خانه مد و سبک زندگیتغذیه تغییر رنگ چشم با رژیم غذایی واقعیت دارد؟

تغییر رنگ چشم با رژیم غذایی واقعیت دارد؟

نویسنده تیم لوناتو
تغییر رنگ چشم

تغییر رنگ چشم ها؛ از رویا تا واقعیت

تغییر رنگ چشم رویایی است که افراد زیادی در سراسر دنیا دوست دارند به واقعیت تبدیل شود. ساده‌ترین روش تغییر دادن رنگ چشم‌ها استفاده از لنزهای رنگی است که ما در لوناتو مدل‌های مختلف از برندهای معتبر جهانی را عرضه می‌کنیم. اما در این مقاله صحبت ما در مورد تغییر موقتی رنگ چشم‌ها نیست؛ بلکه می‌خواهیم ببینیم آیا پیشرفت علم و تکنولوژی توانسته روشی برای تغییر دایمی رنگ چشم انسان پیدا کند؟ آیا با تغییر رژیم غذایی می‌توان رنگ چشم‌ها را عوض کرد؟ برای پاسخ به این سوالات از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

اگر خاطرتان باشد چند سال پیش پیام تبلیغاتی تحت عنوان «تغییر رنگ چشم‌ها با رژیم غذایی» در فضاهای مجازی منتشر شد. این پیام مدعی بود که با پیروی از یک برنامه غذایی ساده طی دو ماه می‌توان رنگ چشم را به رنگ دلخواه آبی، سبز، عسلی و مشکی تغییر داد.

طی دو ماه؟! خب تا همین جای ماجرا معلوم است که چنین امری شدنی نیست. اما این تبلیغ برای افراد زیادی جذاب بود و سراغ آن می‌رفتند. اما همین جا از شما درخواست می‌کنیم که به تبلیغاتی که در فضای مجازی منتشر می‌‌شود و پایه علمی ندارند اعتماد نکنید. چون در غیر این صورت ممکن است سلامت خود را به خطر بیاندازید.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

تغییر رنگ چشم

تغییر دادن رنگ چشم با رژیم غذایی واقعیت دارد؟

خیر، به این دلیل که رنگدانه‌های چشم در لایه مشیمه ثبت شده است و به هیچ عنوان قابل برداشت نیست و نوع تغذیه نیز نمی‌تواند تاثیری در آن داشته باشد.

رنگ چشم ممکن است طی برخی بیماری‌ها مانند ابتلا به التهاب کمی تیره‌تر شود. اما تغییر رنگ چشم به کمک رژیم غذایی هیچ مبنای علمی ندارد.

تغییر رنگ چشم‌ها با استفاده از جراحی به چه صورت است؟

در این روش از طریق جراحی و قرار دادن ایمپلنت در چشم و تعویض عنبیه، رنگ موردعلاقه فرد ارائه می‌شود.

البته باید بدانید که این روش مورد تایید بسیاری از انجمن‌های پزشکی در سراسر دنیا نیست. حتی می‌تواند خطراتی همچون عفونت چشم، زخم و حتی کوری تدریجی به دنبال داشته باشد.

در روش جراحی، چشم پزشک یک لنز رنگی را بین عنبیه و قرنیه قرار می‌دهد و همین عامل می‌تواند باعث افزایش فشار به قرنیه و عنبیه شود و می‌تواند نابینایی فرد را در پی داشته باشد.

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ عنبیه خطرناک است؟

این روش توسط هیچ مرجع علمی تایید نشده است. اما در برخی کشورها انجام می‌شود.

عنبیه چشم انسان دارای چندین لایه است. همه انسان‌ها در عمیق‌ترین لایه عنبیه خود رنگ روشن آبی دارند. رنگ‌های تیره قهوه و مشکی که می‌بینید هم لایه تیره رنگ جلویی عنبیه است. بنابراین، در روش تغییر رنگ عنبیه با لیزر، با استفاده از یک لیزر مخصوص، به عنبیه فرد داوطلب اشعه لیزر می‌تابانند تا آن لایه تیره روی عنبیه تخریب و لایه آبی‌رنگ زیر آن نمایان شود.

البته باید توجه داشته باشید که هزینه این روش بسیار بالاست؛ و تخریب لایه عنبیه ممکن است عوارضی از قبیل التهاب یا افزایش فشار داخل چشم را به دنبال داشته باشد. همچنین فرد برای رسیدن به هدف خود باید چندین جلسه لیزر را انجام دهد.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین لوناتو

تغییر رنگ چشم

رنگ آمیزی قرنیه چیست و آیا می‌توان به این روش رنگ چشم را عوض کرد؟

در رنگ‌آمیزی قرنیه (keratopigmentation)، قرنیه فرد داوطلب به رنگ دلخواه رنگ‌آمیزی می‌شود. قرنیه همان لایه شفاف و بدون رنگ جلوی چشم است که از پشت آن عنبیه و مردمک دیده می‌شود.

عمل keratopigmentation عوارض کمتری نسبت به بقیه عمل‌های تغییر رنگ چشم دارد. چون روی قرنیه انجام می‌شود. در نتیجه، یک عمل خارج چشمی به‌شمار می‌آید و بنابراین هیچگونه دستکاری در داخل چشم انجام نمی‌شود.

به زبان ساده، این عمل را می‌توان به تتوی پوست تشبیه کرد. با این تفاوت که در این عمل از رنگ‌های مخصوص چشم استفاده می‌شود. برای رنگ کردن هم به جای استفاده از دستگاه تتو، از وسیله‌ای به نام «لیزر فمتو سکند» استفاده می‌شود.

با این لیزر بسیار پیشرفته، یک لایه در میان قرنیه ایجاد و رنگ دلخواه، داخل آن لایه تزریق می‌شود. البته در مرکز قرنیه ناحیه‌ای به اندازه ۵ تا ۶ میلی‌متر شفاف باقی می‌ماند تا هم دید بیمار حفظ شود و هم بتوان داخل چشم را در مواقغ ضروری دید و بررسی کرد. این ناحیه شفاف، نقش مردمک را نیز ایفا می‌کند.

چه عواملی می‌توانند سبب تغییر در رنگ چشم‌ها بشوند؟

  • بیماری های خاص: برخی از بیماری‌ها مانند تومورهای چشمی و سندروم هورنور می‌تواند رنگ چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • افزایش سن: افزایش سن و پیرچشمی می‌تواند باعث تغییر رنگ چشم‌ها و سبب تیره‌تر شدن یا کدر شدن رنگ چشم‌ها شود. البته این امر به ندرت رخ می‌دهد.
  • نور خورشید: قرار گرفتن طولانی مدت چشم‌ها در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند رنگ چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهید و آنها را تیره‌تر کند.
  • اثر داروها: داروهایی که برای افراد مبتلا به بیماری گلوکوم تجویز می‌شود می‌تواند باعث تیره‌تر شده چشم شود. قطره‌های لاتیس نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ چشم‌ها شود.

سوالات رایج در مورد روش‌های تغییر رنگ چشم

بعد از تغییر دائمی رنگ چشم باید عکس شناسنامه را عوض کرد؟

بله، کسانی که قصد انجام عمل تغییر رنگ چشم‌ها را دارند باید از امکان تغییر عکس خود در کارت‌های شناسائی و از جمله گذرنامه اطمینان حاصل کنند. همچنین باید بدانید که کسانی که این عمل را انجام می‌ دهند شاید نتوانند از این شیوه برای تشخیص هویت استفاده کنند.

آیا رنگ آمیزی قرنیه از نظر علمی تایید شده است؟

خیر، این روش توسط مراجع معتبر جهانی نظیر CE و FDA و نیز استانداردهای بهداشت و درمان کشور تایید نشده است.

آیا با تغییر رنگ چشم، رنگدانه‌ای به آن اضافه می‌شود؟

خیر، هیچ رنگدانه‌ای به چشم اضافه نمی‌شود. در واقع زیر هر چشم قهوه‌ای یک رنگ آبی یا سبز نهفته است. یک لایه نازک به رنگ قهوه‌ای که جلوی پوشش سطح چشم است  باعث تغییر رنگ چشم به رنگ‌های قهوه‌ای یا تیره‌تر می‌شود.

عوارض تغییر رنگ چشم چیست؟

با توجه به این‌که احتمال بالا رفتن فشار داخل چشم وجود دارد، احتمال آب سیاه، احتمال صدمه زدن به سلول‌های قرنیه و کدورت قرنیه و احتمال پخش رنگدانه در داخل  چشم وجود دارد. همچنین، احتمال این‌که عدسی چشم دچار تغییرات خفیف و گاهی آب مروارید شود نیز وجود دارد.

Related Articles

3 کامنتها

رضوان 14 فروردین 1402 - 08:47

همه جور عمل چشمی هست دیگه کسی کور نمیشه ۴۵ سال پیش که ما یک سال و نیممون بوده اسرائیل عمل کاشت چشم بدون ریسک انجام می داده حالا آب سیاه بیاره البته خیلی گران یک پاساژ پول دادند که پیوند چشم انجام دادند

پاسخ
رضوان 14 فروردین 1402 - 08:53

همه جور عمل چشمی هست دیگه کسی کور نمیشه ۴۵ سال پیش که ما یک سال و نیممون بوده اسرائیل عمل کاشت چشم بدون ریسک انجام می داده حالا آب سیاه بیاره البته خیلی گران یک پاساژ پول دادند که پیوند چشم انجام دادند بعد من قبول ندارم رنگ چشم

پاسخ
رضوان 14 فروردین 1402 - 09:00

بعد به نظر من رنگ چشم خیلی مهم نیست زیبایی چشم باعث میشه رنگ سیاه آبی و عسلی چشم زیبا به نظر بیاد شما اگه چشماتون زیبا نباشه رنگ چشم خوش رنگ تر خیلی چشم شما را زیباتر نمی کنه

پاسخ

کامنت بگذارید