خانه اخبار خواص و فواید طالبی برای سلامت چشم‌ها و بینایی

خواص و فواید طالبی برای سلامت چشم‌ها و بینایی

نویسنده تیم لوناتو
طالبی و بینایی

یکی از میوه‌های بسیار خوش‌طعم، خوش‌عطر و متنوع در بازار، «طالبی» است. در این فصل از کنار هر میوه‌فروشی که عبور کنید محال است عطر خوشایند طالبی، گرمک یا دستنبو مشامتان را پر نکند. از این رو لوناتو در ادامه این مطلب فواید طالبی و نقش آن در سلامت چشم و بینایی انسان را برشمرده است.

پیش از ورود به مطلب لازم است در مورد مدل‌های مختلف این میوه برایتان توضیح دهیم. اغلب ما همه خانواده ملون‌ها، از رنگ سبز خط‌دار گرفته تا نارنجی یا زرد بدون خط را طالبی می‌نامیم اما این میوه‌ها با هم فرق دارند.

«طالبی»، سبز رنگ است و روی پوست آن نیز رگه‌های سبز رنگ به وضوح خودنمایی می‌کنند. اما یک نمونه سبز بدون خط هم داریم که به آن «مِلون» می‌گویند.

میوه‌های نارنجی که خطوط سبز روی پوست خود دارند، «سمسوری» نامیده می‌شود و مدل‌هایی که پوست ساده و گوشت نارنجی دارند، «کرمگ» هستند.

حالا با این توضیحات برویم به سراغ خواص و فواید طالبی برای سلامت چشم‌ها.

کرمگ

طالبی برای سلامت چشم

اگر به دنبال یک منبع خوب ویتامین A هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سراغ طالبی بروید. این میوه‌ی بسیار خوش عطر و خوشمزه حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است و بدن می‌تواند بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کند. هر دوی این مواد مغذی برای حفظ سلامت چشم‌ها و بینایی ضروری هستند.

یک لیوان آب طالبی طبیعی فقط 56 کالری دارد اما بیش از 100 درصد نیاز روزانه ویتامین A بدن انسان را تأمین می‌کند. یعنی به زبان ساده‌تر باید بگوییم شما با نوشیدن یک لیوان آب طالبی طبیعی تمام نیاز روزانه ویتامین A را دریافت می‌کنید.

همچنین، در یک تحقیق علمی که روی بیش از 50 هزار زن در بازه سنی 45 تا 67 سال صورت گرفت، مشخص شد افرادی که مقادیر بالایی از ویتامین A را به صورت روزانه دریافت می‌کردند، خطر آب مروارید در آنها به میزان 40 درصد کاهش داشته است. بعلاوه، آن زنانی که به طور منظم طالبی می‌خوردند کمتر در معرض خطر جراحی کاتاراکت قرار دارند.

طالبی منبع غنی ویتامین A

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A بشمار می‌رود و مملو از بتاکاروتن است. باید بدانید که بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. بنابراین طالبی که یک میوه‌ی بهاری تابستانی است، به تقویت سیستم بینایی بدن کمک و از ضعیف شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کند.

از املاح دیگر موجود در طالبی می‌توان به کلسیم، منیزیم و فسفر اشاره کرد. همچنین طالبی سرشار از پیش ساز ویتامین A است که می‌تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین A همچنین در حفظ سلامت چشم و بینایی، تامین رشد و نمو و بهبود عملکرد ایمنی بدن نقش دارد.

ترمیم پوست، برطرف کردن مشکلات تنفسی، درمان آسم، درمان یبوست، کمک به دفع سنگ کلیه، تقویت ایمنی بدن، مفید در درمان نقرس و روماتیسم و درمان کم‌خونی از دیگر فواید مصرف طالبی برای بدن است.

همچنین مصرف این میوه به جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان‌های ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ و معده کمک شایانی می‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید