خانه اخبار راهنمای انتخاب بهترین لنز برای عینک طبی [قسمت دوم]

راهنمای انتخاب بهترین لنز برای عینک طبی [قسمت دوم]

نویسنده فروغ بیداری
بهترین لنز برای عینک طبی

بهترین لنز برای عینک طبی چیست؟

بهترین لنز برای عینک طبی به مسایل گوناگونی مربوط است.

در قسمت اول در مورد اینکه چرا انتخاب عدسی مناسب برای عینک بسیار مهم است، آشنایی با انواع جنس‌های عدسی عینک و معرفی مزایا و معایب آنها، اینکه ضریب شکست و عدد آبه چه هستند برایتان توضیح دادیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین عدسی برای عینک طبی

در این شماره قرار است به توضیح طراحی‌های انحنادار عدسی‌های عینک، ضخامت عدسی‌ها، روش‌های نگهداری از لنز عینک و قیمت لنزهای مختلف بپردازیم.

برای آشنایی با این موارد ادامه با لوناتو همراه باشید.

طراحی غیر کروی (آسفریک) لنز عینک چیست؟

در کنار انتخاب بهترین لنز برای عینک طبی که دارای بیشترین میزان ضریب شکست است، روش دیگر برای داشتن عدسی‌های باریک‌تر و البته جذاب‌تر، انتخاب طراحی‌های غیرکروی است.

طراحی‌های آسفریک - به‌طوری که خمیدگی لنز از مرکز به سمت کناره‌های لنز به تدریج تغییر می‌کند - تولیدکننده‌های عدسی را قادر می‌سازد تا هنگام ساخت عینک از عدسی با خمیدگی مسطح‌تری بهره بگیرند.

از آنجا که لنزهای اسفریک تخت‌تر از لنزهای کروی هستند، بزرگ‌نمایی ناخواسته کمتری در چشم فرد ایجاد می‌کنند و در نتیجه ظاهر بهتری دارند.

در برخی موارد، طراحی اسفریک (غیرکروی) باعث می‌شود تا مشکل دید غیرمرکزی فرد نیز بهبود یافته و دید واضحی داشته باشد.

اغلب عدسی‌هایی که از پلاستیک‌های بسیار باکیفیت درست می‌شوند طراحی غیرکروی دارند. تا علاوه بر اصلاح دید، طراحی و ظاهر زیبایی هم داشته باشند.

اما در مورد جنس‌هایی همچون پلی‌کربنات و CR-39 طراحی اسفریک فقط یک گزینه محسوب می‌شود زیرا هزینه تولید عدسی غیرکروی با این مواد بالاست.

لنز عینک طبی

کمترین ضخامت مرکزی عدسی (لبه‌های ضخیم)

سازمان غذا و دارو راهنمایی در رابطه با مقاومت ضربه دارد به همین خاطر، آزمایشگاه‌های اپتیکی برای تولید لنزهای باریک با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

در لنزهای مقعر برای درمان نزدیک‌بینی، باریک‌ترین بخش عدسی، مرکز اپتیک آن است که در وسط یا کناره‌های آن قرار دارد.

در عدسی‌های محدب که برای اصلاح دوربینی طراحی شده‌اند، باریک‌ترین بخش عدسی لبه‌های آن است.

به منظور داشتن بیشترین مقاومت در برابر ضربه، عدسی‌های پلی‌کربنات و ترایوکس که به اصلاح نزدیک‌بینی می‌پردازند می‌توانند نهایتا با ضخامت 1.0 میلی‌متری در مرکز ساخته و تولید شوند که البته همچنان از استانداردهای سازمان جهانی غذا و دارو تجاوز می‌کند.

عدسی‌های مخصوص نزدیک‌بینی که از دیگر مواد تهیه می‌شوند باید ضخیم‌تر باشند تا از استانداردهای FDA تخطی نکنند.

شکل و اندازه فریم عینک هم در ضخامت عدسی موثر است؛ مخصوصا اگر نمره چشم فرد بالا باشد.

انتخاب فریم‌های کوچک‌تر با محوریت صحیح به‌طور قابل ملاحظه‌ای از میزان ضخامت و وزن عدسی می‌کاهد و به جنس عدسی انتخابی شما هم بستگی ندارد.

به‌صورت کلی، برای انتخاب بهترین لنز برای عینک طبی خوب است بدانید: باریک‌ترین عدسی عینک طبی از نوع اسفریک یا غیرکروی را می‌توان در میان پلاستیک‌های بسیار فشرده در فریم‌های کوچک پیدا کرد.

بهترین لنز برای عینک طبی

روش‌های صحیح مراقبت از عدسی عینک

برای اینکه بهترین لنز برای عینک طبی را انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم روش‌هایی که در ادامه نوشته‌ شده‌اند را به عنوان قوانین همیشگی در گوشه ذهن خود لحاظ کنید.

پوشش ضد خراش

جنس عدسی تمامی عینک‌های سبک، به‌گونه‌ای است که سطح نرم‌تری نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای دارند و همین باعث می‌شود در برابر هر گونه خراشی مقاومت کمی داشته باشند.

نرم‌ترین عدسی عینک نیز همچنین نمونه‌ای است که بیشترین مقاومت را در برابر ضربه دارد، یعنی پلی‌کربنات.

اما همه عدسی‌های پلاستیکی و های‌ایندکس‌ها به یک لایه پوشش ضد خراش کارخانه‌ای نیاز دارند تا مقاومت اولیه در برابر خراشیدگی را بدست بیاورند.

بیشتر پوشش‌های ضدخراش امروزی که با نام پوشش ضدخش یا پوشش سخت هم شناخته می‌شوند، عدسی عینک را به یک شیشه ضد خراش تبدیل می‌کنند. اما هنگام خرید عینک حتما در مورد گارانتی‌تعویض آن سوال بپرسید.

پوشش ضد بازتاب (AR)

وقتی یک لایه پوشش ضد بازتاب روی سطح عدسی قرار می‌گیرد، لنز عینک را بسیار بهتر از قبل می‌کند.

پوشش AR بازتاب‌های عدسی را که سبب کاهش کنتراست و وضوح دید می‌شوند را از بین می‌برد. همچنین شیشه عینک را تقریبا نامحسوس می‌کند به‌طوری که فرد هنگام صحبت با دیگران (به‌خصوص در شب) حواسش پرت بازتاب‌های نوری نمی‌شود.

لنزهایی که از جنس پلاستیک های‌ایندکس ساخته شده‌اند بیشتر از بقیه مدل‌ها به این پوشش نیاز دارند زیرا بیشترین بازتاب نوری را دارا هستند.

در واقع، عدسی‌های high-index حدود 50 درصد بیشتر از عدسی‌های CR-39 بازتاب نوری دارند و به همین خاطر بشدت به پوشش AR نیازمند هستند. هنگام انتخاب بهترین لنز برای عینک طبی به این مساله توجه داشته باشید.

راهکارهای لازم برای مسدود کردن تابش‌های فرابنفش

شاید بدانید که اشعه‌های فرابنفش خورشید برای بدن انسان و به‌ویژه چشم‌ها بسیار مضر هستند. تابش‌های یو‌-وی سبب شکل‌گیری بیماری‌های چشمی مربوط به سن همانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار می‌شوند.

به همین خاطر بسیار مهم است که از چشم‌ها در برابر این تابش‌های مضر و خطرناک محافظت کنید.

خوشبختانه، عدسی‌های پلاستیکی های‌ایندکس و پلی‌کربناتی می‌توانند به صورت 100 درصدی این تابش‌ها را مسدود کنند. دلیلش هم خاصیت جاذب این مواد است.

اما اگر لنزی که انتخاب می‌کنید از پلاستیک CR-39 و دیگر مواد سازنده عدسی عینک تهیه شده باشد باید حتما یک لایه پوشش ضد اشعه UV برای آن تهیه کنید.

پوشش فتوکرومیک

پوشش فتوکرومیک به عدسی عینک این قابلیت را می‌دهد تا به صورت اتوماتیک، در مقابل نور خورشید حساسیت نشان داده و تیره شود. سپس در سایه و عدم حضور آفتاب، بلافاصله به حالت شفاف خود بازگردد.

فتوکرومیک برای همه انواع لنزها و عدسی‌ها قابل استفاده است.

آشنایی با هزینه انواع گوناگون عدسی‌های عینک

با توجه به جنس لنز عینک و پوششی که برای محافظت از سطح آن انتخاب می‌کنید، هزینه عینک می‌تواند خیلی بیشتر از قیمت فریم آن باشد.

حتی اگر گران‌قیمت‌ترین فریم را هم که انتخاب کنید، ممکن است شیشه عینک از آن هم پرهزینه‌تر باشد.

در مورد اینکه قیمت نهایی یک عینک چقدر است، نمی‌توان هیچ پاسخی داد. به این خاطر که هزینه خرید یک عینک به فاکتورهای گوناگونی مربوط است و حتی، بیمه‌بودن یا نبودن شما هم می‌تواند در زیاد یا کم بودن هزینه خرید تاثیر داشته باشد.

سوالات رایج در مورد بهترین لنز برای عینک طبی

همه عدسی های عینک پوشش ضد خش دارند؟

خیر. تقریبا بیشتر عدسی ها هیچ پوشش محافظی ندارند و باید موقع سفارش عدسی، سفارش کنید که یک لایه پوشش ضد خش هم روی آن اضافه شود.
جنس عدسی تمامی عینک‌های سبک، به‌گونه‌ای است که سطح نرم‌تری نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای دارند و همین باعث می‌شود در برابر هر گونه خراشی مقاومت کمی داشته باشند.

پوشش AR در عدسی عینک چیست و به چه دردی می‌خورد؟

پوشش AR بازتاب‌های عدسی را که سبب کاهش کنتراست و وضوح دید می‌شوند را از بین می‌برد. همچنین شیشه عینک را تقریبا نامحسوس می‌کند به‌طوری که فرد هنگام صحبت با دیگران (به‌خصوص در شب) حواسش پرت بازتاب‌های نوری اطراف نمی‌شود.

کدام لنز عینک طبی 100 درصد ضد UV است؟

عدسی‌های پلاستیکی های‌ایندکس و پلی‌کربناتی می‌توانند به صورت 100 درصدی این پرتوهای فرابنفش خورشید را مسدود کنند. دلیلش هم خاصیت جاذب این مواد است.

عدسی عینک از پلاستیک CR-39 ضد یو وی است؟

خیر. اگر لنزی که انتخاب می‌کنید از پلاستیک CR-39 ساخته شده باشد باید حتما یک لایه پوشش ضد اشعه UV برای آن تهیه کنید.

منبع: allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید