خانه مد و سبک زندگیتغذیه بورانی اسفناج به کاهش ریسک ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) کمک می کند

بورانی اسفناج به کاهش ریسک ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) کمک می کند

نویسنده تیم لوناتو
درمان آب مروارید با تغذیه

درمان آب مروارید با تغذیه

درمان آب مروارید با تغذیه شاید چندان منطقی به نظر نرسد، اما بدون شک رژیم غذایی سالم در پیشگیری از این بیماری (کاتاراکت) بسیار موثر است.

مطالعات مختلف نشان داده اند که لوتئین و زیگزانتین می‌توانند در کاهش ریسک ابتلا به کاتاراکت مؤثر باشند. لوتئین و زیگزانتین ارتباط تنگاتنگی دارند: این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزیجات و میوه جات یافت می‌شوند و بدن می تواند لوتئین را به زنگزانتین تبدیل کند. باید بدانید که بدن نمی تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تأمین این مواد سبزیجات سبز و پربرگ، به ویژه اسفناج است.

کلم و سبزیجات سبز رنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتئین و زیگزانتین را می توان در سبزیجات و میوه جات زرد و نارنجی رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند زیرا پختن سبب شکسته شدن دیواره سلول ها و آزاد شدن لوتئین می شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

درمان آب مروارید با تغذیه

مواد مورد نیاز برای بورانی اسفناج

  • اسفناج 1 کیلو
  • گردوی خرد شده 4 قاشق غذاخوری
  • ماست  500گرم
  • سیر تازه 100 گرم (اگر سیرتازه در دسترس نبود از 3حبه سیر استفاده کنید)
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه بورانی اسفناج

  1. ابتدا اسفناج و سیر را پاک کنید و خوب بشویید. سپس آنها را خرد کنید و در یک قابلمه تفت دهید. هنگام تفت دادن هم مقداری نمک و زرد چوبه به آن اضافه کنید تا کاملا بپزند.
  2. بعد از اینکه اسفناج ها با سیر تفت خوردند از روی حرارت بر میداریم تا خنک شوند. ماست را هم با قاشق کاملا هم بزنید تا یکدست شود بعد مقداری نمک، فلفل و گردوی خرد شده را به همراه اسفناج های سرد شده داخل ماست بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد این پیش غذای خوشمزه را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

خواص اسفناج برای چشم و بینایی

برای پیشگیری از آب مروارید با تغذیه توصیه می‌کنیم که مصرف اسفناج را افزایش دهید. ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مفید برای مقابله با بیماری های چشم، پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالا هستند.

دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند. برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف 6 میلی گرم لوتئین و زیزانتین ممکن است خطر ابتلا به انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

یک پیمانه اسفناج همچنین حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است. ویتامین A از عملکرد قرنیه که لایه محافظ خارجی چشم است، پشتیبانی می کند. فردی که با کمبود این ویتامین مواجه است امکان دارد تولید رطوبت کمتر توسط چشم ها برای روانسازی را تجربه کند.

Related Articles

کامنت بگذارید