خانه اخبار اصول حفظ ایمنی و سلامت چشم ها به زبان ساده

اصول حفظ ایمنی و سلامت چشم ها به زبان ساده

نویسنده تیم لوناتو
اصول حفظ ایمنی و سلامت چشم ها به زبان ساده
چشم دریچه روح است و یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان بشمار می‌رود. از این رو حفظ ایمنی و سلامت چشم ها از جمله ضروری‌ترین مسایلی است که هر فردی در زندگی باید مدنظر داشته باشد. بی‌توجهی به سلامت چشم‌ها می‌تواند افسوس‌های جبران‌ناپذیری در آینده به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم خیلی به این عضو همیشه فعالِ بدنمان بی‌تفاوت نباشیم و خیال نکنیم که چشم دارد کار خود را درست انجام می‌دهد و پس لازم نیست کاری برایش انجام دهیم! برخی از اتفاق‌های ناگهانی ممکن است بینایی فرد را برای همیشه از او بگیرند. به همین خاطر در این مطلب توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید احتمال آسیب دیدن چشم ها را به صفر برسانید و از پیشامد هر اتفاق ناگواری پیشگیری کنید. با لوناتو همراه باشید.

اتفاق‌های رایج زندگی که به چشم آسیب می‌رسانند

به گزارش موسسه پیشگیری از نابینایی آمریکا (PBA)، هر سال حدودا 2.4 میلیون صدمه چشمی در ایالت متحده آمریکا ثبت می‌شود و حدود 1 میلیون شهروند آمریکایی بخشی از بینایی خود را در نتیجه این آسیب‌ها از دست می‌دهد. کارشناسان بر این باور هستند که با استفاده از عینک‌های مخصوص ایمنی چشم می‌توان از حدود 90 درصد این آسیب‌های پیشگیری کرد که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است. این موسسه فهرستی از رایج‌ترین عوامل آسیب‌رسان به چشم و بینایی انسان را منتشر کرده که در زیر می‌توانید بخوانید:
  • اشیا پرتاب شونده همچون تکه‌های فلز، چوب، شیشه، پلاستیک یا حتی حشرات ریز و پرنده
  • اشیا و ذراتی که باد جابه‌جا می‌کند همچون گرد و غبار، چوب، شن و ماسه
  • ابزار، همانند پیچ‌گوشتی و آچار
  • مواد شیمیایی همانند بنزین، اسیدهای حلال و گازوئیل
  • اشعه‌های مضر و خطرناک همچون ماوراء بنفش و نور جوشکاری
برس ریمل اگر وارد چشم شود می‌توانید به سطح چشم و قرنیه آسیب برساند. در خانه نیز مواد شوینده و مواد شیمیایی رایج‌ترین عوامل آسیب‌رسان به چشم‌ها هستند. از دیگر عوامل خانگی مضر برای سلامت چشم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ترومای غیرنافذ (Blunt trauma) نیز اغلب توسط فعالیت‌های ورزشی ایجاد می‌شود. ترومای بلانت نوعی آسیب فیزیکی به بخشی از بدن است که می‌تواند در اثر سانحه یا ضربات فیزیکی ایجاد شده باشد. در طول ورزش یا بازی کردن ممکن است دست یا پای حریف، انگشت دست او یا حتی توپ به چشم فرد اصابت کند و کوبیدگی یا ترومای بلانت ایجاد کند. از دیگر صدمات وارده به چشم در نتیجه فعالیت‌های ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • توپ یا ابزارهای ورزشی
  • چوب، راکت یا چوگان
  • گرد و غباری که ناشی از وزش باد وارد چشم می‌شود
  • آتش بازی
  • پینت بال
برای پیشگیری از آسیب‌های موارد ذکر شده در بالا بهترین کار «احتیاط کردن» است. شما با خودداری از حضور در موقعیت‌های خطرناک یا استفاده از عینک‌های محافظ می‌توانید ایمنی چشم‌های خود را حفظ کنید. مثلا هنگام کار با مواد شوینده و شیمیایی، کوتاه کردن چمن‌های حیاط، استفاده از آچار و پیچ‌گوشتی یا ورزش کردن در فضای باز بهتر است عینک محافظ به چشم بزنید. به همین راحتی از سلامت چشم خود محافظت می‌کنید. بهترین روش محافظت از چشم استفاده از عینک‌های محافظ حین انجام فعالیت‌های پر خطر است.

