خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک طبی و عدسی راهنمای خرید عینک اسکی ؛ از رنگ عدسی تا اندازه عینک

راهنمای خرید عینک اسکی ؛ از رنگ عدسی تا اندازه عینک

نویسنده تیم لوناتو
خرید عینک اسکی

خرید عینک اسکی

خرید عینک اسکی همانند دیگر عینک‌ها به آگاهی و اطلاعات صحیح نیاز دارد. باید بدانید که آیا عینک روی صورت شما می‌نشیند؟ آیا رنگ لنز آن مناسب شرایط نوری و آب‌وهوایی کوهستانی هست که می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ همچنین باید بدانید آیا با کلاه اسکی شما سازگاری دارد و این دو وسیله برای هم مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید هنگام خرید عینک اسکی در نظر داشته باشید، قیمت عینک است.

برای اینکه به طور کامل و درست بدانید که چه مسایلی برای خرید عینک مناسب ورزش اسکی مهم هستند، تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی عینک و لنز لوناتو همراه باشید.

1- از فروشگاه‌های داخل شهری خرید کنید

پیش از آنکه به پیست اسکی بروید، عینک مخصوص این ورزش را خریداری کنید. توصیه ما این است که به فروشگاه‌های داخل شهری بروید و مدل‌های مختلف عینک را سر فرصت و با حوصله امتحان کنید. از آنجا که زمان کافی برای انتخاب دارید، بدون شک انتخاب هوشمندانه‌تری هم خواهید داشت. در ضمن، می‌توانید محصول دلخواه خود را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنید.

خرید از فروشگاه‌های حاضر در پیست‌های اسکی دو عیب بزرگ دارد؛ یک اینکه باید همان موقع یک عینک را انتخاب و خریداری کنید. دو اینکه مجبور به پرداخت هزینه بیشتر هستید.

خرید عینک اسکی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

2- خجالت نکشید و سوالات خود را از فروشنده بپرسید

از آنجا که همیشه محصولات گوناگون با کیفیت‌ها، شکل‌ها، قیمت‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارند، انتخاب و خریداری یک عینک اسکی مناسب و به‌صرفه چندان آسان نیست.

به همین خاطر بهترین کار این است که از متصدی فروش در مورد عینک‌های مختلف سوال بپرسید تا بگوید که چه لنزی برای چه شرایط آب‌وهوایی مناسب است. اگر فروشنده اطلاعات کافی در این زمینه نداشت یا به هر دلیلی از پاسخگویی سر باز زد، به فروشگاه دیگری بروید.

البته در اینترنت هم می‌توانید جست‌وجو کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورید. سپس با آگاهی کامل در مورد طراحی، لنز و فرم عینک اسکی تصمیم‌گیری کنید. آگاهی داشتن قبل از خرید شما را از هدر دادن پول برای خرید محصولی که مناسب کارتان نیست دور نگه می‌دارد.

خرید عینک اسکی
عینک اسکی با لنز شفاف برای محیط‌های کم نور و تاریک مناسب است.

3- برای خرید عینک اسکی چندین ساعت به خود وقت بدهید

وقتی عینک اسکی موردنظر را انتخاب کردید، با اجازه فروشنده و به همراه او به بیرون مغازه بروید و عینک را در نور طبیعی امتحان کنید.

اگر قصد خرید عینک با لنز شفاف برای اسکی کردن در شب را دارید، بهتر است آن را در اتاقی تاریک و کم‌نور امتحان کنید. باید مطمئن شوید که لنز عینک موردنظر شما ضد بازتاب نور است و تصاویر را بدون هیچ انحراف یا دستکاری نشان می‌دهد.

هرگز برای خرید تجهیزات عجله نکنید زیرا یک انتخاب اشتباه می‌تواند تجربه  بدی را برایتان به یادگار بگذارد. مخصوصا برای ورزش گران‌قیمتی همانند اسکی که بلیط آن چندان ارزان نیست.

