خانه اخبار با این 5 عادت روزانه از چشم‌های خود محافظت کنید

با این 5 عادت روزانه از چشم‌های خود محافظت کنید

نویسنده تیم نویسندگان
محافظت از چشم

محافظت از چشم

محافظت از چشم کاری است که بسیاری از افراد توجهی به آن ندارند. چرا که فکر می‌کنند همیشه امکان دیدن وجود دارد. از دست دادن بینایی و کاهش دید، برخلاف چیزی که تصور می‌کنید دور از ذهن نیست.

چشم تنها راه ارتباط ما با دنیای پیرامون است. این عضو به ظاهر ساده امکان دیدن رنگ‌های دنیا و زندگی شادتر را برای انسان فراهم می‌کند. اگر برای چندین ثانیه چشم‌های خود را ببندید متوجه دنیای ترسناک و سیاه بدون بینایی می‌شوید.

طبق آماری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه کرده است نزدیک به ۲۱ میلیون آمریکایی مشکلات بینایی دارند. ۸۰ میلیون دیگر بیماری‌های چشمی وخیمی دارند که حتی ممکن است به نابینایی آن‌ها منجر شود.

کیفیت زندگی بدون بینایی به طور چشم گیر‌ی تغییر خواهد کرد. حفظ سلامت چشم برای داشتن زندگی بهتر اهمیت دارد. اگر می‌خواهید با انجام کارهای ساده و عادت‌های مراقبت از چشم، از داشتن زندگی رنگین لذت ببرید با ما همراه باشید. در این مطلب عادت‌های روزانه برای محافظت از چشم‌ها معرفی خواهد شد.

محافظت از چشم

1- همیشه و هر روز عینک آفتابی بزنید

امروزه تقریبا اکثر افراد یک عینک آفتابی را در کیف خود حمل می‌کنند. اما داشتن هر نوع عینکی نمی‌تواند راهی برای مراقبت از چشم محسوب شود. عینک آفتابی شما باید در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید مقاوم باشد.

اگر شما روزانه زمان زیادی را در بیرون از خانه و زیر نور خورشید می‌گذرانید بهتر است بدانید اشعه ماورا بنفش به مرور زمان آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم‌ها وارد می‌کند.

پرتوهای UV یا ماورای بنفش ساطع‌شده از خورشید دو نوع‌اند. نوع UV-A روی دید مرکزی شما تاثیر می‌گذارد و UV-B روی قسمت‌های جلویی چشم مثل قرنیه اثر دارد. بیماری‌هایی که در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو UV در افراد ایجاد می‌شود عبارت است از: آب‌مروارید، آفتاب‌سوختگی قرنیه، پاتروژیم و...

داشتن یک عینک آفتابی استاندارد و استفاده از آن در زمان‌های لازم می‌تواند یکی از عادت‌های روزانه برای محافظت از چشم‌های شما باشد. برای تهیه عینک آفتابی بهتر است به مراکز معتبر سر بزنید. عینک‌های آفتابی لوناتو با داشتن استانداردهای اولیه شما را در مسیر حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

2- غذاهای حاوی ویتامین A، ث و E مصرف کنید

اکثر مردم تصور می‌کنند رعایت یک رژیم‌غذایی سالم و مقوی فقط در تناسب‌اندام آن‌ها موثر خواهد بود. اما مصرف مواد‌غذایی مغذی ضامن سلامت تمام اعضای بدن شماست. چشم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مصرف بعضی از ویتامین‌ها و مواد غذایی برای محافظت از چشم‌ها امری ضروری است. خوردن این مواد غذایی در واقع یک رژیم غذایی مخصوص چشم‌ها است!

انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و ویتامین E، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهند. با خوردن انواع مرکبات می‌توانید ویتامین C موردنیاز خود را دریافت کنید. همچنین مشکلات بینایی که با افزایش سن به سراغ شما می‌آیند را با مصرف روی، مس و بتاکاروتن ها مهار کنید.

3- برای محافظت از چشم‌ سیگار نکشید!

به احتمال زیاد تصور می‌کنید سیگار فقط ریه‌ها و دندان‌های شما را تخریب می‌کند. مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد تصور شما اشتباه است.

طبق تحقیقات اخیر سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی مختلفی مانند آب‌مروارید، گلوکوم و سندرم چشم خشک را در فرد افزایش می‌دهد. افرادی که بیش از حد سیگار می‌کشند ۳ برابر بیشتر از افراد غیر‌سیگاری در معرض ابتلا به آب‌مروارید هستند.

برای حفظ سلامت چشم‌ها و البته سلامت عمومی بدن بهتر است آن را ترک کنید. برای تجربه زندگی رنگی، سیگار نکشیدن را از عادت‌های روزانه برای محافظت از چشم قرار دهید.

4- به اندازه کافی بخوابید

در دنیای امروز که دنیای ارتباطات است همه ما بیشتر زمان زندگی خود را خیره به صفحه مانیتور یا تلفن همراه هستیم. مثل همین حالا که دارید این مطلب را می‌خوانید!

بسیاری از افراد با داشتن شغلی که با کامپیوتر سر و کار دارد نمی‌توانند آن را از خود دور کنند. نگران نباشید قرار نیست از دنیای ارتباطات دور شوید. اما برای تداوم بینایی سالم و محافظت از چشم‌ها لازم است نحوه استفاده درست از وسایل را بیاموزید. مثلا نحوه نشستن صحیح پشت کامپیوتر، فاصله‌ای که باید با صفحه نمایش‌ها رعایت کنید، نحوه گرفتن تلفن همراه در دست وغیره.

علاوه بر این لازم است حتما فواصل کوتاهی بین کار، به چشم‌های خود استراحت دهید. فشارهای ناشی از صفحات دیجیتال می‌تواند سوزش و ناراحتی‌های بینایی در فرد ایجاد کند. فراموش نکنید برای اینکه بتوانید شغل خود را ادامه دهید باید چشمان سالم داشته باشید.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

5- چشم‌ها را چکاپ کنید

همان طور که می‌دانید اطمینان از سلامت چشم‌ها فقط با مراجعه و معاینات منظم چشم امکان پذیر است. برای حفظ سلامت چشم‌ها لازم است به صورت مرتب به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلات بینایی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند درمان آسان‌تری خواهد داشت.

اگر مراجعه به چشم پزشک را جز عادات زندگی خود قرار دهید در مسیر محافظت از چشم‌ها همیشه یک قدم جلوتر خواهید بود.

محافظت از چشم

کلام آخر برای محافظت از چشم

چشم یکی از اعضای حیاتی بدن است که بدون آن‌ها معنای زندگی تغییر می‌کند. هیچکس دنیای تاریک را دوست ندارد. برای محافظت از چشم‌ها لازم نیست کارهای خارق‌العاده انجام داد. با رعایت نکات کوچکی که در سلامت عمومی بدن تاثیر دارند چشم‌هایی سالم خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر لوناتو با موضوع نکات مراقبت از چشم را نیز مطالعه کنید.

 برای داشتن چشم‌هایی سالم بهتر است عادت‌های روزانه برای محافظت از چشم‌ها تعیین کنید. تغییرات کوچک در رژیم غذایی یا نحوه نشستن پشت کامپیوتر کارهای ساده‌ای هستند که با چند روز تمرین به سادگی به دست می‌آیند. فراموش نکنید زندگی بدون بینایی بسیار سخت‌تر از ایجاد عادت‌های روزانه است.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد روش‌های محافظت از چشم

چگونه از بدتر شدن خشکی چشم در زمستان پیشگیری کنیم؟

اشک‌های مصنوعی همیشه یکی از بهترین و در دسترس‌ترین گزینه‌های برای پیشگیری و درمان خشکی چشم بوده‌اند. استفاده از این قطره‌ها را در روزهای زمستانی افزایش دهید و اجازه ندهید سرما و خشکی هوا سبب از بین رفتن رطوبت چشم‌ها بشود.

سیگار برای چشم مضر است؟

سیگار سیانیدی تولید می‌کند که به‌شدت برای شبکیه چشم انسان سمی است و منجر به آمبلیوپی مسمومیت می‌شود. به گفته متخصصان، منواکسید کربن دود سیگار منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی و اُفت دید در شب می‌شود.

آیا نوشیدن قهوه باعث ضعیف شدن چشم می‌شود؟

خیر، به گزارش سرویس سلامت ملی آمریکا (NHS) نوشیدن مداوم قهوه هیچ‌گونه اثر منفی روی چشم‌های انسان ندارد.

هنگام استفاده از لنز چگونه رطوبت چشم را حفظ کنیم؟

اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، برای حفظ سلامت چشم در هوای خشک لازم است از قطره‌های مرطوب‌کننده و قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. فقط حواستان باشد که قطره مخصوص لنز تماسی خریداری کنید.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles

کامنت بگذارید