلول‌ها در بازار کیفیت لازم را ندارند. این مدل لنز برای افرادی که تا کنون از لنز استفاده نکرده‌اند و می‌خواهند ببینند، در صورت استفاده از لنز دچار مشکل و حساسیت می‌شوند یا نه، گزینه خوبی است.

نکته: افرادی که دچار خشکی چشم هستند، امکان استفاده طولانی مدت از لنز برایشان ممکن نیست.

لنزهای طبی تماسی ماهانه: این نوع لنز مانند لنزهای هفتگی تاریخ انقضای کوتاهی دارند و پس از 30 روز استفاده باید لنز جدیدی را جایگزین آن کنید، استفاده بیش از یک ماه باعث ایجاد آلودگی و آسیب به چشم‌ها می‌شود. لنزهای طبی ماهانه مانند لنزهای هفتگی نیاز به نگهداری و شست و شو روزانه با استفاده از محلول لنز دارد تا آلودگی‌ها به خوبی از بین بروند تا هیچ آسیبی به چشم وارد نشود. هزینه این نوع لنزها نسبت به لنزهای روزانه و هفتگی به صرفه تر است و همچنین مناسب برای افرادی است که بعد از مدتی تمایل به تعویض لنزها دارند.

برخی دیگر از انواع لنزهای طبی

لنزهای طبی تماسی سالانه یا دائمی: لنزهای طبی دائمی از جنس هیدروژل سیلیکون با بهترین کیفیت و تکنولوژی ساخته شده که باعث رسیدن اکسیژن و هوای بیشتری به چشم می‌شود. به همین دلیل است که این نوع لنزها به لنزهای قابل تنفس معروف‌اند. در واقع تمامی لنزهای سالانه یا دائمی از جنس هیدروژل سیلیکون نیستند، پس هنگام خرید لنز طبی سالانه از تمامی اطلاعات و جزییات آن از فروشنده با خبر شوید. از این لنز می‌توانید حتی در زمان خواب و یا حمام کردن هم به مدت طولانی، استفاده کنید. این نوع لنز برای افرادی مناسب است که تمایل به استفاده از لنز دائم داشته و نمی‌توانند از عینک استفاده کنند و همچنین تمایل به استفاده از لنزهای بدون نگهداری دارند.

لنز طبی تماسی سخت (نفوذ پذیر به گاز): لنزهای GP وGRP که لنزهای سخت نام دارند، بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل می‌توان از آن در مدت زمان بیشتری استفاده کرد.
در واقع با وجود لنزهای طبی تماسی نرم، لنزهای طبی تماسی سخت طرفداران و خریداران خود را به طور چشمگیری از دست داد. اما هنوز هم تعداد زیادی هستند که تمایل به استفاده از لنزهای طبی سخت یا نفوذ پذیر به گاز دارند و همچنین هنگام استفاده از این محصول احساس خوب و راحتی دارند. این نوع لنز برای افرادی مناسب است که با استفاده از لنزهای طبی تماسی نرم دچار تاری دید می‌شوند، همچنین افرادی که مشکل آستیگماتیسم دارند، هنگام استفاده از لنزهای طبی سخت این مشکل پوشش داده می‌شود. لنز سخت برای افرادی که گاهی اوقات اَشکال را در هم و نامنظم می‌بینند هم مناسب است.

لنزهای طبی هیبرید: این مدل لنزها از ترکیب لنزهای نرم و سخت ساخته شده‌اند که لنز هیبیرید نام دارند، با خرید لنز طبی هیبرید کاربران هر دو بافت لنز نرم و سخت را تجربه می‌کنند.

