خانه اخبار بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس چیست؟ معرفی انواع مختلف مایع لنز

بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس چیست؟ معرفی انواع مختلف مایع لنز

نویسنده تیم لوناتو
محلول‌های شوینده لنز برای چشم‌های حساس

بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس

بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس با مایع لنز معمولی فرق دارد. از این‌رو، لوناتو در ادامه این مطلب، به معرفی محلول‌های شوینده لنز برای چشم‌های حساس پرداخته است. امید که آشنایی با این محصولات شما را در جهت داشتن زندگی راحت و چشمانی سالم کمک کنند.

همراهمان باشید.

پاک‌کننده پروتئین، قطره چشم و محصولات مخصوص چشم‌های حساس

بهترین محلول لنز

بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس: شوینده آنزیمی

این شوینده‌ها برای پاک کردن پروتئین از سطح لنز ساخته می‌شوند و اغلب هم مصرف هفتگی دارند. شما باید هنگام استفاده از محلول نمکی یا ضدعفونی‌کننده (چندمنظوره یا آب‌اکسیژنه) طبق دستور نوشته شده روی بسته‌بندی از قرص‌های خنثی‌کننده استفاده کنید.

پیش از استفاده از محلول‌های شوینده آنزیمی، لنز طبی را با محلول‌های دیگر باید بشویید و آب بکشید. سپس قاب لنز را با شوینده آنزیمی پر کنید. چند لحظه صبر کنید. سپس لنزهای تماسی را در آن بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه در جای خود بمانند.

پس از آن در صورت نیاز با محلول ضدعفونی‌کننده آن را بشویید.

پاک‌کننده پروتئین روزانه

یکی از بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس ، مایع پاک‌کننده پروتئین روزانه است. این آیتم همزمان با محلول چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که محلول شوینده چندمنظوره را درون قاب لنز می‌ریزید. سپس مقداری از پاک‌کننده پروتئین روزانه به آن اضافه می‌کنید. در آخر لنزها را درون آن قرار می‌دهید.

قطره چشم

قطره‌های چشم برای مرطوب و چرب کردن چشم مورداستفاده قرار می‌گیرند. حتما توجه داشته باشید، قطره‌ای خریداری کنید که مخصوص لنز تماسی است. در غیر این صورت ممکن است موجب تغییر شکل لنز تماسی یا حتی از بین رفتن رنگ آن بشود. قطره ها هم بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس هستند.

قطره‌های چشم برای مرطوب و چرب کردن چشم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

شوینده‌های مخصوص چشم‌های حساس

این شوینده‌ها کمک می‌کنند تا نشانه‌هایی همانند خارش، اشک‌ریزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، سوزش، قرمزی یا ترشح چشم را تجربه نکنید.

البته اگر پس از گذاشتن لنز در چشم هر کدام از نشانه‌های بالا را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی آن کشف شود. اما در اغلب مواقع، این موارد در نتیجه مواد شیمیایی موجود در محلول‌های شوینده لنز پدیدار می‌شوند.

ماده نگهدارنده‌ای موسوم به تیمروسل مسئول ایجاد حساسیت در حدود 10 درصد از بیماران است. به همین خاطر بیشتر برندها دیگر از این ماده در محصولات خود استفاده نمی‌کنند. کالاهایی که این ماده را ندارند با عنوان «مخصوص چشم‌های حساس» در بازار عرضه می‌شوند.

البته افرادی که به دیگر مواد نگهدارنده هم حساسیت دارند باید محلول‌های را خریداری کنند که هیچ نگهدارنده‌ای در ساخت آن استفاده نشده است. بیشتر آنها حاوی ماده نگهدارنده فرّاری هستند پیش از ورود لنز به چشم از بین می‌روند.

بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس

راحت‌ترین و بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس چیست؟

بیشتر کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند از محلول‌های چندمنظوره استفاده کنند. به این خاطر که فقط با یک محصول از همه مزیت‌های لازم برای شست‌وشوی لنز، آبکشی کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری آن برخوردار خواهند بود.

اما سیستم آب‌اکسیژنه نیز یکی از بهترین و کارآمدترین محلول‌‌‌های شوینده لنز بشمار می‌رود. مخصوصا برای کسانی که با لنزهای سیلیکونی هیدروژلی خود مشکل دارند این سیستم بهتر از محلول‌های چندمنظوره خواهد بود.

به گزارش جدیدترین مطالعات علمی، استفاده از پروکسید هیدروژن برای شستن لنزهای تماسی علاوه بر زودن کامل رسوبات ناشی از پروتئین و چربی از سطح لنز تماسی و ضدعفونی کردن آن، رطوبت سطحی لنزهای هیدروژل سیلیکونی را نیز افزایش می‌دهد. همه این موارد دست در دست هم سبب می‌شوند تا پوشیدن لنز برای کاربر راحت تر از قبل باشد.

دانستنی‌های لازم برای مراقبت و نگهداری از لنز تماسی

پس از اینکه محصول و برند موردنظر خود را انتخاب کردید، حتما پیش از استفاده با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید. به این دلیل که برخی از محلول‌‌‌های شوینده لنز برندهای مختلف با یکدیگر سازگاری ندارند و ممکن است برای چشمان شما مشکل‌آفرین شوند.

اما فارغ از برندی که استفاده می‌کنید، در زیر مواردی ذکر شده که لازم است حتما به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • هرگز سر بطری محلول‌های شوینده را به هیچ سطحی، حتی بدن خود نزنید: این کار باعث آلوده شدن محلول می‌شود.
  • هرگز لنز تماسی چشم را با آب شیر نشویید. آب لوله‌کشی شامل ریزموجوداتی است که باعث بروز عفونت در چشم می‌شوند.
  • حتما وسایل جانبی لنز همچون دیوایس‌های ضدعفونی‌کننده، قرص‌های آنزیمی، قاب لنز و ... را طبق دستورات درج شده روی بسته‌بندی آنها بشویید و خشک کنید.
  • پک لنز را حتما با آب داغ شیر بشویید و سپس با دستمال بدون پرز خشک کنید. البته، به دلیل وجود میکروارگانیزم‌های آب، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که قاب لنز را هم با محلول‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده بشویید.
  • همچنین توصیه می‌شود پس از شستن و خشک کردن قاب لنز، حتما آن را روی یک دستمال تمیز و بدون پرز، به صورت سر و ته بگذارید تا صددرصد از تمیزی آن مطمئن شوید.
  • هر سه ماه یکبار قاب لنز را دورانداخته و نمونه ای جدید خریداری کنید.
  • از همه مهم‌تر اینکه لنز تماسی چشم خود را هر روز تمیز کنید. در صورت استفاده از لنزهای چندروزه، به محض بیرون آوردن آن‌ها از چشم، لنزها را بشویید و ضدعفونی کنید. یا اگر دورریختنی هستند، بدون فوت وقت آنها را دور بیندازید.

به این ترتیب، سلامتِ چشم‌ها و بینایی خود را تضمین کرده‌اید.

سوالات رایج در مورد بهترین محلول لنز برای چشم‌ های حساس

آیا اشکالی دارد قطره چشم مخصوص لنز نباشد؟

بله اگر قطره‌ای که خریداری می‌کنید مخصوص لنز چشم نباشد ممکن است موجب تغییر شکل لنز یا حتی از بین رفتن رنگ آن بشود.

محلول لنز مناسب چشم حساس چیست؟

محلول‌هایی که تیمروسل در خود ندارند. ماده نگهدارنده‌ای موسوم به تیمروسل مسئول ایجاد حساسیت در حدود 10 درصد از بیماران است. به همین خاطر بیشتر برندها دیگر از این ماده در محصولات خود استفاده نمی‌کنند. کالاهایی که این ماده را ندارند با عنوان «مخصوص چشم‌های حساس» در بازار عرضه می‌شوند.

محلول آنزیمی لنز تماسی چیست؟

این شوینده‌ها برای پاک کردن پروتئین از سطح لنز ساخته می‌شوند و اغلب هم مصرف هفتگی دارند. شما باید هنگام استفاده از محلول نمکی یا ضدعفونی‌کننده (چندمنظوره یا آب‌اکسیژنه) طبق دستور نوشته شده روی بسته‌بندی از قرص‌های خنثی‌کننده استفاده کنید. پیش از استفاده از محلول‌های شوینده آنزیمی، لنز طبی را با محلول‌های دیگر باید بشویید و آب بکشید.

استفاده از محلول لنز ضروری است؟

بله بسیار ضروری است. شما باید لنز تماسی چشم خود را هر روز تمیز کنید. در صورت استفاده از لنزهای چندروزه، به محض بیرون آوردن آن‌ها از چشم، لنزها را بشویید و ضدعفونی کنید. وگرنه سلامت چشم‌ها به خطر خواهد افتاد

Related Articles

کامنت بگذارید