خانه ضررهای استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال برای کودکان چیست؟ چگونه با آن مقابله کنیم؟

ضررهای استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال برای کودکان چیست؟ چگونه با آن مقابله کنیم؟

نویسنده تیم نویسندگان

انکار پیشرفت جهان فناوری، کاری نادرست است. هر ساله، ایده‌های فناوری جدیدی جهت تسهیل زندگی افراد ارائه می‌شود. امروزه کودکان در مقایسه با نسل‌های گذشته، نیاز بیشتری به استفاده از لوازم الکترونیکی دارند. آنها توانایی تصور دنیای بدون تلفن‌های هوشمند، تبلت و اینترنت را ندارند.

پیشرفت‌های فناوری سرعت گرفته است و این موضوع به آن معنی است که والدین نیز باید اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهند. مدت زمان استفاده از لوازم الکترونیکی، تاثیر مستقیم بر سلامت چشم کودک خواهد داشت. اگرچه کار با این وسایل، موجب سرگرمی فرزندان شما خواهد شد؛ اما استفاده بیش از حد آنها به سلامت چشم کودک آسیب خواهد رساند.

مدت زمان استفاده از لوازم دیجیتالی در کودکان

 آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه می‌کند که حد معقولی را برای استفاده از این موارد تعیین کنند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام‌شده است، کودکان بین ۸ تا ۱۸ سال، به طور متوسط ۷ ساعت از روز خود را به سرگرمی‌های مختلف اختصاص می‌دهند. همچنین بررسی‌های دیگر نتایج زیر را نشان می‌دهند:

  • کودکان زیر ۸ سال هر روز به طور متوسط ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه از موبایل و رایانه استفاده می‌کنند.
  • بچه‌های بین 8-5 سال ۳ ساعت از روز خود را صرف کار با این لوازم می‌کنند.
  • در هر خانه به احتمال 98% یک دستگاه موبایل وجود دارد.

مضرات استفاده زیاد از تبلت و موبایل چیست؟

استفاده بیش از حد از موبایل و لوازم دیگر، تاثیرات منفی بسیاری را بر بینایی می‌گذارد و مراقبت از بینایی کودک را دشوار می‌کند. بچه‌ها در این بازه زمانی در تلاش برای یادگیری زمینه‌های مختلف هستند. در نتیجه، استفاده بیش از حد از این سرگرمی‌ها مانع از یادگیری بهتر می‌شود. برخی دیگر از مضرات استفاده زیاد از لوازم الکترونیکی عبارتند از:

  • چاقی: افزایش استفاده از این نوع سرگرمی‌ها، موجب کم تحرکی کودکان شما خواهد شد. به دنبال کم‌تحرکی، متوجه افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی فرزند خود خواهید شد.
  • مشکلات خواب: اگرچه بسیاری از والدین قبل از خواب به تماشای تلویزیون به همراه خانواده می‌پردازند، اما این کار موجب کاهش ترشح هورمون خواب می‌شود. این کار با چرخه خواب مغز تداخل پیدا می‌کند و منجر به بی‌خوابی می‌شود.
  • مشکلات آموزشی: کودکان در دوران مدرسه، نیاز به تمرکز بیشتر جهت یادگیری بهتر مطالب علمی دارند. کمبود خواب موجب افت تحصیلی و عملکرد آنها در مدرسه می‌شود.
  • مشکلات رفتاری: بچه‌هایی که بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند، بیشتر دچار مشکلات اجتماعی و عاطفی می‌شوند. همچنین پرخاشگری‌های بیشتری در این نوع از کودکان مشاهده خواهد شد.
  • افزایش خشونت: تماشای نمایش‌های خشونت‌آمیز تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های مختلف بر اخلاق و رفتار آنها تاثیر می‌گذارد. ممکن است آنها نیز به تقلید از این نوع برنامه‌ها خشونت به خرج دهند و پرخاشگری‌های بی مورد را از سمت آنها ببینیم.
  • افسردگی: استفاده بدون برنامه از لوازم الکترونیکی بر سلامت روانی او نیز تاثیر خواهد گذاشت. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که نگاه کردن به دستگاه‌های دیجیتالی به مدت زیاد، موجب افزایش احتمال بروز مشکلات سلامت روان، نظیر افسردگی می‌شود.

چگونه با مضرات استفاده از لوازم دیجیتالی مقابله کنیم؟

زمانی که شما به عنوان والدین به کودک خود نصیحت می‌کنید، اما خود به مدت طولانی به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوید، هیچ گاه نباید انتظار پیروی از نصیحت‌هایتان را داشته باشید. عمل به حرف‌های گفته‌شده بسیار تاثیرگذارتر از تکرار آنها به صورت زبانی است. با این حال، با وضع برخی از قوانین برنامه ریزی برای استفاده از این لوازم به کاهش تاثیرات منفی کمک می‌کند. در ادامه برخی از این قوانین را جهت استفاده شما گرد آورده‌ایم:

  • در طول وعده‌های غذایی خانواده، هیچ وسیله دیجیتالی استفاده نشود.
  • از لوازم الکترونیکی در ماشین استفاده نشود.
  • در اتاق خواب تلویزیون، موبایل و تبلت قرار داده نشود.
  • در دورهمی‌های خانوادگی تلفن‌های همراه کنار گذاشته شود.

علاوه بر این، از روشی برای دوری از این لوازم یا به اصطلاح"سم زدایی دیجیتال" استفاده کنید. خود و کودکانتان را متعهد به عدم استفاده از تلویزیون در شبی از هفته کنید. این روش برای روابط خانوادگی و مراقبت از چشم در برابر نور آبی مفید است.

تشویق کودک خود به ورزش

بسیاری از بچه‌ها به انجام فعالیت‌های ورزشی توجهی از خود نشان نمی‌دهند. بهتر است به آنها اجازه دهید که رشته موردعلاقه خود را انتخاب کنند و بخشی از زمان خود را به ورزش اختصاص دهند. تشویق و حمایت شما از آنها، مراقبت از بینایی کودک را آسان‌تر خواهد کرد.

صحبت با بچه‌ها در این مورد

بهتر است برای آگاهی فرزندتان نسبت به خطرات و تاثیرات منفی استفاده بیش از حد این لوازم، با او سخن بگویید. زیرا اغلب کودکانی که در رابطه با اثرات آنان اطلاعاتی دارند، کمتر قوانین موجود را می‌شکنند. ایجاد سرگرمی‌های دیگر نیز در حفظ سلامت کودک موثر است. آشنایی با مراحل رشد بینایی کودک به شما کمک می‌کند اطلاعات مفیدی در اختیار فرزندانتان قرار دهید.

محدود کردن زمان تنهایی

برای کاهش استفاده از وسایل دیجیتالی و مراقبت از چشم در برابر نور آبی، اوقات فراغت فرزندتان را تا حد امکان با برنامه‌های مفرح پر کنید. بیکاری و نبود برنامه و سرگرمی، کودکان را به سمت استفاده بیش از حد از موبایل سوق می‌دهد. بنابراین، با برنامه‌ریزی مناسب، مراقبت از بینایی کودک خود را به بهترین نحو انجام دهید.

نتیجه

به دلیل پیشرفت روزافزون فناوری، استفاده از لوازم دیجیتالی اجتناب ناپذیر است. در این میان، کودکان ممکن است با استفاده زیاد از تبلت و موبایل، به مشکلات زیادی دچار شوند. یکی از اصلی ترین مشکلات این مورد بیماری‌های چشمی است. در نتیجه، بهتر است با استفاده از راهکارهای هوشمندانه از مضرات این وسایل بر فرزندانتان بکاهید.

کامنت بگذارید