وقتی چشم آسیب می‌بیند چه کار باید کرد؟

در اولین قدم پس از آسیب دیدن چشم‌ها باید به مراکز درمانی مراجعه کنید تا تحت معالجه پزشک متخصص قرار بگیرید. با توجه به آسیبی که به چشم وارد شده و با توجه به موقعیتی که در آن حضور دارید، شاید لازم باشد پیش از مراجعه به بیمارستان، چشم‌های خود را با آب پاک یا سرم شست‌وشو دهید. اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، حتما در تماس تلفنی با پزشک یا اورژانس از او بپرسید که آیا باید لنز را از چشم خارج کنید یا بگذارید در چشم بماند؟ در صورتی که مواد شیمیایی یا شوینده وارد چشم ها شدند حتما چندین دقیقه پیاپی چشم‌ها را زیر آب پاک و روان بشویید تا ماده شیمیایی رقیق شده و از چشم خارج شود. تا رسیدن به مرکز درمانی چشم آسیب دیده را از قرار گرفتن در معرض باد و خاک و نور محافظت کنید. برای این منظور می‌توانید از دستمال تمیز یا لیوان کاغذی کمک بگیرد. در پارگی کره چشم توسط ضربه ممکن است قرنیه یا سفیدی چشم (صلبیه) آسیب ببینند به همین خاطر باید مصدوم سریع تحت درمان قرار بگیرد. ضربه دیدن چشم می‌تواند سبب خونریزی داخل چشم، آسیب شبکیه، آسیب عصب بینایی و آب مروارید شود که باید جدی گرفته شود و سریع تحت درمان قرار گیرد. با استفاده از عینک می‌توان چشم را از مضرات اشعه‌ ماوراء بنفش نور خورشید محافظت کرد.

راهنمای خرید عینک ایمنی و محافظ

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم موثرترین اقدام برای پیشگیری از آسیب دیدن چشم ها «احتیاط» است. برای این منظور بهتر است هنگام انجام فعالیت‌های پرخطر از عینک‌های ایمنی و محافظ استفاده کنید. عینک ایمنی انتخابی شما باید عدسی پلی‌کربناتی داشته باشد. همچنین باید مطمئن شوید که فریم عینک هم به اندازه کافی در برابر ضربه محکم است. عدسی‌های پلی‌کربناتی، محکم، سبک و مقاوم در برابر ضربه هستند. البته چون خیلی سریع خش بر می‌دارند، بهتر است از پوشش ضدخش برایشان استفاده شود تا به یک عدسی ایده‌آل تبدیل شوند. عدسی پلی‌کربناتی عینک ۱۰ برابر بیشتر از عینک‌های پلاستیکی یا معمولی در برابر ضربه مقاوم هستند.  این لنزها همچنین از چشم در برابر پرتوهای مضر فرابنفش (UV) نیز محافظت می‌کنند. اگر کار یا فعالیت شما به گونه‌ای است که بیشتر وقت خود را زیر نور خورشید سپری می‌کنید، توصیه ما این است که از لنز فتوکرومیک استفاده کنید. این عدسی‌ها در فضای داخلی خانه شفاف هستند و به محض حضور فرد در بیرون از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به صورت خودکار تیره می‌شوند تا بیشترین محافظت را از چشم را داشته باشند. مدت زمان تغییر رنگ این عدسی‌ها در شرایط نوری مختلف، متفاوت است. به طوری که طی این فرایند اتوماتیک در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد، این در حالیست که روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه به طول بیانجامد. البته توصیه ما این است که اگر از عینکی با عدسی فتوکرومیک استفاده می‌کنید حتما هنگام مراجعه به عینک سازی‌ها، از آنها بخواهید که فیلتر ضد اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز نیز بر روی عینک طبی‌ شما اضافه کنند تا چشم‌هایشان از مضرات این اشعه‌ها محفوظ بمانند. به این دلیل که عینک فتوکرومیک مانع عبور اشعه مضر خورشید نمی‌شود. منبع: allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید