خانه عینک شب برای رانندگی: کاربرد و مزایا

عینک شب برای رانندگی: کاربرد و مزایا

نویسنده فروغ بیداری
عینک شب

عینک شب همان‌طور که از نامش پیداست برای دید بهتر در شب و محیط‌های کم نور و تاریک است و به طور ویژه هم برای رانندگی کاربرد دارد. این عینک‌های رانندگی با یک لایه مواد ضد بازتاب نور و رنگ زرد پوشانده شده‌اند تا دید واضح‌تری برای فرد ایجاد کنند. برخی مدل‌ها ممکن است عدسی‌های پولاریزه هم داشته باشند که این فناوری هم به بهبود دید در شب کمک می‌کند.

رانندگی در شب در جاده مشکلات خاص خود را دارد؛ نور بسیار ضعیف است و در عین حال تابش نور چراغ ماشین‌های روبه‌رویی تا حد زیادی دید راننده را کور می‌کند و همین امر سبب دشواری رانندگی در شب می‌شود. به همین دلیل به وسیله‌ای برای کاهش این مشکلات نیاز است که خطرات ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد. یکی از کاربردی‌ترین راه‌کارها، استفاده از عینک رانندگی شب است که در ادامه‌ی این مقاله هر آنچه باید در مورد آن بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم.

عینک رانندگی شب چیست؟

عینک رانندگی شب دارای عدسی‌های غیرطبی و رنگ زرد است که از زرد روشن تا رنگ کهربایی می‌تواند متغیر باشد. برخی از مدل‌ها با پوشش‌های ضدتابش و برخی دیگر هم با پوشش پلاریزه عرضه می‌شوند.

به طور کلی عینک شب برای کاهش میزان بازتاب‌های نوری طراحی شده است و این کار را با پراکنده و مسدود کردن نورهای آبی انجام می‌دهد. نور آبی یک بخش از امواج نوری است که کوتاه‌ترین طول موج و بیشترین میزان انرژی را دارد. برخلاف دیگر نورها که دارای طول موج بلند هستند، نور آبی به محضی که به چشم می‌رسد یک روشنائی زننده و تابش خیره‌کننده ایجاد می‌کند.

عینک‌های دید در شب که چندین دهه است روانه بازار شده‌اند با نور زرد عدسی‌های خود این نورهای آبی را پراکنده و فیلتر می‌کنند. این امر با ایجاد کنتراست بیشتر باعث بهبود دید در شب می‌شود. به طوری که حتی برخی شکارچیان نیز برای تشخیص بهتر پرندگان در آسمان در روزهای ابری و شرایط آب و هوایی بد از این عینک‌ها استفاده می‌کنند.

آیا عینک شب واقعاً به بهبود دید در شب کمک می‌کند؟

در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی کوچک در سال 2019 میلادی برخی دانشمندان ثابت کردند که استفاده از عینک رانندگی شب تأثیر مفیدی برای رانندگی در شب ندارد. یعنی در واقع این محققان بر این باور هستند که این عینک‌ها باعث کاهش بازتاب‌های بینائی تا کسری از ثانیه می‌شوند که این دید در شب را کمی بدتر می‌کند.

گفتیم که عینک‌های دید در شب با عدسی با رنگ‌هایی از خانواده‌ی زرد عرضه می‌شود که به فیلتر شدن تابش‌های نوری می‌پردازد. از این رو، تیره‌ترین عدسی دید در شب که کهربائی است، بیشتر از بقیه رنگ‌ها می‌تواند نورها را فیلتر کند که همین امر می‌تواند دید فرد در رانندگی را کاهش دهد. یعنی در فضاهای تاریک و کم‌نور، همان میزان نور کمی که در جاده هست نیز توسط عدسی زرد فیلتر می‌شود و عملاً راننده دید ناواضحی خواهد داشت که می‌تواند باعث افزایش خطر شود.

با این تفاسیر سؤال این است که آیا عینک شب برای رانندگی استفاده بکنیم یا خیر. در زیر مزایای و معایب استفاده از چنین عینک‌هایی را توضیح داده‌ایم تا خودتان تصمیم بگیرید.

عینک شب رانندگی

بیشتر بخوانید: آیا عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب مناسب است؟

مزایا و معایب عینک رانندگی شب چیست؟

عینک رانندگی در شب ممکن است منجر به اختلال در دید در شب شود، اما عدسی‌های زرد رنگ یا پلاریزه در نور روز مزایایی دارند که در ادامه توضیح داده‌ایم.

مزایای استفاده از عینک رانندگی شب

  • کنتراست بیشتر: این عینک‌ها با عدسی زردرنگی که دارند باعث افزایش میزان کنتراست می‌شوند. در نتیجه در طول روز دید واضح‌تری برای فرد ایجاد می‌کنند. به این خاطر که نورهای آبی خورشید را فیلتر و مسدود می‌کنند به این ترتیب روشنائی خیره‌کننده از بین می‌رود و کنتراست افزایش پیدا می‌کند.
  • کاهش بازتاب نوری: اگر عینک شب دارای پوشش پلاریزه باشد می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش روشنائی‌های خیره‌کننده شود.
  • تنوع زیاد: از آن‌جا که عینک‌های دید در شب در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های زرد تا خردلی عرضه می‌شوند دارای تنوع زیاد هستند.

