خانه اخبار راهنمای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی

راهنمای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی

نویسنده فروغ بیداری
بهترین عدسی برای عینک طبی

انواع شیشه عینک طبی

از میان انواع شیشه عینک طبی انتخاب بهترین عدسی چندان آسان نیست و به تحقیق و اطلاعات کامل نیاز دارد. زیرا لنزهای بسیار متنوع و پوشش‌های گوناگونی برای شیشه‌های عینک در بازار وجود دارد.

به همین خاطر، لوناتو در این مطلب جامع خود در دو قسمت سعی دارد تا شما را با انواع مختلف عدسی‌های عینک و پوشش‌های آن آشنا کند. بدین واسطه می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

تا انتهای مطلب با همراهمان باشید.

خرید عدسی عینک از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

چرا آشنایی با انواع شیشه عینک طبی مهم است؟

هنگام خرید عینک طبی، دو موضوع حائز اهمیت وجود دارد: یک اینکه عینک به صورتتان بیاید و دو اینکه با آن احساس راحتی داشته باشید. اما وقتی صحبت از عدسی عینک می‌شود، چهار فاکتور تحت تاثیر قرار می‌گیرند: ظاهر، راحتی، دید واضح و امنیت چشم.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بیشتر مردم انجام می‌دهند این است که برای انتخاب جنس درست عدسی، طراحی و پوشش آن وقت کافی صرف نمی‌کنند.

اما نگران نباشید در این مطلب همه این موارد به طور کامل توضیح داده شده‌اند تا بدانید که دقیقا باید چه عینکی برای خود خریداری کنید.این راهنمای خرید، همه انواع عینک‌ها را از عدسی‌های تک‌دید گرفته تا تصحیح‌کننده نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، لنزهای پراگرسیو یا چند کانونی برای درمان پیرچشمی.

نزدیک بینی

  • نمره بین ۰ تا ۲.۵۰
  • نمره بین ۲.۷۵- تا ۴.۲۵-
  • نمره بین ۴.۵۰- تا ۶.۰۰-
  • نمره بالاتر از ۶.۰۰-

دور بینی

  • نمره بین ۰ تا ۲.۰۰+
  • نمره بین ۲.۲۵+ تا ۴.۰۰+
  • نمره بین ۴.۲۵+ تا ۶.۰۰+
  • نمره بالاتر از ۶.۰۰+

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

آشنایی با انواع شیشه عینک طبی

عدسی عینک طبی

عدسی شیشه‌ای عینک طبی

در زمانی که تازه عینک اختراع شده بود، همه لنزها از جنس شیشه ساخته می‌شدند. اما از آنجا که شیشه سنگین است و احتمال شکستن و خرد شدن آن بالاست، به مرور زمان از چرخه تولیدات عینک کنار گذاشته شد. شیشه اگر در چشم فرد می‌شکست ممکن بود موجب نابینایی همیشگی او بشود و همین دلیل کافی بود تا استفاده از شیشه در ساخت عینک منسوخ شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

عدسی پلاستیکی عینک طبی

در سال 1947 میلادی، شرکت تولید عدسی Armorlite در کالیفرنیا نخستین لنز پلاستیکی عینک طبی را معرفی و عرضه کرد.

این لنزها از پلیمیر پلاستیکی موسوم به CR-39 که مخفف عبارت «کلمبیا رزین 39» بود تهیه شده بودند. دلیل ین نامگذاری این بود که این ماده سی‌ونهمین فرمول ساخت پلاستیک خمیده حرارتی و توسعه یافته‌ی صنایع PPG در اوایل دهه 1940 میلادی بود.

به دلیل سبک وزن بودن، هزینه پایین و کیفیت اپتیکی بسیار بالا، پلاستیک CR-39 همچنان در زمان کنونی نیز در صنعت عینک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدسی پلی‌کربناتی عینک طبی

در اوایل دهه 1970 میلادی، موسسه Gentex نخستین عدسی پلی‌کربناتی را برای ایمنی هر چه بیشتر عینک‌ها معرفی کرد. حدود یک دهه بعد، یعنی حوالی دهه 1980 میلادی، عدسی‌های پلی‌کربناتی بشدت مورد استقبال عموم قرار گرفتند و همچنان هم استفاده می‌شوند.

این مدل‌های عدسی عینک ابتدا برای ویزور کلا‌ه‌خود نیروی هوایی ارتش، شیشه‌های ضد گلوله‌ی بانک و دیگر وسایل و ابزار امنیتی طراحی و تولید شدند. اما از آنجا که پلی‌کربنات از پلاستیک CR-39 سبک‌تر و مطمئن‌تر بود، به یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت عینک‌های مخصوص کودکان و عینک‌های ورزشی تبدیل شد. و یکی از انواع شیشه عینک طبی است.

بهترین عدسی برای عینک طبی / انواع شیشه عینک طبی

از دیگر مواد سبک‌وزن برای ساخت عدسی عینک که شبیه پلی‌کربنات است می‌توان به Trivex اشاره کرد که در سال 2001 میلادی برای صنعت عینک‌سازی ساخته و عرضه شد.

از ویژگی‌های موثر در بینایی ترایوکس باید به «عدد آبه» آن اشاره کرد. عدد آبه نشان‌دهنده خواص اپتیکی ماده سازنده عدسی است و در واقع  معکوس قدرت پاشیدگی یک ماده و معیاری از میزان خطای رنگی افقی است که استفاده کننده آن‌را تجربه خواهد.

عدسی شاخص بالا عینک طبی

در 20 سال گذشته، در پاسخ به درخواست‌های مکرر برای لنزهای سبک‌تر و باریک‌تر، شماری از تولیدکننده‌های عدسی عینک به ساخت و عرضه‌ی لنزهای پلاستیکی با شاخص بالا پرداختند. این لنزها بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از عدسی‌های پلاستیکی CR-39 هستند زیرا ضریب شکست بالاتری دارند.

در جدول زیر می‌توانید انواع موادی که برای ساخت عدسی عینک استفاده می‌شوند را به همراه ضریب شکست آنها و ضخامت عدسی (که شناسه‌ای برای قیمت عدسی هم محسوب می‌شود) را مشاهده کنید. همه موارد به غیر از آخری (Crown glass) از جنس پلاستیک هستند.

جنس عدسیضریب شکستعدد آبهویژگی‌های کلیدی و مزایا
پلاستیک شاخص-بالا1.70  تا 1.7436 (1.70)
33 (1.74)
باریک‌ترین عدسی‌های موجود در بازار قدرت محافظت 100 درصدی اشعه فرابنفش وزن سبک
پلاستیک شاخص-بالا1.60   تا 1.6736 (1.60)
32 (1.67)
سبک و باریک قدرت محافظت 100 درصدی اشعه فرابنفش بسیار ارزان‌تر از لنزهای شاخص‌بالای 1.70 تا 1.74
ترایبرید (Tribrid)1.6041 بسیار باریک و سبک ضد ضربه با عملکرد بسیار بهتر از عدسی‌های پلاستیکی CR-39 و های-ایندکس عدد آبه بالا نسبت به عدسی‌های پلی‌کربناتی معایب: به صورت انبوه تولید و عرضه نمی‌شود
پلی‌کربنات1.58630 مقاومت کامل در برابر ضربه مسدود کردن اشعه فرابنفش به طور 100 درصد بسیار سبک‌تر از لنزهای پلاستیکی شاخص-بالا
پلاستیک CR-391.49858 اپتیک بسیار عالی قیمت پایین معایب: ضخامت زیاد
Crown glass   اپتیک بسیار عالی قیمت پایین معایب: سنگین و شکستنی

بهترین عدسی عینک طبی کدام است؟

به ترتیب می‌توان این طور گفت:

  • پلی کربنات
  • پلاستیک با ایندکس بالا (فشردگی لبه‌های عدسی)
  • تریوکس (trivex)

ضریب شکست چیست؟

ضریب شکست مواد سازنده یک عینک، در واقع عددی است که نشان می‌دهد یک ماده چگونه نور را می‌شکند که به‌طور مستقیم به سرعت انتقال نور از ماده بستگی دارد.

به‌طور خاص، ضریب شکست یک ماده‌ی سازنده‌ی یک عدسی نرخ سرعت نور در خلاء، تقسیم بر سرعت نور در ماده‌ی سازنده لنز است.

به‌طور مثال، ضریب شکست پلاستیک سی‌آر 39 1.498 است؛ یعنی نور با سرعت حدود 50 درصد کمتر از سرعتی که در خلا دارد در این پلاستیک حرکت می‌کند.