4- عدسی با رنگ مناسب را انتخاب کنید

اولین مساله‌ای که در این مورد باید مد نظر داشته باشید مکان اسکی است. باید ببینید پیست اسکی موردنظر شما کوهستانی است که صبح‌های آفتابی دارد؟ بعدازظهرهای آن آفتابی است یا در تمام طول روز نور خورشید  زیاد است؟ آیا قرار است در زمین‌های نرم برای افراد مبتدی تمرین کنید یا لاین‌های دارای دست‌انداز محل اسکی شماست؟ جاهایی که درخت، صخره یا زمین تمرین دارند؟

با پاسخ به چنین پرسش‌هایی می‌توانید بهترین رنگ را برای لنز عینک اسکی انتخاب کنید. هدف شما باید این باشد که عینک رنگ درست، کنتراست زیاد و عمق دید کافی در اختیار شما بگذارد و از خستگی چشم هم تا حد زیادی پیشگیری کند.

خرید عینک اسکی
عدسی به رنگ صورتی، قرمز روشن، مسی، قهوه‌ای تیره، توسی تیره و سبز تیره کنتراست را زیاد می‌کنند.

به طور کلی، عینک اسکی باید انتقال نور محسوس صحیحی (VLT) در شرایط نوری محل اسکی شما داشته باشد. پایین بودن عدد VLT مثلا عدد 15 درصد یعنی در روزهای آفتابی کمترین خستگی چشم را خواهید داشت. اما رقم بالای VLT  مثل عدد 70 درصد یعنی عینک برای مکان‌های کم نور مناسب است و رنگ و عمق دید خوبی برای فرد ایجاد می‌کند.

خرید عینک ورزشی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

  • برای روزهایی که نور کم است و همچنین در روزهای مه آلود، بهتر است عینکی با عدسی زرد، طلایی یا خردلی خریداری کنید تا نورهای آبی را فیلتر کند. نتیجه این کار این است که حالت سایه‌مانندی ایجاد می‌شود و دید بهتری خواهید داشت. این رنگ عدسی برای روزهای معمولی (که تابش خورشید زیاد نیست) نیز گزینه‌ مناسبی است.
  • عدسی به رنگ صورتی، قرمز روشن، مسی، قهوه‌ای تیره، توسی تیره و سبز تیره نیز کنتراست را زیاد می‌کنند و در نتیجه چشم راحت‌تر است. لنزهای توسی همچنین رنگ‌های دقیق‌تری را نسبت به بقیه رنگ‌ها ارائه می‌دهند. یعنی با عدسی توسی هر آنچه می‌بینید، با رنگ طبیعی خودش یکی است و رنگ شیشه عینک روی آن تاثیر منفی نگذاشته است.
  • عینک‌های آینه‌ای، عملکرد لنزهای رنگی را تقویت می‌کنند و به بهترین نحو، نور خورشید را بازتاب داده و از رسیدن آن به چشم فرد و اذیت شدن او پیشگیری می‌کند. این خاصیت با عدد پایین VLT عدسی عینک نمایش داده می‌شود و به همین خاطر بهترین انتخاب برای روزهای آفتابی و روشن است.
  • برای غروب و شب بهتر است از لنزهای کاملا شفاف استفاده کنید. این لنزها VLT بالایی دارند و در نتیجه اجازه می‌دهند نور بیشتری وارد چشم بشود که در فضاهای تاریک، قابلیت مناسبی بشمار می‌رود.
  • برای خرید عینک اسکی بهتر است نمونه‌هایی را انتخاب کنید که عدسی‌های فتوکرومیک دارند. این عدسی‌ها در نور شدید تیره می‌شوند و وقتی نور کم می‌شود، دوباره به حالت شفاف خود باز می‌گردند. عینک اسکی با عدسی فتوکرومیک اغلب در رنگ‌های قهوه‌ای و توسی در بازار موجود است.
  • لنزهای قابل تعویض نیز برای عینک اسکی گزینه‌های هوشمندانه‌ای هستند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد به جای خریدن چند جفت عینک، یک عدد با چندین لنز متفاوت برای شرایط آب و هوایی مختلف خریداری کنید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

این عینک قابلیت تعویض لنز دارد و با فشار یک دکمه می‌توانید لنزهای مختلف برای شرایط آب و هوایی گوناگون را استفاده کنید.

در سایت اصلی برندهای عینک اسکی می‌توانید رنگ‌های مختلف لنزهای آنها را ببینید و جدول اطلاعاتی مربوط به هر کدام را مطالعه کنید. مزیت این جداول این است که همه اطلاعات موردنیاز برای انتخاب یک عینک اسکی مناسب در آنها درج شده است. مثلا نوشته شده که رنگ X فلان عدسی VLT  چند دارد و برای کدام شرایط نوری باید استفاده شود.

نکته مهم هنگام خرید عینک اسکی این است که حتما ویژگی‌های آن را پیش از خرید مطالعه و بررسی کنید.

5- عینک از تابش نور به چشم پیشگیری کند

لنزهای پلاریزه از شدت نورهای خیره‌کننده و بسیار درخشان می‌کاهند. به همین خاطر برای روزهایی بسیار روشن مناسب هستند. مخصوصا در پیست اسکی که که از یک طرف برف نور را به چشم بازتاب می‌دهد و از طرف دیگر خورشید با شدت می‌تابد، بهتر است از لنز پلاریزه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این لنز برای استفاده در غروب یا شب چندان مناسب نیست، چون تیره است.

6- عینک باید حتما ضد اشعه UV باشد

اشعه‌های UVA  و UVB مهم‌‎ترین تابش‌های خورشید هستند که باید چشم خود را از خطرات آنها مصون نگه دارید. قرار داشتن طولانی مدت در معرض اشعه‌های فرابنفش می‌تواند مشکلاتی همانند برف کوری را ایجاد کنند یا قرنیه را به مشکلات اساسی مواجه کنند. تابش‌های UV همچنین می‌توانند زمینه ساز مشکلات دایمی همانند آب مروارید باشند. به همین دلیل لازم است بدنبال خرید عینکی باشید که به طور 100 درصد از چشم در برابر اشعه UV محافظت می‌کند.

7- عینک اسکی باید دید غیرمرکزی درستی داشته باشد

مدل‌های جدید عینک‌های اسکی بسیار بهتر از طرح‌های قدیمی هستند. اما باید توجه داشته باشید که کوچک‌تر شدن لنز این عینک‌ها در دید مرکزی و دید محیطی آنها خدشه‌ای ایجاد نکرده باشد. یعنی باید بتوانید از کناره‌های عینک هم به خوبی پیرامون خود را ببینید.

به طور استاندارد، فرد با عینک اسکی باید توان دید تا 180 درجه از هر طرف را داشته باشد.

خرید عینک اسکی

8- از فیت بودن عینک اسکی مطمئن شوید

همان طور که در بالا هم گفتیم برای خرید عینک اسکی زمان بگذارید و نمونه‌های مختلف را روی صورت خود تست کنید تا مطمئن شوید که کاملا اندازه است. اگر عینک اندازه درستی نداشته باشد خیلی راحت روی صورت حرکت می‌کند و اسکی کردن را سخت می‌کند.

برخی مدل‌های عینک اسکی دارای سگک‌های کشی و نرم هستند که در سر فرو نمی‌رود و اذیت نمی‌کند. بندهای پهن‌تر بسیار بهتر از نمونه‌های باریک هستند. همچنین اگر در داخل عینک ابر یا اسفنج کار شده باشد، از ورود باد، برف یا گرد و خاک پیگشیری می‌کند. ابر باید به اندازه کافی ضخیم باشد که در صورت افتادن روی زمین، از صدمه دیدن چشم جلوگیری کند. اما خیلی هم بزرگ نباشد که جلوی دید را بگیرد.