لنزهای طبی یکبار مصرف: مدت زمان استفاده از این نوع لنزها یک شبانه روز است و پس از یکبار مصرف دیگر قابل استفاده نیستند و باید لنز دیگری را جایگزین کنید. در حقیقت از این لنزها به عنوان لنز یک بار مصرف یا روزانه یاد می‌کنند. لنزهای یک بار مصرف نیازی به استفاده از محلول لنز ندارند، اما اگر احساس خشکی در چشم داشتید، می‌توانید از چند قطره اشک مصنوعی و مرطوب ساز برای ایجاد نم در چشم استفاده کنید. لنزهای روزانه برای افرادی مناسب است که زمان کمی برای نگهداری و یا تمیز کردن لنزها دارند و همچنین برای افرادی که در زمان و موقعیت خاصی از لنز استفاده می‌کنند. لنزهای یک بار مصرف برای افرادی که حساسیت دارند و نمی‌توانند به صورت دائم از لنز استفاده کنند انتخاب خوبی است.

ویژگی‌های بهترین لنز طبی چیست؟

  • لنز به محض حرکت چشم‌ها حرکت می‌کند در نتیجه دید شما محدود نمی‌شود.
  • لنز مانند شیشه عینک کثیف و تار نشده و همچنین در مقابل رطوبت بخار نمی‌کند.
  • این محصول علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن دید شما می‌شود، زیبایی چهره‌تان را هم چند برابر می‌کند.
  • عینک برای همه افراد مناسب نیست مثلا برای ورزشکاران استفاده از عینک محدودیت ایجاد می‌کند.
  • لنز مساوی است با افزایش دید و قدرت بینایی شما :)
  • اگر خودتان نخواهید هیچکس از ضعف بینایی شما با خبر نخواهد شد.
  • استفاده از لنز برای افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند پیشنهاد می‌شود.
  • افرادی که در مدت زمان طولانی از عینک استفاده می‌کنند، به مرور باعث خستگی آنها شده و همچنین جای عینک بر روی بینی فرد باقی می‌ماند و این هم به هیچ وجه خوب نیست.
  • هنگامی که اشخاص از لنز استفاده می‌کنند نگرانی بابت برف، باران، کثیف شدن عینک و یا شکستگی آن ندارند.
  • لنز مانند عینک با بخار یا کثیف شدن، دید شما را تار نمی‌کند، بلکه باعث زیبایی و افزایش دید شما خواهد شد.
  • با استفاده از لنز، زیباتر به نظر می‌رسید، به همین دلیل اعتماد به نفس شما نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • لنزها بهترین انتخاب برای دید بهتر و زیباتر هستند.

لنز طبی چه معایبی دارد؟

  1. اگر به صورت مداوم از لنز استفاده شود ممکن است، اکسیژن رسانی به قرنیه چشم‌ها کاهش پیدا کرده در نتیجه باعث آسیب هایی مانند: آلرژی (حساسیت) و یا بیماری‌های چشمی مختلف شود.
  2. لنز به عنوان یک جسم خارجی به راحتی می‌تواند سبب ایجاد حساسیت و یا بیماری‌های چشمی شود، البته دلیل بروز این مسائل استفاده نادرست از لنزها و همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی در زمان استفاده از لنز است.
  3. استفاده از لنز با توجه به امکاناتی که داشته، نیاز به مراقبت‌ و نگهداری دارد به همین دلیل مشتریان هنگام گذاشتن و برداشتن لنز باید به نکاتی که پزشکان و اپتومتریست‌ها در زمان استفاده از لنز پیشنهاد می‌کنند توجه کنند.
  4. تقریبا میلیون‌ها نفر در از استفاده از لنز طبی رضایت داشتند و فقط تعداد کمی از افراد در استفاده از لنز دچار مشکل شده‌اند، اکثر مشکلات رخ داده به دلیل رعایت نکردن بهداشت بوده است، این اتفاقات شامل: حساسیت به مواد شیمیایی موجود در محلول‌های نگهداری، التهاب ملتحمه، موجب بروز ترک در لنز، ناراحتی قرنیه چشم، رسوب شدن پروتئین بر روی لنز، آسیب در قسمت فوقانی قرنیه به دلیل درست قرار نگرفتن لنز در چشم، عفونت قرنیه، خشکی و سوزش چشم، باعث بروز مشکل و ناراحتی در پلک‌ها و... است.
  5. اگر تمامی نکات بهداشتی در استفاده از لنزها رعایت شود آنها بهترین گزینه برای ضعف چشم هستند.