هر چه ضریب شکست یک ماده بیشتر باشد، یعنی با سرعت آهسته‌تری حرکت می‌کند. یعنی شکست نوری بالاتری دارد. بنابراین، هر چه ضریب شکست نوری ماده سازنده عدسی عینک بیشتر باشد، مواد عدسی کمتری برای شکست نور در مقایسه با شاخص انکسار پایین‌تر لنز نیاز است.

بهترین عدسی برای عینک طبی

به زبان ساده‌تر باید بگوییم که هرچه ضریب شکست ماده سازنده لنز بالاتر باشد، عدسی نازک‌تر خواهد بود و برعکس، یعنی اگر ضریب شکست عدسی بالا باشد، ماده بیشتری برای ساخت لنز نیاز خواهد بود و در نتیجه ضخیم‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. آگاهی از این امر برای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی بسیار مفید است.

شاخص انکسار نور در مواد عینک‌های موجود در بازار بین 1.498 (پلاستیک CR-39) تا 1.74 (نمونه‌های خاصی از پلاستیک‌های شاخص‌بالا) است. بنابراین، برای داشتن قدرت بینایی مشابه در طراحی لنزها، لنزی که از پلاستیک سی‌آر 39 ساخته می‌شود، ضخیم‌تر از دیگر لنزها خواهد بود و عدسی ساخته شده از نمونه‌های خاصی از پلاستیک‌های شاخص‌بالا از همه باریک‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین لنز برای عینک طبی چیست؟

عدد آبه چیست؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، مقدار آبه یا عدد آبه یک لنز، عددی است که نشان‌ می‌دهد یک عدسی به چه گستردگی طیف‌های نوری را پراکنده کرده و نور از آن عبور می‌کند. که دانستن آن برای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی مفید است.

مواد سازنده‌ی عدسی که عدد آبه پایین دارند، پاشش نوری بالایی دارند که می‌تواند سبب عدم انطباق کانونی کروماتیک شود.

عدم انطباق کانونی کروماتیک در مواقعی که از کناره‌های عدسی نگاه می‌کنید بسیار محسوس است. اما از بخش‌های مرکزی عدسی چندان قابل تشخصی نیست.

عدد آبه مواد سازنده عدسی‌های عینک از 59 (جنس crown glass) تا پایین یعنی 30 (پلی‌کربنات) موجود است. پایین‌ترین عدد آبه نشان می‌دهد که لنز سبب عدم انطباق کروماتیک می‌شود.

نام این شاخص را از فیزیکدان آلمانی موسوم به «ارنست آبه» گرفته‌اند که معرف و مخترع این کیفیت اپتیکی بوده است.

معاینه در محل

سوالات رایج در مورد انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی

بهترین عدسی برای عینک طبی چیست؟

عدسی از جنس پلی‌ کربنات، ترایبرید (Tribrid) و عدسی‌های پلاستیکی شاخص-بالا (های-ایندکس) جزو بهترین‌ها هستند.

آیا عدسی عینک از جنس شیشه خوب است؟

بهتر است عدسی‌های پلاستیکی انتخاب کنید. چون شیشه سنگین است و احتمال شکستن و خرد شدن آن بالاست. همین باعث شده به مرور زمان از چرخه تولیدات عینک کنار گذاشته شود.

کدام عدسی پلاستیکی برای عینک طبی خوب است؟

آنهایی که های ایندکس (فشرده) هستند. این مدل، باریک‌ترین عدسی‌های موجود در بازار است که قدرت محافظت 100 درصدی اشعه فرابنفش دارد و وزن سبکی هم دارد.

کدام عدسی برای عینک طبی کودکان مناسب است؟

عدسی از جنس پلی کربنات. اگر کودکی دارید که با عینک میانه خوبی ندارد این نوع عدسی‌های فشرده- مقاوم می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

اگر بنا به هر دلیلی چشم‌های شما ضعیف شده است و قصد خرید عینک طبی دارید، خوب است قبل از خرید عینک را روی صورت خود امتحان کنید. برای این منظور می‌توانید از سرویس تست رایگان لوناتو استفاده کنید. برای آشنایی با این سرویس دکمه زیر را فشار دهید:

منبع: allaboutvision

Related Articles

5 کامنتها

مرتضی 2 فروردین 1401 - 00:21

با سلام و خدا قوت
من ۴۲ سال دارم و از ۱۴ سالگی عینک میزنم بعد از آخرین عینکم که حدودا ۱۰ سال میگذره قرار شد عینک به همراه عدسی آن را عوض کنم در حالیکه من با اون مشکلی نداشتم و مشکلی در دیدن هم وجود نداشت.
بعد از معاینه دقیق توسط پزشک تشخیص ایشان عدم تغییر در عدسی آن بود .ولی چون قرار بود من فریم جدید بگیرم بنابرین باید عدسی جدید هم میگرفتم .پس سفارش عدسی جدید با شماره ۵.۷۵ و آستیگماتیسم ۱.۲۵ را با فشردگی ۱.۶۷ از جنس پلاستیک را با فریم جدید دادم. بعد از تحویل عدسی و تست آن متوجه شدم که من در مرکز عدسی دید خوب و در اطراف آن تصاویر را تار دیدم. بانظر پزشک دوبار همون عدسی توسط پزشک سفارش داده شد منتها این بار با اندازه گیری در جای دیگری تراش داده شد.
ولی باز هم همانطور بود.با اینکه در عدسی و شماره تغییری نسبت به عینک قبلی تغییری داده نشده بود ولی من اطلا دید خوبی نداشتم و تصاویر تار ولی در مرکز دید بهتری داشتم.
با مراجعه به پزشک دیگری ایشان شماره چشم من را شماره ۶ تشخیص داده و البته گفت که شما با شماره جدید دید دور بهتر ودید نزدیک و مطالعه شما یک مقدار تار می‌شود.باشفارش عدسی و فریم جدید با شماره ۶ در هر دو چشم و آستیگماتیسم ۱.۲۵ فشردگی ۱.۶۷ از جنس پلاستیک سفارش جدید انجام شد. ولی باز همون مشکل. با اعتراض به سازنده ایشان تصمیم گرفت دقیقا شیشه عدسی با فشردگی ۱.۵۷ دقیقا با شماره عینک قبلی آماده کند. بعد از آماده شدن عدسی جدید و تست آن بنظر میرسه نسبت به دید من ۰.۵ شماره کمتره و باز هم من برخواسته خودم نرسیدم. بعد از سه بار تعویض عدسی در هیچ کدوم آنها دید بنده به خوبی عینک و عدسی قبلی نبود .بنظر خودم عدسی های جدید هیچ کدوم کیفیت عدسی های قدیم را نداشته و بی کیفیت هستن.
میخواستم بدنم آیا مشکل من قابل حله؟
در حالیکه عدسی های قبلی من پلاستیک وفشرده هست آیا فشردگی ۱.۶۷ میتونه در این مشکل تاثیر گذار باشه؟

پاسخ
امین 10 اسفند 1401 - 19:25

سلام مشکل شما چگونه حل شد مرا راهنمایی کنید از کجا عدسی خرید با چه برندی

پاسخ
ذکریا 26 آذر 1401 - 00:28

سپاس گذار از اطلاعات ذکر شده که بسیار مفید بود _ فقط قیمت لنزهای فشرده بالا را قیمت نداده اید البته بدون فرم بنده اولین بار است که وارد سایت شما شده ام

پاسخ
مهدیه 24 فروردین 1402 - 12:52

سلام یجا گفتید “به زبان ساده‌تر باید بگوییم که هرچه ضریب شکست ماده سازنده لنز بالاتر باشد، عدسی نازک‌تر خواهد بود و برعکس، یعنی اگر ضریب شکست عدسی بالا باشد، ماده بیشتری برای ساخت لنز نیاز خواهد بود و در نتیجه ضخیم‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. آگاهی از این امر برای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی بسیار مفید است.”

-هرچه ضریب شکست ماده سازنده لنز بالاتر باشد، عدسی نازک‌تر خواهد بود
-اگر ضریب شکست عدسی بالا باشد، ماده بیشتری برای ساخت لنز نیاز خواهد بود و در نتیجه ضخیم‌تر و سنگین‌تر خواهد بود.

یعنی چی؟

پاسخ
ابوالفضل 22 مهر 1402 - 08:40

من شیشه ای میخوام که خش نیفته

پاسخ

کامنت بگذارید