معایب استفاده از عینک رانندگی شب

  • کاهش دید: عدسی زردرنگ عینک دید در شب با کاهش میزان نور ورودی به چشم باعث کاهش دید در محیط‌های تاریک و کم نور می‌شود. کاهش نور توسط عدسی در طول روز مفید است اما در شب و هنگام رانندگی می‌تواند خطرناک باشد.
  • به دید بهتر در شب کمکی نمی‌کند: مطالعات علمی نشان داده که این عینک‌ها واقعاً باعث بهبود دید در شب در زمان رانندگی نمی‌شوند.

چگونه می‌توان دید در شب را بهبود بخشید؟

برای بهبود دید در شب در زمان رانندگی باید کاری کنید که میزان بازتاب‌های نوری کاهش پیدا کند. برای این منظور می‌توانید از راه‌کارهای زیر کمک بگیرید:

اگر از عینک طبی استفاده می‌کنید حتماً به طور مرتب آن را چک کنید و مطمئن شوید که عدسی‌ها دقیقاً متناسب با نمره‌ی چشم‌های شما هستند.

می‌توانید روی شیشه‌ی عینک طبی خود یک لایه پوشش ضدبازتاب اضافه کنید. برای این منظور باید به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه کنید.

هرگونه لکه و چربی موجود روی عدسی عینک می‌تواند باعث ایجاد تابش نوری شود؛ بنابراین پیش از رانندگی حتماً عینک خود را با دستمال مخصوص تمیز کنید.

از تمیز بودن شیشه‌ی جلوی ماشین خود مطمئن شوید. تمامی لکه‌ها و آلودگی‌های روی سطح شیشه را تمیز کنید تا باعث بازتاب نور در چشم‌هایتان نشود.

چراغ‌های داخل خودرو را خاموش نگه دارید و چراغ‌های جلوی ماشین را نیز قبل از رانندگی در شب دستمال بکشید که تمیز باشد.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از عینک آفتابی در شب مزیتی هم دارد؟

عینک شب

کدام مشکلات چشمی باعث بدتر شدن دید در شب می‌شود؟

از جمله مشکلات چشمی که باعث کاهش دید در شب می‌شود شامل موارد زیر است:

نایکتالوپیا (Nyctalopia)

نایکتالوپیا نام دیگر شب کوری است که افراد مبتلا به آن در شب دید تار در شب دارند. توجه داشته باشید که این بیماری می‌تواند نشانه‌ای از دیگر بیماری‌های فرد باشد.

نزدیک بینی (Myopia)

نزدیک‌بینی یا مایوپیا نیز از دیگر اختلال‌هایی است که می‌تواند دید فرد در محیط‌های تاریک و کم نور را مختل کند. چون فرد مبتلا نمی‌تواند فاصله‌های دور را به درستی ببیند و وقتی نور کم باشد این مشکل چند برابر می‌شود.

گلوکوم (Glaucoma)

گلوکوم یا آب‌سیاه نیز باعث کاهش دید محیطی می‌شود و در نتیجه باعث کاهش دید در شب می‌شود. آب سیاه، نوعی بیماری است که در اثر ابتلا به آن، به عصب بینایی چشم آسیب وارد می‌شود. صدمه به عصب بینایی اغلب زمانی رخ می‌دهد که مایع قسمت جلویی چشم افزایش می‌یابد و باعث افزایش فشار درون چشم می‌شود. در واقع، گلوکوم بیماری عصب چشم است و در جریان آن با آسیب تدریجی عصب، دید محیطی از دست می رود و در پایان کار فرد شبیه اینکه از یک لوله باریک و طویل به اطراف نگاه می‌کند دید تونلی پیدا می‌کند.

آب مروارید (Cataracts)

آب مروارید باعث ایجاد دید ابری می‌شود و همین امر می‌تواند در زمان رانندگی در شب برای فرد مشکل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اختلالات خطرناک چشم برای رانندگی در شب را می‌شناسید؟

بهترین عینک‌های دید در شب

عینک رانندگی شب در مدل‌های بسیار متنوع از برندهای مختلفی در بازار موجود هستند که می‌توانید انتخاب کنید. اما مدل‌های زیر را می‌توان جزو بهترین‌ها دانست:

  • Blupond
  • Eagle Eyes
  • Aviator
  • Duco
  • Soxick night
  • Fiore
  • Pro Acme
عینک دید شب

کلام آخر

هر آنچه در مورد عینک شب، مزایا و معایب آن لازم بود بدانید را در این مطلب برایتان توضیح دادیم. در آخر هم یادآوری می‌کنیم که ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: visioncenter، webmd و healthline

کامنت بگذارید