برخی از مدل‌های عینک اسکی به «استایل آسیایی» مشهور هستند که مناسب صورت‌های باریک و عریض طراحی شده‌اند.

اگر عینکی هستید، حتما به این نکته توجه کنید که عینک اسکی روی آن به درستی قرار بگیرد و برای شما مشکلی ایجاد نکند. یعنی دو عینک با هم تداخلی نداشته باشند. البته اگر حرفه‌ای و همیشگی اسکی می‌کنید، بهتر است عدسی عینک اسکی را طبی کنید تا از عینک طبی بی نیاز شوید.

9- حتما به ضد بخار بودن عینک اسکی توجه داشته باشید

عینکی را برای اسکی انتخاب کنید که در اثر تغییرات دمای هوا، بخار نکند. پوشش ضد بخار روی عدسی این عینک بسیار مهم است زیرا نفس گرم شخص در برابر هوای سرد پیست اسکی، باعث شکل گیری بخار می‌شود و دید فرد را مختل می‌کند.

برخی از عینک‌های اسکی منافنذی در بالا، پایین و دو طرف خود دارند که هوای گرم را فضا یداخلی عینک تخلیه شود. بزرگ‌تر بودن این منافذ برای پیشگیری بهتر از بخار بهتر هستند. اما این عیب را هم دارند که باد سرد به صورت شما می‌خورد و ممکن است اذیت‌کننده باشد.

برخی از کارخانه‌ها، عینک‌های طراحی کرده‌اند که فن‌های بسیار ریزی در خود دارند تا هوای داخلی را مکیده و از ایجاد بخار در عینک اسکی پیشگیری کند. این فن‌ها با باتری‌های قلمی AAA شارژ می‌شوند.

10- امنیت را در اولویت خرید خود قرار دهید

تقریبا بیشتر عینک‌های اسکی، مناسب برای ورزش‌های زمستانی با سرعت بالا طراحی شده‌اند. در نتیجه عدسی آنها از جنس پلی‌کربنات است؛ این جنس در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارد و خیلی بهتر از پلاستیک‌های معمولی است.

همچنین، هر چه لنز و فریم عینک اسکی انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند، بهتر است زیرا هنگام افتادن روی زمین به چشم یا صورت شما صدمه‌ای نمی‌رسانند. ابرهای داخلی عینک هم یکی از فاکتورهای مهم برای خرید عینک است که باید به آن توجه داشته باشید.

سوالات رایج در مورد خرید عینک اسکی

لنز کروی در عینک اسکی به چه معنی است؟

لنزهای کروی در تمام جهات انحنا دارند و شکل آن‌ها بخشی از سطح یک کره است. این لنزها در مقایسه با عدسی های استوانه‌ای قیمت بالاتری دارند ولی در ازای آن، دید محیطی بهتر و شکست نور کمتری را فراهم می‌کند.

در خرید عینک اسکی باید به چه نکته‌ای توجه کرد؟

عینک‌های اسکی با قابلیت visible Light Transmission که به اختصار VLT می‌گویند مشخص می‌شود. این ویژگی بین ۰ تا ۱۰۰ درصد متغییر است. باید بر اساس این عدد و نیاز خود عینک را بخرید. مثلا برای شرایط آب و هوایی معمولی بهتر است لنزهایی با میزان VLT حدود ۵-۲۰ درصد انتخاب کنید.

VLC بین ۶۰ تا ۹۰ درصد عینک اسکی برای چه هوایی مناسب است؟

معمولا رنگ‌های زرد و آبی VLC بین ۶۰ تا ۹۰ درصد برای روزهایی که میزان نور آفتاب زیاد است به کار می‌رود.

عینک اسکی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

به طور استاندارد، فرد با عینک اسکی باید توان دید تا 180 درجه از هر طرف را داشته باشد. همچنین بدنبال خرید عینکی باشید که به طور 100 درصد از چشم در برابر اشعه UV محافظت می‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید