خانه مد و سبک زندگیتغذیه تقویت ماکولای چشم با سوپ هویج و زیره سبز

تقویت ماکولای چشم با سوپ هویج و زیره سبز

نویسنده فروغ بیداری
تقویت ماکولای چشم

تقویت ماکولای چشم

برای تقویت ماکولای چشم فقط کافی‌است تغذیه سالم داشته باشید و برخی از مواد غذایی را به لیست غذاهای خود اضافه کنید.

بر اساس تحقیقات رسمی موسسه دژنراسیون ماکولا آمریکا (AMDF)، بیش از 10 میلیون آمریکایی از بیماری «تخریب ماکولا» (تباهی لکه زرد چشم) رنج می‌برند. این بیماری چشمی در نتیجه زوال شبکیه چشم (لایه عقبی درون چشم که تصاویری که می‌بینیم را ثبت و ضبط می‌کند) شکل می‌گیرد. اما اغلب افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده و نمی‌توان کاری انجام داد.

خوشبختانه، برای مراقبت از سلامت چشم‌ها راه‌های بسیار ساده و خوشمزه‌ای وجود دارد. شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و برنامه غذایی خود، سلامت چشم‌هایتان را تضمین کنید.

برای این منظور لازم است مواد مغذی همانند لوتئین، زاگزانتین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین‌های A، ث، دی و E و کارتونوئیدها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

از این اسم‌ها تعجب نکنید در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که کدام مواد غذایی حاوی این مواد هستند. اما پیش از آن بد نیست در مورد نقش هر کدام از این مواد و ویتامین‌ها در ساختار چشم برایتان توضیحاتی بدهیم.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

لوتئین و زاگزانتین به طور طبیعی در چشم انسان موجود هستند. اما نیاز است که به طور دائم خشاب این مواد مغذی را پر کنیم. این کار را هم با تغذیه سالم می‌توانیم انجام دهیم. بهترین و غنی‌ترین منابع برای دریافت این مواد مغذی، سبزیجات سبز و تیره همانند کیل، اسفناج و بروکلی، میوه و سبزیجات زرد و نارنجی همانند پرتقال، ذرت، هویج و کدو حلوایی و میوه‌های قرمز همچون گوجه‌فرنگی است.

اسیدهای چرب امگا سه به رشد و توسعه سلول‌های چشم کمک می‌کنند. بنابراین برای سلامت چشم لازم است ماهی‌هایی همچون سالمون، ساردین، قزل‌آلا یا گردو و کدو تنبل مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: ماکولای چشم یا تباهی لکه زرد چیست؟

ویتامین C منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند از تخریب و تباهی لکه زرد (ماکولا) چشم پیشگیری کند. به غیر از مرکبات، شما می‌توانید از انواع فلفل‌ها، کلم سبز و گل‌کلم ویتامین ث موردنیاز چشم‌ها را تامین کنید.

با اینکه بسیاری از محققان غذاها را بر اساس مواد مغذی و تاثیرشان بر سلامت عمومی بدن انسان دسته‌بندی می‌کنند، اما این ترکیبات غذایی هستند که در سلامتی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

بر اساس گزارش موسسه دژنراسیون ماکولا آمریکا، ویتامین‌های موجود در غذا زمانی به طور کامل جذب می‌شوند که همراه با چربی‌های طبیعی مصرف شوند. به طور مثال،بهتر است گریپ‌فروتِ مملو از ویتامین ث همراه با آووکادوی مملو از ویتامین E مصرف شود.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

یا سبزیجات سبز و تیره که حاوی لوتئین و زاگزانتین هستند را بهتر است همراه با دانه کاج بخورید. چنین ترکیباتی در کنار هم باعث افزایش رنگ در شبکیه می‌شوند که از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن پیشگیری می‌کند.

بر اساس این اطلاعات بهتر است برخی از ترکیبات غذایی را به فهرست غذاهای هفتگی خود اضافه کنیم. به این خاطر که با تغییر شیوه تغذیه می‌توانیم برای مدت طولانی‌تری از بینایی کامل و سلامت چشم خود مطمئن باشیم.

همین امر سبب شکل‌گیری مقاله‌های آموزش آشپزی در لوناتو شده است. ما در طول هفته چندین دستور غذایی مناسب برای تقویت بینایی را به شما آموزش می‌دهیم. با تهیه این غذاها می‌توانید از تباهی لکه زرد، آب مروارید، ضعیف شدن چشم‌ها، آب سیاه و خیلی از بیماری‌های چشمی پیشگیری کنید. امید که این مطالب مورد توجهتان قرار بگیرند.

با این مقدمه طولانی از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه با طرز تهیه سوپ هویج و زیره سبز آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از تخریب ماکولا

تقویت ماکولای چشم

طرز تهیه سوپ هویج و زیره سبز

برای تقویت ماکولای چشم بهتر است این سوپ خوشمزه هویج را درست کنید. هویج حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. از همه مهم‌تر این که منبع غنی ویتامین A هم به‌شمار می‌رود.

مواد مغذی سوپ هویج و زیره سبز:

  • کالری: 178
  • پروتئین: 4 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • چربی: 11 گرم

مواد لازم (4 نفر)

  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 عدد پیاز زرد خرد شده
  • 2 حبه سیر رنده شده
  • 450 گرم هویج بزرگ (پوست‌کنده و خرد شده)
  • 2.5 پیمانه آب سبزیجات (استاک سبزیجات)
  • 1/4 قاشق چایخوری پودر گشنیز
  • نصف قاشق چایخوری پودر زیره سبز
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • فلفل سیاه
  • یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه
  • نصف پیمانه ماست یونانی کم‌چرب
  • 2 قاشق غذاخوری زیره سبز برای تزئین

طرز تهیه سوپ هویج و زیره سبز

  1. در یک قابلمه متوسط، روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت متوسط روی گاز بگذارید. بعد از گرم شدن روغن، پیاز خرد شده را به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید.
  2. هویج، آب سبزیجات، پودر زیره سبز، پودر گشنیز، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید. شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد. سپس حرارت را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سوپ به مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت کم بپزد.
  3. سوپ را درون بلندر (غذاساز) بریزید و آن را کاملا پوره کنید تا بافتی یکدست و لطیف پیدا کند.
  4. پوره سوپ هویج را دوباره در قابلمه بریزید. آب لیموترش و ماست یونانی را اضافه کنید و هم بزنید.
  5. مزه آن را بچشید و اگر ادویه‌ها به اندازه کافی بودند، سوپ آماده سرو است. آن را درون کاسه بریزید و با زیره سبز تزئین و سرو کنید.

سوالات رایج در مورد روش‌های تقویت ماکولای چشم

چگونه می‌توان خطر ابتلا به تخریب لکه زرد چشم را کاهش داد؟

نتایج یک مطالعه بر روی زنان میانسال و سالمند بیانگر آن است که مصرف 6 میلی‌گرم لوتئین و یا زاگزانتین در هر روز خطر ابتلا به دژنراسیون لکه زرد را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

لوتئین و زاگزانتین در چه غذاهایی یافت می‌شوند؟

لوتئین و زاگزانتین معمولا همراه با هم در مواد غذایی وجود دارند. از بهترین منابع این مواد می‌توان به اسفناج، کلم پیچ، جعفری، پسته و لوبیا سبز اشاره کرد. همچنین لوتئین و زاگزانتین به وفور در زرده تخم مرغ، ذرت شیرین و انگور قرمز نیز وجود دارند.

ویتامین C برای پیشگیری از تخریب ماکولا مفید است؟

بله. بعلاوه، کسانی که ویتامین ث مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند. ویتامین ث به وفور در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، از جمله فلفل دلمه‌ای، مرکبات، گواوا، کلم پیچ و بروکلی وجود دارد.

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟

بتاکاروتن علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش می‌دهند. هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدوتنبل، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتقال، روغن جگر ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ، اسفناج و تمام سبزیجات رنگی منابع غذایی بتاکاروتن هستند.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

منبع: mensjournal

Related Articles

کامنت بگذارید