 12 مورد از نکاتی که در مراقبت و نگهداری از لنزها باید رعایت کنید

بعد از یافتن پاسخ این سوال که کدام لنز طبی بهتر است باید مراقبت از لنز را بیاموزید. علاوه بر اینکه هر کدام لنزها دارای روش نگهداری خاصی هستند، در هر کدام از آنها تعدادی روش‌های کلی درباره نگهداری لنز وجود دارد، که در این بخش برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

.1 یکی از نکاتی باید رعایت کنید، این است که قبل از اینکه لنز را داخل چشم بگذارید و یا در بیاورید، حتما دستهایتان را تمیز با آب و صابون شست و شو داده و حتما خشک کنید.

.2 برای اینکه بتوانید به صورت جداگانه لنزها را تمیز کرده و کثیفی‌ها را از بین ببرید، باید محلول لنز پاک کننده مخصوص را در یکی از دستان ریخته و سپس به آرامی با انگشت سبابه لنز را با محلول ضد عفونی کنید.

.3 هنگام استفاده از لنز باید مراقب باشید و قبل از اینکه می‌خواهید لنز را بردارید ابتدا باید آن را با انگشت نگه داشته و مراقب باشید که در مرکز چشم قرار بگیرد، و همچنین هنگامی که می‌خواهید لنز را از چشم در بیاورید به آرامی این کار را انجام دهید تا مانع پارگی لنز شوید.

.4 از برخورد بزاق دهان به لنز جلوگیری کنید، برای که بتوانید بدون هیچ مشکلی از لنز استفاده کنید باید آن را ضد عفونی کنیم.

.5 سعی کنید از محلول‌های مناسبی برای شست و شوی لنز استفاده کنید، یکی از مواردی که باعث حفاظت و نگهداری از لنز می‌شود استفاده از محلول مناسب است.

.6 از لنز برای یک هفته به عنوان آزمایشی استفاده کنید سپس برای برای بررسی نتایج به پزشک مراجعه کنید.

.7 از تمیز کردن لنزها با آب خودداری کنید، و فقط از دستورالعمل نگهداری مخصوص لنزها استفاده کنید.

.8 لازم است فضای نگهداری از لنزها را تمیز کرده و هر 6 ماه یکبار آن را تعویض کنید.

.9 هنگامی که لنز در چشم دارید نخوابید مگر اینکه لنز، مناسب برای استفاده در طول شب باشد، همچنین هنگام استفاده از لنز در شنا حتما از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

.10 هیچ موقع از لنزهای قدیمی که باید تعویض شوند استفاده نکنید، و همچنین هرگز از لنزهای دیگران در هیچ شرایطی استفاده نکنید.

.11 اگر احساس سوزش چشم داشتید، حتما به متخصص مراجعه کنید.

.12 اگر در معرض باد و یا آفتاب قرار گرفتید از عینک آفتابی استفاده کنید.

معرفی بهترین مارک‌های لنز طبی

در این بخش چند مورد از بهترین مارک لنز طبی را به شما معرفی می‌کنیم:

.۱ بوش اند لومب آمریکا:

این نوع مارک لنز به تازگی با مدل بروز شده پیورویژن ۲ وارد بازار شده است، بوش اند لومب دارای قابلیت اکسیژن رسانی بالایی است این نوع لنز به صورت متوالی به مدت ۳۰ روز قابل استفاده است.

پیورویژن اولین لنزی است که در تولید آن از ماده‌ای به نام Aer Gel استفاده شده است که دارای قدرت بینایی بالایی است، همچنین کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری به چشم‌هایتان برسد با مقاومت در برابر رسوبات پروتئین روی لنز، موجب راحتی و زیبایی چشمان شما می‌شود.

بوش اند بهترین مارک لنز طبی است. با استفاده از این لنز پخش شدگی نور نسبت به لنزهای دیگر به شدت کاهش پیدا می‌کند. با این لنز حتی در شب هم دیدی شفاف و واضحی دارید. این لنز از ماده‌ای به نام سیلیکون هایدروژل ساخته شده به همین دلیل با وجود عبوردهی اکسیژن زیاد، باعث راحتی چشم‌ها می‌شود.

این مارک برای افرادی که به مدت طولانی با کامپیوتر و دیجیتال کار می‌کنند نیز مناسب است. خرید لنز طبی بوش اند لومب بهترین گزینه است.

ایراپتیکس (Air optix)

ایراپتیکس جزو راحت‌ترین و مرغوب‌ترین لنزهای طبی بوده که از خصوصیات بالایی برخوردار است، این لنز در نمره‌های مختلف برای افراد نزدیک بین، دوربین و آستیماگ عرضه شده است.

این نوع لنز علاوه بر اکسیژن رسانی بالا، آلودگی‌های محیط را جذب نمی کند به همین دلیل هنگام استفاده از آن شما دیدی شفاف و واضحی دارید. این لنز دارای مجوز سازمان غذایی و دارویی آمریکا است، درصد اکسیژن رسانی لنز ایراپتیکس چند برابر از سایر لنزها بالاتر است. به دلیل داشتن هیدروژل، نرمی و راحتی فوق العاده‌ای دارد.

مورنینگ

مارک مورنینینگ محصولی است از شرکت اینتروجو کره جنوبی که به صورت سالانه عرضه می‌شود. قیمت لنز طبی مورنینینگ به دلیل مناسب بودن و کیفیت بالا باعث جذب مشتریان و طرفداران شده است. این مدل لنز در هشت حالت مختلف ارائه می‌شود و تعداد زیادی از نمرات آن موجود است. برخی از ویژگی‌های مورنینینگ شامل: پوشش در برابر اشعه های مضر UV، قیمت به صرفه، نازک بودن، راحتی و آب رسانی بالایی دارد.

.۴ لنز بایوفینیتی (Biofinity)

لنز بایوفینیتی Biofinity  دارای تکنولوژی منحصر بفردی بنام Aquaform هست که در واقع ترکیبی از فن آوری مواد اولیه و طراحی شکل ظاهری لنز میباشد. زمانی که از این لنز ها استفاده میشود فرد احساس راحتی میکند چون به چشمهای فرد اجازه میدهد که نفس بکشند و به طور طبیعی مرطوب بمانند.

فرشلوک  (FRESHLOOK)

 FRESHLOOK آمریکا از بهترین نوع لنز های موجود در بازار است. این لنز صرفا به جنبه زیبایی و یا با تجویز پزشک می باشد. با توجه به این که قرنیه چشم مهم ترین و تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را مستقیما از هوا می گیرد.

سولکو (Soleko)

مارک سولکو محصول شرکت ایتالیا بوده که بصورت دوره استفاده سالانه مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد. مواد اصلی سازنده این لنز، هایدروژل بوده که با توجه به بررسی‌های کلینیکی دارای ساختاری پایدار است.

از ویژگی ها و خصوصیات سولکو: انعطاف پذیری بالا، ضخامت کم و لبه‌های ظریف، جذب رسوبات روی لنز، دارای اسید هیالورنیک که موجب آبرسانی چشم می‌شود، استفاده آسان و راحت، مناسب برای تمامی چشم‌ها با هر اندازه‌ای (ریز و درشت)، اکسیژن رسانی بالا و دوره مصرف به طور سالانه، تمامی این موارد از ویژگی‌های مارک سولکو هستند.

.۷ ماکسیما (Maxima)

لنز طبی ساخته شده توسط کشور انگلستان است. به دلیل داشتن لبه‌های نرم و ضخامت کم هنگام استفاده از آن احساس راحتی و سبکی می‌کنید. برداشتن و گذاشتن این نوع لنز بسیار ساده است. ماکسیما از مواد هایدروژل ساخته شده است، در واقع این مارک از بهترین و قدیمی ترین برندهای لنز در ایران هستند.

این برند در تهیه لنزهای خود از تکنولوژی سیلیکون استفاده می‌کند به همین دلیل مشتریان و طرفداران خود را دارد. این مارک علاوه بر کیفیت عالی دارای قیمت مناسبی است. ماکسیما ویژگی‌های مانند: اثر محافظتی در برابر اثرات مخرب اشعه UV، جلوگیری از جذب رسوبات بر روی لنز، دارای لایه روان کننده، اکسیژن رسانی بالا، پوشش کامل قرنیه، اندازه مطلوب و... است.

اصول و روش‌های عمومی نگهداری لنز

با توجه به ویژگی خاصی که هر کدام از این لنز ها دارند روش نگهداری خاص می‌طلبند. اما جدا از این که این روش برای نگهداری هر کدام از این ها وجود دارد ولی یک سری روش های کلی نیز در رابطه با نگهداری لنز طبی وجود دارد که در اینجا به این مطلب خواهیم پرداخت.

۱- قبل از اینکه به لنزها دست بزنید، دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.

۲- قبل از قراردادن لنزها در چشم حتما باید آنها را به خوبی بشویید. در نتیجه باید محلول لنز پاک کننده مخصوص لنز را کف یکی از دستانتان بریزید و لنز را به آرامی با انگشت اشاره خود تمیز کنید.

۳-  طریقه گذاشتن و برداشتن لنز را به خوبی یاد بگیرید تا مانع پارگی لنز شوید.

۴- از محلول های مناسب برای شستشوی لنز استفاده کنید. یکی از مواردی که باعث حفاظت از لنز می شود استفاده از محلول مناسب است.

سوالات رایج در مورد اینکه کدام لنز طبی بهتر است

آیا لنز طبی ایراپتیکس خوب است؟

لنز طبی ایراپتیکس در کنار اکسیژن رسانی فوق العاده بالا با استفاده از تکنولوژی تری کامفورت آلودگی های محیط را جذب نمی کند و از این نظر دید کاملا راحت و شفافی برای چشم‌های شما به ارمغان می آورد. این محصول کمپانی سیباویژن، آمریکا بوده و از جمله راحت ترین، باکیفیت ترین و محبوبترین لنزهای طبی موجود در بازار است.

ویژگی‌های لنز بایوفینیتی چیست؟

لنز‌های طبی بایوفینیتی محصول شرکت کوپرویژن امریکا هستند. برند بایوفینیتی را میتوان از روبه رشد ترین برندهای لنز طبی در آمریکا دانست زیرا این شرکت پیشرفت روز افزونی داشته است و اولویت اول این شرکت راحتی لنز در چشم است، به طوریکه به گفته شرکت کوپرویژن، لنزهای بایوفینیتی میتوانند تا ۶ روز و ۷ شب به طور پیوسته درچشم قرار داشته باشند.

اکسیژن رسانی لنز طبی ایراپتیکس چقدر است؟

درصد اکسیژن رسانی آن ۱۳۸ است که چندین برابر درصد اکسیژن رسانی سایر لنزهای طبی موجود در بازار است.

بهترین لنز طبی برای افرادی که به مدت طولانی با مانیتور و تجهیزات دیجیتال سروکار دارند چیست؟

لنز طبی بوش اند لومب (BAUCH LOMB) آمریکا. این لنزها جدیدا با سری به‌روز شده پیورویژن۲ وارد بازار شده اند که علاوه بر اینکه از قابلیت اکسیژن رسانی بالاتری برخوردارند بلکه بنابر بر ادعای این کمپانی تا ۳۰ روز بطور ممتد قابل استفاده است.

Related Articles

کامنت بگذارید