خانه اخبار چگونه ویروس COVID-19 را از سرفه‌های آلرژیک تشخیص دهیم؟

چگونه ویروس COVID-19 را از سرفه‌های آلرژیک تشخیص دهیم؟

نویسنده فروغ بیداری
کرونا و تب یونجه

کرونا و تب یونجه چه تفاوت‌هایی دارند؟

کرونا و تب یونجه نشانه‌های تقریبا مشابهی دارند؛ که در این شرایط شیوع کروناویروس ممکن است افرادی که به تب یونجه (رینیت آلرژیک) دچارند در تشخیص بین علائم آلرژی خود با نشانه‌های کووید-۱۹ دچار اشتباه شوند.

تب یونجه یک واکنش آلرژیک نسبت به گرده‌هاست که معمولاً زمانی بروز می‌کند که گرده‌ی گیاهی در تماس با دهان، بینی، چشم‌ها و گلو قرار می‌گیرد. تب یونجه زمانی بدتر می‌شود که هوا گرم است و باد می‌وزد و این درست زمانی است که تعداد گرده‌ها در بیشترین حد خود است، یعنی حدوداً اوایل بهار تا اواخر تابستان. تب یونجه معمولاً هفته‌ها تا ماه‌ها طول می‌کشد.

وقتی فرد دارای سیستم ایمنی حساس، یک ماده‌ی حساسیت‌زا مثل گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می‌کند، واکنش حساسیتی او شروع می‌شود.

این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می‌کند. رینیت آلرژیک شامل دو نوع "حاد و فصلی" و نوع "مزمن و همیشگی" است.

حالا این نگرانی وجود دارد که علائم رینیت آلرژیک و کووید-۱۹ با هم اشتباه شوند. به همین خاطر لازم است کسانی که تب یونجه دارند تفاوت این دو را بدانند تا خیالشان راحت باشد که کرونا ندارند.

نشانه‌های تب یونجه

  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها
  • خارش گلو، دهان، بینی و گوش‌ها
  • از دست دادن حس بویایی
  • درد در اطراف شقیقه‌ها و پیشانی
  • سردرد
  • گوش‌درد
  • احساس خستگی

به طور معمول، بیمارانی که دچار رینیت آلرژیک می‌شوند علائمی مانند آبریزش یا کیپ شدن بینی، عطسه و حتی گلودرد و اشکی شدن چشم‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین گاهی اوقات سرفه نیز در میان علائم وجود دارد.

کرونا و تب یونجه

نشانه‌های کرونا و تب یونجه چه فرقی با هم دارند؟

برخی از علائم تب یونجه که در بالا گفتیم، از جمله سرفه در میان علائم ابتلا به کووید-۱۹ نیز مشاهده می‌شود. از همین رو می‌توان گفت میان علائم رینیت آلرژیک و وضعیت خفیفِ کووید-۱۹ شبیه هم هستند.

اما علائم اصلی کووید-۱۹ تب بالا، تنگی نفس و سرفه‌های مداوم است. که اگر چنین نشانه‌های دارید به توصیه متخصصان حتما باید به مدت هفت روز خود را در خانه قرنطینه کنید.

اما رینیت آلرژیک ویژگی‌های مهمی دارد که به کمک آن‌ها می‌توان آن را از بیماری کووید-۱۹ تشخیص داد.

علائم آلرژی بسته به زمان روز، خفیف و در نوسان است، زیرا میزان گرده‌ها اغلب در بعد از ظهر و عصر بیشتر است.

همچنین رطوبت هوا ممکن است باعث خفیف‌تر شدن علائم آلرژیک شود.

افرادی که به رینیت آلرژیک دچارند، اغلب علائم آن را می‌شناسند و میزان شدت آن را تشخیص می‌دهند.

با تمام این تفاسیر اگر این افراد شاهد تغییر چشمگیری در علائم خود بوده یا علائمی همچون تب و سرفه‌های مداوم نوظهور هستند، توصیه می‌شود طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل کرده و با متخصصان مشورت و خود را قرنطینه کنند. در صورتی که این علائم در زمان قرنطینه ادامه داشته یا تشدید شد باید به پزشک مراجعه کنند.

علائم کروناویروس معمولاً شامل سرفه مداوم و درجه حرارت بالا است و همچنین گاهی باعث سردرد و درد عضلانی می‌شود، این‌ها علائم رینیت آلرژیک نیستند.

علائمی مانند آبریزش و خارش بینی و عطسه که در رینیت آلرژیک رایج است،‌ معمولا در بیماری کووید-۱۹ معمول نیست. همچنین علائم رینیت آلرژیک با مصرف آنتی هیستامین‌ها بهبود می‌یابند.

آیا استفاده از لنز تماسی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

سوالات رایج در مورد کرونا و تب یونجه

آیا ممکن است هم تب یونجه داشته باشیم و هم ویروس کرونا کووید 19؟

بله این امکان وجود دارد. اگر رینیت آلرژیک (تب یونجه) دارید و متوجه شده‌اید که اخیرا نشانه‌های آن تشدید شده و با مصرف دارو هم کم نمی‌شود، حتما با پزشک خود مشورت و برای تست کرونا اقدام کنید.

پزشک از کجا تشخیص می‌دهد که بیمار به تب یونجه مبتلا شده نه کووید 19؟

تشخیص نشانه‌های رینیت آلرژیک از ویروس کرونا بسیار آسان است. آنها با معاینه مخاط بینی و گرفتن سواب بینی می‌توانند تشخیص درست دهند.

تفاوت اصلی رینیت آلرژیک و ویروس کرونا چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این دو دمای بالای بدن است. اگر به تب یونجه مبتلا باشید، بدنتان تب نمی‌کند اما اگر ویروس کرونا داشته باشید حتما تب هم خواهید داشت. همچنین در مبتلایان به رینیت آلرژیک (تب یونجه) فرد دچار خارش بینی، چشم و گلو می‌شود. اما این علائم در کرونا وجود ندارد.

آیا عطسه کردن نشانه کووید 19 است؟

خیر عطسه کردن جزو نشانه‌های ویروس کرونا نیست. اما توجه داشته باشید که حتما موقع عطسه جلوی دهان و بینی خود را به طور کامل بپوشانید که هیچ‌گونه ویروس یا عفونتی را به اطرافیان منتقل نکنید.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید